A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door Meltrain »

Van 5 t/m 25 juli was ik weer eens op vakantie in het Verenigd Koninkrijk.
De eerste anderhalve week hadden we een bootje gehuurd in Middlewich en voeren we over het Llangollen Canal, daarna hadden we twee nachten een hotel in Kings Langley (netboven London) en tot slot hadden we een week een huis gehuurd in Biddenden (Kent).
Dit verslag gaat over de eerste anderhalve week.
Op zondag 5 juli gingen we aan boord van onze canal boat die zo uit zag (al zijn deze foto’s enkele dagen later gemaakt):
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het eerste deel van de reis voeren we een klein stukje langs de West Coast Main Line, alwaar een Class 350 van London Midland op de foto kon:
Afbeelding

Ook zagen we deze korte werktrein, geduwd door een Class 67:
Afbeelding

Op donderdag 9 juli bereikten we het Chirk Aqueduct:
Afbeelding

Naast dit aquaduct ligt een spoorviaduct, waar toevallig net een Class 175 van Arriva Trains Wales overheen ging:
Afbeelding

Een paar uur later kwamen we bij het wereldberoemde Pontcysyllte Aqueduct:
Afbeelding

Deze loopt over een dal en de River Dee:
Afbeelding

Ook parallel aan dit aquaduct ligt een spoorviaduct (van dezelfde spoorlijn), maar nu een stuk verder weg:
Afbeelding

We legden aan in het dorpje Trevor, net na het aquaduct. Oorspronkelijk was het de bedoeling om door te varen naar Llangollen zelf, maar omdat het al in de middag was, het kanaal naar Llangollen nogal smal is en het in Llangollen zelf erg druk kan zijn met boten, besloten we om niet verder te gaan. Gelukkig konden we in Trevor nog één aanlegplek vinden.
Omdat we wel naar Llangollen wilden, gingen we de dag erna met de bus naar Llangollen. In Llangollen stapten we uit bij het station van de Llangollen Railway (rechts, met in het midden de River Dee):
Afbeelding

De Llangollen Railway is museumspoorlijn tussen Llangollen en Corwen, over het traject van de voormalige Ruabon to Barmouth Line. Het heeft geen verbinding meer met het huidige spoorwegnet en is met 16 km de langste normaalsporige museumlijn in Wales.
Langs het perron stond de trein al klaar, getrokken door een loc van de voormalige Great Western Railway uit 1938 (sorry voor het tegenlicht):
Afbeelding

Niet veel later vertrok de trein en na niet al te lange tijd kruisten we de River Dee:
Afbeelding

Onderweg kwamen we onder andere langs dit station met een typisch Welshe naam:
Afbeelding

Nog een fotootje in de bocht:
Afbeelding

Na een rit van 40 minuten bereikten we het station van Corwen:
Afbeelding

Het traject tussen Carrog (het voorlaatste station) en Corwen is pas vorig jaar weer opnieuw in dienst gesteld. Dit station van Corwen (“Corwen East”) is ook een tijdelijk eindpunt, want de plannen bestaan om de lijn nog een heel klein stukje te verlengen naar het voormalige station van Corwen.
Het tijdelijke eindpunt van de lijn:
Afbeelding

Zoals te zien is, heeft het station ook geen omloopmogelijkheid. Hierdoor moet de loc de trein duwen naar Carrog, alwaar de loc kan omlopen.
Onderweg naar Carrog hadden we nog een mooi uitzicht op de rivier:
Afbeelding

Het station met Carrog, net voordat de loc gaat omlopen:
Afbeelding

De loc tijdens het omlopen:
Afbeelding

En iets dichterbij:
Afbeelding

Wij hadden besloten om niet gelijk me terug te gaan, maar even in Carrog te blijven en pas de volgende trein terug te nemen.
Enkele huisjes in Carrog, gelegen aan de andere zijde van de rivier:
Afbeelding

In het dorp zelf was niet veel te beleven en daarom liepen we na niet al te lange tijd terug naar het station. Dit gaf wel de gelegenheid om het stationnetje nog eens op de foto te zetten, zonder al te veel passagiers erbij:
Afbeelding

Rond 13:30 kwam de trein richting Corwen er weer aan:
Afbeelding

Afbeelding

Na een korte stop ging deze trein weer verder naar Corwen en een klein half uurtje later was hij weer terug.
Nogmaals een foto van het omlopen:
Afbeelding

Met deze trein gingen we terug en onderweg konden weer enkele foto’s gemaakt worden, zoals van de rivier…:
Afbeelding

…en van de werkplaats:
Afbeelding

Na aankomst in Llangollen moest de loc uiteraard weer omlopen, dus kon ik de loc op de foto zetten naast het stationsnaambordje:
Afbeelding

Vanaf het perron kon ik een foto maken van de River Dee:
Afbeelding

Na het omlopen stond de loc weer voor de trein:
Afbeelding

Hierna liepen we door het stadje en gingen vervolgens wat eten in een restaurant aan de andere kant van het station. Zodoende kon ik de trein op de foto zetten toen hij voor de laatste keer die dag aankwam op het station van Llangollen:
Afbeelding

Hierna gingen we weer terug naar Trevor. Omdat de bus een klein rondje rijdt door Llangoellen voordat hij aan de terugreis begint, kon ik de bus vast op de foto zetten terwijl hij aan zijn rondje begint (met wel de nieuwe eindbestemming voorop). Dezelfde bus hadden we ook op de heenreis:
Afbeelding

Met bovenstaande bus gingen we dus naar Trevor, alwaar ik na het uitstappen nog een dubbeldeksbus van lijn T3 op de foto kon zetten:
Afbeelding

De volgende dag begonnen we aan de terugweg richting Middlewich, waarbij weinig bijzonderheden gebeurden. Wel kon ik nog enkele treinen op de foto zetten toen we weer langs de West Coast Mail Line voeren:
Afbeelding

Afbeelding

Op woensdag 15 juli legden we de boot weer aan bij de verhuurder in Middlewich, waarna we met de auto richting Kings Langley reden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 08 aug 2015, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door julsteren »

Prima platen. En die stoomloc :pos: lekker!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door Etienne »

Geeft een leuke indruk van je vakantie :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door regenmaker »

Leuk die stoomtreinen. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door isadora »

Geinig verslag, doet het goed bij een kopje Pickwick. ;) :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door waldo79 »

Klasse, Meltrain. Zo te zien komen jullie graag op de Britse eilanden :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door reisthijs »

Mooie foto's van een leuke museumlijn! Ik was er twee jaar terug, toen was dat laatste stukje dus nog niet geopend.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: A holiday in the UK #1: Llangollen Rly & more [35]

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag Meltrain, ik kijk uit naar de rest! De combinatie van het landschap, de gebouwen en de museumspoorlijn komt lekker klassiek over :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten