Dienstregeling 2016 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Pim-AllianceB95 schreef:Die informatie werd ook vermeld in een bericht betreffende de verlenging van de concessie, dus geen verlenging, geen nieuwe bussen. Ik moet zeggen dat ik het ook wel enigszins kapitaalvernietiging vind om zeven jaar oude streekbussen van relatief hoge kwaliteit te laten vervangen door nieuwe bussen die iets minder uitstoten, hetgeen waarschijnlijk (meer dan) te niet wordt gedaan doordat die dingen geproduceerd moeten worden.
Ik wist niet dat het de streekbussen betrof. Zou het niet beter zijn om de stadsbussen juist schoner te krijgen? Die maken nu bovendien meer geluid dan de streekbussen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Wat ik ooit heb gehoord is dat Qbuzz dus een aantal 'oude' Citaro's LE uit de 31xx/32xx/33xx zou inwisselen voor de Citaro LE C2. Die 'oude' Citaro's zouden dan in BRU een aantal 'oude' streekambassadors vervangen. Dan is van kapitaalvernietiging toch net wat minder sprake.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat is discutabel, want ook al is een amba voor de reiziger misschien net wat minder prettig dan een LE, ook die Ambassadors hebben gewoon Euro 5 motoren en lopen misschien ook nog wel zuiniger. Daarnaast vraag ik me af waarom men dat dan niet al gedaan heeft: met de komst van Q-link zijn er immers een hoop LE's vertrokken en zelfs twee omgestickerd, maar er is niets in Utrecht op het moment.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Michael »

Bee schreef:Dat kon tot Euro 5 eigenlijk wel probleemloos, maar van Euro 6 durf ik dat niet te zeggen. Citea's met een Euro 6 motor hebben namelijk een extra bult achterop vanwege Euro 6...
Alleen de Citea SLF heeft die bult. De Citea LLE niet.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door marcel.nl »

CamilleKreemers schreef:De verlenging is aangevochten door FMN. Hierdoor is de verlenging nu afwachtend van een rechtzaak. Qbuzz zal dus niet snel nieuwe bussen kopen, als ze toch geen profijt ervan hebben.
Qbuzz koopt m.i. geen bussen voor GD, maar leaset deze.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

De Qlink bussen zijn toch van de provincie, en deze kunnen toch gewoon aangeschaft worden, ongeacht wat de uitspraak van de rechter is? Persoonlijk vind ik dat er gewoon nieuwe bussen op de paarse, groene en eventuele nieuwe Qlink-lijnen moeten komen. Qlink staat voor snelheid en comfort, en de huidige Citaro's op de paarse en groene lijn vind ik nu niet bepaald comfortabel. Ze maken ook nog eens veel meer herrie dan de nieuwe Euro 6 bussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

De bussen op Q-link 11 zijn net nieuw en zijn lang niet inzetbaar op alle andere lijnen, dus die zullen niet zo maar vervangen worden lijkt mij. Ben het wel eens dat als ze geleaset worden, dat ze dan gewoon moeten worden aangeschaft. Op deze manier profiteert Qbuzz er dus eigenlijk ook van dat er nog geen uitspraak is, terwijl de reiziger de nieuwe bussen niet krijgt, en het milieu de voordelen pas later ziet.
Al kan het natuurlijk ook komen dat nog onbekend is wat de nieuwe Q-link lijn moet worden, waardoor de aanschaf van nieuw materieel is uitgesteld. De maatregelen rondom Vinkhuizen (Oldehove - Aduard) worden immers uitgesteld.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

De bussen op lijn 11 zijn niet nieuw. De enkel gelede bussen zijn omgestickerde stadsbussen die inmiddels al 7 jaar oud zijn, en de dubbelgeledes zijn ook al 3 jaar oud.
Los daarvan vind ik het onzin om telkens nieuwe bussen aan te schaffen/te leasen zolang de huidige bussen nog prima functioneren. Geen wonder dat het OV zo duur is in Nederland.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Dat wist ik niet, ik dacht dat de Dubbelgelede bussen alleen stil hadden gestaan in Utrecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Lijn65 »

Die dubbelgeledes zijn nooit in Utrecht geweest, die hebben twee jaar stil gestaan bij de fabriek van Hess en zijn toen naar GD gekomen.
Basislijn
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:De bussen op Q-link 11 zijn net nieuw en zijn lang niet inzetbaar op alle andere lijnen, dus die zullen niet zo maar vervangen worden lijkt mij. Ben het wel eens dat als ze geleaset worden, dat ze dan gewoon moeten worden aangeschaft. Op deze manier profiteert Qbuzz er dus eigenlijk ook van dat er nog geen uitspraak is, terwijl de reiziger de nieuwe bussen niet krijgt, en het milieu de voordelen pas later ziet.
Al kan het natuurlijk ook komen dat nog onbekend is wat de nieuwe Q-link lijn moet worden, waardoor de aanschaf van nieuw materieel is uitgesteld. De maatregelen rondom Vinkhuizen (Oldehove - Aduard) worden immers uitgesteld.
Het milieu ondervindt geen enkel voordeel aan de productie van nieuwe bussen. Voor wat betreft het comfort vind ik Q-link paars en groen (de Citaro's, althans) net iets minder beroerd zitten dan blauw en oranje.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door sirvinniei »

Als de oude bussen worden doorgeschoven maakt het toch niet veel uit?
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Tuurlijk, bussen hebben een maximale levensduur, maar volgens mij heeft Qbuzz geen wagens in haar bezit (of geleast) die al zover zijn.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door rener »

meeste qliners zijn al vervangen. die hadden er al veel kilometers op.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ook die deden het volgens mij nog prima, maar daar is ook sprake van capaciteitsuitbreiding, daar kan ik nog wel wat in zien.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

Gaat men nou eigenlijk nog per 2016 de hele lijn 2/50 bundel een kwartier verschuiven? Hoe groot is die kans? Want je zult dan in de avond lijn 9 ook een kwartier moeten verschuiven, waardoor deze niet meer goed op de treinen gaat aansluiten.
Zal men overdag dan niet gewoon alle buslijnen op Station Noord moeten doorschuiven met een kwartier (behalve lijn 11) zodat de aansluitingen blijven bestaan?

Ik snap niet dat men deze wijziging onderzoekt, terwijl je halverwege 2016 een deel van de lijnen alweer schrapt of verandert, waardoor je weer nieuwe omlopen moet maken doe efficiënt zijn.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als die wijziging wordt doorgevoerd, is dat sowieso pas vanaf het moment dat de rest van de stad wijzigt. Daarnaast hoeft lijn 9 natuurlijk niet per se mee te schuiven, die zou je ook los kunnen leggen op Noord, of zelfs aan 6 kunnen knopen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Nicketick »

Een optie zou kunnen zijn om op De Punt een kwartier te schuiven, maar de route in Eelde en Groningen Zuid te strekken. (Rechtdoor over Hoofdweg in Eelde en route lijn 6 in Groningen vanaf Martini tot Hoofdstation). Ik heb echter geen idee of je daarmee een kwartier opvangt, en je benadeelt een grote groep reizigers in Eelde/Paterswolde. Maar ik ga er vanuit dat dit niet de oplossing is die er gekozen is, anders was dat wel naar buiten gebracht denk ik.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

5 minuten sneller als de route van 6 wordt gevolgd, 3 minuten sneller door Eelde, 2 minuten als je rondje vliegveld schrapt. Wordt wel passen en meten om op 15 minuten te komen. De tijd naar Groningen is in de spits al niet heel ruim. Aan de andere kant. Als je dat lusje schrapt waar zo 40-45 procent instapt, dan vervoer je misschien wel veel minder mensen als die verder moeten lopen en kan je nog weer sneller...
Dank Pim Alliance. Ik dacht dat die verschuiving al per januari ging, maar gelukkig is dat op zijn vroegst medio 2016. Het is wel gek dat door verschuiving van stadslijn 1 in Assen je meteen alles moet verschuiven. Een probleem in Assen kan je ook daar oplossen door 1 te schuiven, of iets te combineren met de vele streeklijnen daar.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat je toch via Eelde West moet rijden, daar schijnen volgens kennis uit Eelde de meeste mensen in te stappen. Je wil niet hebben dat je route zo aangepast wordt dat je de meeste reizigers moet laten lopen in een plaats. Ik zou het alleen wagen als de frequentie ook dagdekkend verhoogd wordt (dus niet meer 2x/uur, maar 4x/uur) en dat lijkt me niet het geval van de strekking.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:5 minuten sneller als de route van 6 wordt gevolgd, 3 minuten sneller door Eelde, 2 minuten als je rondje vliegveld schrapt. Wordt wel passen en meten om op 15 minuten te komen. De tijd naar Groningen is in de spits al niet heel ruim. Aan de andere kant. Als je dat lusje schrapt waar zo 40-45 procent instapt, dan vervoer je misschien wel veel minder mensen als die verder moeten lopen en kan je nog weer sneller...
Dank Pim Alliance. Ik dacht dat die verschuiving al per januari ging, maar gelukkig is dat op zijn vroegst medio 2016. Het is wel gek dat door verschuiving van stadslijn 1 in Assen je meteen alles moet verschuiven. Een probleem in Assen kan je ook daar oplossen door 1 te schuiven, of iets te combineren met de vele streeklijnen daar.
Nou ja, da's niet het enige argument: lijn 2 sluit dan aan op de IC in Groningen, lijn 50 in Assen (Haren en de Hereweg blijven in Groningen op de IC zitten met lijn 51) en lijn 51 zit dan in Haren op de trein.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door gebruiker77 »

In theorie zou lijn 2 dan inderdaad om .41 en .11 aankomen op het Hoofdstation. In de praktijk zou dat echt tegenvallen, in de spits is een vertraging van 5-10 minuten meer regel dan uitzondering. Verder loopt die lijn in de middag ook regelmatig vertraging op door de scholieren in De Wijert/V.K. Verschuurbrug. Brug open, en je haalt de trein al niet meer. Alleen vlak na de ochtendspits zou die aansluiting dus verbeteren ri de Randstad, en in de avond in beide richtingen. Op de terugreis kan je de aansluiting Intercity - bus niet halen. Intercity komt om .44 en .14 aan, lijn 2 zou dan om .46 en .16 vertrekken. Heel snel lopen, en zeker voor ouderen niet te doen.
Tel daarbij op dat de huidige tijden aansluiten op de scholen De Wijert die om 8:30 beginnen en op de universiteiten die om 9:00 veelal beginnen. Ik zie dus niet de verbeteringen, wel in de avond overigens.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door CamilleKreemers »

maar als de brug open gaat maakt het sowieso niet uit wat de dienstregeling is.

Ze moeten gewoon in die zuiderlijke wijken gewoon busbanen maken, zodat de bus langs de file kan rijden. Hiermee bussen altijd voorrang geven en de dienstverlening wordt een stuk beter.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Kevster »

Met de wetenschap dat ze de zuidelijke lijnen willen strekken vermoed ik dan toch echt dat lijn 2 via de Paterswoldseweg (in de spits ritten vanuit Eelde via Van Iddekingeweg?) gaan rijden. Heb je het brugprobleem bij de Verschuurbrug ook niet meer.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2016 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

In de spits zit je dan inderdaad wel een beetje naar. Maar in het dagdal kennen we de verhalen van het veel te vroeg door Eelde rijden: daar moet dus wel wat te halen zijn. In het ergste geval slachtoffer je in de middagspits de overstap Eelde -> Assen, alleen in die richting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten