Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ken genoeg haltes waar een extra abri geen luxe zou zijn. Neem nou halte Willem de Zwijgerlaan (12-13-14) in de De Clercqstraat bijvoorbeeld. Dat is een behoorlijk drukke halte, niet alleen stadinwaarts maar tegenwoordig ook richting West, met veel toeristen die na een bezoek aan de Hallen terug naar het Ramada Apollo Hotel, een van die hotels rond Bos en Lommer of Plein '40 of naar hun hostel in Sloterdijk moeten. Maar op die lange smalle halte staat in beide richtingen maar een karig abri'tje. Ik stond er gisteren in de regen en dat was best knus... Als ze er op beide halteheuvels nou eens een abri erbij zouden plaatsen (mits ruimtelijk mogelijk, deze halte is smal, maar volgens mij nog niet zo erg als op het Mercatorplein). Dan heb je meer beschutting voor de passagiers, plus nog twee extra reclameborden erbij. Win-win situatie noemt men zoiets!
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanaf februari tot en met april 2016 op proef: Een open instapregime op lijn 2; en gastheren/vrouwen op lijn 5.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die proef start zeker op 1 april? :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jaja. Was natuurlijk met een knipoog bedoeld.
Maar ik vind het wel opmerkelijk. Open instap op de tram en allerhande andere opties voor lijn 5 zijn al heel vaak aan bod gekomen, maar leken er nooit van te komen in Amsterdam. Mooi dat ze nu toch een proef gaan doen. Hopelijk de eerste stap op weg naar 100% open instap en een lopende conducteur i.p.v. zittende (à la Rotterdam). Of ben ik nu aan het vloeken? (A)
Maar ik vind het wel opmerkelijk. Open instap op de tram en allerhande andere opties voor lijn 5 zijn al heel vaak aan bod gekomen, maar leken er nooit van te komen in Amsterdam. Mooi dat ze nu toch een proef gaan doen. Hopelijk de eerste stap op weg naar 100% open instap en een lopende conducteur i.p.v. zittende (à la Rotterdam). Of ben ik nu aan het vloeken? (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Door een vervoerskundig gezien noodzakelijke maatregel die vorig jaar ook al halverwege is teruggetrokken nu weer terug te halen zou het GVB zichzelf volstrekt belachelijk maken. Ik neem aan dat ze zo slim zijn dat niet te doen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De vakbonden denken zeker dat de "B" in GVB voor België staat.Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Het nieuwe motto: "We zijn langharig en werkschuw tuig en we zijn er nog trots op ook"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bedoel je voor of achter de as van het gelede stuk?n-evo schreef:Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.
Deze U-OV Citaro heeft ook maar één deurpositie in het gelede deel..
Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.
Vroeger hadden de VanHool's in Utrecht wél een enkele deur helemaal achterin.. na de achteras.. Kon makkelijk omdat de motor toch links in het midden tussen voor en middenas gebouwd was..
Of het nu veel voordeel bracht? Zoveel ruimte om te zitten / staan was er nu ook weer niet.. en je gaat niet helemaal vanaf het draaistel naar de laatste deur lopen..
Het is ook weer een extra deur die de chauffeur in de gaten moet houden..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat kan wel degelijk, er rijden genoeg citaro's rond met 4 deuren. Uitstappen gaat een stuk sneller met zo'n 4de deur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom dat dan? Het maakt toch voor het aantal uren in de dienstregeling niet uit? Het werkpakket wordt toch niet minder?Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alle gelede Citaro's in Brussel hebben in totaal 4 deuren. Twee in het voorste gedeelte, twee in het achterste gedeelte. Dat kan prima, want de motor zit dan verticaal i.p.v. horizontaal.Durashift schreef:Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.
Gevonden via Google.
Gaat er bij mij meer om dat wanneer in Amsterdam een gelede bus ram vol zit het nogal wat moeite kost om vanaf de stoelen helemaal achterin bij de deur in het midden te komen. Heb dit best wel vaak in de 69 bijvoorbeeld. In Brussel was dit geen probleem omdat je gewoon direct een deur naast je hebt. Vond het zelf wel prettig in ieder geval.JWM schreef:Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.
Enkele bussen hebben bijvoorbeeld wel weer zo'n extra deur helemaal achterin (Citea). Waarom de geledes niet vraag ik me dan weer af.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gister op de A6 richting Emmeloord een M5- metro op een truck gespot. Iemand enig idee?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoeveel hebben we er al?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
28Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wel met een omweg dan, Katowice ligt in het zuiden van Polen.Ardan schreef:Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij zijn ze vorige maand begonnen met de metro's die uit de vervolgorder komen, dus ze zijn er bijna inderdaad.Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zondag wordt het metronetwerk nog een beetje verder geamputeerd, alhoewel het nog niet zo erg is als vorig jaar:
-Lijn 53 rijdt Gaasperplas - Van der Madeweg
-Lijn 54 rijdt Gein - CS in een 15-minutenfrequentie
(bovenop de inkorting van lijn 50 en het opheffen van lijn 51)
Gezellig in de Oostbuis. :X
-Lijn 53 rijdt Gaasperplas - Van der Madeweg
-Lijn 54 rijdt Gein - CS in een 15-minutenfrequentie
(bovenop de inkorting van lijn 50 en het opheffen van lijn 51)
Gezellig in de Oostbuis. :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jongens waar hebben we nog een metro voor joh :') Waarom is het dit keer? Zit er een schroefje los in de hal van Weesperplein ofzo?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/m ... er-madeweg Link naar het GVB artikeltje. Waarschijnlijk is er maar 1 spoor beschikbaar tussen Van der Madeweg en Amstelstation. Ik zag vandaag bij Ganzenhoef een pamflet staan met de situatie, echter stond er niet aangegeven dat de metro om de 15min. gaat rijden. Betekent dat scheve aansluitingen op Van der Made? :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zag dat ze vanaf maandag ook weer een tweede ronde gaan herverbouwer in Geuzenveld, dit keer krijgt lijn 69 een enorme omleiding voor de kiezen. Die mensen hebben net twee weken weer kunnen genieten van lijn 21, krijgen ze dit weer: http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/a ... hmanstraat
GVB zal het vast niet erg vinden, door deze omleiding kan de rijtijd tien minuten omlaag en daarmee is ook één bus minder nodig voor de dienstregeling. :')
GVB zal het vast niet erg vinden, door deze omleiding kan de rijtijd tien minuten omlaag en daarmee is ook één bus minder nodig voor de dienstregeling. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten