Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door groningen »

Eh; er is zeker nog steeds hoogteverschil tussen de stationshal en het winkelcentrum HC. In de oude situatie moest je schuin naar links naar beneden lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Hoogteverschil is er nogsteeds ja, wel is de plek van de doorgang naar HC nu verplaatst. Verschil is er altijd al geweest trouwens: er zat ook een helling tussen HC en station in de oude situatie voor de verbouwing van start ging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Carlos0_0 »

Ik vind het maar een beetje tegen vallen eigenlijk, binnen is het amper groter geworden.
Het stuk wat we al hadden is een extra stuk er achter gekomen dacht mooi groot, echter is dit vol gepropt met winkels waardoor er maar een smal extra gang bij is gekomen.

Alleen de voor en achteringang bij de bussen/tram zijn wat breder geworden, maar dit is ook alleen maar door buitenstuk wat erbij is.
Dit is wel handig als je naar gemeentehuis of tram wil niet door die drukke boel heen, maar binnen merk je amper iets van dat groter is geworden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het lijkt nu nog wat krap doordat alle tijdelijke winkelunits er nog staan. Ik vond het vanaf de Jaarbeurszijde nog best breed achter die units maar de echte ruimte komt pas als de tijdelijke winkels weg zijn.
Zal vanavond nog een paar foto's plaatsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Zoals beloofd nog wat foto's. Allereerst nog een paar van gisteren met het laatste oude stuk hal nog volop in gebruik...
Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard toen ook nog even 't sporenplan in de vloer vastgelegd want spoor 10 bestaat niet zolang meer. Hier staat 'ie er in ieder geval nog wel op...
Afbeelding

Verder met de nieuwe hal, met hier een blik in de lengte erdoorheen vanaf de Jaarbeurszijde waar de openingsact vanmiddag ook nog bezig was...
Afbeelding

Het formaat van de nieuwe hal voor wat de lengte betreft is echter pas echt goed te zien op de poortvrije passage...
Afbeelding

Afbeelding

En vanaf die passage kijk je ook fraai uit over de sporen met hier een blik op de werkzaamheden aan spoor 15 en 18 die voortaan direct naast elkaar liggen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.

Bij Rotterdam zie je meteen die gedurfde architectuur van de stationshal, maar in Utrecht mis ik dat toch wel. Die oude hal had met die rode bogen nog wel iets unieks iig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.
Ja, ik snap wat je bedoelt Bee. Het is een beetje eenvoudig waardoor het eigenlijk een beetje saai en eentonig overkomt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De nieuwe hal in Utrecht is inderdaad vooral heel strak en daarnaast ook bijzonder licht. Wat dat betreft merk je het verschil wel met het oude stuk qua lichtval. Maar het is ook wel lastig nu al een echte indruk te krijgen omdat al die tijdelijke units er nog in staan.

Rotterdam en Arnhem zijn volgens mij trouwens wel de twee uitzonderingen die er echt uit springen. Breda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Wat wel jammer is dat het dak aan de binnenkant niet echt verder afgewerkt wordt. De golvende vormen zijn wel mooi, maar het komt zo toch wat goedkoop over.

Verder mag er wel een beetje meer kleur in de nieuwe hal, het is zo grijs...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.

Ik denk dat het beeldbepalende van Utrecht CS meer van de gebouwen eromheen moet komen.. Stadhuis staat er al, over een tijd ook de 'Rabobrug' (heet anders tegenwoordig, Moreelse volgens mij).

Overigens, het materiaal aan de buitenzijde van R'dam CS.. door specifieke lichtinval kan het ook 'pijn aan de ogen' doen als je daarbuiten loopt.. Ik snap de keuze daarvoor niet helemaal.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Busfoto.nl »

En ik heb nog een rondloop-filmpje voor jullie van vrijdagavond....


https://www.youtube.com/watch?v=Dc0S-peZIaY
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:
Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.(...)
Ja ik ken het oude Utrecht C ook hoor ;) Dat vond ik ook niet echt een architectonisch hoogstandje maar zag er door de rode bogen en het blauwe licht toch meer 'af' uit dan het huidige, met 'golfplaten' en zoveel grijs.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet te fisten twisten zullen we maar zeggen.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door regenmaker »

Ja, klopt Breda is best wel mooi geworden. Ik kwam er laatst (wist niet eens dat het station verbouwd was :@ ), maar zag er echt mooi uit. Dat natuursteen heeft wel wat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Ik denk dat het over 10 jaar al gedateerd aan zal voelen, eerlijk gezegd.

Om terug te gaan naar Utrecht: wat in ieder geval nu veel beter is dan 5 jaar geleden zijn de perronkappen (dat was echt een zooitje) en er zit nu tenminste eenheid in de stationshal. De vorige hal was een aaneenschakeling van jaren '80-nieuwbouw, het oude gebouw uit de jaren '70 en Hoog Catharijne aan de ene kant en de Jaarbeurstraverse aan de andere kant. Dat wordt nu langzaam allemaal één gebouw met dezelfde architectuur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Die eenheid is inderdaad een grote vooruitgang in Utrecht, naast dat al die rare hoekjes eruit zijn als de nieuwe hal eenmaal klaar is. En dat zicht over de sporen vanaf de nieuwe poortvrije passage is natuurlijk ook bijzonder fraai.
Het oude station was ook wel wat aan de donkere kant en da's de nieuwe hal absoluut niet.

Ik was vanmiddag voor andere doeleinden toch weer in Utrecht, dus ook maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om rustig rond te kijken (vrijdag had ik een trein te halen). Daardoor vielen nu ook wat meer details op, zoals dat de winkeltjes op de passage precies het gelijk zitten met die in de hal. Zo heeft bv. de Smullers in het fastfood-court ook een klein loketje aan de passage en zit er tegen de AH to Go aan geplakt ook een soort van miniatuur-filiaaltje aan de passage dat uitsluitend zelfscankassa's heeft.
Aan de passage-zijde zitten ook briefjes op de ramen met wat waar moet komen. Daaraan te zien krijgt het fastfood court naast de Smullers en Burger King nog een nieuwe formule die werd aangeduid met "VIS". Verderop, tussen boven 7 en 8 blijkt het zogenoemde freshfood-court te komen maar daar was vooralsnog alleen te zien dat de Julia's daar in een later stadium naartoe gaat verhuizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Ik ben vandaag eens rustig een rondje gaan lopen op Utrecht Centraal. Ja, het is groter en dat had Utrecht wel nodig, maar de afwerking voelt goedkoop aan en er is een totaal gebrek aan kleur, alles is grijs. Ik kreeg het er koud van.
Hainje schreef:
Daniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet te fisten twisten zullen we maar zeggen.
Breda wordt een ramp. Als straks het station aan de voorkant volledig afgebouwd is worden de perrons een groot donker hol, is het station vanaf de buitenkant totaal niet meer te identificeren als station (probleem wat ook Utrecht heel lang had) en die tunnel voelt door de keuze voor donkere bekleding meer aan als een muizenhol dan een station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Karl »

Daarnaast heeft Breda - in tegenstelling tot Utrecht C. - allemaal 'rare' bochtjes die je moet nemen om uiteindelijk op een perron uit te komen. Breda is dramatisch station voor incidentele reizigers, het voelt niet logisch. Wat dat betreft is Utrecht C. er een stuk overzichtelijker op geworden.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

Ik vind het nog te rommelig om echt een oordeel te vellen over Utrecht. Dat met die perronkappen is zoals gezegd vooruitgang.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wat in Utrecht trouwens wel een vooruitgang wordt in de eindsituatie is de bereikbaarheid van de bushaltes. Immers komen alle toegangen daarheen in de hal uit en zit je dan direct in de loopstroom richting perrons. Levert een stuk vlottere overstapmogelijkheden op.
In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Vinny »

http://daniel3.home.xs4all.nl/diverse/Ut_3_300715.jpg
Wel grappig dat ik hier nog nooit spoorrails in gezien heb, totdat ik daar een keer door een architect op gewezen ben. Mij waren wel de kleurrijke tegels opgevallen, maar op Utrecht Centraal ben ik me toch meestal meer bezig me door de mensenmassa heenwurmen en het juiste perron opzoeken dan met de details van het gebouw.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Door al die tijdelijke units die nog in de hal staan (met name het blok van de oude Starbucks, Bruna en AH to Go) maken het geheel inderdaad nog niet veel ruimer. Overigens valt de ruimte tussen de roltrappen en de vaste trappen aan de a-zijde me ook tegen: dat is geen heel brede doorloop ofzo.

Ben benieuwd wat er gaat komen in wat nu de Etos is: die gaat ook verhuizen naar het nieuwe winkelblok.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Op zeer korte termijn zal de nieuwe AH to Go ook wel open gaan, alleen kwamen ze blijkbaar nog wat schappen tekort... terwijl vanmiddag de tijdelijke vestiging aan de Jaarbeurszijde nog open was waren ze daar namelijk al een stel schappen uit aan het slopen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Michael »

Daniel schreef:In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
Van die uitgang wordt niet zo heel veel gebruik gemaakt. De meeste mensen lopen naar de uitgang halverwege het busstation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten