Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Vanwege het afstuderen kan ik me dit jaar geen lange zomervakantie permitteren, maar toch had ik wel de wens om er even tussenuit te gaan. Al gauw kreeg ik het idee om terug te gaan naar één van m'n favoriete vakantielanden, een land wat de laatste tijd regelmatig in de media is geweest hier en dan vooral in de negatieve zin: Oekraïne. Na het EK voetbal in 2012 was het even rustig, maar nadat de protesten in Kiev eind 2013 begonnen sloeg de vlam snel in de pan met Euromaidan, de Russische inname van de Krim en de nog steeds voortdurende oorlog in de regio's Donetsk en Luhansk met natuurlijk als dieptepunt het neerschieten van vlucht MH17, waarna het land nog scherper gevolgd werd vanuit de Nederlandse media. De onrusten hebben het land uiteraard behoorlijk op z'n kop gezet: grote economische problemen, de grip op delen van het land is weg en de relatie met Rusland is tot een zwaar dieptepunt gedaald. Niet echt een uitnodigend verhaal op het eerste gezicht, maar als je verder kijkt dan de Telegraaf dan blijkt al snel dat niet het hele land een oorlogszone is ;) De oorlog in het oosten woedt nog steeds voort, maar de rust in Kiev is wedergekeerd en Oekraïne is een immens land waarvan het overgrote deel gewoon veilig en goed te bezoeken is.
Het liefste wilde ik weer over land naar Oekraïne reizen, maar dan eens via een andere weg dan de reeds bekende route via Polen. Na wat uitzoekwerk heb ik een globaal reisplan in elkaar gedraaid en kort daarna de tickets voor de heen- en terugreis door Duitsland geboekt, aangezien die met een Europa-Spezial nog te betalen zijn maar ook snel duur worden. De heenreis zou uiteindelijk via Hongarije gaan, de terugreis via Slowakije. Zo had ik de kans om wat vrienden in Budapest op te zoeken en tevens de verbinding Budapest-Kiev eens uit te proberen. De laatste week voor vertrek heb ik nog wat dingen uitgezocht en via diverse wegen nog wat tickets geregeld, op dinsdag 14 juli begint de reis.
In dit deel reizen we in twee etappes van Enschede via Budapest naar Kiev, waarmee we meteen het westelijkste en het oostelijkste punt van de vakantie gehad hebben. In de volgende delen gaan we vanuit Kiev in etappes langzaam terug naar het westen. Ik weet nog niet hoeveel delen ik nodig ga hebben, maar ik gok iets van 3 of 4. Zoals altijd heb ik weer kaartjes in elkaar gedraaid van de reis, het kaartje van de eerste - en tevens de langste - etappe staat hier.
Na een door onvoorziene omstandigheden niet bepaald optimale reisvoorbereiding trek ik om kwart over zes 's avonds de keukendeur achter me dicht en loop naar station Enschede, waar ik om 18:34 de sprinter naar Hengelo neem. Na een korte rit arriveer ik in Hengelo voor m'n eerste overstap.
1. Station Hengelo, druk is het niet. De volgende trein is de IC richting Hannover, de laatste trein van de dag die van Hengelo naar Duitsland rijdt. Ik heb een Europa-Spezial vanaf Bad Bentheim en zodoende neem ik deze trein ook maar voor een klein stukje.
Hengelo train station by Timon91, on Flickr
2. De IC komt op tijd binnen rollen, de trein is op mijn rijtuig na redelijk gevuld, wat om mysterieuze redenen vrijwel uitgestorven is. Op tijd verlaten we Hengelo....
IC Amsterdam-Hannover interior by Timon91, on Flickr
3. ....en nog geen 20 minuten later staan we in Bad Bentheim, waar de IC een wat langere stop maakt om van locomotief te wisselen. Ik stap uit en zie achterin de Bundespolizei instappen voor de grenscontrole. Vrijwel elke keer als ik deze trein over de grens neem controleert de Bundespolizei in Bentheim de documenten van "willekeurige" reizigers, waarbij "willekeurig" niet altijd even "willekeurig" is. Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat iedereen met een afwijkende huidskleur gecontroleerd wordt en de rest niet Goed, ik ben nu uitgestapt en hoef me er niet aan te ergeren, mijn volgende trein staat in ieder geval al klaar op spoor 2.
WFB to Bielefeld Hbf at Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
4. Een goederentreintje komt aantuffen, rechts staat de Nederlandse lok van de IC.
Cargo train at Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
5. Ik ga maar in de stoptrein zitten, ook al duurt het nog een half uur tot vertrek. Buiten is er toch bar weinig te beleven. Ik heb in ieder geval tijd genoeg om een foto te maken van het stationsbordje.
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
Om 19:57 vertrekt de Westfalenbahn richting Bielefeld Hbf, onderweg slaap ik wat bij, druk is het niet. De conducteur is actief met controleren en verder zeer vriendelijk en behulpzaam. Buiten wordt het langzaam donker en begint het te regenen. Tegen tienen sta ik op Bielefeld Hbf, waar ik 3 uur mag gaan doorbrengen - wat komt doordat de laatste IC uit Hengelo richting Duitsland al om 18:59 vertrekt. Achteraf gezien had ik beter vanaf Gronau kunnen boeken, maar ja, het is wel te overleven. Ik loop een stukje het station uit, bij Mr Wok eet ik een heel prima bord eten en in een café iets verderop drink ik een biertje en lees wat. Het is er prima vertoeven, tot om half 12 de bar dicht gaat. In Bielefeld is verder ook niks te beleven (maar goed, eigenlijk bestaat Bielefeld ook niet ;)), dus dan maar terug naar het station, waar alleen de Mac nog open is - die is tenslotte 24/7 open. Met een ijsje, een leesboek en een paar kruiswoordpuzzels kom ik de tijd wel door. Ik krijg ook nog kort gezelschap van twee dakloze Bielefelders die klagen over "eine schwierige Zeit", maar verder zijn ze vriendelijk en doen ze niet vervelend. Om half 1 ga ik maar eens richting perron.
6. M'n volgende trein is de CityNightLine naar Praha, die om 0:43 uit Bielefeld Hbf vertrekt. Bielefeld Hbf is tevens het laatste instapstation van deze trein, daarna mag je officieel alleen nog uitstappen. De CNL is de laatste trein die hier vertrekt, daarna duurt het weer een paar uur. Let ook op het scherm, het vertoont wat kuren. Dit geldt ook voor vrijwel alle CTA's op de perrons, wellicht is er een storing?
Bielefeld Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Op het perron is het rustig, er stappen hier in totaal nog zo'n 30 mensen in.
Bielefeld Hbf train station by Timon91, on Flickr
Zoals je op foto 6 al kan zien staat de trein al met +5 aangekondigd, uiteindelijk komt deze met +15 opdagen. In de trein ga ik eerst naar de wc, geef dan m'n ticket af bij de provodnik en ga dan m'n coupé in zodat ik m'n coupégenoten maar één keer wakker hoef te maken. Aangezien je bij de DB online niet zelf een plek kunt uitkiezen heb ik een plek bovenin, maar voor deze korte nacht is dat wel te overleven. Ik maak snel m'n bed op en aangezien de laatste dagen aardig vermoeiend waren (ik heb de nacht van zondag op maandag compleet gemist) ben ik al snel in dromenland.
Zodra ik weer wakker word is het buiten al lang licht en rijden we net weg uit Bad Schandau. Van enig rangeren 's nachts heb ik nauwelijks iets gemerkt, bovendien rijden we weer op tijd. De treinrit is een stuk comfortabeler en minder vertragingsgevoelig sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan, aangezien de trein nu in Oberhausen begint in plaats van Amsterdam en er in Hannover geen rangeeractiviteiten meer plaatsvinden. In Berlin wordt het deel naar Warszawa afgekoppeld en worden er wat rijtuigen bijgeplaatst naar Praha, daarna gaat het in één keer door naar de Tsjechische hoofdstad. Met de CNL uit Zürich wordt niet meer gecombineerd. Althans, richting Praha niet. Vanuit Praha rijden de CNL Praha-Oberhausen en de CNL Praha-Zürich tot Dresden samen. Het is vervelend dat de trein niet meer naar København rijdt, maar ik denk dat het wel flink in de betrouwbaarheid scheelt. Terwijl we door het prachtige Elbedal rijden worden m'n coupégenoten ook wakker, het blijken twee Koreaanse heren en twee Taiwanese dames te zijn die op Eurailvakantie zijn. We praten wat, vlak voor we arriveren loop ik vast richting de deur.
8. Het gangpad van het CNL couchetterijtuig, wat ik nog in een best goede staat vind verkeren.
CNL “Kopernikus” Oberhausen-Praha interior by Timon91, on Flickr
9. Het koersbordje, excuses voor de onscherpe foto.
CNL “Kopernikus” Oberhausen-Praha interior by Timon91, on Flickr
Godzijdank arriveren we stipt op tijd in Praha hlavní nádraží. Ik heb hier 17 minuten overstaptijd op de EuroCity naar Budapest, bij een eventuele vertraging zou ik twee uur moeten wachten op de volgende.
10. Een Pendolino staat klaar voor vertrek richting Ostrava.
Pendolino SC to Ostrava at Praha hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
11. Aan de andere kant van het perron staat EuroCity 277 "Slovan" klaar voor vertrek richting Budapest-Keleti. Deze trein begint in Praha en is daarom (zeker in de zomer!) een stuk minder druk dan de EuroCity's die vanuit Berlin of Hamburg richting Budapest rijden, al wordt er nog steeds flink gebruik van gemaakt.
EC “Slovan” Praha-Budapest at Praha hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
In de eerste coupé zit al één iemand, ik besluit erbij te gaan zitten. Eerst ontbijt ik wat, daarna raken we aan de praat. De dame blijkt Katrin te heten en uit Berlin te komen, zij is ook op weg naar Budapest. Vlak voor vertrek krijgen we nog gezelschap van een Tsjechische dame, op tijd vertrekken we. De rit verloopt in eerste instantie rustig, onderweg loopt de vertraging langzaam op wat vooral door werkzaamheden lijkt te komen. Het stuk door de heuvels richting Brno is erg mooi, dit heb ik nog niet eerder overdag afgelegd. Ik val in slaap en schrik wakker als we in Brno zijn, vanaf waar we weer met z'n tweeën zijn.
12. Het uitzicht tussen Brno en Břeclav. Fotograferen gaat lastig doordat de ramen niet open kunnen.
Landscape between Brno and Břeclav, Czech Republic by Timon91, on Flickr
Bij Břeclav, het laatste station in Tsjechië, bedraagt de vertraging inmiddels 15 minuten. EuroCity "Polonia" uit Warszawa, die in Břeclav een cross-platform overstap heeft op de Slovan, heeft echter ook wat vertraging en zodoende wachten we even. Vanaf hier wordt het flink druk, de Polonia stroomt aardig leeg en ik zie voornamelijk veel medebackpackers. In mijn coupé zitten naast Katrin en ik nu ook nog een oudere Oostenrijkse heer uit Wien die vandaag een rondje aan het treinen is en die zo'n verschrikkelijk accent heeft dat Katrin en ik er allebei geen zak kunnen verstaan, plus twee Ierse interrailers die met een grote groep reizen en vanuit Kraków onderweg zijn naar Budapest. Buiten is het heet, maar de airco doet het gelukkig redelijk goed. Na Bratislava wordt het weer iets rustiger, de Oostenrijkse heer stapt in Štúrovo uit en de Ierse interrailers gaan water halen in het restauratierijtuig. Ik praat veel met Katrin terwijl we het laatste stuk afleggen, eerst de grens over bij Szob en dan via Vác naar Budapest. Om 10 over 5, met 35 minuten vertraging, komen we aan op Budapest-Keleti pályaudvar. Het is heet en bij de pinautomaat op het station staat een gigantische rij. Bij het kantoortje van Wasteels haal ik m'n kaartje naar Kiev op wat ik per mail geregeld heb. Ze reageerden snel, konden zonder problemen een onderbed regelen en Engels is geen probleem. Zodra ik aan de beurt ben en zeg dat ik via de mail een ticket gekocht heb en dat kom ophalen is de reactie meteen van: "tall guy wanting to pick up his ticket, you must be Timon and going to Kiev!". Ja dus, topservice! :D
Buiten het station vind ik een pinautomaat zonder rij, haal wat forinten en ga dan terug naar het station. Metrolijn M4 is sinds 2014 klaar en daarmee is ook de ombouw van het metrostation van Keleti vrijwel af. Het is nu een stuk makkelijker om vanuit de stationshal in het metrostation te komen :) Ik haal een kaartje en help dan een Russische zakenman die tevergeefs met een Visa-card een kaartje probeert te halen. Hij ziet er nogal verloren uit in z'n veel te warme pak en hij spreekt bovendien alleen Russisch. Het is meteen een redelijke test voor ik naar Oekraïne ga om te kijken hoe m'n Russisch ervoor staat en het gaat vrij redelijk. De zakenman gaat opgelucht weer op weg. Met de metro reis ik naar station Astoria waar ik Orsi, een vriendin van mij, ontmoet. We pakken de tram naar het appartement van haar en Viktor, haar vriend, de douche voelt na de 1529 km lange treinrit heerlijk :) De avond brengen we in de stad door met Viktor en wat andere vrienden van hen, we drinken geen bier maar fröccs, een mix van rosé en spa rood. Iedereen lijkt het te drinken en met het hete weer is het heerlijk. Met een Ubertaxi gaan we met z'n drieën terug naar huis, ik val snel in slaap.
Donderdag is m'n enige volledige dag in Budapest, gezien het werk van m'n gastheer en gastvrouw ga ik alleen op stap. Ik heb een sleutel dus ik slaap wat uit, doe 's ochtends vooral rustig aan en ga om half 11 de stad in. Alle 30 foto's die ik van deze dag Budapest heb geüpload staan hier, iets minder dan de helft is in het verslag opgenomen.
13. Een hoofdstraat in de buurt, in het zuidelijke deel van Buda.
Fehérvári utca, Budapest by Timon91, on Flickr
14. Bij de tombe van Gül Baba.
Statue of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
15. Een mooie, rustige plek, een klein stukje heuvel op vanaf de Donau.
Tomb of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
16. Het stuk land met de tombe is eigendom van Turkije en het voelt ook wel een beetje als een stukje Midden-Oosten midden in Budapest.
Tomb of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
17. Iets verder de heuvel op staat het monument voor Péter Mansfeld, wiens dood symbool staat voor de gruweldaden die zich afspeelden tijdens de opstand van 1956. Vanaf hier heb je een mooi - en vooral heel rustig - uitzicht over de stad.
Péter Mansfeld memorial, Budapest by Timon91, on Flickr
18. Ingezoomd richting het parlementsgebouw en de Géllertheuvel (Géllert-hegy).
View from the Péter Mansfeld memorial, Budapest by Timon91, on Flickr
19. Op weg terug naar beneden, met zicht op de burcht van Budapest.
View of the Buda castle, Budapest by Timon91, on Flickr
20. Bij Margit híd is het een flinke bouwput, ik loop gauw door richting het eiland (Margit-sziget).
Near Margit híd, Budapest by Timon91, on Flickr
21. Op het eiland is het helaas stervensdruk, in combinatie met de hitte (het is 36 graden vandaag) is dat niet bepaald prettig en dus loop ik weer door. Ik besluit om bij Nyugati pályaudvar wat lunch te zoeken en dan de metro te pakken. Hier station Nyugati.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
22. Wat kopspoortjes buiten de hoofdoverkapping. Station Nyugati is bij backpackers denk ik het minst bekend aangezien er maar één internationale trein rijdt (die naar Kiev), alleen de treinen vanaf het vliegveld komen hier aan. Van de drie hoofdstations vind ik Nyugati er dan ook het minst strak uitzien, maar daardoor is het wel een stuk sfeervoller dan bijvoorbeeld Déli palyaudvar.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
23. Met de metro reis ik naar Hősök tere, wat er als altijd indrukwekkend uitziet maar wat in de volle zon ook verschrikkelijk heet is. Gelukkig ligt erachter een groot park waar ik wat verkoeling opzoek.
Hősök tere, Budapest by Timon91, on Flickr
24. De Vajdahunyadburcht.
Vajdahunyad castle, Budapest by Timon91, on Flickr
In het park rust ik een uurtje uit en lees wat, daarna besluit ik om nog het elektrotechnisch museum te bezoeken, wat me wel interessant lijkt. Met de metro ga ik weer terug naar het centrum, het museum heb ik zo gevonden. Het is een oase van rust en ondanks dat het midden in het centrum van de stad ligt ben je ver weg van toeristisch en gestroomlijnd Budapest: nauwelijks iets in het Engels, onduidelijk waar je precies je kaartje moet kopen - wat vrijwel niks kost, in elke zaal iemand die het licht voor je aan doet en toch een hele hoop interessante dingen die tentoongesteld staan :D
25. Zo is er onder andere een volledig bovenleidingportaal aanwezig en wordt er ook veel uitgelegd over hoe de bovenleiding van een spoorlijn werkt.
Elektrotechnikai Múzeum, Budapest by Timon91, on Flickr
Hierna ga ik terug naar het huis van m'n hosts, rust een uurtje of twee uit en ga dan terug de stad in waar ik met Viktor heb afgesproken. Samen met aardig wat collega's van hem vloeien de fröccs en de shotjes rijkelijk, Orsi haakt ook nog in. Behoorlijk beschonken gaan we met één van de laatste trams weer naar huis.
De volgende ochtend gaat m'n wekker extreem vroeg, alles draait nog wel een klein beetje. Ik realiseer me ook dat ik het avondeten gisteren vergeten ben, wat wel verklaart waarom ik zo'n honger heb Stilletjes pak ik m'n laatste dingen in en ga om kwart over 6 op stap.
26. De tramhalte op dit vroege tijdstip. Het is al licht, dat scheelt al heel veel.
Fehérvári utca, Budapest by Timon91, on Flickr
Tram 47 neem ik naar het eindpunt Deák Ferenc Tér, vanaf daar is het nog een klein stukje met de metro naar Nyugati pályaudvar. Aangezien het wat sneller gaat dan ik had gedacht (zelfs 's ochtends vroeg rijdt het OV al met een aardig hoge frequentie) ben ik om tien over half 7 op Nyugati.
27. Het vertrekbord. Vanaf Nyugati vertrekt er elke dag één internationale trein met slechts twee rijtuigen, om precies te zijn één naar L'viv/Львів en één naar Kiev/Київ. Deze rijden als koersrijtuigen mee op een binnenlandse intercity naar Záhony welke om 7:23 al het station uit rolt, vandaar dat ik er ook zo vroeg uit moest.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
Overigens reden er tot eind vorig jaar Russische koersrijtuigen via deze route naar Moskwa, maar gezien de politieke problemen heeft de RZD al haar koerswagens door Oekraïne geschrapt en zodoende reed er een tijdje geen doorgaande trein meer van Budapest naar Oekraïne. IC 34 "Latorca" is met de nieuwe dienstregeling ingevoerd en bedient dezelfde route, al wordt er niet meer naar Rusland gereden. Vanuit Budapest-Keleti rijdt er overigens wel weer één keer per week een Russisch koersrijtuig naar Moskwa, maar die gaat via Bratislava, Ostrava, Warszawa en Minsk.
Eerst haal ik een broodnodige kop koffie en wat versnaperingen voor onderweg, daarna ga ik m'n trein eens opzoeken.
28. Links staat de trein al klaar. De IC rijtuigen direct links gaan niet mee, de Oekraïense slaaprijtuigen die je ziet staan zijn de achterste rijtuigen van de trein.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
29. De typisch Oekraïense provodnitsa's controleren m'n ticket, daarna ga ik de trein in. Hier het gangpad van het slaaprijtuig.
Through car Budapest-Kiev interior by Timon91, on Flickr
30. En mijn van prachtig tapijtje voorziene coupé, ook de bank is bekleed met een vrij typische deken. Ik waan me al helemaal in Oekraïne :D
Through car Budapest-Kiev interior by Timon91, on Flickr
31. "південно західна", het zuidwesten. Ik gok dat dit slaat op het gelijknamige departement van de Oekraïense spoorwegen. Daarnaast komt het ook mooi uit met de ligging van Budapest ten opzichte van Oekraïne, natuurlijk
Tablecloth aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
32. Ik ga weer naar buiten, hier nogmaals mijn rijtuig. Druk is het niet echt. Klandizie voor de binnenlandse IC is er genoeg, voor de Oekraïense slaaprijtuigen niet bepaald.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
33. De rest van de trein, met links het koersrijtuig naar L'viv. Merk op dat dit eenzelfde slaaprijtuig is, dus ook al is het een dagverbinding naar L'viv (je komt 's avonds aan), nog steeds reis je in nachttreinmaterieel.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
34. Een kwartiertje voor vertrek installeer ik me binnen, hier het tafeltje in mijn coupé met de inmiddels bijna traditioneel meegenomen Twentse krentenwegge (blijft een week goed, ideaal als ontbijt op dit soort reizen!) en mijn prachtige handgeschreven treinkaartje.
Supplies aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
35. Het reisschema van deze rit. In totaal duurt de rit naar Kiev 23 uur en 20 minuten, door het tijdsverschil komen we morgen om 7:43 aan in Kiev.
Timetable of the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
Stipt op tijd zet IC "Latorca" richting Debrecen, Záhony, Chop, L'viv en Kiev zich in beweging, op naar het oosten! Ik heb inmiddels gezelschap gekregen van Andriy, een Oekraïner die in Hongarije werkt en op weg is naar Vinnitsia/Вінниця, waar hij woont. Hij spreekt geen Engels dus het is behelpen met handen, voeten, mijn steenkolenrussich en de paar losse woorden Hongaars die ik ken. In totaal zitten er nu vier reizigers in het rijtuig, naast Andriy en ik nog twee oudere dames met wie ik verder geen contact gehad heb.
36. Nog terwijl we het weststation van Budapest uitrollen komt de provodnitsa alvast beddengoed uitdelen.
Bed linen aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
37. Na een klein uurtje bereiken we Cegléd.
Cegléd train station by Timon91, on Flickr
38. Ondertussen rijden we flink door tussen de velden en boerderijen, dit is echt Hongarije :)
Hungarian landscape between Cegléd and Szolnok by Timon91, on Flickr
39. 20 minuten na Cegléd komt Szolnok in zicht, een belangrijk spoorwegknooppunt in Oost-Hongarije. Hier komen aan de westkant de lijnen uit Budapest-Keleti & Újszász en Budapest-Nyugati & Cegléd bij elkaar en splitsen aan de oostkant de lijnen richting Debrecen-Chop (UA) en Békéscsaba-Arad (RO).
Szolnok train station by Timon91, on Flickr
40. Tussen de zonnebloemvelden buigt de lijn richting Békéscsaba rnaar het zuidoosten af.
Railway to Békéscsaba near Szolnok by Timon91, on Flickr
41. Terwijl we langzaam rijden in verband met wat werkzaamheden heb je in ieder geval een goed zicht op de velden. Mijn rijtuig is het achterste rijtuig van de trein en schokt nogal, maar verder is het een relaxte rit. Dat de ramen niet open kunnen is jammer, maar de airco is ook wel fijn.
Landscape in eastern Hungary by Timon91, on Flickr
42. In het kader van Oekraïense vertalingen naar het Engels: succes ermee!
English translation aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
43. We stoppen nog in het idyllische Püspökladány, waar de spoorlijn richting Oradea en Cluj-Napoca (beide RO) afbuigt en wat jullie natuurlijk allemaal al kennen van mijn verslag uit februari
Püspökladány train station by Timon91, on Flickr
44. Station Hajdúszoboszló, niet ver voor Debrecen.
Hajdúszoboszló train station by Timon91, on Flickr
45. In Debrecen hebben we door de werkzaamheden inmiddels een kwartiertje vertraging.
Debrecen train station by Timon91, on Flickr
46. Nogmaals station Debrecen, waar weinig veranderd lijkt te zijn sinds februari.
Debrecen train station by Timon91, on Flickr
47. De laatste grote stad in Hongarije is Nyíregyháza, wat de zevende stad van het land is.
Nyíregyháza train station by Timon91, on Flickr
48. Vanaf Nyíregyháza is het nog 66 km naar grensoord Záhony, welke grotendeels tussen de zonnebloemvelden afgelegd worden.
Sun flowers in northeastern Hungary by Timon91, on Flickr
49. Vanaf Tuzsér zijn de laatste kilometers naar Záhony enkelspoor. Ik realiseer me op dit punt eigenlijk pas dat mijn rijtuig het laatste is, anders had ik wellicht wel meer foto's genomen vanaf hier
Entering Záhony train station by Timon91, on Flickr
50. Een oude stoomlok in Záhony, wat met +15 bereikt wordt.
Old engine at Záhony train station by Timon91, on Flickr
51. Het stationsgebouw van Záhony, de politie staat al in de schaduw te wachten. De verbinding tussen Budapest en Záhony is trouwens erg goed. Elk uur rijdt er een directe trein vanaf Budapest-Nyugati naar Záhony, die stopt alleen vrijwel overal. 5 minuten ervoor vertrekt er ook elk uur een IC van Budapest-Nyugati naar Nyíregyháza, die in Nyíregyháza een goede aansluiting geeft op de directe trein Budapest-Záhony van het uur ervoor (zie foto 47). Een paar keer per dag rijdt een IC na Nyíregyháza door naar Záhony. Één daarvan is de IC "Latorca", waar mijn koersrijtuig aan hangt. Vanaf Záhony rijdt er nog zes keer per dag een grensoverschrijdende stoptrein naar Chop, waarvan er één de koersrijtuigen naar L'viv en Kiev meeneemt.
Záhony train station by Timon91, on Flickr
Na aankomst worden we direct afgekoppeld en naar een ander perron gerangeerd. Daarna begint de politie met de grenscontrole. Andriy's paspoort levert nauwelijks problemen op, maar in mijn paspoort is de agent in kwestie erg geïnteresseerd. Na 10 minuten kijken, studeren, zuchten en steunen gelooft hij dat ik geen terrorist of crimineel ben en gaat hij zonder iets te zeggen verder. De douane komt ook nog even kijken maar hen boeit het weinig wat je meeneemt het land uit. De stop in Záhony duurt officieel een uur, maar het lukt om de grenscontrole en rangeerwerkzaamheden in 45 min af te ronden en dus vertrekken we zoals gepland om 12:23 richting Oekraïne.
52. Vanuit Záhony rijdt er een aantal keer per dag ook nog een dieseltreintje naar Mátészalka, ten noorden van het station takt deze lijn af, gaat dan in een bocht onder de lijn naar Oekraïne door en buigt dan naar het zuiden af. Het bos rechts is al de oever van de rivier de Tisza, die hier de grens vormt met Oekraïne.
Leaving Záhony for Ukraine by Timon91, on Flickr
Iets ten oosten hiervan ligt er overigens nog een tweede spoorlijn naar Oekraïne, deze heeft zowel normaalspoor als breedspoor maar deze wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt. Gezien de complexe situatie hier heb ik voor de duidelijkheid maar even een kaartje in elkaar gepaint van de situatie: klik! (en let niet op de af en toe belachelijke namen van dorpen die Google bedacht heeft als vertaling)
53. De grens zelf, de rivier de Tisza. Links Hongarije, rechts Oekraïne. Ongeveer 2,5 km ten westen van hier ligt het drielandenpunt Oekraïne-Hongarije-Slowakije. Bij het passeren van de grens gaat de klok een uur vooruit.
Tisza river, Hungarian-Ukrainian border by Timon91, on Flickr
54. Een matige foto aan de overkant, maar aan de Oekraïense kant staat nog een hek en ligt er nog een aangeharkte aardestrook om eventuele overtreders op te sporen.
Hungarian-Ukrainian border near Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
55. Drasland bij het inrijden van de Oekraïense grensplaats, Chop/Чоп. Chop is een klein stadje (ca. 9.000 inwoners) maar wel een belangrijk spoorwegknooppunt met twee grensovergangen. Naast grenspunt Zahony(Gr) naar Hongarije is er ook nog grenspunt Chop(Gr) naar Slowakije (zie ook het kaartje). Wie heel goed kijkt kan achter de huizen nog wat bovenleidingportalen van de spoorlijn richting Slowakije zien staan. De spoorlijn richting Slowakije is overigens geëlektrificeerd, die naar Hongarije niet.
Entering Chop from Záhony, Ukraine by Timon91, on Flickr
56. Na een minuut of 20 komen we knarsend tot stilstand in Chop, wat gezien de afstand van nog geen 5 kilometer wel laat zien dat het spoor in een niet heel beste staat verkeert. De grenspolitie komt al gauw binnen om onze paspoorten in te nemen, de douane volgt kort daarna. Onze tassen worden flink doorzocht, maar verder werken ze vriendelijk en efficiënt. Hierna is het wachten, er is tijd genoeg om de prachtige trein op een naastgelegen spoor te aanschouwen.
Train at Chop train station by Timon91, on Flickr
57. Na een tijdje worden we het station uitgesleept, aan de koersrijtuigen uit Kiev en L'viv naar Budapest gekoppeld (die staan er ook, hier kruisen de treinen elkaar voor de eerste keer) en naar de omspoorinstallatie gesleept. Hier worden we weer uit elkaar getrokken en klaargezet voor het omsporen. Alles is hier buiten en over fotograferen doet niemand moeilijk. Bij de omspoorinstallaties die ik heb gezien verschilt dat overigens heel erg. Hier en in Brest (PL-BY) heb ik probleemloos foto's gemaakt, in Yagodin (PL-UA) en Ungheni (RO-MD) was het ten strengste verboden. Het zal wel weer
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
58. Deze onderstellen zijn geschikt voor 160 km/h. Uit ervaring kan ik vertellen dat het spoor in deze hoek van Oekraïne dat niet is
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
59. Het hijsmechanisme. Elk rijtuig wordt tussen twee van deze dingen gezet, daarna gaat het schroefdraad draaien en wordt het rijtuig heel langzaam opgetakeld. Je blijft tijdens de hele procedure in de trein zitten en merkt nauwelijks dat je omhoog gaat, zo langzaam gaat het.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
60. Een grote kraan (in Oekraïense kleuren!) die gebruikt wordt om de koppelingen te wisselen.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
61. Aan de achterkant gezien. De overige rijtuigen staan aan de andere kant maar daar kan ik niet bij nu. Het is trouwens bloedheet binnen, aangezien er geen locomotief meer is is de airco ook uit. De raampjes kunnen nauwelijks open, dus het is even accepteren en doorzetten.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
62. In de eerste coupé zit de bevestiging van het onderstel. Als dit 's nachts gebeurt hoef je dus niet op veel slaap te rekenen als je in het onderste bed ligt
Gauge change aboard the through car Budapest-Kiev in Chop by Timon91, on Flickr
63. De Europese koppeling gaat eraf, de Russische komt er zo voor terug. Het valt me trouwens op dat de spoorwerkers onderling Hongaars spreken, maar dat aanwijzingen via de portofoons in het Russisch of Oekraïens gaan. Een snelle blik op Wikipedia leert dat slechts 40% van de inwoners van Chop Oekraïens is, een andere 40% is Hongaars en de overige 20% is Roma of Russisch. Dat verklaart het wel weer!
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
64. Na het omsporen wachten we heel lang in de zengende hitte, daarna worden weer samengevoegd met het rijtuig Budapest-L'viv en naar een zijspoortje gereden. De rijtuigen richting Budapest zijn waarschijnlijk al lang in Hongarije, want die zijn nergens meer te bekennen. Intussen komt de trein naar Kiev al uit Uzhgorod/Ужгород aangereden, deze keert hier in Chop om en neemt ook ons verder mee.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev entering Chop train station by Timon91, on Flickr
65. Een prachtig elektricha-apparaat verlaat Chop richting Uzhgorod. Zodra deze voorbijgereden is worden we teruggerangeerd naar het station. Merk op dat de lucht begint te betrekken, in de verte rommelt het al.
Elektricha leaving Chop train station by Timon91, on Flickr
66. Na het aankoppelen krijgen we onze paspoorten terug en vult het rijtuig zich langzaam. Schijnbaar wordt het ook voor binnenlands vervoer gebruikt. Andriy en ik blijven nog met z'n tweeën voorlopig, maar er zitten nu wel iets van 15 mensen in het rijtuig in plaats van de 4 die mee zijn gegaan de grens over. Hier is er ook tijd om nog wat op het perron rond te lopen, maar al snel begint de onweersbui. Gelukkig is er nog een gammele voetgangersbrug over het spoor die gebruikt kan worden als schuilplek.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Chop train station by Timon91, on Flickr
67. Naar voren gekeken, voor ons zit alleen nog het rijtuig naar L'viv. Dat we vooraan zitten en de trein ziek lang is komt later nog goed van pas :)
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Chop train station by Timon91, on Flickr
68. Vlak voor vertrek gaan de hemelsluizen definitief open en vlucht iedereen naar binnen terwijl buiten de hel losbreekt. De temperatuur daalt gelukkig wel wat dankzij de regen.
Rain storm at Chop train station by Timon91, on Flickr
Om 16:02 zet trein 81 "Desna/Десна" zich in beweging voor de 890 km lange rit naar de Oekraïense hoofdstad. Buiten regent het nog steeds behoorlijk hard, langzaam koelt het wat af.
69. Langzaam ratelen we Chop uit, het spoor is erg slecht hier en vaak rijden we niet harder dan 40 km/h. De dorpjes die we onderweg tegenkomen zien er authentiek uit, zoals dit geval op een uurtje rijden buiten Chop.
Village in southwestern Ukraine near Chop by Timon91, on Flickr
70. De burcht van Mukachevo/Мукачево. De trein is gigantisch lang en bij elke stop rijden we eerst op volle snelheid (lees: 50 km/h) het volle perron langs en komen pas tegen het eind van het perron tot stilstand. De mensenmassa is indrukwekkend, maar gezien de lengte van de trein klopt het wel. Nachttreinen zitten in Oekraïne immers vrijwel altijd stampvol.
Zamok Palanok, Mukachevo by Timon91, on Flickr
71. Een stoptrein in Mukachevo.
Elektricha at Mukachevo train station by Timon91, on Flickr
72. Zoals ik al zei is de trein erg lang, 20 rijtuigen om precies te zijn. Ondanks dat de ramen niet open kunnen kun je in bochten vaak de hele trein zien, wat een prachtig gezicht is. Het is daarom voor de foto's ook erg jammer dat de ramen niet open kunnen, zoals straks wel zal blijken.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev in the southwest of Ukraine by Timon91, on Flickr
73. Het wordt steeds heuvelachtiger en we passeren ook aardig wat bos. Vanaf hier gaan we echt de bergen in.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev in the Carpathian mountains by Timon91, on Flickr
74. In Volovets/Воловець stoppen we wat langer en ga ik naar buiten. Daar is het een stuk koeler en dat voelt heerlijk, binnen koelt het langzaam maar zeker ook weer af. Het verschil in dakprofiel tussen de CIS-rijtuigen en de rijtuigen die voor West/Centraal-Europa zijn gemaakt kun je hier overigens ook duidelijk zien.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Volovets train station by Timon91, on Flickr
75. Naar voren gekeken. We krijgen er hier ook een tweede locomotief bij voordat we de Volovets bergpas over gaan.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Volovets train station by Timon91, on Flickr
76. Koersbordje van het rijtuig naar L'viv.
Through car Budapest-L’vivat Volovets train station by Timon91, on Flickr
77. Nadat de provodnitsa ons allemaal weer naar binnen gesommeerd heeft vertrekken we en kruipen we omhoog. De bochten zijn hier krap en de trein komt vaak mooi helemaal in beeld.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev climbing the Volovets pass by Timon91, on Flickr
78. Beneden is de spoorlijn nog te zien, we hebben net een bocht van 180 graden gemaakt.
View from the Volovets pass by Timon91, on Flickr
79. Mooie spoorbrug. De hele route Chop-L'viv is trouwens dubbelspoor, op wat tunnels na.
Bridge in the Volovets pass by Timon91, on Flickr
80. In Lavochne/Лaвочне krijgen we de laatste kans wat koele berglucht in te ademen, hier wordt de hulplocomotief weer afgekoppeld. Het landschap wordt weer wat saaier en het wordt bovendien langzaam donker.
Sunset near L'viv by Timon91, on Flickr
81. L'viv bereiken we om kwart voor 10 met ruim 5 minuten vertraging, hier staan we weer wat langer stil. De rit vanuit Budapest heeft ruim 13 uur geduurd, vanaf hier is het nog iets minder dan 10 uur naar Kiev.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
82. De andere kant op gekeken, richting de schitterende stationsoverkapping.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
83. Het rijtuig Budapest-L'viv wordt afgekoppeld.
Through car Budapest-L’vivat L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
84. Een andere nachttrein die ook uit een rijtuig of 16 bestaat verlaat L'viv richting het oosten.
Night train leaving L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
85. De machine die ons naar Kiev gaat brengen. Ten westen van L'viv is alles 3 kV gelijkstroom, ten oosten van L'viv 25 kV wisselstroom, dus vandaar de lokwissel.
Ukrainian engine at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
Zodra Andriy en ik weer naar binnen gaan blijken we gezelschap te hebben gekregen van Anastasia, die in L'viv studeert maar uit Donetsk komt. Haar familie zit midden in de oorlog nu, haar vader zit aan het front... We praten wat met z'n drieën maar ik ben door het gebrek aan slaap de laatste dagen vooral ook erg moe. Andriy zit Anastasia wel zitten en praat honderduit, maar ik ga maar gewoon slapen, oordopjes doen wonderen :) Na een heerlijke nacht worden we iets voor half 8 wakker gemaakt door de provodnitsa, van Andriy's vertrek in Vinnitsia heb ik 's nachts niks gemerkt. Zoals het de Oekraïense spoorwegen betaamt rijden we om 7:43 stipt op tijd Kiev binnen, na 1231 kilometer en 23 uur en 20 minuten is het schluss!
86. Goedemorgen Kiev! Dat Kiev de extreme hittegolf uit Centraal-Europa voorlopig nog bespaard is gebleven is te merken, het is heerlijk koel buiten.
Train “Desna” from Uzhgorod at Kiev train station by Timon91, on Flickr
In de brug boven de perrons pin ik 2900 UAH, er komt een kleine pocketroman uit de automaat rollen. Het station en de omgeving komen allemaal weer bekend voor, 2,5 jaar geleden was ik hier voor het laatst. Met de metro ga ik naar m'n hostel waar ik zowaar al in kan checken en zodoende ook even kan douchen. Na de heerlijke douche ontbijt ik in de keuken en ga eens bedenken wat ik de rest van de dag ga doen :)
Dit was het dan voor het eerste deel, in het volgende deel komt Kiev aan bod en reizen we weer verder. Hopelijk lezen jullie dan weer mee ;) Iedereen bedankt voor het meelezen, laat maar weten wat je ervan vond ;)
Het liefste wilde ik weer over land naar Oekraïne reizen, maar dan eens via een andere weg dan de reeds bekende route via Polen. Na wat uitzoekwerk heb ik een globaal reisplan in elkaar gedraaid en kort daarna de tickets voor de heen- en terugreis door Duitsland geboekt, aangezien die met een Europa-Spezial nog te betalen zijn maar ook snel duur worden. De heenreis zou uiteindelijk via Hongarije gaan, de terugreis via Slowakije. Zo had ik de kans om wat vrienden in Budapest op te zoeken en tevens de verbinding Budapest-Kiev eens uit te proberen. De laatste week voor vertrek heb ik nog wat dingen uitgezocht en via diverse wegen nog wat tickets geregeld, op dinsdag 14 juli begint de reis.
In dit deel reizen we in twee etappes van Enschede via Budapest naar Kiev, waarmee we meteen het westelijkste en het oostelijkste punt van de vakantie gehad hebben. In de volgende delen gaan we vanuit Kiev in etappes langzaam terug naar het westen. Ik weet nog niet hoeveel delen ik nodig ga hebben, maar ik gok iets van 3 of 4. Zoals altijd heb ik weer kaartjes in elkaar gedraaid van de reis, het kaartje van de eerste - en tevens de langste - etappe staat hier.
Na een door onvoorziene omstandigheden niet bepaald optimale reisvoorbereiding trek ik om kwart over zes 's avonds de keukendeur achter me dicht en loop naar station Enschede, waar ik om 18:34 de sprinter naar Hengelo neem. Na een korte rit arriveer ik in Hengelo voor m'n eerste overstap.
1. Station Hengelo, druk is het niet. De volgende trein is de IC richting Hannover, de laatste trein van de dag die van Hengelo naar Duitsland rijdt. Ik heb een Europa-Spezial vanaf Bad Bentheim en zodoende neem ik deze trein ook maar voor een klein stukje.
Hengelo train station by Timon91, on Flickr
2. De IC komt op tijd binnen rollen, de trein is op mijn rijtuig na redelijk gevuld, wat om mysterieuze redenen vrijwel uitgestorven is. Op tijd verlaten we Hengelo....
IC Amsterdam-Hannover interior by Timon91, on Flickr
3. ....en nog geen 20 minuten later staan we in Bad Bentheim, waar de IC een wat langere stop maakt om van locomotief te wisselen. Ik stap uit en zie achterin de Bundespolizei instappen voor de grenscontrole. Vrijwel elke keer als ik deze trein over de grens neem controleert de Bundespolizei in Bentheim de documenten van "willekeurige" reizigers, waarbij "willekeurig" niet altijd even "willekeurig" is. Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat iedereen met een afwijkende huidskleur gecontroleerd wordt en de rest niet Goed, ik ben nu uitgestapt en hoef me er niet aan te ergeren, mijn volgende trein staat in ieder geval al klaar op spoor 2.
WFB to Bielefeld Hbf at Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
4. Een goederentreintje komt aantuffen, rechts staat de Nederlandse lok van de IC.
Cargo train at Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
5. Ik ga maar in de stoptrein zitten, ook al duurt het nog een half uur tot vertrek. Buiten is er toch bar weinig te beleven. Ik heb in ieder geval tijd genoeg om een foto te maken van het stationsbordje.
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
Om 19:57 vertrekt de Westfalenbahn richting Bielefeld Hbf, onderweg slaap ik wat bij, druk is het niet. De conducteur is actief met controleren en verder zeer vriendelijk en behulpzaam. Buiten wordt het langzaam donker en begint het te regenen. Tegen tienen sta ik op Bielefeld Hbf, waar ik 3 uur mag gaan doorbrengen - wat komt doordat de laatste IC uit Hengelo richting Duitsland al om 18:59 vertrekt. Achteraf gezien had ik beter vanaf Gronau kunnen boeken, maar ja, het is wel te overleven. Ik loop een stukje het station uit, bij Mr Wok eet ik een heel prima bord eten en in een café iets verderop drink ik een biertje en lees wat. Het is er prima vertoeven, tot om half 12 de bar dicht gaat. In Bielefeld is verder ook niks te beleven (maar goed, eigenlijk bestaat Bielefeld ook niet ;)), dus dan maar terug naar het station, waar alleen de Mac nog open is - die is tenslotte 24/7 open. Met een ijsje, een leesboek en een paar kruiswoordpuzzels kom ik de tijd wel door. Ik krijg ook nog kort gezelschap van twee dakloze Bielefelders die klagen over "eine schwierige Zeit", maar verder zijn ze vriendelijk en doen ze niet vervelend. Om half 1 ga ik maar eens richting perron.
6. M'n volgende trein is de CityNightLine naar Praha, die om 0:43 uit Bielefeld Hbf vertrekt. Bielefeld Hbf is tevens het laatste instapstation van deze trein, daarna mag je officieel alleen nog uitstappen. De CNL is de laatste trein die hier vertrekt, daarna duurt het weer een paar uur. Let ook op het scherm, het vertoont wat kuren. Dit geldt ook voor vrijwel alle CTA's op de perrons, wellicht is er een storing?
Bielefeld Hbf train station by Timon91, on Flickr
7. Op het perron is het rustig, er stappen hier in totaal nog zo'n 30 mensen in.
Bielefeld Hbf train station by Timon91, on Flickr
Zoals je op foto 6 al kan zien staat de trein al met +5 aangekondigd, uiteindelijk komt deze met +15 opdagen. In de trein ga ik eerst naar de wc, geef dan m'n ticket af bij de provodnik en ga dan m'n coupé in zodat ik m'n coupégenoten maar één keer wakker hoef te maken. Aangezien je bij de DB online niet zelf een plek kunt uitkiezen heb ik een plek bovenin, maar voor deze korte nacht is dat wel te overleven. Ik maak snel m'n bed op en aangezien de laatste dagen aardig vermoeiend waren (ik heb de nacht van zondag op maandag compleet gemist) ben ik al snel in dromenland.
Zodra ik weer wakker word is het buiten al lang licht en rijden we net weg uit Bad Schandau. Van enig rangeren 's nachts heb ik nauwelijks iets gemerkt, bovendien rijden we weer op tijd. De treinrit is een stuk comfortabeler en minder vertragingsgevoelig sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan, aangezien de trein nu in Oberhausen begint in plaats van Amsterdam en er in Hannover geen rangeeractiviteiten meer plaatsvinden. In Berlin wordt het deel naar Warszawa afgekoppeld en worden er wat rijtuigen bijgeplaatst naar Praha, daarna gaat het in één keer door naar de Tsjechische hoofdstad. Met de CNL uit Zürich wordt niet meer gecombineerd. Althans, richting Praha niet. Vanuit Praha rijden de CNL Praha-Oberhausen en de CNL Praha-Zürich tot Dresden samen. Het is vervelend dat de trein niet meer naar København rijdt, maar ik denk dat het wel flink in de betrouwbaarheid scheelt. Terwijl we door het prachtige Elbedal rijden worden m'n coupégenoten ook wakker, het blijken twee Koreaanse heren en twee Taiwanese dames te zijn die op Eurailvakantie zijn. We praten wat, vlak voor we arriveren loop ik vast richting de deur.
8. Het gangpad van het CNL couchetterijtuig, wat ik nog in een best goede staat vind verkeren.
CNL “Kopernikus” Oberhausen-Praha interior by Timon91, on Flickr
9. Het koersbordje, excuses voor de onscherpe foto.
CNL “Kopernikus” Oberhausen-Praha interior by Timon91, on Flickr
Godzijdank arriveren we stipt op tijd in Praha hlavní nádraží. Ik heb hier 17 minuten overstaptijd op de EuroCity naar Budapest, bij een eventuele vertraging zou ik twee uur moeten wachten op de volgende.
10. Een Pendolino staat klaar voor vertrek richting Ostrava.
Pendolino SC to Ostrava at Praha hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
11. Aan de andere kant van het perron staat EuroCity 277 "Slovan" klaar voor vertrek richting Budapest-Keleti. Deze trein begint in Praha en is daarom (zeker in de zomer!) een stuk minder druk dan de EuroCity's die vanuit Berlin of Hamburg richting Budapest rijden, al wordt er nog steeds flink gebruik van gemaakt.
EC “Slovan” Praha-Budapest at Praha hlavní nádraží by Timon91, on Flickr
In de eerste coupé zit al één iemand, ik besluit erbij te gaan zitten. Eerst ontbijt ik wat, daarna raken we aan de praat. De dame blijkt Katrin te heten en uit Berlin te komen, zij is ook op weg naar Budapest. Vlak voor vertrek krijgen we nog gezelschap van een Tsjechische dame, op tijd vertrekken we. De rit verloopt in eerste instantie rustig, onderweg loopt de vertraging langzaam op wat vooral door werkzaamheden lijkt te komen. Het stuk door de heuvels richting Brno is erg mooi, dit heb ik nog niet eerder overdag afgelegd. Ik val in slaap en schrik wakker als we in Brno zijn, vanaf waar we weer met z'n tweeën zijn.
12. Het uitzicht tussen Brno en Břeclav. Fotograferen gaat lastig doordat de ramen niet open kunnen.
Landscape between Brno and Břeclav, Czech Republic by Timon91, on Flickr
Bij Břeclav, het laatste station in Tsjechië, bedraagt de vertraging inmiddels 15 minuten. EuroCity "Polonia" uit Warszawa, die in Břeclav een cross-platform overstap heeft op de Slovan, heeft echter ook wat vertraging en zodoende wachten we even. Vanaf hier wordt het flink druk, de Polonia stroomt aardig leeg en ik zie voornamelijk veel medebackpackers. In mijn coupé zitten naast Katrin en ik nu ook nog een oudere Oostenrijkse heer uit Wien die vandaag een rondje aan het treinen is en die zo'n verschrikkelijk accent heeft dat Katrin en ik er allebei geen zak kunnen verstaan, plus twee Ierse interrailers die met een grote groep reizen en vanuit Kraków onderweg zijn naar Budapest. Buiten is het heet, maar de airco doet het gelukkig redelijk goed. Na Bratislava wordt het weer iets rustiger, de Oostenrijkse heer stapt in Štúrovo uit en de Ierse interrailers gaan water halen in het restauratierijtuig. Ik praat veel met Katrin terwijl we het laatste stuk afleggen, eerst de grens over bij Szob en dan via Vác naar Budapest. Om 10 over 5, met 35 minuten vertraging, komen we aan op Budapest-Keleti pályaudvar. Het is heet en bij de pinautomaat op het station staat een gigantische rij. Bij het kantoortje van Wasteels haal ik m'n kaartje naar Kiev op wat ik per mail geregeld heb. Ze reageerden snel, konden zonder problemen een onderbed regelen en Engels is geen probleem. Zodra ik aan de beurt ben en zeg dat ik via de mail een ticket gekocht heb en dat kom ophalen is de reactie meteen van: "tall guy wanting to pick up his ticket, you must be Timon and going to Kiev!". Ja dus, topservice! :D
Buiten het station vind ik een pinautomaat zonder rij, haal wat forinten en ga dan terug naar het station. Metrolijn M4 is sinds 2014 klaar en daarmee is ook de ombouw van het metrostation van Keleti vrijwel af. Het is nu een stuk makkelijker om vanuit de stationshal in het metrostation te komen :) Ik haal een kaartje en help dan een Russische zakenman die tevergeefs met een Visa-card een kaartje probeert te halen. Hij ziet er nogal verloren uit in z'n veel te warme pak en hij spreekt bovendien alleen Russisch. Het is meteen een redelijke test voor ik naar Oekraïne ga om te kijken hoe m'n Russisch ervoor staat en het gaat vrij redelijk. De zakenman gaat opgelucht weer op weg. Met de metro reis ik naar station Astoria waar ik Orsi, een vriendin van mij, ontmoet. We pakken de tram naar het appartement van haar en Viktor, haar vriend, de douche voelt na de 1529 km lange treinrit heerlijk :) De avond brengen we in de stad door met Viktor en wat andere vrienden van hen, we drinken geen bier maar fröccs, een mix van rosé en spa rood. Iedereen lijkt het te drinken en met het hete weer is het heerlijk. Met een Ubertaxi gaan we met z'n drieën terug naar huis, ik val snel in slaap.
Donderdag is m'n enige volledige dag in Budapest, gezien het werk van m'n gastheer en gastvrouw ga ik alleen op stap. Ik heb een sleutel dus ik slaap wat uit, doe 's ochtends vooral rustig aan en ga om half 11 de stad in. Alle 30 foto's die ik van deze dag Budapest heb geüpload staan hier, iets minder dan de helft is in het verslag opgenomen.
13. Een hoofdstraat in de buurt, in het zuidelijke deel van Buda.
Fehérvári utca, Budapest by Timon91, on Flickr
14. Bij de tombe van Gül Baba.
Statue of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
15. Een mooie, rustige plek, een klein stukje heuvel op vanaf de Donau.
Tomb of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
16. Het stuk land met de tombe is eigendom van Turkije en het voelt ook wel een beetje als een stukje Midden-Oosten midden in Budapest.
Tomb of Gül Baba, Budapest by Timon91, on Flickr
17. Iets verder de heuvel op staat het monument voor Péter Mansfeld, wiens dood symbool staat voor de gruweldaden die zich afspeelden tijdens de opstand van 1956. Vanaf hier heb je een mooi - en vooral heel rustig - uitzicht over de stad.
Péter Mansfeld memorial, Budapest by Timon91, on Flickr
18. Ingezoomd richting het parlementsgebouw en de Géllertheuvel (Géllert-hegy).
View from the Péter Mansfeld memorial, Budapest by Timon91, on Flickr
19. Op weg terug naar beneden, met zicht op de burcht van Budapest.
View of the Buda castle, Budapest by Timon91, on Flickr
20. Bij Margit híd is het een flinke bouwput, ik loop gauw door richting het eiland (Margit-sziget).
Near Margit híd, Budapest by Timon91, on Flickr
21. Op het eiland is het helaas stervensdruk, in combinatie met de hitte (het is 36 graden vandaag) is dat niet bepaald prettig en dus loop ik weer door. Ik besluit om bij Nyugati pályaudvar wat lunch te zoeken en dan de metro te pakken. Hier station Nyugati.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
22. Wat kopspoortjes buiten de hoofdoverkapping. Station Nyugati is bij backpackers denk ik het minst bekend aangezien er maar één internationale trein rijdt (die naar Kiev), alleen de treinen vanaf het vliegveld komen hier aan. Van de drie hoofdstations vind ik Nyugati er dan ook het minst strak uitzien, maar daardoor is het wel een stuk sfeervoller dan bijvoorbeeld Déli palyaudvar.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
23. Met de metro reis ik naar Hősök tere, wat er als altijd indrukwekkend uitziet maar wat in de volle zon ook verschrikkelijk heet is. Gelukkig ligt erachter een groot park waar ik wat verkoeling opzoek.
Hősök tere, Budapest by Timon91, on Flickr
24. De Vajdahunyadburcht.
Vajdahunyad castle, Budapest by Timon91, on Flickr
In het park rust ik een uurtje uit en lees wat, daarna besluit ik om nog het elektrotechnisch museum te bezoeken, wat me wel interessant lijkt. Met de metro ga ik weer terug naar het centrum, het museum heb ik zo gevonden. Het is een oase van rust en ondanks dat het midden in het centrum van de stad ligt ben je ver weg van toeristisch en gestroomlijnd Budapest: nauwelijks iets in het Engels, onduidelijk waar je precies je kaartje moet kopen - wat vrijwel niks kost, in elke zaal iemand die het licht voor je aan doet en toch een hele hoop interessante dingen die tentoongesteld staan :D
25. Zo is er onder andere een volledig bovenleidingportaal aanwezig en wordt er ook veel uitgelegd over hoe de bovenleiding van een spoorlijn werkt.
Elektrotechnikai Múzeum, Budapest by Timon91, on Flickr
Hierna ga ik terug naar het huis van m'n hosts, rust een uurtje of twee uit en ga dan terug de stad in waar ik met Viktor heb afgesproken. Samen met aardig wat collega's van hem vloeien de fröccs en de shotjes rijkelijk, Orsi haakt ook nog in. Behoorlijk beschonken gaan we met één van de laatste trams weer naar huis.
De volgende ochtend gaat m'n wekker extreem vroeg, alles draait nog wel een klein beetje. Ik realiseer me ook dat ik het avondeten gisteren vergeten ben, wat wel verklaart waarom ik zo'n honger heb Stilletjes pak ik m'n laatste dingen in en ga om kwart over 6 op stap.
26. De tramhalte op dit vroege tijdstip. Het is al licht, dat scheelt al heel veel.
Fehérvári utca, Budapest by Timon91, on Flickr
Tram 47 neem ik naar het eindpunt Deák Ferenc Tér, vanaf daar is het nog een klein stukje met de metro naar Nyugati pályaudvar. Aangezien het wat sneller gaat dan ik had gedacht (zelfs 's ochtends vroeg rijdt het OV al met een aardig hoge frequentie) ben ik om tien over half 7 op Nyugati.
27. Het vertrekbord. Vanaf Nyugati vertrekt er elke dag één internationale trein met slechts twee rijtuigen, om precies te zijn één naar L'viv/Львів en één naar Kiev/Київ. Deze rijden als koersrijtuigen mee op een binnenlandse intercity naar Záhony welke om 7:23 al het station uit rolt, vandaar dat ik er ook zo vroeg uit moest.
Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
Overigens reden er tot eind vorig jaar Russische koersrijtuigen via deze route naar Moskwa, maar gezien de politieke problemen heeft de RZD al haar koerswagens door Oekraïne geschrapt en zodoende reed er een tijdje geen doorgaande trein meer van Budapest naar Oekraïne. IC 34 "Latorca" is met de nieuwe dienstregeling ingevoerd en bedient dezelfde route, al wordt er niet meer naar Rusland gereden. Vanuit Budapest-Keleti rijdt er overigens wel weer één keer per week een Russisch koersrijtuig naar Moskwa, maar die gaat via Bratislava, Ostrava, Warszawa en Minsk.
Eerst haal ik een broodnodige kop koffie en wat versnaperingen voor onderweg, daarna ga ik m'n trein eens opzoeken.
28. Links staat de trein al klaar. De IC rijtuigen direct links gaan niet mee, de Oekraïense slaaprijtuigen die je ziet staan zijn de achterste rijtuigen van de trein.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
29. De typisch Oekraïense provodnitsa's controleren m'n ticket, daarna ga ik de trein in. Hier het gangpad van het slaaprijtuig.
Through car Budapest-Kiev interior by Timon91, on Flickr
30. En mijn van prachtig tapijtje voorziene coupé, ook de bank is bekleed met een vrij typische deken. Ik waan me al helemaal in Oekraïne :D
Through car Budapest-Kiev interior by Timon91, on Flickr
31. "південно західна", het zuidwesten. Ik gok dat dit slaat op het gelijknamige departement van de Oekraïense spoorwegen. Daarnaast komt het ook mooi uit met de ligging van Budapest ten opzichte van Oekraïne, natuurlijk
Tablecloth aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
32. Ik ga weer naar buiten, hier nogmaals mijn rijtuig. Druk is het niet echt. Klandizie voor de binnenlandse IC is er genoeg, voor de Oekraïense slaaprijtuigen niet bepaald.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
33. De rest van de trein, met links het koersrijtuig naar L'viv. Merk op dat dit eenzelfde slaaprijtuig is, dus ook al is het een dagverbinding naar L'viv (je komt 's avonds aan), nog steeds reis je in nachttreinmaterieel.
IC “Latorca” to Záhony and Kiev at Budapest-Nyugati train station by Timon91, on Flickr
34. Een kwartiertje voor vertrek installeer ik me binnen, hier het tafeltje in mijn coupé met de inmiddels bijna traditioneel meegenomen Twentse krentenwegge (blijft een week goed, ideaal als ontbijt op dit soort reizen!) en mijn prachtige handgeschreven treinkaartje.
Supplies aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
35. Het reisschema van deze rit. In totaal duurt de rit naar Kiev 23 uur en 20 minuten, door het tijdsverschil komen we morgen om 7:43 aan in Kiev.
Timetable of the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
Stipt op tijd zet IC "Latorca" richting Debrecen, Záhony, Chop, L'viv en Kiev zich in beweging, op naar het oosten! Ik heb inmiddels gezelschap gekregen van Andriy, een Oekraïner die in Hongarije werkt en op weg is naar Vinnitsia/Вінниця, waar hij woont. Hij spreekt geen Engels dus het is behelpen met handen, voeten, mijn steenkolenrussich en de paar losse woorden Hongaars die ik ken. In totaal zitten er nu vier reizigers in het rijtuig, naast Andriy en ik nog twee oudere dames met wie ik verder geen contact gehad heb.
36. Nog terwijl we het weststation van Budapest uitrollen komt de provodnitsa alvast beddengoed uitdelen.
Bed linen aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
37. Na een klein uurtje bereiken we Cegléd.
Cegléd train station by Timon91, on Flickr
38. Ondertussen rijden we flink door tussen de velden en boerderijen, dit is echt Hongarije :)
Hungarian landscape between Cegléd and Szolnok by Timon91, on Flickr
39. 20 minuten na Cegléd komt Szolnok in zicht, een belangrijk spoorwegknooppunt in Oost-Hongarije. Hier komen aan de westkant de lijnen uit Budapest-Keleti & Újszász en Budapest-Nyugati & Cegléd bij elkaar en splitsen aan de oostkant de lijnen richting Debrecen-Chop (UA) en Békéscsaba-Arad (RO).
Szolnok train station by Timon91, on Flickr
40. Tussen de zonnebloemvelden buigt de lijn richting Békéscsaba rnaar het zuidoosten af.
Railway to Békéscsaba near Szolnok by Timon91, on Flickr
41. Terwijl we langzaam rijden in verband met wat werkzaamheden heb je in ieder geval een goed zicht op de velden. Mijn rijtuig is het achterste rijtuig van de trein en schokt nogal, maar verder is het een relaxte rit. Dat de ramen niet open kunnen is jammer, maar de airco is ook wel fijn.
Landscape in eastern Hungary by Timon91, on Flickr
42. In het kader van Oekraïense vertalingen naar het Engels: succes ermee!
English translation aboard the through car Budapest-Kiev by Timon91, on Flickr
43. We stoppen nog in het idyllische Püspökladány, waar de spoorlijn richting Oradea en Cluj-Napoca (beide RO) afbuigt en wat jullie natuurlijk allemaal al kennen van mijn verslag uit februari
Püspökladány train station by Timon91, on Flickr
44. Station Hajdúszoboszló, niet ver voor Debrecen.
Hajdúszoboszló train station by Timon91, on Flickr
45. In Debrecen hebben we door de werkzaamheden inmiddels een kwartiertje vertraging.
Debrecen train station by Timon91, on Flickr
46. Nogmaals station Debrecen, waar weinig veranderd lijkt te zijn sinds februari.
Debrecen train station by Timon91, on Flickr
47. De laatste grote stad in Hongarije is Nyíregyháza, wat de zevende stad van het land is.
Nyíregyháza train station by Timon91, on Flickr
48. Vanaf Nyíregyháza is het nog 66 km naar grensoord Záhony, welke grotendeels tussen de zonnebloemvelden afgelegd worden.
Sun flowers in northeastern Hungary by Timon91, on Flickr
49. Vanaf Tuzsér zijn de laatste kilometers naar Záhony enkelspoor. Ik realiseer me op dit punt eigenlijk pas dat mijn rijtuig het laatste is, anders had ik wellicht wel meer foto's genomen vanaf hier
Entering Záhony train station by Timon91, on Flickr
50. Een oude stoomlok in Záhony, wat met +15 bereikt wordt.
Old engine at Záhony train station by Timon91, on Flickr
51. Het stationsgebouw van Záhony, de politie staat al in de schaduw te wachten. De verbinding tussen Budapest en Záhony is trouwens erg goed. Elk uur rijdt er een directe trein vanaf Budapest-Nyugati naar Záhony, die stopt alleen vrijwel overal. 5 minuten ervoor vertrekt er ook elk uur een IC van Budapest-Nyugati naar Nyíregyháza, die in Nyíregyháza een goede aansluiting geeft op de directe trein Budapest-Záhony van het uur ervoor (zie foto 47). Een paar keer per dag rijdt een IC na Nyíregyháza door naar Záhony. Één daarvan is de IC "Latorca", waar mijn koersrijtuig aan hangt. Vanaf Záhony rijdt er nog zes keer per dag een grensoverschrijdende stoptrein naar Chop, waarvan er één de koersrijtuigen naar L'viv en Kiev meeneemt.
Záhony train station by Timon91, on Flickr
Na aankomst worden we direct afgekoppeld en naar een ander perron gerangeerd. Daarna begint de politie met de grenscontrole. Andriy's paspoort levert nauwelijks problemen op, maar in mijn paspoort is de agent in kwestie erg geïnteresseerd. Na 10 minuten kijken, studeren, zuchten en steunen gelooft hij dat ik geen terrorist of crimineel ben en gaat hij zonder iets te zeggen verder. De douane komt ook nog even kijken maar hen boeit het weinig wat je meeneemt het land uit. De stop in Záhony duurt officieel een uur, maar het lukt om de grenscontrole en rangeerwerkzaamheden in 45 min af te ronden en dus vertrekken we zoals gepland om 12:23 richting Oekraïne.
52. Vanuit Záhony rijdt er een aantal keer per dag ook nog een dieseltreintje naar Mátészalka, ten noorden van het station takt deze lijn af, gaat dan in een bocht onder de lijn naar Oekraïne door en buigt dan naar het zuiden af. Het bos rechts is al de oever van de rivier de Tisza, die hier de grens vormt met Oekraïne.
Leaving Záhony for Ukraine by Timon91, on Flickr
Iets ten oosten hiervan ligt er overigens nog een tweede spoorlijn naar Oekraïne, deze heeft zowel normaalspoor als breedspoor maar deze wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt. Gezien de complexe situatie hier heb ik voor de duidelijkheid maar even een kaartje in elkaar gepaint van de situatie: klik! (en let niet op de af en toe belachelijke namen van dorpen die Google bedacht heeft als vertaling)
53. De grens zelf, de rivier de Tisza. Links Hongarije, rechts Oekraïne. Ongeveer 2,5 km ten westen van hier ligt het drielandenpunt Oekraïne-Hongarije-Slowakije. Bij het passeren van de grens gaat de klok een uur vooruit.
Tisza river, Hungarian-Ukrainian border by Timon91, on Flickr
54. Een matige foto aan de overkant, maar aan de Oekraïense kant staat nog een hek en ligt er nog een aangeharkte aardestrook om eventuele overtreders op te sporen.
Hungarian-Ukrainian border near Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
55. Drasland bij het inrijden van de Oekraïense grensplaats, Chop/Чоп. Chop is een klein stadje (ca. 9.000 inwoners) maar wel een belangrijk spoorwegknooppunt met twee grensovergangen. Naast grenspunt Zahony(Gr) naar Hongarije is er ook nog grenspunt Chop(Gr) naar Slowakije (zie ook het kaartje). Wie heel goed kijkt kan achter de huizen nog wat bovenleidingportalen van de spoorlijn richting Slowakije zien staan. De spoorlijn richting Slowakije is overigens geëlektrificeerd, die naar Hongarije niet.
Entering Chop from Záhony, Ukraine by Timon91, on Flickr
56. Na een minuut of 20 komen we knarsend tot stilstand in Chop, wat gezien de afstand van nog geen 5 kilometer wel laat zien dat het spoor in een niet heel beste staat verkeert. De grenspolitie komt al gauw binnen om onze paspoorten in te nemen, de douane volgt kort daarna. Onze tassen worden flink doorzocht, maar verder werken ze vriendelijk en efficiënt. Hierna is het wachten, er is tijd genoeg om de prachtige trein op een naastgelegen spoor te aanschouwen.
Train at Chop train station by Timon91, on Flickr
57. Na een tijdje worden we het station uitgesleept, aan de koersrijtuigen uit Kiev en L'viv naar Budapest gekoppeld (die staan er ook, hier kruisen de treinen elkaar voor de eerste keer) en naar de omspoorinstallatie gesleept. Hier worden we weer uit elkaar getrokken en klaargezet voor het omsporen. Alles is hier buiten en over fotograferen doet niemand moeilijk. Bij de omspoorinstallaties die ik heb gezien verschilt dat overigens heel erg. Hier en in Brest (PL-BY) heb ik probleemloos foto's gemaakt, in Yagodin (PL-UA) en Ungheni (RO-MD) was het ten strengste verboden. Het zal wel weer
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
58. Deze onderstellen zijn geschikt voor 160 km/h. Uit ervaring kan ik vertellen dat het spoor in deze hoek van Oekraïne dat niet is
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
59. Het hijsmechanisme. Elk rijtuig wordt tussen twee van deze dingen gezet, daarna gaat het schroefdraad draaien en wordt het rijtuig heel langzaam opgetakeld. Je blijft tijdens de hele procedure in de trein zitten en merkt nauwelijks dat je omhoog gaat, zo langzaam gaat het.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
60. Een grote kraan (in Oekraïense kleuren!) die gebruikt wordt om de koppelingen te wisselen.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
61. Aan de achterkant gezien. De overige rijtuigen staan aan de andere kant maar daar kan ik niet bij nu. Het is trouwens bloedheet binnen, aangezien er geen locomotief meer is is de airco ook uit. De raampjes kunnen nauwelijks open, dus het is even accepteren en doorzetten.
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
62. In de eerste coupé zit de bevestiging van het onderstel. Als dit 's nachts gebeurt hoef je dus niet op veel slaap te rekenen als je in het onderste bed ligt
Gauge change aboard the through car Budapest-Kiev in Chop by Timon91, on Flickr
63. De Europese koppeling gaat eraf, de Russische komt er zo voor terug. Het valt me trouwens op dat de spoorwerkers onderling Hongaars spreken, maar dat aanwijzingen via de portofoons in het Russisch of Oekraïens gaan. Een snelle blik op Wikipedia leert dat slechts 40% van de inwoners van Chop Oekraïens is, een andere 40% is Hongaars en de overige 20% is Roma of Russisch. Dat verklaart het wel weer!
Gauge changing facility in Chop, Ukraine by Timon91, on Flickr
64. Na het omsporen wachten we heel lang in de zengende hitte, daarna worden weer samengevoegd met het rijtuig Budapest-L'viv en naar een zijspoortje gereden. De rijtuigen richting Budapest zijn waarschijnlijk al lang in Hongarije, want die zijn nergens meer te bekennen. Intussen komt de trein naar Kiev al uit Uzhgorod/Ужгород aangereden, deze keert hier in Chop om en neemt ook ons verder mee.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev entering Chop train station by Timon91, on Flickr
65. Een prachtig elektricha-apparaat verlaat Chop richting Uzhgorod. Zodra deze voorbijgereden is worden we teruggerangeerd naar het station. Merk op dat de lucht begint te betrekken, in de verte rommelt het al.
Elektricha leaving Chop train station by Timon91, on Flickr
66. Na het aankoppelen krijgen we onze paspoorten terug en vult het rijtuig zich langzaam. Schijnbaar wordt het ook voor binnenlands vervoer gebruikt. Andriy en ik blijven nog met z'n tweeën voorlopig, maar er zitten nu wel iets van 15 mensen in het rijtuig in plaats van de 4 die mee zijn gegaan de grens over. Hier is er ook tijd om nog wat op het perron rond te lopen, maar al snel begint de onweersbui. Gelukkig is er nog een gammele voetgangersbrug over het spoor die gebruikt kan worden als schuilplek.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Chop train station by Timon91, on Flickr
67. Naar voren gekeken, voor ons zit alleen nog het rijtuig naar L'viv. Dat we vooraan zitten en de trein ziek lang is komt later nog goed van pas :)
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Chop train station by Timon91, on Flickr
68. Vlak voor vertrek gaan de hemelsluizen definitief open en vlucht iedereen naar binnen terwijl buiten de hel losbreekt. De temperatuur daalt gelukkig wel wat dankzij de regen.
Rain storm at Chop train station by Timon91, on Flickr
Om 16:02 zet trein 81 "Desna/Десна" zich in beweging voor de 890 km lange rit naar de Oekraïense hoofdstad. Buiten regent het nog steeds behoorlijk hard, langzaam koelt het wat af.
69. Langzaam ratelen we Chop uit, het spoor is erg slecht hier en vaak rijden we niet harder dan 40 km/h. De dorpjes die we onderweg tegenkomen zien er authentiek uit, zoals dit geval op een uurtje rijden buiten Chop.
Village in southwestern Ukraine near Chop by Timon91, on Flickr
70. De burcht van Mukachevo/Мукачево. De trein is gigantisch lang en bij elke stop rijden we eerst op volle snelheid (lees: 50 km/h) het volle perron langs en komen pas tegen het eind van het perron tot stilstand. De mensenmassa is indrukwekkend, maar gezien de lengte van de trein klopt het wel. Nachttreinen zitten in Oekraïne immers vrijwel altijd stampvol.
Zamok Palanok, Mukachevo by Timon91, on Flickr
71. Een stoptrein in Mukachevo.
Elektricha at Mukachevo train station by Timon91, on Flickr
72. Zoals ik al zei is de trein erg lang, 20 rijtuigen om precies te zijn. Ondanks dat de ramen niet open kunnen kun je in bochten vaak de hele trein zien, wat een prachtig gezicht is. Het is daarom voor de foto's ook erg jammer dat de ramen niet open kunnen, zoals straks wel zal blijken.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev in the southwest of Ukraine by Timon91, on Flickr
73. Het wordt steeds heuvelachtiger en we passeren ook aardig wat bos. Vanaf hier gaan we echt de bergen in.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev in the Carpathian mountains by Timon91, on Flickr
74. In Volovets/Воловець stoppen we wat langer en ga ik naar buiten. Daar is het een stuk koeler en dat voelt heerlijk, binnen koelt het langzaam maar zeker ook weer af. Het verschil in dakprofiel tussen de CIS-rijtuigen en de rijtuigen die voor West/Centraal-Europa zijn gemaakt kun je hier overigens ook duidelijk zien.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Volovets train station by Timon91, on Flickr
75. Naar voren gekeken. We krijgen er hier ook een tweede locomotief bij voordat we de Volovets bergpas over gaan.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at Volovets train station by Timon91, on Flickr
76. Koersbordje van het rijtuig naar L'viv.
Through car Budapest-L’vivat Volovets train station by Timon91, on Flickr
77. Nadat de provodnitsa ons allemaal weer naar binnen gesommeerd heeft vertrekken we en kruipen we omhoog. De bochten zijn hier krap en de trein komt vaak mooi helemaal in beeld.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev climbing the Volovets pass by Timon91, on Flickr
78. Beneden is de spoorlijn nog te zien, we hebben net een bocht van 180 graden gemaakt.
View from the Volovets pass by Timon91, on Flickr
79. Mooie spoorbrug. De hele route Chop-L'viv is trouwens dubbelspoor, op wat tunnels na.
Bridge in the Volovets pass by Timon91, on Flickr
80. In Lavochne/Лaвочне krijgen we de laatste kans wat koele berglucht in te ademen, hier wordt de hulplocomotief weer afgekoppeld. Het landschap wordt weer wat saaier en het wordt bovendien langzaam donker.
Sunset near L'viv by Timon91, on Flickr
81. L'viv bereiken we om kwart voor 10 met ruim 5 minuten vertraging, hier staan we weer wat langer stil. De rit vanuit Budapest heeft ruim 13 uur geduurd, vanaf hier is het nog iets minder dan 10 uur naar Kiev.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
82. De andere kant op gekeken, richting de schitterende stationsoverkapping.
Train “Desna” Uzhgorod-Kiev at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
83. Het rijtuig Budapest-L'viv wordt afgekoppeld.
Through car Budapest-L’vivat L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
84. Een andere nachttrein die ook uit een rijtuig of 16 bestaat verlaat L'viv richting het oosten.
Night train leaving L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
85. De machine die ons naar Kiev gaat brengen. Ten westen van L'viv is alles 3 kV gelijkstroom, ten oosten van L'viv 25 kV wisselstroom, dus vandaar de lokwissel.
Ukrainian engine at L’vivtrain station by Timon91, on Flickr
Zodra Andriy en ik weer naar binnen gaan blijken we gezelschap te hebben gekregen van Anastasia, die in L'viv studeert maar uit Donetsk komt. Haar familie zit midden in de oorlog nu, haar vader zit aan het front... We praten wat met z'n drieën maar ik ben door het gebrek aan slaap de laatste dagen vooral ook erg moe. Andriy zit Anastasia wel zitten en praat honderduit, maar ik ga maar gewoon slapen, oordopjes doen wonderen :) Na een heerlijke nacht worden we iets voor half 8 wakker gemaakt door de provodnitsa, van Andriy's vertrek in Vinnitsia heb ik 's nachts niks gemerkt. Zoals het de Oekraïense spoorwegen betaamt rijden we om 7:43 stipt op tijd Kiev binnen, na 1231 kilometer en 23 uur en 20 minuten is het schluss!
86. Goedemorgen Kiev! Dat Kiev de extreme hittegolf uit Centraal-Europa voorlopig nog bespaard is gebleven is te merken, het is heerlijk koel buiten.
Train “Desna” from Uzhgorod at Kiev train station by Timon91, on Flickr
In de brug boven de perrons pin ik 2900 UAH, er komt een kleine pocketroman uit de automaat rollen. Het station en de omgeving komen allemaal weer bekend voor, 2,5 jaar geleden was ik hier voor het laatst. Met de metro ga ik naar m'n hostel waar ik zowaar al in kan checken en zodoende ook even kan douchen. Na de heerlijke douche ontbijt ik in de keuken en ga eens bedenken wat ik de rest van de dag ga doen :)
Dit was het dan voor het eerste deel, in het volgende deel komt Kiev aan bod en reizen we weer verder. Hopelijk lezen jullie dan weer mee ;) Iedereen bedankt voor het meelezen, laat maar weten wat je ervan vond ;)
Mijn Flickr account.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Mooi en lekker uitgebreid verslag. Toppie! :D In wat voor type tram reed je eigenlijk bij foto 26?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Schitterend verslag! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Tot aan Debrecen kwam mij bekend voor, reed daar rond in 1991.
Kort geleden heb ik met mijn jonge neefje besproken nog eens met zijn tweeën een trip te maken.
Dat zit dus allemaal nog in een pré-voorbereidingsfase, maar zal uiteindelijk wel tot een plan leiden.
Ben daarom ook erg blij met jouw verslag, omdat Oekraïne inderdaad één van de doelen zou kunnen zijn.
En natuurlijk, als vanouds, het las weer weg als een goed boek met prachtige kiekjes. :pos: :pos:
Ik begon en eindigde al vrij snel, met het idee er morgen eens voor te gaan zitten.
Ik had de laptop al uit, en ging naar het toilet, om vervolgens het bed op te zoeken (morgenochtend onderzoeken in het UMC).
Maar toch ben ik weer terug gegaan en heb de laptop nog eens gestart, en het verslag in één zucht uitgelezen.
Nu heb ik in ieder geval voer voor een fijne droom, waarvoor óók dank.
Ik kijk met belangstelling uit naar de volgende delen.:)
Kort geleden heb ik met mijn jonge neefje besproken nog eens met zijn tweeën een trip te maken.
Dat zit dus allemaal nog in een pré-voorbereidingsfase, maar zal uiteindelijk wel tot een plan leiden.
Ben daarom ook erg blij met jouw verslag, omdat Oekraïne inderdaad één van de doelen zou kunnen zijn.
En natuurlijk, als vanouds, het las weer weg als een goed boek met prachtige kiekjes. :pos: :pos:
Ik begon en eindigde al vrij snel, met het idee er morgen eens voor te gaan zitten.
Ik had de laptop al uit, en ging naar het toilet, om vervolgens het bed op te zoeken (morgenochtend onderzoeken in het UMC).
Maar toch ben ik weer terug gegaan en heb de laptop nog eens gestart, en het verslag in één zucht uitgelezen.
Nu heb ik in ieder geval voer voor een fijne droom, waarvoor óók dank.
Ik kijk met belangstelling uit naar de volgende delen.:)
Laatst gewijzigd door isadora op zo 02 aug 2015, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Mooi verslag kerel :pos: :pos: :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Top. Weer een goed verslag, kijk weer uit naar de rest! Fijn dat je weer op reis kon. ;-)
Wat heb je voor tickets gebruikt? Een sparpreise naar Budapest direct of één naar Praag en dan iets Tsjechisch naar Hongarije?
Wat heb je voor tickets gebruikt? Een sparpreise naar Budapest direct of één naar Praag en dan iets Tsjechisch naar Hongarije?
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Prachtig verslag wederom!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Fantastisch verslag weer inderdaad :D
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Prachtig weer! (behalve foto 77, die had geen zin om te laden) :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Leuk om te lezen en het verhaal komt me deels bekend voor
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Bedankt voor de toffe reacties iedereen! :D
En hopelijk zijn de onderzoeken goed gegaan ;)
- Een enkele reis Enschede-Bad Bentheim met korting in NL, gewoon uit de kaartautomaat: ca. €7
- Een Europa-Spezial Ungarn Bad Bentheim-Budapest die ik online gekocht heb bij de DB, was €39 plus €21 Aufpreis voor de couchette in de CNL, in totaal dus €60
- Een normaal ticket Budapest-Kiev wat ik bij Wasteels geregeld heb, dit kost rond de €40, de reservering was ongeveer €19, in totaal dus €59 (18645 Hongaarse forinten)
Qua kilometerprijs was Bentheim-Budapest dus het goedkoopste!
Een gele? Nee, ik heb echt geen flauw idee Het was een redelijk oud ding, meer herinner ik me niet van die tramsVisgraatmodel schreef:In wat voor type tram reed je eigenlijk bij foto 26?
Bedankt :D Ik kan Oekraïne van harte aanbevelen, ik ben er nu drie keer op vakantie geweest en ik wil eigenlijk alleen maar terug. In de volgende delen zal ik wat meer terugkomen op de huidige situatie daar en wat er veranderd is ten opzichte van de voorgaande bezoeken daar.isadora schreef:Kort geleden heb ik met mijn jonge neefje besproken nog eens met zijn tweeën een trip te maken.
Dat zit dus allemaal nog in een pré-voorbereidingsfase, maar zal uiteindelijk wel tot een plan leiden.
Ben daarom ook erg blij met jouw verslag, omdat Oekraïne inderdaad één van de doelen zou kunnen zijn.
...
(morgenochtend onderzoeken in het UMC).
En hopelijk zijn de onderzoeken goed gegaan ;)
Voor Enschede-Kiev had ik drie tickets:Karl schreef:Wat heb je voor tickets gebruikt? Een sparpreise naar Budapest direct of één naar Praag en dan iets Tsjechisch naar Hongarije?
- Een enkele reis Enschede-Bad Bentheim met korting in NL, gewoon uit de kaartautomaat: ca. €7
- Een Europa-Spezial Ungarn Bad Bentheim-Budapest die ik online gekocht heb bij de DB, was €39 plus €21 Aufpreis voor de couchette in de CNL, in totaal dus €60
- Een normaal ticket Budapest-Kiev wat ik bij Wasteels geregeld heb, dit kost rond de €40, de reservering was ongeveer €19, in totaal dus €59 (18645 Hongaarse forinten)
Qua kilometerprijs was Bentheim-Budapest dus het goedkoopste!
Flickr heeft soms kuren met foto's hotlinken, gisteren kon ik foto 77 ook niet zien hier maar op Flickr was hij gewoon zichtbaar. Nu lijkt het weer te werken ;)julsteren schreef:Prachtig weer! (behalve foto 77, die had geen zin om te laden) :')
Mijn Flickr account.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Weer een mooi verslag, zoals gewend. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Mooi verslag weer inderdaad en Oekraïne is zo te zien een prachtig land!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
*O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Erg mooi verslag. :D :pos:
Heb je toevallig ook foto's van de Földalatti (metrolijn 1) in Budapest?
En bij het omsporen vraag ik me af hoe die onderstellen onder de wagon worden weggereden?
De rijtuigen worden één voor één omgespoord?
Heb je toevallig ook foto's van de Földalatti (metrolijn 1) in Budapest?
En bij het omsporen vraag ik me af hoe die onderstellen onder de wagon worden weggereden?
De rijtuigen worden één voor één omgespoord?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Thanks! :D
2 & 3) Hoe het omsporen precies gaat verschilt een beetje per locatie, maar hier ging het als volgt:
- De rijtuigen worden samen het omspoorcomplex ingereden, aan elkaar gekoppeld
- Bij elke installatie (het zijn er een paar achter elkaar) wordt er een rijtuig afgekoppeld
- Spoorwerkers schroeven in elk rijtuig beide onderstellen los (zie foto 62)
- De rijtuigen worden opgetild, de onderstellen blijven dan staan
- Zodra alle onderstellen "los" staan worden ze tegen elkaar aangeduwd en als één geheel weggereden
- Op de tegenovergestelde manier komen de nieuwe onderstellen aangereden, die worden al rijdende losgekoppeld en ongeveer op de goede plek neergezet
- Men laat de rijtuigen weer zakken, tot vlak boven de onderstellen
- De onderstellen worden dan wat nauwkeuriger gepositioneerd, zodra dat gebeurd is zakken de rijtuigen naar de normale hoogte
- De onderstellen worden weer vastgeschroefd in de trein
- Zodra alle rijtuigen klaar zijn worden ze weer tegen elkaar aangereden door een rangeerlokje (wat vaak met grof geweld gaat) en wordt het geheel het omspoorcomplex uitgesleept
De spoorbreedte in de installatie is volgens mij net iets smaller dan breedspoor, maar de constructie op foto 61 dient er volgens mij voor dat normaalspooronderstellen niet ontsporen. Breedspooronderstellen passen er ook op omdat er geen bochten in de installatie zitten. Aan de ene kant van de installatie ligt normaalspoor, aan de andere kant breedspoor. Je komt er dus aan de ene kant in en verlaat het weer via de andere zijde. De rijtuigen worden allemaal tegelijk omgespoord, de koppeling vervangen gebeurd tijdens het omsporen en dat gaat koppeling voor koppeling aangezien er maar één kraan is.
1) Nee, in de metro van Budapest heb ik geen foto's gemaakt. Wel een leuk lijntje, de oudste op het Europese vasteland en echt vlak onder de boulevard. Het plafond is ook heel laag, ik pas nauwelijks in die stationsMeltrain schreef:Heb je toevallig ook foto's van de Földalatti (metrolijn 1) in Budapest?
En bij het omsporen vraag ik me af hoe die onderstellen onder de wagon worden weggereden?
De rijtuigen worden één voor één omgespoord?
2 & 3) Hoe het omsporen precies gaat verschilt een beetje per locatie, maar hier ging het als volgt:
- De rijtuigen worden samen het omspoorcomplex ingereden, aan elkaar gekoppeld
- Bij elke installatie (het zijn er een paar achter elkaar) wordt er een rijtuig afgekoppeld
- Spoorwerkers schroeven in elk rijtuig beide onderstellen los (zie foto 62)
- De rijtuigen worden opgetild, de onderstellen blijven dan staan
- Zodra alle onderstellen "los" staan worden ze tegen elkaar aangeduwd en als één geheel weggereden
- Op de tegenovergestelde manier komen de nieuwe onderstellen aangereden, die worden al rijdende losgekoppeld en ongeveer op de goede plek neergezet
- Men laat de rijtuigen weer zakken, tot vlak boven de onderstellen
- De onderstellen worden dan wat nauwkeuriger gepositioneerd, zodra dat gebeurd is zakken de rijtuigen naar de normale hoogte
- De onderstellen worden weer vastgeschroefd in de trein
- Zodra alle rijtuigen klaar zijn worden ze weer tegen elkaar aangereden door een rangeerlokje (wat vaak met grof geweld gaat) en wordt het geheel het omspoorcomplex uitgesleept
De spoorbreedte in de installatie is volgens mij net iets smaller dan breedspoor, maar de constructie op foto 61 dient er volgens mij voor dat normaalspooronderstellen niet ontsporen. Breedspooronderstellen passen er ook op omdat er geen bochten in de installatie zitten. Aan de ene kant van de installatie ligt normaalspoor, aan de andere kant breedspoor. Je komt er dus aan de ene kant in en verlaat het weer via de andere zijde. De rijtuigen worden allemaal tegelijk omgespoord, de koppeling vervangen gebeurd tijdens het omsporen en dat gaat koppeling voor koppeling aangezien er maar één kraan is.
Mijn Flickr account.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Bedankt voor de info. :D :pos:
Maar dat rijden
Maar dat rijden
gebeurt dat handmatig of met behulp van een locomotief?Timon91 schreef: - Zodra alle onderstellen "los" staan worden ze tegen elkaar aangeduwd en als één geheel weggereden
- Op de tegenovergestelde manier komen de nieuwe onderstellen aangereden, die worden al rijdende losgekoppeld en ongeveer op de goede plek neergezet
- Men laat de rijtuigen weer zakken, tot vlak boven de onderstellen
- De onderstellen worden dan wat nauwkeuriger gepositioneerd, zodra dat gebeurd is zakken de rijtuigen naar de normale hoogte
Dat het de oudste metrolijn is, wist ik (al beweert Istanbul van niet ), vandaar ook mijn interesse in die lijn. :)Timon91 schreef: 1) Nee, in de metro van Budapest heb ik geen foto's gemaakt. Wel een leuk lijntje, de oudste op het Europese vasteland en echt vlak onder de boulevard. Het plafond is ook heel laag, ik pas nauwelijks in die stations
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Daar zijn rangeerlokjes voor, het geheel rijdt het omspoorcomplex binnen en dan worden de rijtuigen worden één voor één afgekoppeld op de juiste plek, er zit een paar meter tussen elke installatie ;)
Mijn Flickr account.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Maar zo'n onderstel/draaistel weegt toch al paar ton? Hoe worden die verplaatst? Ook met een locje?
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Goede vraag webguy! Ze worden met klemmen aan elkaar gekoppeld en het geheel wordt aan de kabel die je op foto's 61 en 63 kunt zien vastgemaakt, op die manier worden ze weggesleept. Maar vergis je verder niet, één persoon krijgt zo'n ding nog wel aan het rollen aangezien dat redelijk gladjes gaat ;)
Mijn Flickr account.
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Oke, dat bedoelde ik ook met mijn vraag.
Bedankt. :pos:
Bedankt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Het zijn natuurlijk ook maar loopdraaistellen, dat was ik even vergeten :)
Re: Zomervakantie in Oekraïne (1): De pusztaroute naar Kiev [86]
Klopt, ik zie nu dat ik in eerste instantie je vraag verkeerd gelezen hebMeltrain schreef:Oke, dat bedoelde ik ook met mijn vraag.
Bedankt. :pos:
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten