NS bespaart miljoenen met planningssysteem
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS bespaart miljoenen met planningssysteem
NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Geplaatst op: vrijdag 27 maart 2009 om 20:13
Laatst bijgewerkt: vrijdag 27 maart 2009 om 20:13
Het sinds 2007 ingezette systeem voor het plannen van materieel levert de NS op jaarbasis twintig miljoen euro op. De NS heeft zelf een systeem gebouwd op basis van IBM-technologie met de naam Rolling Stock Allocation Application (Rosa) en zegt hiermee twintig miljoen euro per jaar te besparen.
Rosa wordt gebruikt om het inzetten van materieel en treinstellen te plannen.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 27 maart 2009 om 20:13
Laatst bijgewerkt: vrijdag 27 maart 2009 om 20:13
Het sinds 2007 ingezette systeem voor het plannen van materieel levert de NS op jaarbasis twintig miljoen euro op. De NS heeft zelf een systeem gebouwd op basis van IBM-technologie met de naam Rolling Stock Allocation Application (Rosa) en zegt hiermee twintig miljoen euro per jaar te besparen.
Rosa wordt gebruikt om het inzetten van materieel en treinstellen te plannen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Tja, ik weet niet hoor, maar is het echt zo moeilijk om dat plannen wat vaker uit te laten voeren? Het lijkt me dat dit ook wel iets uit legt over de ramp die het soms is bij verstoringen: opgegeven moment wordt er iets te veel op dat systeem vertrouwd en kan de bijsturing niet meer zo supertjes plannen omdat ze dat verleert zijn..."Door een verstoring is de omloop van de treinen ontregeld. De gemaakte plannen moeten dan zo snel mogelijk worden bijgewerkt. Dat kan nu nog niet op de dag zelf", weet Kroon.
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Het probleem bij verstoringen is vermoedelijk dat tegen de tijd dat computers een alternatief schema hebben opgezet de verstoring zo'n beetje voorbij zal zijn. Laat staan dat je een computer niet dag voor dag wil vertellen of iemand van het NS personeel bereid is over te werken.
En zelfs al heb je op ervaring gebaseerde stremmingsmaatregelen voor een traject in het voren klaarliggen, dan ligt het nog aan het personeel en regelgeving in hoeverre je het uit kunt voeren :) .
En zelfs al heb je op ervaring gebaseerde stremmingsmaatregelen voor een traject in het voren klaarliggen, dan ligt het nog aan het personeel en regelgeving in hoeverre je het uit kunt voeren :) .
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Dat systeem blijkt nog niet helemaal goed te werken dan. In de s1900 is recent nog mat'64, DDAR en ICM(m) gespot (alleen SGM en SLT nog, en dan heeft alles weer een keer gereden in deze serie ). In de s4400 is een nieuwe VIRM actief (geweest). De s7600 heeft ook met van alles al gereden (tot aan ICM aan toe zelfs).
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Dat laatste was overigens met de 7500 ook zo hoor :) De laatste rit o.a. was ICM planmatig, omdat die rit terug naar Zutphen ging. En waar stalt Deventer z'n materieel? Juist ja, in Zutphen omdat Deventer geen standplaats is :)
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Je kunt je afvragen hoeveel dat systeem kan doen aan materieeltekorten (van een bepaald type trein op een bepaalde plaats door bijvoorbeeld defecten) en verstoringen in de treindienst .playertwo schreef:Dat systeem blijkt nog niet helemaal goed te werken dan. In de s1900 is recent nog mat'64, DDAR en ICM(m) gespot (alleen SGM en SLT nog, en dan heeft alles weer een keer gereden in deze serie ). In de s4400 is een nieuwe VIRM actief (geweest). De s7600 heeft ook met van alles al gereden (tot aan ICM aan toe zelfs).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Precies. Je kunt wel leuk plannen maken met een computersysteem, maar op het moment dat een trein defect raakt ben je toch afhankelijk van beschikbaar materieel op een bepaalde plaats en dan kan het dus voorkomen dat er stoptreinmaterieel een intercity rijdt of andersom :)
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Vaak is het toch echt mensenwerk tijdens een verstoring. Zo stond er laatst een trein met 9 ICL rijtuigen op spoor 13B in Amsterdam Centraal, die van een opgeheven t1500 kwam. Toen er personeel was voor een stoptrein naar Amersfoort, de t5800, maar geen mat, was na 1 telefoontje de keus gemaakt, die trein met ICL werd de stoptrein. :D
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Kon ICL de rijtijden van de sprinter een beetje bijbenen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Het gaat er ook niet om dat ze willen dat Rosa tijdens verstoringen gebruikt kan worden, maar meer om het materieel dat na een verstoring uit haar normale omloop is, zo snel mogelijk terug te brengen in haar omloop. En dat is wat Rosa nog niet kan op dit moment.Frank schreef:Het probleem bij verstoringen is vermoedelijk dat tegen de tijd dat computers een alternatief schema hebben opgezet de verstoring zo'n beetje voorbij zal zijn. Laat staan dat je een computer niet dag voor dag wil vertellen of iemand van het NS personeel bereid is over te werken.
En zelfs al heb je op ervaring gebaseerde stremmingsmaatregelen voor een traject in het voren klaarliggen, dan ligt het nog aan het personeel en regelgeving in hoeverre je het uit kunt voeren :) .
Een versperringsmaatregel aangaande mat hebben klaarliggen is totaal ondoenlijk, anders zou je voor elk baanvak, op elk tijdstip van de dag een aparte maatregel klaar hebben moeten liggen. (om 9 uur kan het beschikbare mat in de buurt heel anders zijn als om 9.15 uur bijvoorbeeld) Tijdens een verstoring zal het dus altijd handmatig plannen zijn met het dan beschikbare mat.
En wat personeel betreft, daarbij is het vaak ook geen kwestie van "willen" maar ook of het planmatig mogelijk is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: NS bespaart miljoenen met planningssysteem
Dat is zo ongeveer wat ik wilde zeggen :) .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten