NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Daniel »

NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Geplaatst op: woensdag 5 augustus 2015 07:56
Laatst bijgewerkt: woensdag 5 augustus 2015 07:56

Amsterdam - NS is in het diepste geheim bezig het eigen busbedrijf Qbuzz, dat in opspraak kwam vanwege corruptie in Limburg, te verkopen aan de Franse spoorwegen.
In ruil hiervoor wil NS aandelen krijgen in het door de Fransen gedomineerde hogesnelheidsbedrijf Thalys. Dat zeggen diverse bronnen tegen De Telegraaf.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws in dossier Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Daniel »

Volgens RTV Utrecht zou het gaan om onderhandelingen met Keolis oftewel de eigenaar van Syntus die zelf al voor 70% van de SNCF is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaass
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 dec 2014, 19:56
Locatie: Den Haag/Groningen

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Klaass »

Ik ben erg benieuwd wat dit voor de HTM gaat betekenen. Als het echt zo is dat NS haar regionaal vervoersideen overboord te zetten, kan dat betekenen dat men ook aan aandeel in de Haagse vervoerder wil verkopen.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door flipje »

Mocht het waar zijn, dan wordt ik er niet heel erg gelukkig van. Op de regionale OV-markt houden we dan maar 3 spelers van betekenis over (waarvan 1 Duits staatsbedrijf en 2 Franse staatsbedrijven).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Volgens RTV Utrecht
"Dat schrijft De Telegraaf."
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Z2N »

't Valt niet te hopen dat dit bericht ook maar op een manier waar is, want dan toont dat dat de NS zijn ondernemerswil toch echt compleet kwijt is. In plaats van wat de grote Internationale staatsspoorwegen doen (markten innemen waar het ook maar kan), zielig gaan vragen om een aandeeltje in een treinmaatschappij waar zelf ook de concurrentie mee aangegaan kan worden. Een teken van pure zwakte in mijn ogen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door regenmaker »

reisthijs schreef:"Dat schrijft De Telegraaf."
Telegraaf is pure roddeljournalistiek, dus dan kan het zijn dat dit pure flauwe kul is. Story en Privé zijn samengevoegd met Telegraaf, dus zegt al genoeg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

Zou wel een interessante move kunnen zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door mijack1985 »

Telegraaf. Het enige waar ze goed in zijn is paniek zwaaien onder de directe betrokkenen. Lekker via de media te weten komen dat hun baas ze misschien wilt verkopen. Als dit al gaande hoe komt Telegraaf dan aan die geheime informatie.

Dat NS zijn rol in de Nederlandse regionale markt herziet na LimburgGate kan ik bij inkomen. Een ruil Qbuzz/ Thalys aandelen vind ik op zich geen slechte. Pas als ze hun internationale tak Abellio willen verkopen dan is het gedaan en kunnen ze net zo goed voorover bukken voor Duitsland en Frankrijk.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

Gaan we hier nou een Amerikaanse politieke campagne voeren? Telegraaf heeft het ook wel eens goed namelijk, en het is allemaal in het diepste geheim dus ja er is wel wat op af te dingen. Maar zeg nou zelf; Is het heel raar dat NS dit soort onderhandelingen aan het voeren zou zijn?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door mijack1985 »

Nee dat niet. NS aasde al heel lang op aandelen van Thalys en dacht zelfs ook dat ze interesse hadden in Eurostar. Dus zoals kje al zei, het is eenn interessante move.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Suus »

De Financiële Telegraaf is een zeer betrouwbare bron van nieuws en staat in Nederland hoog aangeschreven.

Een ruilhandel voor aandelen van Thalys vind ik echter een slechte zet, concurreren tegen Thalys is een nog dommer idee. Verkoop de boel dan liever gewoon voor de hoofdprijs.

Allereerst: Thalys is een zeer bekend en over het algemeen goed gewaardeerde vervoerder in Nederland en heeft de markt voor vliegreizen naar Parijs eigenlijk volledig weggevaagd, je vliegt eigenlijk alleen nog naar Parijs voor een transfer naar Air France. Daartegen gaan strijden heeft geen zin, de markt is praktisch volledig bediend en de startinvesteringen zijn erg hoog.

Aandelen van Thalys opkopen heeft ook weinig zin lijkt mij, want je krijgt nooit genoeg in de melk te brokkelen. De SNCF zal niet minder aandelen dan de NMBS willen die niet bij de deal betrokken is, dus je krijgt sowieso altijd een minderheidspositie. van hooguit vier tegen één. En het dividend over de aandelen lijkt mij ook niet dusdanig dat je de deal snel terugverdiend. Verkoop zal vooral zijn om de bedrijfskas eens fors te spekken, wat gezien de geplande investeringen niet zoveel kwaad kan.

Dat NS afscheid wil nemen van de bussen verbaasd mij dan weer niet, dat hebben ze eerder al gedaan in Duitsland en Tsjechië. Het bedrijf is steengoed in treinen rijden, de prestaties van het HRN liggen ruim boven het Europese gemiddelde en ook de buitenlandse concessies scoren goed in de plaatselijke benchmarks. Schoenmaker, blijf bij je leest, en dat is treinen rijden. Het nadeel is wel dat je in Nederland niet meer in multimodale concessies kan meestrijden, dat is misschien in de Haagse politiek ongewenst maar niet expliciet verboden. Als de tendens om sprinters en intercity's bij andere vervoerders te plaatsen zoals in Limburg gaat gebeuren is dat echter een zorgelijke ontwikkeling, wat mij betreft blijft het toch echt één spoorlijn, één vervoerder. Maar dat kan NS dan niet meer tegenhouden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Daartegen gaan strijden heeft geen zin, de markt is praktisch volledig bediend en de startinvesteringen zijn erg hoog.
Dan is inkopen dus juist een goed idee. Maar euh, als wat je zegt waar zou zijn dan zou Apple ook nooit een comeback hebben kunnen maken. Markten veranderen, met genoeg investeringen kan NS iets heel cools neerzetten op Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Parijs. Door bijvoorbeeld samen met DB dubbeldekkers te kopen die hard gaan, ieder half uur rijden en waarbij er geen zitplaatsreservering mogelijk is maar gewoon een open instapregime.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
NajGeetsrev
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 12:36

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door NajGeetsrev »

https://www.cnvvakmensen.nl/caos/stads- ... z-speelbal
De bond steunt de werknemers en de ondernemingsraad van Qbuzz, die vinden dat Qbuzz bij NS moet blijven.
Had niet verwacht dat de bonden zich er ook mee gingen bemoeien. Vind dat ze an sich een punt hebben dat er dan geen Nederlands busbedrijf meer is in Nederland. Maar dat blijkt des te meer dat de OV wereld in een vreemde spagaat zit die door de politiek veroorzaakt is (en waar de NS ook last van heeft). Echte marktwerking is er niet, anders was dit een non-argument geweest richting Den Haag.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door CX1000 »

Waarom zou NS het eigenlijk niet aan een ander Nederlands bedrijf kunnen verkopen? Of Qbuzz verzelfstandigen? Dan blijft het toch ook Nederlands?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Post »

Welk Nederlands bedrijf ken jij dat Qbuzz zou kunnen kopen en dat ook nog wil?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

CX1000 schreef:Waarom zou NS het eigenlijk niet aan een ander Nederlands bedrijf kunnen verkopen? Of Qbuzz verzelfstandigen? Dan blijft het toch ook Nederlands?
Waarom dat "Nederlands"?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door CX1000 »

Omdat het in de berichten daarvoor ook ging over het Nederlands blijven van Qbuzz. Dus kwam ik met een paar ideeën. Daarnaast zou ik ook niet weten welk bedrijf belang zou hebben bij Qbuzz.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

Waarom is het belangrijk dat Qbuzz Nederlands blijft?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door Vinny »

Omdat we anders Gekke Henkie zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door CamilleKreemers »

Anders ligt het Nederlands streek-OV in handen van het buitenlandse vervoersbedrijven. Echter ik ken geen Nederlandse bedrijven die een vervoersbedrijf willen kopen. Winstmarges liggen nu niet heel hoog hierin.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:Anders ligt het Nederlands streek-OV in handen van het buitenlandse vervoersbedrijven. Echter ik ken geen Nederlandse bedrijven die een vervoersbedrijf willen kopen. Winstmarges liggen nu niet heel hoog hierin.
Dat is een gevolg, geen reden en absoluut niet in het minst een motivatie. Dus ik vraag het nog een keer; Waarom is dat niet goed?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door CamilleKreemers »

Alle winsten van het OV in Nederland komt voor de portemonnee van buitenlandse landen te liggen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door waldo79 »

En wat is daar mee mis behalve xenofobe motieven :?:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:Alle winsten van het OV in Nederland komt voor de portemonnee van buitenlandse landen te liggen.
Connexxion maakte in het laatste jaar dat het een zelfstandig bedrijf was ongeveer een miljoen winst bij een omzet van 998 miljoen. Er valt in het openbaar vervoer geen droog brood te verdienen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten