Vorige delen:
Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]
Tienertoer #3 | Achtsluiting [29 foto's]
Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Tienertoer #1 | SCHNEE! [55 foto's]
Welkom terug in mijn Tienertoer reeks. Dit is het tweede verslag van deze "zomer" die op woensdag 29 Juli plaats vond. De wekker stond weer op de zelfde tijd als dinsdag, alles lag klaar voor vandaag. Het enige wat nog gedaan moest worden was de tienertoer zelf uitprinten. Dus het wereld wijde web op en naar de website van de Nederlandse Spoorwegen om mijn code te verzilveren. Maar dan zul je net zien dat precies het verzilveringssysteem plat ligt. Een storing -o-
Aangezien mijn vakantie aardig volgepland is moest de tweede tienertoer dag echt op die woensdag plaats vinden. Gelukkig is de twitter afdeling van de NS razend snel en heb ik van hun een verzekering gekregen dat als ik een dagkaart uit de automaat trek en ik mijn code niet verzilver, ik het geld van die dagkaart terug kan krijgen. Dus met een half uur vertraging en €52,40 lichter (de tyfus wat een bedrag ) stond ik op het perron in Lelystad om aan mijn reis te beginnen. Aan de volgende reis wel te verstaan:
Allereerst de gewone rit richting Amsterdam. In Duivendrecht ben ik uitgestapt en kon ik in de nog een beetje laagstaande zon GVB Citea 1145 op lijn 58 fotograferen:
Toen weer het perron op geklommen waar ik voor het eerst een nieuwe Amsterdamse metro voor de lens kreeg die op lijn 54 reed:
Ik hoorde een trein aankomen en dacht dat het mijn sprinter was, maar het bleek een VIRM te zijn die met 140 door het station raasde. Iedereen op het perron zette een stapje naar achteren. Voor jullie beeld, de foto is op 1/400 sec. gemaakt en toch zit er aardig wat bewegingsonscherpte voor op de trein: :X
Aan de overkant kwam de tegentrein aan. Overigens ben ik het totaal eens met de tekst op het advertentiebord:
En niet veel later kwam mijn SGM aan, op de sprinter dienst naar Uitgeest:
Met deze SGM ging het naar Amsterdam Centraal, langs onder andere de beroemde Bijlmerbajes (die overigens in Amsterdam Amstel ligt, maar dat ter zijde) die straks kennis gaat maken met de sloopkogel. Op het station besloot ik eens om vanuit een andere hoek deze SMG en TGV Thalys vast te leggen. Wat er overigens met die rolstoelhelling is gebeurd weet ik niet:
Ook kwam de IC Brussel aan. Net zoals de dag er voor was de zon net weer gaan schijnen na een bui, wat erg mooi licht op levert:
Overigens had de samenstelling van deze trein wat weg van de koninklijke trein. Er bevonden zich namelijk Traxx loc's aan zowel de voor- als de achterkant van de trein:
Ik vervolgde mijn reis richting Almelo. Maar ik voelde mij te goed om dit in een wiebeldekker af te leggen. Vandaar de keuze voor de IC Berlijn. Die overigens door Traxx 186 148 werd getrokken:
Eenmaal in Almelo aangekomen was het vertreksignaal (in de volksmond ook wel "fluitje" genoemd) gegeven en gingen de deuren dicht, toen er nog een Italiaan aan kwam rennen en mee wou. Met al zijn kracht wou hij voorkomen dat de deur dicht ging, maar de sportschool heeft hem vast niet in het leden bestand staan want zijn hand zat klem tussen de trein en de deur. Een diepe zucht van de HC volgde en riep boos dat ie niet de trein in mocht. Italiaans als die man was wist hij toch de deur open te fronselen en een zoektocht in de trein mocht niet meer baten, de vogel was, naja niet gevlogen maar goed verstopt.
Buiten het station heb ik een bulk foto's van de vertrekkende citea's van Syntus gemaakt. Aangezien jullie in de vorige verslagen aangaven die hele bulk niet te hoeven zien laat ik de best gelukte wel zien, Citea 3175 op lijn 26:
Weer terug op het station kwam een erg lange VIRM aan. Ik weet niet zeker meer of het nou 6+4+4 of 6+6 was, volgens mij de eerste. Maar hij was lang, dat is zeker:
Ik ging per Arriva boemel naar Mariënberg, overigens vind ik die linten goed opgeknapt door Arriva:
In Mariënberg aangekomen kwam eerst de Sneltrein naar Emmen aan:
De trein naar Zwolle had 10 minuten vertraging, dit gaf mij nog even tijd om nog een foto van de trein naar Emmen te maken. Ik vind deze treinen trouwens erg mooi om te fotograferen. De wit met blauwe kleurstelling past erg goed in de omgeving, zeker met blauwe lucht en wat wolkjes :Y
De trein kwam aan en uiteindelijk kwamen we met +20 in Zwolle aan. Ik besloot om het avontuur op te zoeken en nam vanaf daar de sprinter met als eindbestemming Nunspeet. Door werkzaamheden reed de trein vanaf daar niet verder. Onder weg kwam ik een hoosbui tegen die zo hard was, dat die zelfs U tegen mij zei
Enfin, de trein kwam mooi gewassen in Nunspeet aan en met de nog donkergrijze lucht in de achtergrond heb ik daar mijn mooiste foto van de dag gemaakt. Met veel drama en emotie:
De looproute naar de bussen was leuk met voetzooltjes aangegeven:
En toen ik aankwam stonden er twee bussen klaar voor vertrek. Deze OAD 677:
En de bus waar ik in stapte, deze gloedje nieuwe MAN Lion's Regio van Van Kooten Reizen:
En ritje over de Veluwe bracht mij in drie kwartier naar Putten, waar een DDAR kwam aanrijden, foto is trouwens vanaf de loopbrug genomen:
En 35 minuten later stond ik in de oude hal van Utrecht CS. Denkend dat ik hier voor het laatst in stond, wat vrijdag trouwens niet zo bleek, maar dat hoor je binnenkort. Een foto waar je zo de veldbedjes weer in kan fotoshoppen:
In Utrecht stapte ik op de Intercity naar Leiden Centraal. Gereden, zoals altijd met een DDZ:
Wat tevens ook de laatste foto van de dag was. Vanaf leiden ben ik via Haarlem naar Amsterdam gegaan waar ik weer op de trein naar Lelystad stapte. Thuis aangekomen meteen de restitutie aangevraagd.
In totaal is er 496 kilometer afgelegd in 10 uur en 4 minuten wat neer komt op een gemiddelde snelheid van 49,3 km per uur (496/604*60).
Binnenkort het laatste verslag van afgelopen vrijdag :Y
Tienertoer #5 | Gedoe, regen en werkzaamheden [21 foto's]
Re: Tienertoer #5 | Gedoe, regen en werkzaamheden [21 foto's
Heb het verslag met genoegen gelezen en een pluim voor de scherpe plaatjes. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Tienertoer #5 | Gedoe, regen en werkzaamheden [21 foto's
186004 met een stam ICR met de 185005 is geen Benelux, maar een AMRO-shuttle tijdens een testrit 1000km storingsvrij). Die rijden Asd-Rtd;)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Tienertoer #5 | Gedoe, regen en werkzaamheden [21 foto's
Klopt wat MdJ zegt. Die Traxx-locs met ICR-rijtuigen zijn bedoeld voor de Intercity Direct s1000 (AmRo-shuttle).
Re: Tienertoer #5 | Gedoe, regen en werkzaamheden [21 foto's
De Benelux-treinen rijden wel met TRAXX, maar met grijs-groene uit de 2800-serie van de NMBS (originele nummer van Alpha Trains staat nog wel op de rode balk op het front)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten