ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Afgelopen weekend waren bij de ZLSM in Zuid-Limburg de Stoomtreindagen. Er werd een uitgebreide dienstregeling gereden en er waren een aantal gastlocs aanwezig. De ZLSM 1040 reed samen met de twee BR23'en van de VSM de dienst tussen Schin op Geul en Simpelveld. Tussen Simpelveld en Kerkrade reed de 2205 van de SHD samen met een setje blokkendoos rijtuigen van de VSM. Tussen Simpelveld en Vetschau reden de ZLSM railbussen. Ook waren de D3 uit Aken en Yvonne uit Maldegem aanwezig. Zij rangeerde net zoals de ZLSM sik de hele dag op station Simpelveld. Al met al dus genoeg reden voor mij om af te reizen naar het prachtige Limburg.

Ik heb deze dag ook verschillende filmopname gemaakt bij de ZLSM. Deze beelden zijn in onderstaand filmpje te zien. Vanaf minuut 7:55 is de stoomparade te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=6sOoieqL2dE

De reis begon voor mij al vroeg met de eerste trein naar Utrecht vanaf Nijkerk. Deze werd zoals gepland met een DDAR gereden.

AfbeeldingNijkerk, DDAR by NSM Bjorn, on Flickr

Wegens geplande werkzaamheden reden er geen treinen tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. Dit stuk werd dan ook per bus afgelegd. Op de site van de NS was een reistijd van één uur neergezet, maar dat viel uiteindelijk reuze mee; de bus deed er maar zo'n 40 minuutjes over. Na het busreisje kwamen we aan op station 's-Hertogenbosch.

AfbeeldingDen Bosch by NSM Bjorn, on Flickr

Bovenstaande overkapping is nog een overblijfsel van het tweede station wat 's-Hertogenbosch gekend heeft. Dit is toentertijd nog ontworpen door de bekende architect Cuypers. Hij heeft vele gebouwen op zijn naam staan waaronder het Centraal Station in Amsterdam.

AfbeeldingDen Bosch, ICMm by NSM Bjorn, on Flickr

Hier de trein die ik nam naar Heerlen op spoor 6. Dit perron heeft, wat mij betreft helaas, niet zo'n schitterende overkapping als de andere perrons. Na een ritje van zo'n anderhalf uur kwam ik aan op station Heerlen. Hier werd overgestapt op de trein richting Maastricht. Eerst kwam aan de overkant nog een Talent uit Aken aanrijden.

AfbeeldingHeerlen, Talent by NSM Bjorn, on Flickr

Waarna er een rangerende ICMm op het middenspoor kwam staan.

AfbeeldingHeerlen. ICMm by NSM Bjorn, on Flickr

Na een klein ritje met de Veolia GTW over de heuvellandlijn werd station Schin op Geul bereikt. Hier werd de tegentrein nog even in de bocht gefotografeerd en gefilmd.

AfbeeldingSchin op Geul, GTW by NSM Bjorn, on Flickr

https://www.youtube.com/watch?v=c1TmPz_-__A

Op het ZLSM perron kwam keurig op tijd de stoomtrein binnenrijden met voorop een BR23 van de VSM. Foto's zijn niet gemaakt omdat het was gaan regenen. Nadat de locomotief weer voorop de trein zat werd ook weer keurig op tijd vertrokken richting Simpelveld. Het is een prachtig traject met soms hele mooie vergezichten. Aangekomen in Simpelveld stond de ZLSM 1040 alweer klaar om voor de rijtuigenstam te gaan staan om het stokje van de 23 071 over te nemen.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Aan de overkant van het perron stond de D3 met wat goederenrijtuigjes en achterop loc Yvonne.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Ondertussen was de 1040 voor de trein gezet.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Aan de andere kant van de trein stond de 23 071 nog die inmiddels afgekoppeld was.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

De werkplaats van de ZLSM was ook te bezichtigen. Vanaf station Simpelveld was dat zo'n 400 meter lopen. Al lopend richting de werkplaats kwam loc D3 langs rijden.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Rechts op de foto zien we vele kabels lopen. Hiermee worden vanaf de seinhuisjes de wissels en seinen bediend. Ongelofelijk dat dit vroeger overal in het land zo ging. Voor de werkplaats stond het een en ander aan materiaal opgesteld.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Net al links zichtbaar in beeld, de railbussen die reden naar het Duitse Vetschau. Ze maakte een stop bij de werkplaats zodat er niet per se gelopen moest worden van het station naar de werkplaats.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

Voor de werkplaats stonden de Duitse D3 en de Belgische Yvonne even te rusten. De ketel van de D3 werd schoon geschept terwijl Yvonne voorzien werd van wat water. Yvonne is het kleinste maar ook het oudste nog bestaande locomotiefje van België. De loc heeft al een leeftijd van 122 jaar. Een prachtig detail aan deze loc zijn de houten bufferbalken.

AfbeeldingSimpelveld, ZLSM by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingSimpelveld, Yvonne by NSM Bjorn, on Flickr

Buiten stond ook nog de B 1220. Deze typische sneltreinlocomotief is momenteel niet rijvaardig maar wordt gereviseerd. Eigenlijk is deze loc niet zo geschikt voor een museumlijn als de ZLSM. Dit wegens de kleine afstanden en de lage snelheden waar de locomotief niet voor gebouwd is.

AfbeeldingSimpelveld by NSM Bjorn, on Flickr

's Nachts worden alle treinen altijd in de rijtuigenloods gezet om vandalisme tegen te gaan. Helemaal achterin in deze loods stond treinstel 179 van het type DE II. Deze trein is momenteel niet rijvaardig maar een revisie is wel gepland. Het diesel treinstel heeft vroeger echt over de ZLSM lijn gereden. De rit ging toen van Maastricht naar Aken waarbij station Simpelveld als grensstation functioneerde. Station Simpelveld had daarvoor ook de benodigde douane faciliteiten. Ook treinstel 179 heeft deze ritten uitgevoerd en heeft zelfs samen met de 177 de officiële afscheidsrit in 1992 van het baanvak Maastricht - Aken gereden. Dichterbij dan onderstaande foto genomen is mocht je niet komen bij het treinstel.

AfbeeldingSimpelveld, DEII by NSM Bjorn, on Flickr

Na terug gelopen te zijn naar het station van Simpelveld ging de 2205 van de SHD uit Amersfoort vertrokken met de trein naar Kerkrade.

AfbeeldingSimpelveld, 2205 by NSM Bjorn, on Flickr

Aan de andere kant van het perron reed de ZLSM sik heen en weer. Geïnteresseerden mochten een stukje mee rijden.

AfbeeldingSimpelveld, Sik by NSM Bjorn, on Flickr

Ik ging vervolgens mee met de trein naar Vetschau. Tussen Simpelveld en Vetschau reden de ZLSM railbussen. Deze railbussen zijn voor vele kleine lijntjes in Duitsland de reddende engel geweest. De exploitatie met stoomlocomotieven was duur en kon op de rustige lijnen niet meer lang standhouden. Daar moest een oplossing voor komen, anders moesten deze baanvakken tenslotte gesloten worden. De oplossing kwam in de jaren 50 met de railbus. Deze bijna letterlijke bus op spoorwielen was een stuk goedkoper dan de stoomtreinen: ze hadden minder personeel nodig, minder onderhoud en geen kilo's kolen. De railbussen hadden niet alleen veel weg van een bus, ook zijn er invloeden van de tram te zien. De railbussen van de ZLSM zijn bijvoorbeeld gemaakt door Düwag, een bedrijf dat trams maakt. De railbussen bij de ZLSM zijn van het type VT98. Bij de ZLSM zijn motorwagens maar ook bijwagens aanwezig. Bij het type VT98 was het zelfs mogelijk om nog een goederenwagon of postwagon mee te nemen. Het bedieningspaneel voor de machinist kan doormiddel van een soort van rolluik afgeschermd worden.

AfbeeldingSimpelveld, Railbus cabine by NSM Bjorn, on Flickr

De railbussen reden tijdens de stoomtreindagen tussen Simpelveld en het Duitse plaatsje Vetschau. Onderweg werd nog een stop gemaakt in Bocholtz. Dit plaatsje dat nog net in Nederland ligt had oorspronkelijk geen station. De plaatselijke pastoor die ook boven aan het gemeentebestuur stond vond dat namelijk geen goed idee toendertijd. Hij vond dat de invloeden van buitenaf maar beter buiten de deur konden worden gehouden. En zo geschiedde, Bocholtz kreeg geen station en daarom moest Simpelveld maar het grensstation worden. Het idee was in eerste instantie namelijk dat Bocholtz het grensstation zou worden. Dat was natuurlijk ook het logischt, Bocholtz was het laatste station op Nederlands grondgebied. Toen de ZLSM op de lijn kwam rijden is er door hun een halte aangelegd bij Bocholtz. In Vetschau stond de trein een paar minuutjes stil. Wat mij de gelegenheid gaf een fotootje te maken.

AfbeeldingVetschau, Railbus by NSM Bjorn, on Flickr

Onderweg wordt de Siegfriedlinie gekruist. Deze linie is in de Tweede Wereldoorlog aangelegd door de Duitsers om de geallieerden te dwarsbomen. Ter hoogte van de spoorlijn is er een kleine stukje bewaard. Er zijn grote betonnen punten te zien die tanks moesten tegenhouden. De geallieerden vlogen er echter gewoon overheen. Later gooiden ze er bergen zand overheen zodat ook hun tanks doorgang konden vinden.

Na een ritje van zo'n 40 minuten arriveren we weer in Simpelveld waar om 15:00 de stoomparade ging beginnen. Ik zocht een plekje op een heuvel om dat te filmen. Deze beelden zijn in het compilatie filmpje boven aan deze pagina te zien. Op onderstaande foto zien we station Simpelveld met de railbussen op spoor 3. Over enkele minuten zouden die weer gaan vertrekken richting Vetschau. Op de voorgrond zijn ook nog enkele tractoren te zien die het evenement nog wat meer sfeer gaven.

AfbeeldingSimpelveld, Railbus by NSM Bjorn, on Flickr

Met een kwartier vertraging begon de stoomparade. Alle aanwezige stoomlocs kwamen om beurten voorbij rijden. Hieronder staan de foto's daarvan in de volgende volgorde: Yvonne, ZLSM 1040, VSM 23 76, VSM 23 071.

AfbeeldingSimpelveld, Yvonne by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingSimpelveld, 1040 by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingSimpelveld, VSM 23 076 by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingSimpelveld, VSM 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr

Nadat de locomotieven allemaal voorbij gereden waren, kwamen ze achter elkaar te staan zodat iedereen nog een mooi plaatje kon schieten. Hieronder zien we de uit Zweden afkomstige 1040. Deze locomotief bestaat dit jaar al 105 jaar.

AfbeeldingSimpelveld, 1040 by NSM Bjorn, on Flickr

De oorspronkelijk Duits 23 071

AfbeeldingSimpelveld, VSM 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr

En hier nog de D3. Deze locomotief is jarenlang ingezet rondom het Zwitserse Zürich.

AfbeeldingSimpelveld by NSM Bjorn, on Flickr

Ik ging na de stoomparade mee met de trein naar Schin op Geul, Helaas begonnen het toen weer te regenen. Maar op sommige droge momenten nog geprobeerd een fotootje te maken van het schitterende, niet-Hollandse aandoende, Limburgse landschap.

AfbeeldingLimburg, landschap by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingLimburg, landschap by NSM Bjorn, on Flickr

Na de rit naar Schin op Geul en terug naar Simpelveld nam ik de trein naar Kerkrade. Daar aangekomen werd de 2205 naar de andere kant van de trein gereden.

AfbeeldingKerkrade, 2205 by NSM Bjorn, on Flickr

Inmiddels was het alweer 10 voor half 6 en daarmee tijd om weer aan de reis terug te beginnen. Op onderstaande foto zien we een Veolia GTW station Kerkrade Centrum binnenrijden. Deze trein bracht mij naar Heerlen.

AfbeeldingKerkrade Centrum, GTW by NSM Bjorn, on Flickr

In Heerlen overgestapt op de NS intercity naar 's-Hertogenbosch vanaf waar weer met de bus naar Utrecht gereisd moest worden. Dit was overigens allemaal super geregeld. Er waren tientallen bussen op de weg om de reizigers treinvervangend vervoer aan te bieden. Op Utrecht Centraal stond de DDAR naar Zwolle alweer klaar.

AfbeeldingUtrecht, DDAR by NSM Bjorn, on Flickr

Na een 35 minuten durend ritje sta ik na meer dan 14 uur weer op station Nijkerk.

AfbeeldingNijkerk, DDAR by NSM Bjorn, on Flickr

Ik hoop dat jullie het interessant vonden. Tips, reacties, commentaar of wat dan ook is natuurlijk van harte welkom. :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door Milco »

Leuke foto's zeg! Geweldig dat oude spul (en DD-AR natuurlijk :mrgreen: ). Was je zaterdag of zondag op pad?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door AppleMoose »

mooie foto's en interessante achtergrondinformatie :) Ik zag het evenement al aangekondigd toen ik vorige week daar op vakantie was, maar helaas moest ik zaterdag 's morgens weer naar huis, anders was ik er ook nog even naar toe geweest :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door Erik1100 »

Ik ben een tijdje terug nog eens naar Zuid-Limburg geweest, maar volgens mij reed de ZLSM toen niet. Het blijft een mooie omgeving, aangevuld met stoomtreinen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door Zugführer »

Leuk verslagje!
Ik was toevallig zondag even na 5 uur op station Schin op Geul, waar ik mocht aanschouwen hoe een stoomlocomotief van de westkant van de trein naar de oostkant rangeerde alvorens terug te rijden richting Simpelveld.
Viel me al op dat er veel fotografen stonden, maar nu snap ik waarom ;)
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door waldo79 »

Fraaie en informatieve reportage 8-)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door julsteren »

Dit zie ik erg graag :pos: :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor de leuke reacties! :D
Milco schreef:Leuke foto's zeg! Geweldig dat oude spul (en DD-AR natuurlijk :mrgreen: ). Was je zaterdag of zondag op pad?
Dit was zondag, vandaar ook soms de regen.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door Hainje »

Is het bij dit soort evenementen eigenlijk altijd zo rustig? Dacht dat hier altijd heel veel volk op af kwam.
🍉
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: ZLSM Stoomtreindagen 2015! (35 foto's & 2 filmpjes)

Bericht door bjorn keith »

Het wordt vrij goed bezocht hoor. Uiteraard doe ik mijn beste om zo min mogelijk andere mensen op de foto te krijgen. :lol:
Het voordeel is wel bij dit soort evenementen dat de menigte verspreid is. Een deel is op station Simpelveld, een ander deel in de trein, weer een ander deel kijkt bij de werkplaats van de ZLSM etc.
Naar mijn gevoel (het zou zo kunnen dat het niet klopt) wordt Terug naar Toen bij de VSM wel beter bezocht dan de Stoomtreindagen bij de ZLSM.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten