Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bakpapier »

Aangezien de modjes hebben bepaald dat het andere topic alleen over Oud Beijerland mag gaan, zetten we hier de algemene discussie over de uitbreiding van het Rotterdamse metronetwerk voort. Uiteraard mag je hier ook wel Oud Beijerland bespreken, maar de draad gaat over het hele metronetwerk en niet alleen over krimpen.

Hierbij mijn posts over het uitbreiden van het metronetwerk uit de vorige draad. De meest voor de hand liggende uitbreidingen zijn Hellevoetsluis (vanuit spijkenisse), Oud Beijerland (vanaf Slinge), Krimpen (vanuit Capelsebrug) en Ridderkerk (vanuit Rijnhaven of slinge of elders). Maar wellicht heeft iemand nog een goed beargumenteerd idee voor de uitbreiding van de rotterdamse metro, bijvoorbeeld Rotterdam Airport of Barendrecht?
Oud Beijerland heeft 23000 inwoners. Dat is nou niet bepaald heel erg groot, en rechtvaardigt m.i. geen metroverbinding. Als je kijkt naar plaatsen als Spijkenisse (70000) die wel een metro hebben dan is dat niet vergelijkbaar.

Je kunt inderdaad nog een transferium aanleggen waarmee je nog wat meer extra reizigers trekt. Maar wat is nou de meerwaarde daarvan? Zuidplein is een prima transferium gelegen bij een groot en aantrekkelijk winkelcentrum. Echt file om bij Zuidplein te komen valt volgens mij best wel mee, omdat het vanaf de snelweg direct bereikbaar is. Het enige wat je dus met zo'n dure metrolijn zou bereiken is een verschuiving van de vervoersstroom, en maar een kleine verbetering van de situatie.
Een metro naar Ridderkerk is in dit licht veel logischer, want ridderkerk is twee keer zo groot als Oud Beijerland. Er is wel gesproken over een tram naar Ridderkerk, maar een metro zou ook goed kunnen. Deze bedient dan ook grote delen van Rotterdam Zuid. Ik zal eens een kaartje tekenen:

http://app.transitmix.net/map/45802 ( scroll naar Rotterdam)

De metro loopt dus vanaf ridderkerk naar IJsselmonde en Feijenoord. Bij station Lombardijen (waar dan wel wat meer treinen moeten gaan stoppen) komt een belangrijke overstaphalte. Dan langs het spoor naar stadion Feijenoord en dan via de randweg naar metro Rijnhaven waar de lijn aantakt op de lijn naar rotterdam centraal !

Ik heb het tracé niet echt efficiënt ingetekend, je kunt het waarschijnlijk wel zo doen dat je grotendeels bovengronds kunt blijven, en alleen in de centra van Ridderkerk en rdam zuid ondergronds.

EDIT: De metro loopt dan in IJsselmonde grotendeels over de trambaan. Bij station Lombardijen zal hij even ondergronds gaan, en dan langs het spoor weer bovengronds. Dan hoeft het traject alleen tussen rotterdam stadion en Rijnhaven weer ondergronds.

Het probleem met dit soort dingen is overigens ook vaak dat men het in de dorpen zelf niet wil. De dorpen willen namelijk niet een voorstad worden zoals bijvoorbeeld Spijkenisse. Ridderkerk is qua mentaliteit natuurlijk een volledig andere plaats dan grote stad Rotterdam.



Nee maar geld speelt wel een rol, en dat geld kun je beter esteden aan de metro naar Ridderkerk die ik noemde

Ik zie echt geen toekomst voor een metro in oud beijerland. het dorp is simpelweg te klein en eromheen is te weinig bebouwimg.

De tram verlengennaar ridderkerk is natuurlijk logisch maar waarom niet meteen een hoogwaardige metro rechtstreeks naar lombardijen, beurs en rdam cs?

Hellevoetsluis is ook groot genoeg voor een metro en er zijn zeker plannen geweest om de metro daarheen te trekken, in ieder geval meer dan voor oud-beijerland. Maar het is nogal een eindje door de polder tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis, en een metro door onbevolkt gebied is vaak niet echt gewenst. Daardoor zie ik dit er ook voorlopig niet komen.

Tussen ridderkerk en r'dam is het ook redelijk dunbevolkt maar heb je nog bolnes en beverwaard.

Een andere potentiële metrobestemming is Krimpen, maar ook dat is eigenlijk te klein om een metro te rechtvaardigen. Voordeel is wel dat je de brug in Capelle daarmee zou ontlasten (al valt het ook af te vragen of autorijders wel allemaal massaal met de metro zullen gaan als zo'n ding wordt gebouwd).

Voor al deze dorpen geldt dat het nogal conservatieve dorpen zijn die liever niet zo veel met de stad Rotterdam te maken hebben, dus de kans dat zo'n metro er komt lijkt me voor OBL, krimpen en ridderkerk maar erg klein (en ook van Hellevoetsluis verwacht ik niet binnenkort dat er een metro komt). Ik voorzie dan ook naast de metroïsering van de Hoekse Lijn de komende pak em beet 20 jaar geen metrouitbreidingen in Rotterdam. Anders dan in A'dam is het R'damse metronetwerk dan ook al vrij compleet en zijn grote delen van de stad uitstekend bereikbaar per metro. Ik denk dat een lijn naar Ridderkerk nog het meest toe zou voegen aan het netwerk, en dat het nut van de andere drie opties vrij beperkt is.



Ik denk dat Krimpen een stuk groter was geworden als er in die tijd een metro was aangelegd...
Nu is het inderdaad eigenlijk 'te laat' voor zo'n metro.

Is er wel eens gekeken naar een metro voor Ridderkerk, of heeft men alleen over de tram nagedacht? Ik vind een tram voor zo'n grote afstand namelijk nogal langzaam, en de tram gaat ook alleen maar naar een stoptreinstation (lombardijen), eer je met zo'n tram op Rdam Centraal staat ben je wel even verder. Ik vind een metro dan een veel betere optie die ook een groot deel van R'dam bedient.

Maar het bezwaar zal wel hetzelfde wezen: 'wij zijn een dorp en willen niks met R'dam te maken hebben'...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door regenmaker »

Ja, wel weer erg overdreven hoor om het per se over Oud-Beijerland te laten gaan, terwijl de titel is: UITBREIDEN METRONETWERK ROTTERDAM!!!!! Staat helemaal niets over Oud Beijerland. :)

On topic:
Maar ik zie een metronetwerk uitbreiding naar Ridderkerk ook meer zitten dan naar Oud Beijerland, aangezien Ridderkerk veel belangrijker is dan Oud Beijerland. Zie meer potentie dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door W0rteltje »

wat denkt men van een lijn F van Alexander naar (Dordrecht) Leerpark

(Rotterdam) Alexander
(Rotterdam) Oosterflank
(Rotterdam) Prinsenlaan
(Rotterdam) Schenkel
(Capelle aan de IJsel) Slotlaan
(brugstation) Hollandsche IJssel
(Krimpen aan de IJssel) Krimpen Centrum
(Krimpen aan de IJssel) Stormpolder
Bolnes
(Ridderkerk) Slikkeveet (zuid)
(Ridderkerk) Koningsplein
(Ridderkerk) Drievliet
(Hendrik Ido Ambacht) Dorp
(Hendrik Ido Ambacht) Sandeling
(Hendrik Ido Ambacht) Ambachtzone (toekomstig)
(Zwijndrecht) Heer Oudelands Ambacht
(Zwijndrecht) Nederhoven
(Zwijndrecht) Drechtstedenhaven
(Zwijndrecht) Develhaven
(Dordrecht) Krabbegors
(Dordrecht) Maasplaza
(Dordrecht) Centraal Station
(Dordrecht) Leerpark

of

een ander idee is

(Rotterdam) Alexander
(Rotterdam) Oosterflank
(Rotterdam) Prinsenlaan
(Rotterdam) Schenkel
(Capelle aan de IJssel) Slotlaan
(brugstation) Hollandsche IJssel
(Krimpen aan de IJssel) Krimpen Centrum
(Krimpen aan de IJssel) Stormpolder
Bolnes
(Ridderkerk) Slikkeveer (zuid)
(Ridderkerk) Koningsplein
(Ridderkerk) Drievliet
(Ridderkerk) P&R Oudelande
Oostendam
(Alblasserdam) Dam
(Alblasserdam) Hoogendijk
(Alblasserdam) Nieuwland Parc
(Papendrecht) Busstation
(Papendrecht) Veerweg
(Papendrecht) Wedteind/Centrum
(Dordrecht) Stadswerven
(Dordrecht) (P&R) Energiehuis
(Dordrecht) Centraal Station
(Dordrecht) Leerpark

sorry van die random tekst hier onder.
maar door een chiltsh op mn mobiel kan ik het niet weghalen.




of nog een andere variatie van dit idee
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Z2N »

Als je er een motivatie bij zou kunnen geven, dat zou een hoop duidelijk maken. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door W0rteltje »

-allereerst zorg je voor een betere doorgang vanuit Krimpen (omdat er altijd file staat op de algarabrug)
-Ridderkerk krijgt zn altijd verdiende metro
-en de drechtsteden hebben een betere manier van reizen naar Rotterdam en Dordrecht
(behalve dan voor Zwijndrecht want die heeft al een station)
-de Zwijndrechtste havens krijgen eindelijk OV
-en de studenten van de scholen op leerpark hebven eindelijk een station dichtbij
bon jour
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Suus »

Krimpen heeft vrijwillig afgezien van een metro, Ridderkerk heeft nergens recht op en de Drechtsteden hebben meer dan voldoende treinstations, nog altijd een zeer goede manier om snel in Dordrecht en Rotterdam te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Hendrik »

Ridderkerk wil de metro helemaal niet...
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door DrechtBlub »

W0rteltje schreef:wat denkt men van een lijn F van Alexander naar (Dordrecht) Leerpark

(Rotterdam) Alexander
(Rotterdam) Oosterflank
(Rotterdam) Prinsenlaan
(Rotterdam) Schenkel
(Capelle aan de IJsel) Slotlaan
(brugstation) Hollandsche IJssel
(Krimpen aan de IJssel) Krimpen Centrum
(Krimpen aan de IJssel) Stormpolder
Bolnes
(Ridderkerk) Slikkeveet (zuid)
(Ridderkerk) Koningsplein
(Ridderkerk) Drievliet
(Hendrik Ido Ambacht) Dorp
(Hendrik Ido Ambacht) Sandeling
(Hendrik Ido Ambacht) Ambachtzone (toekomstig)
(Zwijndrecht) Heer Oudelands Ambacht
(Zwijndrecht) Nederhoven
(Zwijndrecht) Drechtstedenhaven
(Zwijndrecht) Develhaven
(Dordrecht) Krabbegors
(Dordrecht) Maasplaza
(Dordrecht) Centraal Station
(Dordrecht) Leerpark

of

een ander idee is

(Rotterdam) Alexander
(Rotterdam) Oosterflank
(Rotterdam) Prinsenlaan
(Rotterdam) Schenkel
(Capelle aan de IJssel) Slotlaan
(brugstation) Hollandsche IJssel
(Krimpen aan de IJssel) Krimpen Centrum
(Krimpen aan de IJssel) Stormpolder
Bolnes
(Ridderkerk) Slikkeveer (zuid)
(Ridderkerk) Koningsplein
(Ridderkerk) Drievliet
(Ridderkerk) P&R Oudelande
Oostendam
(Alblasserdam) Dam
(Alblasserdam) Hoogendijk
(Alblasserdam) Nieuwland Parc
(Papendrecht) Busstation
(Papendrecht) Veerweg
(Papendrecht) Wedteind/Centrum
(Dordrecht) Stadswerven
(Dordrecht) (P&R) Energiehuis
(Dordrecht) Centraal Station
(Dordrecht) Leerpark

sorry van die random tekst hier onder.
maar door een chiltsh op mn mobiel kan ik het niet weghalen.




of nog een andere variatie van dit idee
Je slaat in beide gevallen het stads centrum van dordrecht over, Daarbuiten zijn sommige haltes van je erg ver van elkaar vandaan terwijl er nog eentje tussen kan met een nuttige reden (groot winkelcentrum/woon gebouwen complex/wijk/Groter industrieterrein). Kleine notitie op stadswerven - energiehuis, das zon 300 meter. Hoe plan je dat te doen, rekenent op een platform van 100-130 meter, dan is dat niet bepaald ver/efficient. Beide lijnen slaan belangrijke stukken woonwijk en belangrijke plaatsen over ,zoals het station zwijndrecht, aansluiten op (deels) stadsbussen en het ziekenhuis, De grotere woonwijken in HIA, in alblasserdam kom je niet bepaald dichtbij het stadhuis/centrum/makado. Deze routes zijn misschien qua spoor het snelste maar waarschijnlijk zal het niet veel vervoer opleveren op die manier.

Het idee van een metro tussen dordrecht and rotterdam is zeker goed, helemaal via ridderkerk, HIA en zwijndrecht en alblasserdam, steden die niet bepaald goede verbindingen hebben over het algemeen, maar die wel een redelijke grote heefd, eigenlijk mist er gewoon een treinlijn tussen rotterdam - ridderkerk - alblasserdam - papendrecht - dordrecht. Ik zal kijken of ik een beter rendabele route/stationsplan zou kunnen bedenken.

Het probleem met de hoeveelheid stations in de regio dat er over het algemeent alleen behoorlijk infrequente sprinters stoppen, of je moet weer door gaan naar het CS. Het is niet idiaal.
Ik blub in het Drecht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Wubbo »

wilburg22 schreef:Het probleem met de hoeveelheid stations in de regio dat er over het algemeent alleen behoorlijk infrequente sprinters stoppen, of je moet weer door gaan naar het CS. Het is niet idiaal.
Huh? Tussen Lage Zwaluwe, Gorinchem en Den Haag Centraal / Maassluis zijn er kwartierdiensten met sprinters. Wat is daar infrequent aan?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Yanaike »

Een metro Rotterdam - Ridderkerk is al vaker genoemd als een uitbreiding, maar dan als aftakking vanaf Zuidplein: Zuidplein - Lombardijen - Keizerswaard - Ridderkerk. Dit lijkt mij een veel nuttigere manier om Ridderkerk te ontsluiten (verbinding met Rotterdam CS, Rotterdam Centrum) dan met een omslachtige lijn die via Krimpen a/d IJssel naar Alexander gaat. In de toekomst zou die lijn dan wellicht via Hendrik-Ido-Ambacht doorgetrokken kunnen worden naar Dordrecht en een belangrijke stop op die route is, zoals Wilburg ook al aangaf, het centrum van Dordrecht.
Maar, zoals Hendrik ook al zei: Ridderkerk wil die metro helemaal niet, dus voorlopig lijkt het me dat deze lijn er nog niet gaat komen.

Wat betreft Krimpen a/d IJssel lijkt het me beter om dit te ontsluiten als aftakking van de Calandlijn of eventueel als nieuwe oost-westlijn die wél het centraal station aan doet.

De lijn Alexander - Capelle - Krimpen - Ridderkerk - (Papendrecht -) Dordrecht is niet handig omdat:
- Hij loopt veel te veel parallel aan de spoorlijn Rotterdam CS - Dordrecht maar heeft geen goede overstap op deze lijn. Hoe kan jouw voorgestelde metrolijn F ooit nuttig zijn voor reizigers die vanuit Ridderkerk/Krimpen in de richting van Hoek van Holland of Den Haag door reizen?
- Veel te kostbaar. Jouw voorgestelde lijn steekt 2, of via Papendrecht zelfs 4 wateren over: de Hollandsche IJssel, de Nieuwe Maas, de Noord (nog nooit eerder van gehoord :o ) en de Beneden Merwede. de bruggen/tunnels die hiervoor nodig zijn, zijn niet gratis.
- En heb je er over nagedacht hoe je het stuk Alexander - Schenkel wil doen? Lijn A en B rijden hier als sneltrams, wordt lijn F ook deels sneltram?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Dat Ridderkerk geen metro wilde, is trouwens een misvatting. Ridderkerk wilde juist wel een metro, maar de Stadsregio vond dat te duur en wilde een tramlijn aanleggen en díe wilde Ridderkerk juist weer niet.

Mocht er ooit een metro naar Dordrecht komen, dan zou ik trouwens Kralingse Zoom als eindpunt kiezen in plaats van Alexander. Alexander vind ik echt een heel onlogisch eindpunt.
Krimpen kun je dan niet meer bedienen, maar juist wel een ander deel van Capelle.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Gideon »

Meltrain schreef:Dat Ridderkerk geen metro wilde, is trouwens een misvatting. Ridderkerk wilde juist wel een metro, maar de Stadsregio vond dat te duur en wilde een tramlijn aanleggen en díe wilde Ridderkerk juist weer niet.

Mocht er ooit een metro naar Dordrecht komen, dan zou ik trouwens Kralingse Zoom als eindpunt kiezen in plaats van Alexander. Alexander vind ik echt een heel onlogisch eindpunt.
Krimpen kun je dan niet meer bedienen, maar juist wel een ander deel van Capelle.
Kan dat dan niet als nog bij Alexander beginnen? Dan maak je bij perron 1(is dat de perron richting Oosteflank?) een spoor 3.
Dit gaat dan over de stoep waar ik niet vaak mensen zie lopen. Zo kan de metro wel een paar minuten stil staan?
Zo verder naar Kralinse zoom via de Kuip naar Ridderkerk. Alleen als ik logies na denk, hoe wil je dan de metro naar de Kuip krijgen.
Wel zou er een tunnel moeten komen onder de maas door ivb de boten die er vaak varen en dit kan gevolgen hebben voor je dienstregeling of je brug moet extra hoog zijn.

Mijn metrolijn
Als eerste bedank ik Google voor de sataliet foto's(bronvermelding).
Dit is meer een droom dan iets dat echt gaat gebeurden.
Ik vroeg me eerst af, waarom gaat metrolijn E niet via Rotterdam Centraal. Zo kunnen reizigers toch gemakkelijker naar Rotterdam Airport.
Heb even via paint een soort map gemaakt:
Afbeelding
Nadeel: Je moet wel een voetgangers weg maken zoals Looproute A of B. Dit omdat je heel moeilijk moet doen met de metro lijn of ken jij een handige manier? Melanchthonweg raak je kwijt en Meijersplein moet je verplaatsen.

Deze optie lijkt me beter
Het beste is om metrolijn D te verlengen en na Melanchtogweg via een flauwe bocht opzij te laten gaan en dan omhoog(rode lijn op map).
Hierna kan je hem voor Meijersplein richting Rotterdam Airport laten gaan met een kleine stop genaamd Meijersplein hoog met een loopbrug richting Meijersplein, maar die moet dan Meijersplein laag heten. Zo kan je nog een beetje verschil maken of alleen Meijersplein is handiger met bordjes.
Afbeelding

Hoe zou jij het doen?
Hoe zou jij een verbinding maken naar Rotterdam Centraal voor de reiziger die op vakantie gaat.
Hoe er rekening mee dat het vaak om een gezin gaat die minimaal 4 koffers heeft.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Oke, overal waar "Rotterdam Centraal" staat, bedoel je "Rotterdam Airport"? :mrgreen:
Verder snap ik je eerste plan niet zo: waarom kun je dan de metrolijn niet via de ingang van het vliegveld laten gaan? Nu slaat het echt nergens op.
Je tweede plan vind ik best prima.

En je reactie op mijn bericht snap ik niet. Mijn bericht ging er juist over dat Alexander een onlogisch eindpunt is en dat Kralingser Zoom veel handiger is (dichter bij centrum en aanwezigheid EUR).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door chemie »

Bakpapier schreef:Aangezien de modjes hebben bepaald dat het andere topic alleen over Oud Beijerland mag gaan, zetten we hier de algemene discussie over de uitbreiding van het Rotterdamse metronetwerk voort. Uiteraard mag je hier ook wel Oud Beijerland bespreken, maar de draad gaat over het hele metronetwerk en niet alleen over krimpen.

Hierbij mijn posts over het uitbreiden van het metronetwerk uit de vorige draad. De meest voor de hand liggende uitbreidingen zijn Hellevoetsluis (vanuit spijkenisse), Oud Beijerland (vanaf Slinge), Krimpen (vanuit Capelsebrug) en Ridderkerk (vanuit Rijnhaven of slinge of elders). Maar wellicht heeft iemand nog een goed beargumenteerd idee voor de uitbreiding van de rotterdamse metro, bijvoorbeeld Rotterdam Airport of Barendrecht?
Hellevoetsluis zal waarschijnlijk niet gaan werken. Er ligt bar weinig tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis wat een halte rechtvaardigt. In Spijkenisse kan ik denken aan De Ritte/Halfweg 2, daarna krijg je geervliet/heenvliet... Dat zijn toch slechts kleine plaatsjes. Al vrij snel krijg je dan de afsplitsing richting Hellevoetsluis aan de N218 in ieder geval.

Ik denk dat je met die lijn maximaal 45.000 mensen kan bereiken, waarvan het gros van de mensen niet eens met het OV reist. Ik denk niet dat het uitgaat om daarvoor lijn D te verlengen of een nieuwe lijn te bouwen vanaf Metro Centrum in Spijkenisse.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Suus »

Hellevoetsluis wil geen metro, ze zijn bang dat het mensen van buiten Hellevoetsluis aantrekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:ze zijn bang dat het mensen van buiten Hellevoetsluis aantrekt.
Dat wil je toch juist als stad? :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

chemie schreef: Hellevoetsluis zal waarschijnlijk niet gaan werken. Er ligt bar weinig tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis wat een halte rechtvaardigt. In Spijkenisse kan ik denken aan De Ritte/Halfweg 2, daarna krijg je geervliet/heenvliet... Dat zijn toch slechts kleine plaatsjes. Al vrij snel krijg je dan de afsplitsing richting Hellevoetsluis aan de N218 in ieder geval.
Een metro Spijkenisse - Hellevoetsluis zou ik eerder via Zuidland laten gaan: dat sluit makkelijker aan op het huidige eindpunt en is een stuk korter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Gideon »

Meltrain schreef:Oke, overal waar "Rotterdam Centraal" staat, bedoel je "Rotterdam Airport"? :mrgreen:
Verder snap ik je eerste plan niet zo: waarom kun je dan de metrolijn niet via de ingang van het vliegveld laten gaan? Nu slaat het echt nergens op.
Je tweede plan vind ik best prima.

En je reactie op mijn bericht snap ik niet. Mijn bericht ging er juist over dat Alexander een onlogisch eindpunt is en dat Kralingser Zoom veel handiger is (dichter bij centrum en aanwezigheid EUR).
Ik dacht als je vanaf Alexander begint en via Kralinse zoom naar Dordrecht laat gaan via de Kuip en Lombardije, dat je veel meer mensen mee kan nemen. Echter is een overstap niet zo moeilijk. Al is de vraag waar RET deze lijn laat stoppen. Hopelijk de middelste perron *O*
Ben ook benieuw hoe RET dan die oversteek over de maas gaat maken, zelf denk ik dat ondergronds slimmer, maar ook duurder.

Metrolijn E
De reden dat ik metrolijn E niet tot de ingang kon maken is dat je ergens een vreemde bocht, want volgens mij kan een metro niet over een vliegveld gaan. Anders zou je de metro weer ondergronds moeten laten gaan. Dan zou het wel kunnen. Echter nu niet meer.
Ook denk ik dat het duurder word, omdat het grond best wel zacht is, ken de grond soorten niet zo goed
Ja, Rotterdam Centraal is Rotterdam Airport. Ik schrijf ook meer Rotterdam Centraal dan Airport. Verder na een lap tekst en code was ik de draad kwijt en kon ik met moeite veel fouten nog weg halen.
Zelf vind ik een verlening van lijn D ook een super idee. Heb je 2 lange metro lijnen in Rotterdam *bus*
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Vinny »

Persoonlijk vind ik uitbreidingen naar Hellevoetsluis en Ridderkerk wel zinvol. De plaatsen hebben elk ongeveer 30.000 inwoners en dat rechtvaardigt een sobere railverbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door renevisscher »

Mijn kijk op het uitbreiden van de metro van Rotterdam is als volgt:
Lijn A/B
Conform bestaande plannen aan de westkant uitbreiden richting Hoek van Holland. Eventueel studie op een aftakking vanaf Maassluis richting Den Haag

Lijn D
Verlengen vanaf Centraal Station via Blijdorp en Overschie/Kleinpolder naar Rotterdam The Hangue Airport en eventueel door naar Meijersplein voor een extra overstap op Lijn E

Lijn E
Vanaf Zuidplein afbuigen via haltes Spinozaweg, Lombardijen (NS), Keizerswaard en Beverwaard naar Ridderkerk
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Yanaike »

Mijn visie:

Lijn A
Binnenhof - Maassluis West

Lijn B
Nesselanden - Hoek van Holland Strand

Lijn C
Doortrekken vanaf Spijkenisse de Akkers richting Hellevoetsluis met haltes in Zuidland, in de wijk Kooistee (Hellevoetsluis), bij winkelcentrum de Struijtse Hoeck en dan nog eentje in het westen van Hellevoetsluis aan de overkant van het kanaal.

Lijn D
Doortrekken naar Rotterdam the Hague Airport via Blijdorp en Overschie

Lijn E
Afbuigen vanaf Zuidplein en dan haltes Spinozaweg, Lombardijen, Keizerswaard, Beverwaard en dan via Rotterdamseweg en Vlietlaan door Ridderkerk met haltes in Ridderkerk: Slikkerveer, Centrum, Molenvliet. Op langere termijn kan deze lijn nog doorgetrokken worden richting Dordrecht via: P+R Oudelande, Hendrik Ido Ambacht, Sophiapolder, Walburg, Dordrecht Centrum, Dordrecht Station, Leerpark, Dordrecht Zuid, Sterrenburg.
In Den Haag kan deze lijn i.p.v. Den Haag Centraal, naar Den Haag HS en dan over het traject van tramlijn 11 door naar Scheveningen

Lijn F
Den Haag Loosduinen - Zoetermeer Centrum West

Lijn G
Den Haag de Uithof - Zoetermeer Javalaan
Uitbreidingsfase 1: Javalaan - van Tuyllpark - Station BleiZo (nieuw te openen NS station)
Uitbreidingsfase 2: Station BleiZo - Zoetermeer Lansinghage en dan in plaats van de ZoRo busbaan naar Berkel en Rodenrijs en dan via Rotterdam Meijersplein naar Hofplein (over traject oude Hofpleinlijn)
Uitbreidingsfase 3: Nieuw ondergronds station Hofplein en vanaf daar weer aansluiting op Lijn D/E en eindpunt bij Slinge.

Lijn H
Compleet nieuwe lijn die oost met zuid gaat verbinden en op den duur een ringlijn gaat vormen in Rotterdam:
Fase 1: Kralingse Zoom (ABC) - (Erasmus) - De Esch - Stadion Feyenoord - Sandelingplein - Zuidplein (DEG)
Fase 2: Zuidplein - Dorpsweg - Waalhaven - Schiemond - Marconiplein (ABC)
Fase 3: Marconiplein - Tjalklaan (nieuw te ontwikkelen gebied, eventueel ook een nieuw NS-sprinter-station) - Spaanse Polder - Bedrijventerrein Noord-West - Rotterdam The Hague Airport (D)
Fase 4: Rotterdam The Hague Airport - Meijersplein (E) - Schiebroek - Argonautenweg - Molenlaan - Tebregge (in combinatie met verlengen van lijn A: Buitenhof - Terbregge) - (Kralingse Bos) - Kralingse Zoom

Lijn I
Fase 1: Krimpen a/d IJssel (ongeveer 3 haltes, traject loopt hier ongeveer via Nieuwe Tiendweg), dan over de Hollandsche IJssel, en via de Sibelliusweg (halte ter hoogte van Schönberglaan) en dan na een halte bij Fascinato of Rivium aantakken op de Erasmuslijn bij Kralingse Zoom.
Fase 2: Loskoppeling van de Callandlijn, extra tunnel parallel aan de Callandlijn: Kralingse Zoom - Voorschoterlaan - Gerdesiaweg, dan aftakken van Callandlijn en verder via: Warande, Hofplein (G), Centraal Station (DE)
Fase 3: Verlenging langs het spoor met in ieder geval haltes bij Spangen, Tjalklaan (H en evt ABC), Schiedam Centrum.
Het traject Kralingse Zoom - Schiedam Centrum kan eventueel ook bereden worden door lijn A, B of C. Van de twee overige lijnen die nog wel via Blaak/Beurs gaan, kan de frequentie dan verhoogd worden.
Fase 4: Eventueel nog verder naar Schiedam de Kethel en Vlaardingen Holy.

Als dat allemaal is uitgevoerd is het waarschijnlijk rond jaar 2200 en is het concept van metro misschien al lang achterhaald. Maar mocht dat nog niet het geval zijn kan er nog nagedacht worden over:
- Lijn via Delft naar Den Haag (eventueel een verlenging van lijn D en deels ter vervanging van tram 1 of 19)
- Lijnen naar 's Gravenzande/Monster/Naaldwijk, kan zowel als verlenging van lijn F/G, of als aftakking van A/B
- Lijn G naar Barendrecht, eventueel ter vervanging van tram 25.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door ArrivaBas »

Yanaike schreef:Lijn F
Den Haag Loosduinen - Zoetermeer Centrum West

Lijn G
Den Haag de Uithof - Zoetermeer Javalaan
Uitbreidingsfase 1: Javalaan - van Tuyllpark - Station BleiZo (nieuw te openen NS station)
Uitbreidingsfase 2: Station BleiZo - Zoetermeer Lansinghage en dan in plaats van de ZoRo busbaan naar Berkel en Rodenrijs en dan via Rotterdam Meijersplein naar Hofplein (over traject oude Hofpleinlijn)
Uitbreidingsfase 3: Nieuw ondergronds station Hofplein en vanaf daar weer aansluiting op Lijn D/E en eindpunt bij Slinge.
Lijn F en G lijken wel heel erg op de huidige tramlijnen 3 en 4 in Den Haag.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 12 aug 2015, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Yanaike »

Dat zijn ze eigenlijk ook.

Eigenlijk zijn lijn F en G als sneltram behoorlijk vergelijkbaar met lijn A en B in Rotterdam. Misschien hooguit wat grotere halteafstanden in Den Haag en een betere integratie met lijn E en ze kunnen gewoon als metro door.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Karl »

Los van de haalbaarheid van de plannen, juich ik een interstedelijke visie juist toe. Anders krijg je zo'n gedrocht van een 'metro' als in Amsterdam.
Het is een spectrum.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Als dat allemaal is uitgevoerd is het waarschijnlijk rond jaar 2200 en is het concept van metro misschien al lang achterhaald.
Ik denk dat tegen die tijd NS bijna een metrovervoerder wordt, aangezien door ruimtegebrek wel veel spoorlijnen (deels) ondergronds zullen zijn verdwenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten