Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik ken genoeg haltes waar een extra abri geen luxe zou zijn. Neem nou halte Willem de Zwijgerlaan (12-13-14) in de De Clercqstraat bijvoorbeeld. Dat is een behoorlijk drukke halte, niet alleen stadinwaarts maar tegenwoordig ook richting West, met veel toeristen die na een bezoek aan de Hallen terug naar het Ramada Apollo Hotel, een van die hotels rond Bos en Lommer of Plein '40 of naar hun hostel in Sloterdijk moeten. Maar op die lange smalle halte staat in beide richtingen maar een karig abri'tje. Ik stond er gisteren in de regen en dat was best knus... Als ze er op beide halteheuvels nou eens een abri erbij zouden plaatsen (mits ruimtelijk mogelijk, deze halte is smal, maar volgens mij nog niet zo erg als op het Mercatorplein). Dan heb je meer beschutting voor de passagiers, plus nog twee extra reclameborden erbij. Win-win situatie noemt men zoiets!
足元にご注意下さい
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Vanaf februari tot en met april 2016 op proef: Een open instapregime op lijn 2; en gastheren/vrouwen op lijn 5.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Die proef start zeker op 1 april? :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Goed lezen, sneltram.
🍉
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Jaja. Was natuurlijk met een knipoog bedoeld.

Maar ik vind het wel opmerkelijk. Open instap op de tram en allerhande andere opties voor lijn 5 zijn al heel vaak aan bod gekomen, maar leken er nooit van te komen in Amsterdam. Mooi dat ze nu toch een proef gaan doen. Hopelijk de eerste stap op weg naar 100% open instap en een lopende conducteur i.p.v. zittende (à la Rotterdam). Of ben ik nu aan het vloeken? (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Door een vervoerskundig gezien noodzakelijke maatregel die vorig jaar ook al halverwege is teruggetrokken nu weer terug te halen zou het GVB zichzelf volstrekt belachelijk maken. Ik neem aan dat ze zo slim zijn dat niet te doen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
De vakbonden denken zeker dat de "B" in GVB voor België staat.

Het nieuwe motto: "We zijn langharig en werkschuw tuig en we zijn er nog trots op ook" :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

n-evo schreef:Was v/d week in Brussel en het viel me op dat alle gelede stadsbussen daar (Citaro) ook een deur helemaal achterin hadden. Was vooral bij drukke ritten erg prettig. Enig idee waarom GVB daar niet voor kiest? Alle gelede bussen hier hebben maar 1 enkele deur in het tweede gedeelte i.p.v. 2.
Bedoel je voor of achter de as van het gelede stuk?

Deze U-OV Citaro heeft ook maar één deurpositie in het gelede deel..

Afbeelding

Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.

Vroeger hadden de VanHool's in Utrecht wél een enkele deur helemaal achterin.. na de achteras.. Kon makkelijk omdat de motor toch links in het midden tussen voor en middenas gebouwd was..

Of het nu veel voordeel bracht? Zoveel ruimte om te zitten / staan was er nu ook weer niet.. en je gaat niet helemaal vanaf het draaistel naar de laatste deur lopen..
Het is ook weer een extra deur die de chauffeur in de gaten moet houden..
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door 010jongen »

Dat kan wel degelijk, er rijden genoeg citaro's rond met 4 deuren. Uitstappen gaat een stuk sneller met zo'n 4de deur.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:Eerst zien, dan geloven. De vakbonden zijn ook nog steeds aan het proberen het omwisselen van de eindpunten van de 22 en 48 in West te voorkomen, dus dat dit wel gaat lukken.
Waarom dat dan? Het maakt toch voor het aantal uren in de dienstregeling niet uit? Het werkpakket wordt toch niet minder?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Durashift schreef:Kan volgens mij ook niet anders.. want helemaal achterin heb je nu eenmaal de ruimte nodig voor de motor.
Alle gelede Citaro's in Brussel hebben in totaal 4 deuren. Twee in het voorste gedeelte, twee in het achterste gedeelte. Dat kan prima, want de motor zit dan verticaal i.p.v. horizontaal.

Afbeelding
Gevonden via Google.
JWM schreef:Bij bussen met een gesloten instapregime kost het instappen over het algemeen al meer tijd dan het uitstappen. Uitstappen versnellen is dus niet echt zinvol.
Gaat er bij mij meer om dat wanneer in Amsterdam een gelede bus ram vol zit het nogal wat moeite kost om vanaf de stoelen helemaal achterin bij de deur in het midden te komen. Heb dit best wel vaak in de 69 bijvoorbeeld. In Brussel was dit geen probleem omdat je gewoon direct een deur naast je hebt. Vond het zelf wel prettig in ieder geval.

Enkele bussen hebben bijvoorbeeld wel weer zo'n extra deur helemaal achterin (Citea). Waarom de geledes niet vraag ik me dan weer af.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Gister op de A6 richting Emmeloord een M5- metro op een truck gespot. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hoeveel hebben we er al?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
Ik doe ook maar wat
fred54
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 16:44

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred54 »

Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
28
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Kwam die uit het noorden of uit het zuiden? Als die uit het noorden kwam weet ik haast wel zeker dat het een nieuwe is, ze worden in Polen gemaakt :)
Wel met een omweg dan, Katowice ligt in het zuiden van Polen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Ik denk toch wel dat we onderhand aan de laatste of bijna-laatste toe zijn. Van de 23? 28?
Volgens mij zijn ze vorige maand begonnen met de metro's die uit de vervolgorder komen, dus ze zijn er bijna inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Zondag wordt het metronetwerk nog een beetje verder geamputeerd, alhoewel het nog niet zo erg is als vorig jaar:
-Lijn 53 rijdt Gaasperplas - Van der Madeweg
-Lijn 54 rijdt Gein - CS in een 15-minutenfrequentie
(bovenop de inkorting van lijn 50 en het opheffen van lijn 51)

Gezellig in de Oostbuis. :X
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Jongens waar hebben we nog een metro voor joh :') Waarom is het dit keer? Zit er een schroefje los in de hal van Weesperplein ofzo?
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/m ... er-madeweg Link naar het GVB artikeltje. Waarschijnlijk is er maar 1 spoor beschikbaar tussen Van der Madeweg en Amstelstation. Ik zag vandaag bij Ganzenhoef een pamflet staan met de situatie, echter stond er niet aangegeven dat de metro om de 15min. gaat rijden. Betekent dat scheve aansluitingen op Van der Made? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik zag dat ze vanaf maandag ook weer een tweede ronde gaan herverbouwer in Geuzenveld, dit keer krijgt lijn 69 een enorme omleiding voor de kiezen. Die mensen hebben net twee weken weer kunnen genieten van lijn 21, krijgen ze dit weer: http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/a ... hmanstraat

GVB zal het vast niet erg vinden, door deze omleiding kan de rijtijd tien minuten omlaag en daarmee is ook één bus minder nodig voor de dienstregeling. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten