Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
RJB
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 10:32

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door RJB »

Meltrain schreef: Een uursdienst ´s avonds voor kernen van deze grootte is echt heel normaal.
Waar je aan voorbijgaat is dat een buslijn niet één, maar meerdere aaneengeschakelde kernen bedient. Als je de inwoners van die kernen bij elkaar optelt gaat het niet meer om kleine aantallen reizigers. Lijn 164 bijvoorbeeld bedient Mijnsheerenland, Westmaas, Klaaswaal, Numansdorp en Zuid-Beijerland; bij elkaar ruim 20.000 inwoners dus. Eén bus per uur voor een gebied van 20.000 inwoners is niet meer in verhouding en kan niet anders betiteld worden dan 'snijden om het snijden' zonder dat dit gegrond is. Idem voor Oud-Beijerland (zoals je zelf al beaamde).

Het is zelfs zo erg, dat de gehele Hoeksche Waard (+/- 85.000 inwoners) straks slechts één keer per uur een verbinding heeft met Rotterdam (wellicht met meerdere bussen tegelijkertijd, maar de facto zal er maar één vertrekmoment per uur zijn om alle aansluitingen op H'noord busstation te kunnen realiseren). Dit gaat alle perken te buiten en heeft niets meer met het belang van de reiziger te maken (iets waar OV wel voor bedoeld zou moeten zijn).

N.B eenzelfde verhaal zal gelden voor Goeree-Overflakkee, maar daar heb ik geen affiniteit mee. No offense :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

RJB schreef:N.B eenzelfde verhaal zal gelden voor Goeree-Overflakkee, maar daar heb ik geen affiniteit mee. No offense :)
Terwijl er voor een R-NET tijdens de stillen uren wel 2x/uur zou gereden moeten worden. Volgens de R-NET tabelletjes. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

RJB schreef: Waar je aan voorbijgaat is dat een buslijn niet één, maar meerdere aaneengeschakelde kernen bedient. Als je de inwoners van die kernen bij elkaar optelt gaat het niet meer om kleine aantallen reizigers. Lijn 164 bijvoorbeeld bedient Mijnsheerenland, Westmaas, Klaaswaal, Numansdorp en Zuid-Beijerland; bij elkaar ruim 20.000 inwoners dus. Eén bus per uur voor een gebied van 20.000 inwoners is niet meer in verhouding en kan niet anders betiteld worden dan 'snijden om het snijden' zonder dat dit gegrond is. Idem voor Oud-Beijerland (zoals je zelf al beaamde).
Het klopt misschien wel dat Mijnsherenland, Westmaas, Klaaswaal en Numansdorp bij elkaar zo'n 20.000 bij elkaar hebben maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je na pak hem beet half 9 echt wel tot een uurdienst kan overgaan op lijn 164. Het zelfde geldt voor de lijnen naar Puttershoek, Maasdam, s'Gravendeel en Strijen. Alleen Oud-Beijerland kan naast de 160 nog wel een sneldienst s'avonds gebruiken. Ik sluit ook niet dat er een sneldienst blijft rijden hoor.

De reden dat Maasdam trouwens altijd 2x per uur bediend wordt komt omdat de lijnen 166 en 167 er allebei doorheen rijden. Nu zit er nog 30 minuten tussen maar volgend jaar zullen ze achter elkaar aan gaan rijden vanwege de overige uurdiensten in de Hoeksche Waard
RJB schreef:Het is zelfs zo erg, dat de gehele Hoeksche Waard (+/- 85.000 inwoners) straks slechts één keer per uur een verbinding heeft met Rotterdam (wellicht met meerdere bussen tegelijkertijd, maar de facto zal er maar één vertrekmoment per uur zijn om alle aansluitingen op H'noord busstation te kunnen realiseren). Dit gaat alle perken te buiten en heeft niets meer met het belang van de reiziger te maken (iets waar OV wel voor bedoeld zou moeten zijn).

N.B eenzelfde verhaal zal gelden voor Goeree-Overflakkee, maar daar heb ik geen affiniteit mee. No offense :)
Dit was tot vorige jaar de normaalste zaak van de wereld op een zondag. En ik ben van mening dat je dit na half 9 ook doordeweeks kan invoeren.
regenmaker schreef: Terwijl er voor een R-NET tijdens de stillen uren wel 2x/uur zou gereden moeten worden. Volgens de R-NET tabelletjes. :')
R-Net gaat in de avonduren en op zondag ook maar elk uur rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik begin ook meer en meer te twijfelen aan het nut van R-Net hier, zeker ook omdat het in principe de mogelijkheid wegneemt om om en om door te rijden naar Zeeland. Zuid-Holland heeft immers ook belang bij een aantrekkelijk aanbod vanuit Zeeland naar Rotterdam; een behoorlijk gedeelte van de kilometers wordt bij Z-H afgerekend.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Tja, het nut van R-Net zien maar weinigen, denk ik... Misschien is het er dan eigenlijk gewoon niet! (A) (Al heb ik er zelf op zich nog wel voordeel van.)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

OV Hoekschewaard schreef:R-Net gaat in de avonduren en op zondag ook maar elk uur rijden.
Maar zou volgens de Programma van Eisen van R-NET minimaal 2x/uur moeten rijden op die tijdstippen. Is een essentiële voorwaarde, oftewel aan deze eis moet worden voldoen. Daar wordt niet aan voldaan en dus is deze verbinding de naam R-NET eigenlijk niet waardig. Nouja, daar moet in 2020 aan voldaan worden. Maar waarom dan niet meteen ophogen naar 2x/uur.
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 27 jul 2015, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

even de frequenties zover bekend is van de 436 controleren met de R-net eisen volgens het R-net PvE (Ja er bestaat zo'n ding en de link staat hier)

Frequentie 436 spits: 8x/uur
Frequentie R-net voor 2020: minimaal 6x/uur

Frequentie 436 daluren: 4x/uur?
Frequentie R-net voor 2020: minimaal 4x/uur

Frequentie 436 avonduren: 1x/uur
Frequentie R-net voor 2020: minimaal 4x/uur (maar 2x/uur mag op stille momenten)

Frequentie 436 zaterdag overdag: gokje 2x/uur?
Frequentie R-net voor 2020: minimaal 4x/uur (maar 2x/uur mag op stille momenten)

Frequentie 436 zondag overdag: 1x/uur?
Frequentie R-net voor 2020: minimaal 4x/uur (maar 2x/uur mag op stille momenten)

Deze eisen gelden op het hoofddeel, uitlopers mogen minder frequent worden uitgevoerd (Dus Dirksland - Stellendam - Ouddorp).

Als ik dit kijk moeten de dure uren (avond + weekend) dus frequenter worden voor R-net.
Waarom is Oud-Beijerland - Rotterdam dan geen R-net?

Edit dankzij Regenmaker: Deze zin in het PvE:
"Een lijn die nog niet aan eisen voldoet, maar op termijn wel, mag een R-netlijn zijn."
zorgt ervoor dat het wel mogelijk is. Dan moet in 2020 wel de lijn voldoen aan de frequentie-eisen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

In het PvE van deze concessie zijn die R-Net-eisen niet opgenomen, terwijl de concessie toch na 2020 doorloopt...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Hendrik schreef:In het PvE van deze concessie zijn die R-Net-eisen niet opgenomen, terwijl de concessie toch na 2020 doorloopt...
De provincie Zuid-Holland kan dat ook voor 2020 in overleg met CXX doen, lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Dat is toch superonlogisch? Die R-Net-eisen zijn namelijk allang bekend! In het PvE staat helemaal niets over latere aanpassing van de eisen voor de R-Netverbinding...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Ligt eraan wat er precies in het PvE staat. Als er alleen staat dat op die 436 de R-Net wordt geïntroduceerd. Lijkt het me dat het Programma van Eisen van de R-Net ook automatisch van toepassing is op die lijn. En dus wordt de frequentie voor 2020 in de avonduren en op zondag gewijzigd naar 2x/uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Nee. In het PvE staat uitdrukkelijk vermeld welke frequenties de R-Netlijn moet hebben. En die frequenties wijken dus af van de frequenties in het algemene R-Net-PvE.
RJB
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 10:32

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door RJB »

OV Hoekschewaard schreef:Alleen Oud-Beijerland kan naast de 160 nog wel een sneldienst s'avonds gebruiken. Ik sluit ook niet dat er een sneldienst blijft rijden hoor.
Volgens de presentatie van Connexxion niet, in het schema staat 1x per uur aangegeven en dat is neem ik aan de 160.

Wat mij trouwens terugbrengt bij een eerdere vraag: weet iemand wat er gebeurt met Heinenoord Dorp in de avond (i.v.m. tegenstrijdigheid frequentietabel en lijnennetkaart)?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Deze presentatie was nog voordat de plannen waren voorgelegd aan de reizigersorganisaties. Dus het verbaasd me niks als er nog wat kleine dingetjes gaan wijzigen.

Dat van Heinenoord Dorp is nog ter sprake geweest op de personeelsbijeenkomst. De "vervoerkundige" vertelde dat lijn 160 ook s'avonds door het dorp ging rijden, iets wat ons sterk lijkt omdat het helemaal niet in het schema past. Het is gewoon even afwachten.

Ik zou er trouwens voor kiezen om lijn 167 s'avonds en op zondag door Heinenoord dorp te laten rijden want hij heeft in Strijen toch een buffer van 15 minuten, dus dat past makkelijk. Vanaf Heinenoord Dorp kan hij dan rechtstreeks via de N217 naar Maasdam Lageweg om daar zijn route weer op te pakken richting Strijen. Of hij nou net zoals nu een slinger door Puttershoek maakt of dalijk even via Heinenoord dorp rijdt maakt ook niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Arriva heeft nu een tijdelijk uitzwaaiabonnement, geldig vanaf aanschaf tot en met de laatste dag van Arriva: http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/a ... erflakkee/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Da's waar ook, dat had ik hier helemaal nog niet gemeld... Dat abonnement is er gekomen na aandringen van diverse politieke partijen. Zie bijv. https://hoekschewaard.pvda.nl voor berichten daarover.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Wat ben ik blij dat Connexxion in HWGO gewoon het Randstad zuid abonnement invoert. Elk jaar is het weer gezeik met Arriva die probeert de prijzen fors te verhogen. En elk jaar worden ze weer teruggefloten. :N
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Daelea »

Op de website van Arriva, bij de geplande omleidingen, zijn verscheidene omleidingen op Goeree-Overflakkee toegevoegd (http://www.arriva.nl/uw-reis-plannen/ge ... /pagina/0/)- op zich niets bijzonders. Echter heeft iemand blijkbaar de stremmingsberichten voor medewerkers toegevoegd, met daarin o.a. de vervangende route en wanneer en hoe de reisinformatiesystemen aangepast moeten worden door de chauffeur. Een voorbeeld: http://www.arriva.nl/uploads/media/Midd ... 36_396.pdf. Ik vond de omleidingeninformatie van Arriva altijd om te huilen, maar als ze dit nou consequent gaan toevoegen, zou dat niet verkeerd zijn :pos:
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door zone5324bericht... »

ach Arriva presteerde het in het verleden ook om de omleidingen voor mat-ritten op de gewone site te zetten en de RET zet ook nog steeds niet officiële haltes in dienstregelingen.

er zitten nog steeds mensen op kantoor bij de vervoerbedrijven die niet opletten wat ze aan het doen zijn.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Daelea »

Dat was ook mijn gedachte eerst, maar ik zie nu dat bij alle nieuwste omleidingen (sinds een dag of twee), in alle regio's, soortgelijke bestanden toegevoegd zijn. Lijkt dus wel redelijk gecoördineerd te zijn. Leuk trouwens om te zien dat elke regio een totaal ander format van interne omleidingsinfo gebruikt.

Nu hopen dat Arriva de laatste paar maanden in HWGO (en elders natuurlijk ook) deze sprong in info vasthoudt!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Daniel »

Zo te zien komt dat verschil per regio gewoon door hoe ze het overgenomen hebben van hun voorganger. Zo ziet het format in Brabant er nogal uit zoals het er bij Veolia uit zag. Voor Zuid-Holland-Zuid zijn er zo te zien nog geen echt recent geplaatste omleidingen dus daar kan ik nog niet zien hoe het format er in DAV nu uit ziet, daar kwam ik alleen een omleiding tegen die al een ruime week geleden eindigde...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Arriva heeft voor de laatste paar maandjes nog een aantal wijzigingen in petto die per 23 augustus in gaan.

164: De eerste 2 ritten vanaf Heinenoord richting Numansdorp slaan Mijnsherenland over. Verder komt er extra rijtijd bij tijdens de ochtendspits.
165: Rijdt niet meer via Ziekenhuis Amstelwijk maar via Ziekenhuis Dordwijk. (hadden ze veel eerder moeten doen :N )
166: Krijgt extra rijtijd tijdens de spitsuren.
168: Slaat voortaan Ziekenhuis Dordwijk over.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Busfoto.nl »

regenmaker schreef:
OV Hoekschewaard schreef:R-Net gaat in de avonduren en op zondag ook maar elk uur rijden.
Maar zou volgens de Programma van Eisen van R-NET minimaal 2x/uur moeten rijden op die tijdstippen. Is een essentiële voorwaarde, oftewel aan deze eis moet worden voldoen. Daar wordt niet aan voldaan en dus is deze verbinding de naam R-NET eigenlijk niet waardig. Nouja, daar moet in 2020 aan voldaan worden. Maar waarom dan niet meteen ophogen naar 2x/uur.
Je ziet nog niet in dat R-net een leus is, een verder weinig zeggend marketingdingetje? Het R-net pve is een wassen neus. De provincie betaalt, de provincie bepaalt. Stellen zij dat 1x per uur zat is op een bepaald moment van de week, dan rijdt de bus naar 1x (of meer indien de vervoerder daar brood in ziet). Dan gaat een provinciaal PvE, met juridische consequenties bij de aanbesteding, 100x boven een rapportje wat misschien leuk is om te lezen, maar weinig echte waarde heeft.

Het R-net is zo incosequent als wat, ook in Waterland, op de toekomstige Gouda-Alphenlijn, de Bizzbussen en de 320. Dat maakt natuurlijk weinig uit. Het ziet er leuk uit, misschien trekt het 3 procent meer reizigers t.o.v. een andere formule, maar het is en blijft een bus. Die wordt -helaas- maar weinig gebruikt, zeker op het platteland. Dat is niet erg. Wat wel erg zou zijn is de bus als luchtverplaatsingsobject te blijven gebruiken, alleen omdat een rnet-rapportje aangeeft dat er 2x per uur gereden moet worden. Zolang er geen reizigers zijn en er geen BDU-geldboom achterin de tuin van het provinciehuis groeit, moet je nu eenmaal keuzes maken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

OV Hoekschewaard schreef:Arriva heeft voor de laatste paar maandjes nog een aantal wijzigingen in petto die per 23 augustus in gaan.

164: De eerste 2 ritten vanaf Heinenoord richting Numansdorp slaan Mijnsherenland over. Verder komt er extra rijtijd bij tijdens de ochtendspits.
165: Rijdt niet meer via Ziekenhuis Amstelwijk maar via Ziekenhuis Dordwijk. (hadden ze veel eerder moeten doen :N )
166: Krijgt extra rijtijd tijdens de spitsuren.
168: Slaat voortaan Ziekenhuis Dordwijk over.
Zijn er ook nog wijzigingen voor Goeree Overflakkee?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Nee dit zijn de enige wijzigingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten