Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Goetd bedoel je?
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Gideon »

wilburg22 schreef:je realiseerd je toch wel dat je naar een lege kaart hebt gelinkt.
Toen ik hem 2 keer testte werkte hij goed, maar nu kan ik mijn gemaakte lijn niet eens vinden.
Toch bedankt voor je tip!
Met vriendelijke groet,

Gideon.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik ben geloof ik eindelijk klaar met mijn kaart voor mijn lijnnet voor Gelderland. *O*

Dit is de kaart geworden.

Ik had de nummers dus aangepast, zodat er voor heel Gelderland eenzelfde systeem in de lijnnummering zit. De nummers zijn als volgt verdeeld:
1-9 Stadsdiensten
10-19 Streekbussen Stadsregio Arnhem-Nijmegen
20-29 Streekbussen Achterhoek
30-39 Streekbussen Veluwe
40-49 Streekbussen Rivierenland
50-99 Bussen uit overige concessies
100-199 Forenzenbussen
200-299 Treinvervangend vervoer (niet ingetekend)
300-399 Snel-/HOV-bussen
400-499 Evenementenbussen (niet ingetekend)
500-599 Buurtbussen
600-699 Schoolbussen (niet ingetekend)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

Als ik naar Apeldoorn kijk, zie ik een forse achteruitgang. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Zou handig zijn als je dat even toelicht, want elke wijk heb ik toch echt dezelfde frequentie laten houden als ik het goed heb. Alleen zijn de routes nu in beide richtingen gelijk, zodat je dezelfde reistijd- en prijs houdt in beide richtingen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Puur een vormgevingstechnisch ideetje: zou je de lijnkleur of de dikte van de lijnen afhankelijk kunnen maken van de frequentie? Zo kun je in één oogopslag zien hoe druk bepaalde trajecten bereden worden zonder dat je eerst op elke lijn hoeft te klikken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Zou handig zijn als je dat even toelicht, want elke wijk heb ik toch echt dezelfde frequentie laten houden als ik het goed heb. Alleen zijn de routes nu in beide richtingen gelijk, zodat je dezelfde reistijd- en prijs houdt in beide richtingen.
Een aantal punten:
De wijk Orden gaat van 4x/uur de hele week naar 2x/uur (ook nog een slechte verdeling van haltes). Daarnaast gaat Rijkskantoren van 6x/uur naar 4x/uur. Bovendien gaat lijn 5 via het centrum rijden, daar ben ik zelf niet echt een voorstander van. Daarnaast wordt het oosten van het Woudhuis slechter bediend, want lijn 5 gaat via de Zutphensestraat terug, waar eigenlijk niet zoveel te bedienen valt. Koningin Julianatoren wordt alleen nog in de zomer bediend. Nieuw Millingen wordt niet meer bediend. Daarnaast gaat de stadsdienstknoop op het station in Apeldoorn vervallen.

Wat ik wel goed vind: Nieuwe buurtbus Wezep - Epe (is een dwarsverbinding die ik mis). Daarnaast is een knoop te Apeldoorn Noord te hoogte van Laan van de Leeuw een zeer goed idee. En natuurlijk een nieuwe snelbus Arnhem - Apeldoorn (het idee alleen al is geweldig :D).
Laatst gewijzigd door regenmaker op za 08 aug 2015, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Welke lijnen in Arnhem zijn trolleylijnen?
Als dat alle lijnen 1 t/m 8 zijn moet er nog wel wat infrastructuur worden aangelegd. :wink:

Verder vind ik slechts 2x/uur een bus naar Burgers' Zoo ook wel erg weinig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Een aantal punten:
De wijk Orden gaat van 4x/uur de hele week naar 2x/uur (ook nog een slechte verdeling van haltes). Daarnaast gaat Rijkskantoren van 6x/uur naar 4x/uur. Bovendien gaat lijn 5 via het centrum rijden, daar ben ik zelf niet echt een voorstander van. Daarnaast wordt het oosten van het Woudhuis slechter bediend, want lijn 5 gaat via de Zutphensestraat terug, waar eigenlijk niet zoveel te bedienen valt. Koningin Julianatoren wordt alleen nog in de zomer bediend. Nieuw Millingen wordt niet meer bediend. Daarnaast gaat de stadsdienstknoop op het station in Apeldoorn vervallen.

Wat ik wel goed vind: Nieuwe buurtbus Wezep - Epe (is een dwarsverbinding die ik mis). Daarnaast is een knoop te Apeldoorn Noord te hoogte van Laan van de Leeuw een zeer goed idee. En natuurlijk een nieuwe snelbus Arnhem - Apeldoorn (het idee alleen al is geweldig :D).
Lijn 5 eindigt bij de Zutphensestraat (doorgekoppeld aan de lijn naar De Maten vanwege het ontbreken van een keermogelijkheid), maar er gaat zeker wel een bus terug vanaf de Zutphensestraat naar Woudhuis. Het is geen ringlijn, maar een lijn die in beide richtingen rijdt. Het eindpunt bij de Zutphensestraat is om op de snelbus van/naar Arnhem aan te sluiten. Ditzelfde geldt voor de lijn van/naar De Maten die hier eindigt.

Als ik bij de lijn via Orden 2x p/u heb neergezet, dan is daar een fout ingeslopen. Die wijk moet natuurlijk eenzelfde bediening krijgen.

Rijkskantoren gaat terug naar 5x p/u, want daar rijden nog altijd 2 lijnen langs. De Rijkskantoren worden daarmee rechtstreeks vanaf Arnhem en de Veluwe bereikbaar in plaats van alleen Apeldoorn zelf. Dat lijkt me een verbetering. Daarnaast zou die snelbus wel eens met geleed materiaal kunnen gaan rijden (net zoals de Veluwelijnen) en dan neemt de capaciteit zelfs toe.

Hoe je erbij komt dat de stadsdienstknoop op het station gaat vervallen weet ik niet, want alle lijnen komen daar gewoon en er staan alleen de lijnen, niet de tijden. Dat de lijnen doorgaand zijn betekend nog niet dat er geen knoop is. Door de lijnen doorgaand te maken hebben alle wijken een rechtstreekse verbinding met het centrum. Ik heb Apeldoorn opgezet volgens een knoop bij het station en kleinere knoopjes op de punten waar de regionale lijnen de stad verlaten (Apenheul, ziekenhuis, Zutphensestraat en Oost Veluweweg).
Meltrain schreef:Welke lijnen in Arnhem zijn trolleylijnen?
Als dat alle lijnen 1 t/m 8 zijn moet er nog wel wat infrastructuur worden aangelegd. :wink:

Verder vind ik slechts 2x/uur een bus naar Burgers' Zoo ook wel erg weinig.
Inderdaad zijn dat lijnen 1 t/m 8. Dat betekenen die sterretjes achter die lijnen (was ik vergeten te melden). Arnhem heeft serieuze plannen voor trolleys die 10km zonder bovenleiding kunnen rijden en men is al bezig om dat mogelijk te maken. Daar ben ik hiermee op ingehaakt, dus dit moet dan kunnen zonder extra infrastructuur (hooguit voor de zekerheid een oplaadpuntje op de eindpunten bij Bakenburg, Huissen en station Velp, waar geen bovenleiding is op het eindpunt).

Burgers' Zoo wordt ook niet slechts 2x p/u bediend, maar wordt 5x p/u bediend (spits: 8x p/u). De trolley rijdt weliswaar maar 2x p/u, maar ook de regionale lijnen naar Barneveld-Amersfoort (1x p/u, spits 2x) en Beekbergen-Apeldoorn (2x p/u, spits 4x) rijden erlangs. Burgers' Zoo wordt daarmee ook veel beter bereikbaar vanaf de Veluwe. Hetzelfde geldt voor het openluchtmuseum. De trolleylijn die erlangs gaat (lijn 6) rijdt weliswaar maar 2x p/u, maar ook hier komen deze regionale bussen langs.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Hoe je erbij komt dat de stadsdienstknoop op het station gaat vervallen weet ik niet, want alle lijnen komen daar gewoon en er staan alleen de lijnen, niet de tijden. Dat de lijnen doorgaand zijn betekend nog niet dat er geen knoop is. Door de lijnen doorgaand te maken hebben alle wijken een rechtstreekse verbinding met het centrum. Ik heb Apeldoorn opgezet volgens een knoop bij het station en kleinere knoopjes op de punten waar de regionale lijnen de stad verlaten (Apenheul, ziekenhuis, Zutphensestraat en Oost Veluweweg).
Door doorlopende lijnen te maken en de routes fors aan te passen, vervallen de rondjes van 25 minuten die nu gemaakt worden in Apeldoorn. Hierdoor komen niet alle stadsbussen tegelijk samen, zoals dat nu het geval is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Juist door die oude ringlijnen had je dat probleem, omdat die rondjes precies lang genoeg moesten zijn daarvoor, want midden in een rondje stoppen leidt tot onwenselijke langere reistijden voor reizigers. Gezien de doorkomsttijden van de intercity's is een knoop rond .06-.09/.21-.24/.36-.39/.51-.54 het meeste wenselijk. Met een ringlijn moet je perse een lijn hebben die als die om .09 vertrekt ook weer om .36 of .51 terug is. Als die ring bijvoorbeeld iets te lang is en om .40 terug keert, dan zit je buiten de knoop (vervolgens moet jij bij het station dan wel weer 14 minuten wachten voor de volgende rit).
Met normale lijnen zoals ik heb getekend kun je immers op de eindpunten gewoon wachten (er rijden daar immers geen reizigers voorbij), waardoor je de tijd op het centrumpunt op elke gewenste tijd kan zetten. In het genoemde voorbeeld kun je dan op het eindpunt 11 minuten wachten voordat je terugkeert. Hiermee heb je veel meer vrijheid in de tijden die je wil hanteren. Juist die vrijheid om (een deel van) de wachttijd te verplaatsen van het centrumpunt naar het eindpunt zorgt ervoor dat je in dat centrumpunt juist altijd in de knoop terecht zou kunnen. De Apeldoornse stadslijnen zijn niet ergens anders nog verknoopt, dus daar heb je verder geen omkijken naar. De overstappunten aan de uiteinden van Apeldoorn zouden mooi zijn als dat ook knopen kunnen zijn, maar als dat niet lukt, dan is het prima als je daar 7 minuten zou moeten overstappen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

regenmaker schreef:
Karl schreef:Kan iemand een taaltoets voor dit forum verplicht stellen?
Gelinkt is toch goed gespeld? :P
Maar volgens mij heeft-ie het over "realiseerd"
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Karl »

Heb je de berichten die van Gideon zijn wel gelezen? :')
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Karl schreef:Heb je de berichten die van Gideon zijn wel gelezen? :')
Ik vergat deze pagina :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door regenmaker »

ArrivaBas schreef:Maar volgens mij heeft-ie het over "realiseerd"
Nee, joh. Was ook sarcastisch. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Lijnennetkaart van DAV(+Hoeksewaard + Vianen) + Dordts-Brabant + Rivieren-West + Bommelerwaard + Land van Altena

Nachtlijnen net is niet compleet
bon jour
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Etienne »

- Er lijken heel wat lijntjes doelloos in een polder te eindigen.
- Een bus "door" de Moerdijkse havens, hoeveel reizigers zou dat werkelijk opleveren?
- Heeft Leerdam werkelijk behoefte aan een stadsbus?
- Er worden verbindingen verbroken due nu rechtstreeks geboden worden!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

1 toekomstige wijken
2 op het Dordtse Kil werkte het
3 ik vond dat ook misschien wat overbodig maar Leerdam is zo Awkward gebouwd
4 meeste bussen veranderen in dat lijnenummer op het eindpunt maar anders klopte de lijn betekenis niet
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Etienne schreef:- Heeft Leerdam werkelijk behoefte aan een stadsbus?
Ik zie nog wel een paar meer kernen die niet echt een stadsbus nodig hebben:
- Vianen
- Zaltbommel
- Geldermalsen
- Dongen
- Raamsdonksveer
Tis niet dat ik dat niet goed vindt, maar ik denk niet dat zulke kleine kernen een stadsdienst behoeven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Ik houd het even bij mijn eigen regio (Rotterdam), omdat ik die het beste ken, en daar zie ik dat:

-Vrijwel alle verbindingen met Rotterdam verdwijnen.
-Er zijn maar liefst 3 lijnen die in Ridderkerk Ridderhaven eindigen. Worden die allemaal aan elkaar gekoppeld?
-Een lijn tussen Barendrecht een Ridderkerk hoort niet bij DAV, maar het kan zijn dat je die alleen voor de volledigheid hebt toegevoegd.
-Met praktisch alle treindiensten ben je enorm nauwkeurig, behalve met de verbinding Dordrecht - Rotterdam. Ik mis bijvoorbeeld een trein die de stations tussen Zwijndrecht en Rotterdam Blaak bedient.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Suus »

Ik ben sinds kort een "connaisseur" van de stadsbus van Gorinchem ( :') ) en heb daar nog wel wat opmerkingen over.

De bus in Gorinchem is zo ingericht dat een bus binnen 30 minuten na vertrek van het station weer terug is op het station. De bus uit Dalem gaat daar over op de bus naar de Gildenwijk/Haarwijk en andersom, zodat een reiziger naar het centrum in principe nooit over hoeft te stappen. Dat staat niet zo in de dienstregeling maar is in de praktijk bij alle reizigers bekend. In dit voorstel verbreek je die verbinding van alle westelijke wijken met het centrum én moeten reizigers uit Dalem ook nog eens een extra rondje via het station maken.

Daarnaast: Het rondje van lijn 3 in Hoog-Dalem gaat over onbebouwd gebied. De Techniekweg is privéterrein en wordt afgesloten met een hek. Daar kan geen bus rijden. De Spijksedijk kent voornamelijk big box winkels en geen toegang tot de wijken, die weg is voornamelijk interessant voor streekbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

-lijn 3 (Gorinchem) gaat naar onbebouwd gebied omdat ik deze kaart plan voor een toekomst waar al meer wijken zijn (en stations).
ik las ooit over Laag Dalem en dat het een wijk zou worden. maar ik had daar niet veel verder in gekeken en het kan fout zijn.
-Haarwijk en Gildenwijk apart doen deed ik zodat men sneller uit de wijken zouden komen om naar CS te gaan.
-lijn 1 en 2 gaan niet door Centrum want toen ik keek op maps leek het erg moeilijk om een snelle weg te vinden.

-er zijn veel lijnen die stoppen op Ridderhaven en Koningsplein, maar daar verranderd hij door naar de volgende lijn naar Rotterdam, maar ik splitste de lijnen om de nummering goed te houden. (24 wordt 424), (80 wordt 418) (18 draait meestal op zichzelf)
-de lijn van Ridderkerk naar Barendrecht hoorde wel bij DAV, dat komt omdat ik vroeger niet de grenzen wist en door de 12/11 (toen nog) dacht ik dat dat erbij hoorde, nu buig ik even die regel om te zorgen dat er geen overstap nodig is.
-en over de trein is toch echt een fout bij jouw, want de 11400 gaat langs blaak en de 11000 gaat naar Zwijndrecht
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Lijntjes in de polder eindigen om groei op te vangen is nergens voor nodig hoor, en verder heb je nog steeds veel tangentiële verbindingen in plaats van radiale verbindingen, terwijl dat juist de verbindingen zijn die reizigers willen.

En verder: in plaats van lukraak lijntjes te tekenen moet je ook kijken naar de rijtijden: uiteindelijk bepaalt dat het grootste deel van de kosten, en een lijn met een rittijd van 62 minuten kan al heel snel heel veel meer gaan kosten dan een lijn met een rittijd van 58.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

W0rteltje schreef: -er zijn veel lijnen die stoppen op Ridderhaven en Koningsplein, maar daar verranderd hij door naar de volgende lijn naar Rotterdam, maar ik splitste de lijnen om de nummering goed te houden. (24 wordt 424), (80 wordt 418) (18 draait meestal op zichzelf)
Dat kan best zo zijn, maar is het nodig om al die lijnen via Ridderhaven te laten rijden? Kun je niet beter één lijn naar Ridderhaven laten rijden (lijn 18 lijkt me dan het meest kansrijk) en meer lijnen rechtstreeks naar Rotterdam (zowel Zuidplein als Kralingse Zoom) laten gaan? Reizigers zitten echt niet te wachten op een omweg via Ridderhaven.
-en over de trein is toch echt een fout bij jouw, want de 11400 gaat langs blaak en de 11000 gaat naar Zwijndrecht
Dat klopt, maar ik had het ook over de stations tussen de genoemde stations.
Om het duidelijker te maken: ik zie geen enkele trein die stopt in Barendrecht, Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Blaak. Ik neem aan dat de 11000 dat kan doen, maar dat staat niet in jouw plannen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Gothic-Writer »

Op zich een interessante lijnennetkaart maar ik heb sowieso 1 route gezien, waarvan ik persoonlijk vind dat het geen goed idee is. Het betreft de route Breda - Dorst - Dongen. Deze gaat namelijk over een straat die officieel gesloten is voor gemotoriseerd verkeer. Ter ondersteuning van dit argument:Bekijk Vijf Eikenweg, Oosterhout, North Brabant op #StreetView: https://www.google.com/maps/@51.6120977 ... ZEW1eg!2e0

Wanneer men kijkt naar de oostzijde van de Ketenbaan is duidelijk te zien dat het een weg betreft die gesloten is.

Mijn voorstel is dan ook om deze route te verleggen via Rijen naar Dongen. Deze route komt dan ook ten goede aan de inwoners van Rijen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten