Oost Nederland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door marvinkok »

Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december heet Enschede Drienerlo "Enschede Kennispark".
Aldus een bericht van de gemeente.
Edit :Met bron
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door webguy »

Kennispark, Universiteit, Science Park, kunnen we nog meer variaties bedenken?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Ja: Campus, Leerpark, Studiepark.

Overigens: lekker dubbelzinnig om het station naast het Twente-stadion 'kennispark' te noemen, want die club had overduidelijk niet de (financiële) kennis hoe je een voetbalbedrijf moet besturen :mrgreen:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

Naast Citea 3134 (Livio) hebben ook de 3135 (telefoonaanbieder) en 3136 reclame (behalve de kop) gekregen.

Ook de optare 3312 (reclame Koningsplein) rijdt nog steeds rond met deze reclame.
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door dennistd »

De 3135 is niet bestickerd voor een telefoonaanbieder maar een energieaanbieder:
Afbeelding

De 3136 heeft inderdaad ook totaalreclame, voor een restaurant in Enschede.

Daarnaast waren er een aantal chauffeurs die er wel wat in zagen om de huidige pod-wagens te vervangen door die achterop de 3141:
Afbeelding
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

dennistd schreef:De 3135 is niet bestickerd voor een telefoonaanbieder maar een energieaanbieder:
"Prepaid" deed het hem :oops:
Bij twijfel: gebruik beton.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Timon91 »

Ik heb een ticketvraagje, ook al gaat het over het buitenland ik denk toch dat ik die het beste hier kan stellen.

Volgende week ga ik nog een klein tripje maken, bij de DB heb ik tickets geboekt vanaf Bad Bentheim. Op de heenreis heb ik geen recht op gratis reizen in NL, dus dan haal ik een enkele reis Enschede-Bad Bentheim uit de NS automaat met korting voor het Nederlandse stuk. Dit kost uit m'n hoofd iets van €7,20. Op de terugweg kan ik echter wel gratis reizen in NL, dus dan volstaat een enkele reis Bad Bentheim-Bentheim(Gr). Dit is alleen niet uit de kaartautomaat te halen in Nederland. Uit de Duitse kaartautomaat kun je alleen een ticket naar Hengelo kopen voor het asociale bedrag van 17 euro nogwat, aan het loket in een DB Reisezentrum en bij NS International online kun je wel een grenskaartje kopen, maar dan voor het schofterige bedrag van 6 euro voor die paar kilometer - dit is wat ik in maart gedaan heb. Wat mij nu de beste optie lijkt is voor vertrek een retourtje Enschede-Bad Bentheim met 100% korting NL uit de NS automaat te halen en alleen de terugreis te gebruiken. Dit kost €4,80 en is dus goedkoper dan een grenskaartje van de DB of NS International. Is er echt geen mogelijkheid om een enkele reis Bad Bentheim-Enschede met 100% korting NL te krijgen voor het normale tarief?
Mijn Flickr account.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door flipje »

Ik plaats het hier maar even (gaat om midden-Overijssel en de Veluwe)
Syntus overhandigt 35 nieuwe buurtbussen aan buurtbusverenigingen Veluwe en Midden-Overijssel
Vandaag, woensdag 4 augustus, heeft Syntus de sleutels van 35 spiksplinternieuwe buurtbussen feestelijk uitgereikt aan de buurtbusverenigingen op de Veluwe en in Midden-Overijssel. Een bijzonder moment, want nooit eerder werden zoveel nieuwe buurtbussen tegelijkertijd aan deze buurtbusverenigingen overhandigd.

Normaalgesproken vindt vervanging van de buurtbussen plaats als deze 6 jaar oud zijn of de stand van 500.000 km hebben bereikt. De looptijd van de meeste oude bussen van Syntus was inmiddels verlopen en de bussen hadden veel kilometers gemaakt. Syntus heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en heeft, om grote gebreken te voorkomen, besloten alle buurtbussen in Midden-Overijssel en op de Veluwe tegelijkertijd te vervangen.

De nieuwe buurtbussen zijn van het type Mercedes Sprinter. Betrouwbare voertuigen die reizigers comfortabel zullen gaan vervoeren. De keuze voor dit type buurtbus is samen met vertegenwoordigers van de verschillende buurtbusverenigingen gemaakt.

Link
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Sinds vandaag rijden er nieuwe buurtbussen (Mercedes-Benz Sprinter) op de Veluwe en in Midden-Overijssel.
Bron: Syntus
Stond hier ook al.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door dennistd »

Arriva had vandaag een 10m Ambassador op lijn 73 (aankomst Enschede 14.57u) en lijn 72 (vertrek Neede 15.29u) zitten. Verder nog een Optare op lijn 56 in Borculo (vertrek 15.44u), die hoort daar ook niet helemaal thuis volgens mij.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door nsimmelink94 »

dennistd schreef:Arriva had vandaag een 10m Ambassador op lijn 73 (aankomst Enschede 14.57u) en lijn 72 (vertrek Neede 15.29u) zitten. Verder nog een Optare op lijn 56 in Borculo (vertrek 15.44u), die hoort daar ook niet helemaal thuis volgens mij.
Ach, het is zomervakantie. Ga er niet vanuit dat die lijnen op die tijden zo druk zijn. Misschien staan er een paar 12m amba's in onderhoud.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Dave4055 »

dennistd schreef:Arriva had vandaag een 10m Ambassador op lijn 73 (aankomst Enschede 14.57u) en lijn 72 (vertrek Neede 15.29u) zitten. Verder nog een Optare op lijn 56 in Borculo (vertrek 15.44u), die hoort daar ook niet helemaal thuis volgens mij.
10 meter op 73 zit op een omloop die uitloopt in Groenlo, zal wel onderhoud hebben gehad.
10 meter op 72 is precies zo als het hoort.

En die Optare op lijn 56 hoort idd een Irisbus te zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Een 10 meter Ambassador? Die heb ik nog nooit gezien en heeft Arriva in Achterhoek-Rivierenland ook niet eens als het goed is.
Die is dus zeer zeker niet gebruikelijk, ook niet op lijn 72.

Zijn we toevallig in de war met de Optare's? Die zijn wel gebruikelijk en worden structureel ingezet op lijn 72 (in een mix met normale Ambassadors, dus de 12m variant). Inzet van een Optare op lijn 73 is wel erg zeldzaam en heb ik daarin nog nooit gezien.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

10 meter amba's 8651-8653 zijn afkomstig uit Friesland. Als ik ovaub de afgelopen tijd een beetje doorneem rijden er vaak 2 op lijn 72 (Neede-Varsseveld) en 1 in Zutphen (80/83)

Die bussen zijn, naast de irisbussen, gekomen in plaats van citea's 8461-8465 (of 8464?) die naar brabant zijn verhuisd.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Oke, maar dan is dat echt van de laatste tijd geweest lijkt me. Ik heb ze immers nog nooit eerder gezien en heb toch geregeld met lijntje 72 meegereden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door MdJ »

Bij twijfel: gebruik beton.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door cassie127 »

Niet alle nieuwe buurt busjes in Midden-Overijssel hadden een goede start.
http://www.sallandcentraal.nl/article.p ... e&id=59777
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Dave4055 »

SuperGhost schreef:Een 10 meter Ambassador? Die heb ik nog nooit gezien en heeft Arriva in Achterhoek-Rivierenland ook niet eens als het goed is.
Die is dus zeer zeker niet gebruikelijk, ook niet op lijn 72.

Zijn we toevallig in de war met de Optare's? Die zijn wel gebruikelijk en worden structureel ingezet op lijn 72 (in een mix met normale Ambassadors, dus de 12m variant). Inzet van een Optare op lijn 73 is wel erg zeldzaam en heb ik daarin nog nooit gezien.
Die 10 meter wagens hebben zelfs gewoon eigen omlopen ;)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door ODRAIL »

SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Kan ik me voorstellen, ze lijken inderdaad veel op elkaar. Als je dan bedenkt dat als ze gebruikt worden, het ook nog topdrukte is (alle treinen komen zo'n beetje tegelijk binnen) en je de palen door de wachtrijen dus sowieso al minder goed kan zien.

Wel vindt ik het een beetje merkwaardig dat perse Syntus van kleur zou moeten wisselen. Syntus moet namelijk verplicht de Twents-huisstijl gebruiken en die is volledig rood. Arriva mag van Gelderland gewoon zijn eigen huisstijl aanhouden en de eigen kleuren zijn groen en beige (alleen voor de treinen wordt daarvan af geweken en wordt rood-wit gebruikt). Daarnaast worden die palen van Arriva in Gelderland deels ook gebruikt door Breng (op Doetinchem-Arnhem) en die gebruik helemaal geen rood. Lijkt me dan logischer als Arriva de kleur wijzigt in wit (een kleur die Arriva zowel voor trein als bus gebruikt én ook gedeeld wordt met Breng).

Daarnaast mag er in Zutphen ook wel eens logischer nagedacht worden over de volgorde van de paaltjes, als je vanuit de trein uit Winterswijk komt , dan komt je eerst de NS-paal tegen en de Arriva-paal staat daar pas direct achter. Dat hoort andersom te zijn (dit zorgt ook voor extra opstoppingen, zeker aangezien dit ook het enige paaltje van beide vervoerders op spoor 1b is en het perron daar vrij smal is en die wachtrij ook meteen anderen ophoudt die bijv. op het eilandperron willen omchecken).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door ODRAIL »

Het paaltje van Arriva is altijd al rood geweest en die van Syntus grijs. Ik zou voorstellen om de rode sticker van Arriva weer te verwijderen, zoals de situatie was. Dat is was tenminste duidelijk :idea: .
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door chemie »

Die paaltjes kwestie... Het is en blijft makkelijker als het wordt inchecken bij A, uitchecken bij B. Klaar. Van bijvoorbeeld Vorden naar Roodeschool zonder tussendoor uit en in te checken.

Ik ben het eens dat het in Zutphen niet optimaal is, zeker op 1b. Ik loop er altijd snel omheen en ga voorin de trein zitten. Juist om die rij te voorkomen.
De situatie in Zutphen is naar, omdat daar de overstap vaak klein is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Dat doe ik inderdaad ook altijd. Net alleen al vanwege die paaltjes, maar ook omdat de trap van spoor 1 (a en b) gewoonweg te krap is voor die piekvraag.
In dat opzicht is het ook zeer jammer dat ze bij die twee nieuwe tunnels (beiden voor fietsers dacht ik?) die ze onder de beide uiteinden van de perrons aan het graven zijn ze niet direct ook opgangen naar de perrons hadden gemaakt, zodat er meer gespreid kan worden.

Overigens is dit ook niet voor het eerst dat er geklaagd is over paaltjes die te veel op elkaar lijken. Er is eerder ook al geklaagd over de paaltjes van NS en Connexxion (Valleilijn) die te veel op elkaar zouden lijken.

Het grotere probleem (naast het in-/uitchecken per vervoerder) is dat niet elke vervoerder een eigen soort incheckpaal heeft, maar dat er eigenlijk maar twee soorten zijn. De ene wordt gebruikt door NS en Connexxion en de andere door Arriva, Veolia en Syntus*. Op plekken waar vervoerder met zo'nzelfde paal bij elkaar komen (op dit moment alleen nog Amersfoort, Ede-Wageningen en Zutphen), ontstaan die problemen dus.
Straks (als ze dan nog altijd niet de single check-in hebben doorgevoerd) komen daar weer nieuwe stations bij als Enschede-Zwolle overgaat naar Syntus.

*Breng niet meegenomen, aangezien die geen eigen incheckpalen heeft, maar de palen van Arriva deelt.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 14 aug 2015, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door Gekko123 »

Die proef op de Valleilijn begint in oktober heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Oost Nederland

Bericht door SuperGhost »

Ik dacht dat het deze zomer al zou ingaan, maar lees nu net dat het pas november is. Heb dat stukje er dus maar even uitgehaald ;-)

Maar toch nog niet goed gecommuniceerd, want eerst werd alleen medio 2015 gezegd en er is nog geen communicatie wanneer die precies in gaat (vandaar dus mijn verwarring)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten