Stijlgids?

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stijlgids?

Bericht door Ardan »

Sorry, ik vind het erg belangrijk dat de Nederlandse taal correct wordt gebruikt en ik jank soms emmers vol als je ziet wat voor treurigheden je vaak op internet of in het dagelijks leven ziet, maar ik heb wel wat beters te doen dan me om dit soort mierenneukerij druk te maken.
TS, je zal vast een prima knul zijn in het echt, maar elke pagina die we hebben doorspitten of de maatschappijnaam wel met het juiste geslacht wordt aangeduid? Of of er wel 'vlak bij' staat in plaats van 'vlakbij' (let op hypercorrectie: 'de bus staat vlakbij' versus 'de bus staat vlak bij het station')? 'ov' in plaats van 'OV'? Prima hoor, als je daar tijd voor vrij wil maken hou ik je niet tegen, maar hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld komt de OP op mij vrij denigrerend over. 'Hoi, ik kom net kijken en ik zie dat jullie het allemaal fout doen, doe er wat aan'.

Bedenk dat wij amateurtjes zijn en niet allemaal neerlandicus zoals jij. Ik waardeer het dat je spelfouten verbetert, echt! Ik wil ook graag dat de wiki kwalitatief in orde is, maar je kunt niet verwachten dat wij ons aan elk mierenneuk-spellingsregeltje houden. Bovendien is over het algemeen de spelling op onze wiki van een goede kwaliteit. Hier en daar een typfout of een d/t-foutje, die doorgaans redelijk snel wel door iemand wordt opgemerkt en verbeterd.
Ik doe ook maar wat
robinvr
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:31

Re: Stijlgids?

Bericht door robinvr »

Ardan schreef:Sorry, ik vind het erg belangrijk dat de Nederlandse taal correct wordt gebruikt en ik jank soms emmers vol als je ziet wat voor treurigheden je vaak op internet of in het dagelijks leven ziet, maar ik heb wel wat beters te doen dan me om dit soort mierenneukerij druk te maken.
TS, je zal vast een prima knul zijn in het echt, maar elke pagina die we hebben doorspitten of de maatschappijnaam wel met het juiste geslacht wordt aangeduid? Of of er wel 'vlak bij' staat in plaats van 'vlakbij' (let op hypercorrectie: 'de bus staat vlakbij' versus 'de bus staat vlak bij het station')? 'ov' in plaats van 'OV'? Prima hoor, als je daar tijd voor vrij wil maken hou ik je niet tegen, maar hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld komt de OP op mij vrij denigrerend over. 'Hoi, ik kom net kijken en ik zie dat jullie het allemaal fout doen, doe er wat aan'.

Bedenk dat wij amateurtjes zijn en niet allemaal neerlandicus zoals jij. Ik waardeer het dat je spelfouten verbetert, echt! Ik wil ook graag dat de wiki kwalitatief in orde is, maar je kunt niet verwachten dat wij ons aan elk mierenneuk-spellingsregeltje houden. Bovendien is over het algemeen de spelling op onze wiki van een goede kwaliteit. Hier en daar een typfout of een d/t-foutje, die doorgaans redelijk snel wel door iemand wordt opgemerkt en verbeterd.
De ene persoon investeert wat uurtjes in het documenteren van buslijnen in Verweggistan, ik haal er graag de spel- en taalfouten uit. Zo heeft ieder zijn ding. Dat je eruit concludeert dat ik zou vinden dat 'jullie' het allemaal fout doen en dat jullie er wat aan zouden moeten doen, vind ik vreemd en jammer. Ik ben juist degene die de wijzigingen doorvoert en ze desgevraagd toelicht. Geen wrok mijnerzijds omdat iemand welke regel dan ook niet zou kennen. Ik heb echt geen idee hoe je daarbij komt.

Wat de rest betreft, zoals de navigatie: ik heb gewoon wat ideetjes die ik deel. Of 'jullie' er iets mee doen of niet is mij om het even, maar beter één slecht idee afgeschoten dan een goed idee niet hebben voorgesteld.

Je reactie snap ik dan ook niet zo, eerlijk gezegd.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stijlgids?

Bericht door Hendrik »

Dat heb je, 's nachts rond twee uur... :P
Ardan bedoelt volgens mij gewoon: 'Prima dat je allerlei kleine spellingsfoutjes uit de wiki haalt (blijkbaar heb je daar tijd voor), maar je verwacht tocht hopelijk niet dat iedere OVinNL'er zo enorm precies op de spelling?' Meer niet. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stijlgids?

Bericht door Ardan »

Jij vat in één zin keurig samen wat ik bedoelde :)
Ik schrijf wat ik denk en dan komt het er nog wel eens wat botter en langdradiger uit dan eigenlijk de bedoeling is :P
Ik doe ook maar wat
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Stijlgids?

Bericht door chemie »

Hendrik schreef:Dat heb je, 's nachts rond twee uur... :P
Ardan bedoelt volgens mij gewoon: 'Prima dat je allerlei kleine spellingsfoutjes uit de wiki haalt (blijkbaar heb je daar tijd voor), maar je verwacht tocht hopelijk niet dat iedere OVinNL'er zo enorm precies op de spelling?' Meer niet. :)
Zo heeft de ene de hobby Nederlandse taal, grammatica en spelling, de ander OV en buslijnen in Verweggistan. Een ieder zijn ding.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stijlgids?

Bericht door Hendrik »

En sommigen combineren enkele van die hobby's. :P
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stijlgids?

Bericht door regenmaker »

Robinvr, als het ik heb goed heb gezien ben jij geen doorwinterde ov-kenner (correct me if I'm wrong). Wat vind jij van het zoeken naar info op de wiki? Is het al oké of ervaar je het als slecht. Er zal altijd ruimte zijn voor verbetering natuurlijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stijlgids?

Bericht door Geert »

Hendrik schreef:Ardan bedoelt volgens mij gewoon: 'Prima dat je allerlei kleine spellingsfoutjes uit de wiki haalt (blijkbaar heb je daar tijd voor), maar je verwacht tocht hopelijk niet dat iedere OVinNL'er zo enorm precies op de spelling?' Meer niet. :)
(Ik reageer even op de samenvatting van Hendrik in plaats van het wat langere verhaal van Ardan) ;)

De stijlgids die Robinvr voorstelt zou je denk ik meer als een leidraad moeten zien wanneer je aan wiki-artikelen werkt, niet als een verplichte checklist. Het doel van een stijlgids is het brengen van wat meer eenheid en voorkomen van veelgemaakte stijlfouten.

Als je veel artikelen schrijft is het handig om het in het achterhoofd te houden, als een gebruiker als Robinvr met een paar automatische tools in korte tijd veel stijlfouten kan verhelpen is het ook wel handig als er enige concensus is over de schrijfstijl op de OVNL-wiki (op basis van de discussie in dit topic). In een stijlgids kan die concensus op een praktische manier vastgelegd worden.

En als dit inderdaad de insteek is (correct me if I'm wrong) lijkt me dat een nuttige toevoeging aan de wiki eerlijk gezegd :)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stijlgids?

Bericht door Hendrik »

Zeker! :pos:
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Stijlgids?

Bericht door chemie »

Lijkt mij in ieder geval geen slechte toevoeging
robinvr
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:31

Re: Stijlgids?

Bericht door robinvr »

Excuus voor de late reactie. Nogal druk irl.
regenmaker schreef:Robinvr, als het ik heb goed heb gezien ben jij geen doorwinterde ov-kenner (correct me if I'm wrong). Wat vind jij van het zoeken naar info op de wiki? Is het al oké of ervaar je het als slecht. Er zal altijd ruimte zijn voor verbetering natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn eerste indruk na wat doorklikken was: de wiki is meer een spoorboekje dan een plek waar je ook de geschiedenis van het openbaar vervoer kunt vinden. Naar dat laatste was ik op zoek, maar misschien is de algehele opvatting hier dat de voornaamste functie van de wiki juist dat spoorboekje is. Zoals ik op het op de vorige pagina beschreef:
Ik heb er wel even over nagedacht en bedacht me dat de geschiktste doorverwijspagina wellicht een overzichtspagina is. Je maakt een lemma aan met de naam "Rotterdam", beschrijft kort dat het een stad is die daar en daar ligt, waar het openbaar vervoer zich daar op die manier en op dat moment ontwikkelde en verwijst door naar waar de bezoeker meer informatie kan vinden, bijvoorbeeld met een lemma zoals de lijst die ik hierboven noemde. Of dit geschikt is voor de wiki zoals die nu is ingericht, weet ik niet. Dat ligt ook aan de versplintering van informatie die gewenst is en aan de 'dekkingsgraad' van informatie die je als wiki wilt bieden: geven we alleen de droge cijfers of ook de achtergrond? Zoals ik na even rondkijken constateer, moet dat geen probleem zijn.
----

Even terug naar die naamgeving: dat je een station noemt zoals het officieel heet, kan ik inkomen. Maar je schiet je doel van informeren ruimschoots voorbij als je dergelijke namen ook in de lopende tekst gaat gebruiken. In dit artikel wordt zowel "Wien" als "Milano" gebruikt, terwijl die namen voor de doorsnee lezer waarschijnlijk niet net zo duidelijk zijn als voor de schrijver. Je biedt de lezer informatie, geen puzzel, toch? Eerlijk gezegd vind ik dit zelfs tegen het belachelijke aanhikken...

Zelfde categorie: Aachen (Aken), Nordrhein-Westfalen (Noordrijn-Westfalen).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stijlgids?

Bericht door Meltrain »

Dat je voor Wien en Milano liever de Nederlandse namen ziet, kan ik inkomen, maar namen als "Aachen" en "Nordrhein-Westfalen" worden juist steeds meer gebruikt en in elk geval op deze site al vaker dan hun Nederlandse "vertalingen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stijlgids?

Bericht door regenmaker »

Je gaat toch ook geen Rijsel gebruiken in plaats van Lille. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stijlgids?

Bericht door Ardan »

Oorspronkelijke plaatsnamen gebruiken tenzij die naam in Nederland onbekend is of zo goed als nooit gebruikt wordt. Wie weet er nou waar Brunswijk ligt? Of Gulik?
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Stijlgids?

Bericht door baladid »

Brunswijk, Maagdenburg, Osnabrugge en Emmerik lijken me toch wel bekend. Bij dingen als Gulik, Tubbingen of Emmelkamp wordt het een ander verhaal.
En waarom geen Rijsel gebruiken? Het ligt in een oorspronkelijk germaanstalige regio...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stijlgids?

Bericht door regenmaker »

baladid schreef:Brunswijk, Maagdenburg, Osnabrugge en Emmerik lijken me toch wel bekend.
Nooit van gehoord, kan wel afleiden welke plaatsen het moeten zijn. Ik houd het gewoon lekker bij de oorspronkelijke namen. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
robinvr
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:31

Re: Stijlgids?

Bericht door robinvr »

Meltrain schreef:Dat je voor Wien en Milano liever de Nederlandse namen ziet, kan ik inkomen, maar namen als "Aachen" en "Nordrhein-Westfalen" worden juist steeds meer gebruikt en in elk geval op deze site al vaker dan hun Nederlandse "vertalingen".
Waar blijkt dat uit? Nederlandse plaatsnaamborden houden "Aken" aan, net zoals de Nederlandstalige website van de stad zelf en de Taalunie. Op die laatste pagina wordt tevens aangegeven dat de oorspronkelijke namen van sommige Duitse steden, zoals Emmlichheim/Emmelkamp, in toenemende mate in Nederlandstalige teksten voorkomen.
regenmaker schreef:Je gaat toch ook geen Rijsel gebruiken in plaats van Lille. :N
Dat is natuurlijk iets heel anders dan Wien/Wenen en Milano/Milaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stijlgids?

Bericht door Meltrain »

robinvr schreef:
Meltrain schreef:Dat je voor Wien en Milano liever de Nederlandse namen ziet, kan ik inkomen, maar namen als "Aachen" en "Nordrhein-Westfalen" worden juist steeds meer gebruikt en in elk geval op deze site al vaker dan hun Nederlandse "vertalingen".
Waar blijkt dat uit? Nederlandse plaatsnaamborden houden "Aken" aan, net zoals de Nederlandstalige website van de stad zelf en de Taalunie. Op die laatste pagina wordt tevens aangegeven dat de oorspronkelijke namen van sommige Duitse steden, zoals Emmlichheim/Emmelkamp, in toenemende mate in Nederlandstalige teksten voorkomen.
Nederlandse plaatsnaamborden met "Aken" kan ik niet vinden, maar op wegwijzers zie je steeds vaker "Aachen", zoals hier.
In de spreektaal wordt "Aken" nog wel veel gebruikt, maar in schrijftaal zie ik het haast nooit meer. Ik vind het ook een beetje raar dat de site van de stad zelf de Nederlandse naam gebruikt.
Verder kom ik vrijwel alleen Nordrhein-Westfalen tegen in plaats van het endoniem.
"Keulen" en "Berlijn" zijn uitzonderingen die niet heel snel zullen verdwijnen, van de overige namen in de lijst van Taalunie (m.u.v. Waddenzee omdat we die uiteraard ook in NL hebben en Pruisen vanwege de geschiedenis) vermoed ik dat op niet al te lange termijn de Duitse versie de voorkeur zal krijgen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 06 aug 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stijlgids?

Bericht door deadlock »

In Europees verband is afgesproken dat namen zoals Nimweegen en Ossenbrug gaan verdwijnen. Die zijn dus ook al enkele decennia aan het verdwijnen van de borden. Ik ben voor het originele gebruik van dat soort grensplaatsen maar Berlijn is en Wenen zijn toch echt geen Berlien en Wien in Nedelrand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stijlgids?

Bericht door Ardan »

robinvr schreef:
regenmaker schreef:Je gaat toch ook geen Rijsel gebruiken in plaats van Lille. :N
Dat is natuurlijk iets heel anders dan Wien/Wenen en Milano/Milaan.
Waarom? Het is gewoon het tegenovergestelde. Rijsel gebruiken we hier niet (in Vlaanderen trouwens wel), dus we noemen het Lille. Gewoon omdat die stad nou eenmaal zo heet en laten we dat ook bij andere plaatsen doen. Er is echt niemand meer die het nog over Dusseldorp en Frankfort heeft. Andersom heeft ook bijna niemand het over Wien, maar waarom zouden we de pagina niet zo noemen, de stad heet nou eenmaal zo, en als je op Wenen zoekt, je alsnog daar terecht komt?
En verder: oorspronkelijke naam als titel, in de tekst eventuele Nederlandse namen? 'Wien West is het hoofdstation van Wenen' bijvoorbeeld?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stijlgids?

Bericht door Zugführer »

Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Zeker bij stations gewoon de originele naam van het station gebruiken (zoals het daar op de bordjes staat) en dan in de tekst het verduidelijken met de Nederlandse vertaling, wanneer dat nodig mocht zijn. En "Wenen" of "Wenen West" gewoon redirecten naar de bijbehorende pagina.
robinvr
Berichten: 9
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 20:31

Re: Stijlgids?

Bericht door robinvr »

Ardan schreef:
robinvr schreef:
regenmaker schreef:Je gaat toch ook geen Rijsel gebruiken in plaats van Lille. :N
Dat is natuurlijk iets heel anders dan Wien/Wenen en Milano/Milaan.
Waarom? Het is gewoon het tegenovergestelde. Rijsel gebruiken we hier niet (in Vlaanderen trouwens wel), dus we noemen het Lille. Gewoon omdat die stad nou eenmaal zo heet en laten we dat ook bij andere plaatsen doen.
Dat is iets heel anders omdat de frequentie van beide namen verschilt. Dat we de naam "Lille" gebruiken is niet omdat die plaats nou eenmaal zo heet, maar omdat we die naam in het Nederlands gebruiken. Hadden we Lille al die eeuwen Aardappelland genoemd, dan had het zo geheten in het Nederlands. "Rijssel" is daarnaast slechts gebruikelijk onder een klein deel van de Nederlandstaligen; zelfs niet iedere Vlaming gebruikt die term. Het endoniem is daarmee een stuk bekender dan rare namen als "Wien" en "Milano", die ik nog nooit iemand heb horen gebruiken.
Er is echt niemand meer die het nog over Dusseldorp en Frankfort heeft. Andersom heeft ook bijna niemand het over Wien, maar waarom zouden we de pagina niet zo noemen, de stad heet nou eenmaal zo, en als je op Wenen zoekt, je alsnog daar terecht komt?
En verder: oorspronkelijke naam als titel, in de tekst eventuele Nederlandse namen? 'Wien West is het hoofdstation van Wenen' bijvoorbeeld?
Als je de lezer het beste wilt informeren, moet je de bekendste namen gebruiken. Frankfort en Dusseldorp zijn verouderd en mogelijk informeer je de lezer zelfs verkeerd als die denkt dat het andere plaatsen zijn. Dat laatste lijkt mij ook het beste: als de lezer ooit op het station zelf is, zal hij ook geen 'Wenen' tegenkomen, maar de naam van het station. Dat vind ik dan wel weer logisch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten