Verbouwing station Utrecht Centraal
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Eh; er is zeker nog steeds hoogteverschil tussen de stationshal en het winkelcentrum HC. In de oude situatie moest je schuin naar links naar beneden lopen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Hoogteverschil is er nogsteeds ja, wel is de plek van de doorgang naar HC nu verplaatst. Verschil is er altijd al geweest trouwens: er zat ook een helling tussen HC en station in de oude situatie voor de verbouwing van start ging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik vind het maar een beetje tegen vallen eigenlijk, binnen is het amper groter geworden.
Het stuk wat we al hadden is een extra stuk er achter gekomen dacht mooi groot, echter is dit vol gepropt met winkels waardoor er maar een smal extra gang bij is gekomen.
Alleen de voor en achteringang bij de bussen/tram zijn wat breder geworden, maar dit is ook alleen maar door buitenstuk wat erbij is.
Dit is wel handig als je naar gemeentehuis of tram wil niet door die drukke boel heen, maar binnen merk je amper iets van dat groter is geworden.
Het stuk wat we al hadden is een extra stuk er achter gekomen dacht mooi groot, echter is dit vol gepropt met winkels waardoor er maar een smal extra gang bij is gekomen.
Alleen de voor en achteringang bij de bussen/tram zijn wat breder geworden, maar dit is ook alleen maar door buitenstuk wat erbij is.
Dit is wel handig als je naar gemeentehuis of tram wil niet door die drukke boel heen, maar binnen merk je amper iets van dat groter is geworden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Het lijkt nu nog wat krap doordat alle tijdelijke winkelunits er nog staan. Ik vond het vanaf de Jaarbeurszijde nog best breed achter die units maar de echte ruimte komt pas als de tijdelijke winkels weg zijn.
Zal vanavond nog een paar foto's plaatsen.
Zal vanavond nog een paar foto's plaatsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Zoals beloofd nog wat foto's. Allereerst nog een paar van gisteren met het laatste oude stuk hal nog volop in gebruik...
En uiteraard toen ook nog even 't sporenplan in de vloer vastgelegd want spoor 10 bestaat niet zolang meer. Hier staat 'ie er in ieder geval nog wel op...
Verder met de nieuwe hal, met hier een blik in de lengte erdoorheen vanaf de Jaarbeurszijde waar de openingsact vanmiddag ook nog bezig was...
Het formaat van de nieuwe hal voor wat de lengte betreft is echter pas echt goed te zien op de poortvrije passage...
En vanaf die passage kijk je ook fraai uit over de sporen met hier een blik op de werkzaamheden aan spoor 15 en 18 die voortaan direct naast elkaar liggen...
En uiteraard toen ook nog even 't sporenplan in de vloer vastgelegd want spoor 10 bestaat niet zolang meer. Hier staat 'ie er in ieder geval nog wel op...
Verder met de nieuwe hal, met hier een blik in de lengte erdoorheen vanaf de Jaarbeurszijde waar de openingsact vanmiddag ook nog bezig was...
Het formaat van de nieuwe hal voor wat de lengte betreft is echter pas echt goed te zien op de poortvrije passage...
En vanaf die passage kijk je ook fraai uit over de sporen met hier een blik op de werkzaamheden aan spoor 15 en 18 die voortaan direct naast elkaar liggen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.
Bij Rotterdam zie je meteen die gedurfde architectuur van de stationshal, maar in Utrecht mis ik dat toch wel. Die oude hal had met die rode bogen nog wel iets unieks iig.
Bij Rotterdam zie je meteen die gedurfde architectuur van de stationshal, maar in Utrecht mis ik dat toch wel. Die oude hal had met die rode bogen nog wel iets unieks iig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ja, ik snap wat je bedoelt Bee. Het is een beetje eenvoudig waardoor het eigenlijk een beetje saai en eentonig overkomt.Bee schreef:Op alle foto's die ik tot nu toe gezien hebt komt het heel erg anoniem over, er is helemaal niets waardoor ik meteen denk: echt Utrecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
De nieuwe hal in Utrecht is inderdaad vooral heel strak en daarnaast ook bijzonder licht. Wat dat betreft merk je het verschil wel met het oude stuk qua lichtval. Maar het is ook wel lastig nu al een echte indruk te krijgen omdat al die tijdelijke units er nog in staan.
Rotterdam en Arnhem zijn volgens mij trouwens wel de twee uitzonderingen die er echt uit springen. Breda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Rotterdam en Arnhem zijn volgens mij trouwens wel de twee uitzonderingen die er echt uit springen. Breda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Wat wel jammer is dat het dak aan de binnenkant niet echt verder afgewerkt wordt. De golvende vormen zijn wel mooi, maar het komt zo toch wat goedkoop over.
Verder mag er wel een beetje meer kleur in de nieuwe hal, het is zo grijs...
Verder mag er wel een beetje meer kleur in de nieuwe hal, het is zo grijs...
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Ik doe ook maar wat
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Ik denk dat het beeldbepalende van Utrecht CS meer van de gebouwen eromheen moet komen.. Stadhuis staat er al, over een tijd ook de 'Rabobrug' (heet anders tegenwoordig, Moreelse volgens mij).
Overigens, het materiaal aan de buitenzijde van R'dam CS.. door specifieke lichtinval kan het ook 'pijn aan de ogen' doen als je daarbuiten loopt.. Ik snap de keuze daarvoor niet helemaal.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
En ik heb nog een rondloop-filmpje voor jullie van vrijdagavond....
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0S-peZIaY
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0S-peZIaY
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ja ik ken het oude Utrecht C ook hoor ;) Dat vond ik ook niet echt een architectonisch hoogstandje maar zag er door de rode bogen en het blauwe licht toch meer 'af' uit dan het huidige, met 'golfplaten' en zoveel grijs.Durashift schreef:Dat had het oude ook.. te zien op de 1e 2 foto's van Daniel.(...)Ardan schreef:Ik vind het er ook nogal tijdelijk uitzien. Hoop golfplaten en klaar.
Ik doe ook maar wat
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet teDaniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ja, klopt Breda is best wel mooi geworden. Ik kwam er laatst (wist niet eens dat het station verbouwd was :@ ), maar zag er echt mooi uit. Dat natuursteen heeft wel wat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik denk dat het over 10 jaar al gedateerd aan zal voelen, eerlijk gezegd.
Om terug te gaan naar Utrecht: wat in ieder geval nu veel beter is dan 5 jaar geleden zijn de perronkappen (dat was echt een zooitje) en er zit nu tenminste eenheid in de stationshal. De vorige hal was een aaneenschakeling van jaren '80-nieuwbouw, het oude gebouw uit de jaren '70 en Hoog Catharijne aan de ene kant en de Jaarbeurstraverse aan de andere kant. Dat wordt nu langzaam allemaal één gebouw met dezelfde architectuur.
Om terug te gaan naar Utrecht: wat in ieder geval nu veel beter is dan 5 jaar geleden zijn de perronkappen (dat was echt een zooitje) en er zit nu tenminste eenheid in de stationshal. De vorige hal was een aaneenschakeling van jaren '80-nieuwbouw, het oude gebouw uit de jaren '70 en Hoog Catharijne aan de ene kant en de Jaarbeurstraverse aan de andere kant. Dat wordt nu langzaam allemaal één gebouw met dezelfde architectuur.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Die eenheid is inderdaad een grote vooruitgang in Utrecht, naast dat al die rare hoekjes eruit zijn als de nieuwe hal eenmaal klaar is. En dat zicht over de sporen vanaf de nieuwe poortvrije passage is natuurlijk ook bijzonder fraai.
Het oude station was ook wel wat aan de donkere kant en da's de nieuwe hal absoluut niet.
Ik was vanmiddag voor andere doeleinden toch weer in Utrecht, dus ook maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om rustig rond te kijken (vrijdag had ik een trein te halen). Daardoor vielen nu ook wat meer details op, zoals dat de winkeltjes op de passage precies het gelijk zitten met die in de hal. Zo heeft bv. de Smullers in het fastfood-court ook een klein loketje aan de passage en zit er tegen de AH to Go aan geplakt ook een soort van miniatuur-filiaaltje aan de passage dat uitsluitend zelfscankassa's heeft.
Aan de passage-zijde zitten ook briefjes op de ramen met wat waar moet komen. Daaraan te zien krijgt het fastfood court naast de Smullers en Burger King nog een nieuwe formule die werd aangeduid met "VIS". Verderop, tussen boven 7 en 8 blijkt het zogenoemde freshfood-court te komen maar daar was vooralsnog alleen te zien dat de Julia's daar in een later stadium naartoe gaat verhuizen.
Het oude station was ook wel wat aan de donkere kant en da's de nieuwe hal absoluut niet.
Ik was vanmiddag voor andere doeleinden toch weer in Utrecht, dus ook maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om rustig rond te kijken (vrijdag had ik een trein te halen). Daardoor vielen nu ook wat meer details op, zoals dat de winkeltjes op de passage precies het gelijk zitten met die in de hal. Zo heeft bv. de Smullers in het fastfood-court ook een klein loketje aan de passage en zit er tegen de AH to Go aan geplakt ook een soort van miniatuur-filiaaltje aan de passage dat uitsluitend zelfscankassa's heeft.
Aan de passage-zijde zitten ook briefjes op de ramen met wat waar moet komen. Daaraan te zien krijgt het fastfood court naast de Smullers en Burger King nog een nieuwe formule die werd aangeduid met "VIS". Verderop, tussen boven 7 en 8 blijkt het zogenoemde freshfood-court te komen maar daar was vooralsnog alleen te zien dat de Julia's daar in een later stadium naartoe gaat verhuizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik ben vandaag eens rustig een rondje gaan lopen op Utrecht Centraal. Ja, het is groter en dat had Utrecht wel nodig, maar de afwerking voelt goedkoop aan en er is een totaal gebrek aan kleur, alles is grijs. Ik kreeg het er koud van.
Breda wordt een ramp. Als straks het station aan de voorkant volledig afgebouwd is worden de perrons een groot donker hol, is het station vanaf de buitenkant totaal niet meer te identificeren als station (probleem wat ook Utrecht heel lang had) en die tunnel voelt door de keuze voor donkere bekleding meer aan als een muizenhol dan een station.Hainje schreef:Ben ik het absoluut NIET met je eens! Ik vind Breda een schitterend station, dat marmer/natuursteen spreekt mij zeer aan. Hier en daar mag er wellicht nog wel wat aankleding komen, maar verder vind ik het erg chique. Over smaakt valt niet teDaniel schreef:reda doet dat bv. ook niet bepaald. Of nouja, eigenlijk springt Breda er weer uit als lelijkste station van Nederland (waarop het perronniveau wel weer een uitzondering is)fistentwisten zullen we maar zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Daarnaast heeft Breda - in tegenstelling tot Utrecht C. - allemaal 'rare' bochtjes die je moet nemen om uiteindelijk op een perron uit te komen. Breda is dramatisch station voor incidentele reizigers, het voelt niet logisch. Wat dat betreft is Utrecht C. er een stuk overzichtelijker op geworden.
Het is een spectrum.
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Ik vind het nog te rommelig om echt een oordeel te vellen over Utrecht. Dat met die perronkappen is zoals gezegd vooruitgang.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Wat in Utrecht trouwens wel een vooruitgang wordt in de eindsituatie is de bereikbaarheid van de bushaltes. Immers komen alle toegangen daarheen in de hal uit en zit je dan direct in de loopstroom richting perrons. Levert een stuk vlottere overstapmogelijkheden op.
In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
http://daniel3.home.xs4all.nl/diverse/Ut_3_300715.jpg
Wel grappig dat ik hier nog nooit spoorrails in gezien heb, totdat ik daar een keer door een architect op gewezen ben. Mij waren wel de kleurrijke tegels opgevallen, maar op Utrecht Centraal ben ik me toch meestal meer bezig me door de mensenmassa heenwurmen en het juiste perron opzoeken dan met de details van het gebouw.
Wel grappig dat ik hier nog nooit spoorrails in gezien heb, totdat ik daar een keer door een architect op gewezen ben. Mij waren wel de kleurrijke tegels opgevallen, maar op Utrecht Centraal ben ik me toch meestal meer bezig me door de mensenmassa heenwurmen en het juiste perron opzoeken dan met de details van het gebouw.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Door al die tijdelijke units die nog in de hal staan (met name het blok van de oude Starbucks, Bruna en AH to Go) maken het geheel inderdaad nog niet veel ruimer. Overigens valt de ruimte tussen de roltrappen en de vaste trappen aan de a-zijde me ook tegen: dat is geen heel brede doorloop ofzo.
Ben benieuwd wat er gaat komen in wat nu de Etos is: die gaat ook verhuizen naar het nieuwe winkelblok.
Ben benieuwd wat er gaat komen in wat nu de Etos is: die gaat ook verhuizen naar het nieuwe winkelblok.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Op zeer korte termijn zal de nieuwe AH to Go ook wel open gaan, alleen kwamen ze blijkbaar nog wat schappen tekort... terwijl vanmiddag de tijdelijke vestiging aan de Jaarbeurszijde nog open was waren ze daar namelijk al een stel schappen uit aan het slopen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Utrecht Centraal
Van die uitgang wordt niet zo heel veel gebruik gemaakt. De meeste mensen lopen naar de uitgang halverwege het busstation.Daniel schreef:In Breda is dat bv. weer een misser: heb je de "verkeerde" uitgang kom je vanaf de bussen helemaal achterin de hal uit en is het een flinke wandeling naar de toegang richting de treinen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten