Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Na het succesvolle topic vorig jaar dit jaar opnieuw een topic waarin ik ga proberen een overzicht te geven van de belangrijkste veranderingen in de spoordienstregeling 2016 in Duitsland. Het topic wordt de komende maanden steeds bijgewerkt.

De grootste wijzigingen dit jaar zijn te verwachten in Zuidoost-Duitsland, waar indien alles loopt zoals gepland in december 2015 de nieuwe HSL tussen Erfurt en Halle-Leipzig wordt geopend. Daarnaast zijn er de komende jaren in dit deel van Duitsland een aantal zeer ingrijpende, langdurige werkzaamheden gepland die voor de nodige aanpassingen in de dienstregeling zullen zorgen. Dit alles heeft de nodige gevolgen voor het langeafstandsverkeer en het regionale verkeer.

Geen garanties voor de volledigheid en de absolute juistheid, check altijd de reisplanner voor de laatste updates.

Langeafstandsverkeer
  • De nieuwe HSL tussen Erfurt en Halle / Leipzig wordt geopend. Dit heeft als gevolg dat in Weimar geen ICE's meer stoppen en in Naumburg de komende twee jaar alleen nog ICE's tussen Nürnberg en Leipzig. De belangrijkste treindienst is voorlopig Mainz - Frankfurt - Fulda - Erfurt - Leipzig (- Dresden) die nu nog het ene uur met ICE rijdt en het andere uur als Intercity, wordt na een periode van vijf jaar weer een volledige ICE-uurdienst, die via de HSL zal rijden. Er wordt voortaan niet meer via Halle gereden, omdat de overstapmogelijkheden in Naumburg vervallen.
  • De treindienst Berlijn - Leipzig - Nürnberg - München wordt dit jaar gedurende een periode van 36 weken omgeleid via Fulda wegens werkzaamheden op de Saalbahn. Gedurende deze periode kan deze trein tijdelijk slechts 1x/2 uur rijden in plaats van elk uur. Tijdens de werkzaamheden wordt een IC-bus naar Jena ingelegd. In december 2017 gaan deze treinen via Erfurt en de nieuwe HSL Erfurt - Nürnberg rijden.
  • De meerprijs voor Sprinter-treinen vervalt, ook gaan er meer rijden. Nieuw zijn 3 ICE-sprinters Frankfurt - Berlijn, die alleen stoppen in Erfurt en Halle.
  • Ook nieuw is een Intercity-Sprinter tussen Köln en Hamburg, die rijdt op alle dagen van de week behalve zaterdag: Treinpaar 2195/2196.
  • ICE 974 Stuttgart -> Kiel wordt een ICE Sprinter. Het nieuwe nummer wordt 1094. De trein stopt niet meer in Kassel, Göttingen en Lüneburg.
  • IC 2233 Hannover -> Leipzig wordt versneld en stopt niet meer in Hildesheim maar in Peine. De trein kan daardoor later vertrekken in Hannover.
  • ICE 71 Hamburg -> Basel rijdt nu verder naar Chur. ICE 75 Hamburg -> Zürich rijdt ook verder naar Chur. De tegentreinen 72 en 70 starten ook in Chur.
  • ICE 276 Interlaken -> Berlijn rijdt nu ook op zaterdag, maar voortaan niet meer tussen Interlaken en Basel. Tegentrein 277 Berlijn -> Interlaken rijdt daarom voortaan ook op zondag, maar ook niet meer tussen Basel en Interlaken.
  • In het weekend zijn er drie nieuwe intercity's tussen Hamburg en Köln, die o.a. niet in Osnabrück stoppen. Zo kan tot een kwartier sneller gereisd worden
  • De intercity's Köln - Dresden worden vanaf februari 2016 gereden met IC2-rijtuigen, de intercity's Emden - Köln vanaf maart 2016.
  • CityNightLine 1246/1247 tussen München en Berlijn wordt opgeheven. De treinen tussen München en Hamburg blijven rijden, maar rijden voortaan mee met bestaande treinen (München - Amsterdam en Zürich - Hamburg). Het rangeren met de nachttreinen verhuist van Mannheim naar Frankfurt.
  • De nachttrein Oberhausen - Praag wordt aangepast. Deze trein begin/eindigt voortaan in Köln Hbf en stopt niet meer in Wuppertal en Hagen. De trein rijdt via Düsseldorf, Duisburg, Essen, Bochum en Dortmund en verder op de oorspronkelijke route. Op het binnenlandse traject tussen Dresden Hbf en Köln Hbf is de trein nu ook als intercity te gebruiken.
  • De nachttreinen van/naar Hamburg stoppen voortaan ook in Lüneburg.
  • Thalys gaat drie keer per dag naar Dortmund rijden. Het betreft de treinen die nu al van/naar Essen rijden. Tijden: vertrek Dortmund om 5:20, 7:14 en 15:14 van Dortmund; aankomst Dortmund om 12:41, 20:36 en 22:41.
  • HKX gaat zeer waarschijnlijk een aantal keer per dag verder rijden naar Frankfurt/Main. Deze ritten rijden via Bonn Hbf en Koblenz Hbf. Deze nieuwe treinen leveren problemen op met het regionale treinverkeer.
Langeafstandsverkeer (internationaal) incompleet
  • Eurocity 2 Zürich - Hamburg (alleen op zondagen, t/m 11 oktober 2015 tot Kiel Hbf) wordt opgeheven.
  • Treinpaar EC30/31 Kopenhagen - Hamburg wordt weer een ICE.
  • Treinpaar ICE 35/38 Kopenhagen - Hamburg - Berlijn en ICE 380/381 rijden niet meer tussen Hamburg en Berlijn. Er waren in de doorgaande treinen tussen Denemarken/Schleswig-Holstein gezamenlijk 50 doorgaande reizigers over Hamburg per dag, samen met het rijden van de volledige afstand naar Berlijn met dieseltractie wordt dit niet meer financieel rendabel geacht. Tussen Hamburg en Aarhus gaat één rechtstreeks treinpaar minder rijden, deze wordt vervangen door een verbinding met een overstap in Flensburg.
  • EC 4x: de verschillende treinen tussen Berlijn en Warschau krijgen weer allemaal Berlin Hbf als begin/eindpunt.
  • Van 9 juli 2016 tot 24 juli 2016 rijdt ICE International Amsterdam - Frankfurt via Eindhoven. Het aanbod wordt aangepast: ICE 104/105/122/123/124/125/126/127/128/129 blijven gelijk of verschuiven slechts enkele minuten; ICE 120 (25juli t/m 7nov ma-vr en zo) Frankfurt -> Amsterdam (a. 23:27); ICE 121 Amsterdam -> Frankfurt rijdt voortaan 30 minuten vroeger vanaf Amsterdam (6:34 ipv 7:05), stopt voortaan op Köln Hbf ipv Köln Messe/Deutz en is daarmee 20 minuten eerder in Frankfurt (10:30 ipv 10:50). ICE 222 (a. 9:30 in Amsterdam) wordt opgeheven, reizigers kunnen gebruik maken van de IC-rijtuigen van CNL 418 (aankomst 9:34 in Amsterdam). ICE 226 (a. 11:27 in Amsterdam) krijgt treinnummer 220. ICE 227 (v. 18:35 in Amsterdam) krijgt treinnummer 221.
  • EC's Berlijn - Praag: EC170 Budapest -> Berlijn rijdt niet meer tussen Budapest en Praag. EC171 Berlijn -> Budapest rijdt niet meer tussen Praag en Budapest. EC172 Budapest -> Hamburg blijft gelijk. EC173 Hamburg -> Budapest blijft gelijk. EC174 Budapest -> Hamburg rijdt niet meer tussen Budapest en Praag. EC175 Berlijn -> Budapest rijdt voortaan tussen Hamburg en Praag. EC176 Brno -> Hamburg rijdt voortaan tussen Praag en Hamburg. EC177 Berlin - Bratislava rijdt voortaan Hamburg -> Praag. EC178 verliest de bediening om zomerse zaterdagen tussen Berlijn en Warnemünde. EC179 Warnemünde (alleen zomerse zaterdagen) -> Berlijn -> Praag rijdt voortaan Hamburg -> Praag. EC378 Bratislava -> Berlin (-> Binz) wordt Praag -> Berlijn -> Kiel. EC379 (Binz ->) Berlijn - Praag wordt Kiel -> Berlijn -> Praag. Er komen dus voortaan vijf treinparen tussen Berlijn en Praag per dag, maar er komt een harde knip in Praag.
  • IC 181/182 Frankfurt - Stuttgart - Zürich rijden niet meer tussen Frankfurt en Zürich. Tussen 30 maart en 11 mei rijden de intercity's 180 t/m 187 niet tussen Stuttgart en Schaffhausen.
  • De nacht-EC Hamburg - Kopenhagen wordt afgewaardeerd tot IC, omdat niet aan de eisen voor het label EC werd voldaan. EC 233 en 238 tussen Hamburg en Kopenhagen worden een ICE.
  • Treinverkeer Zuid-Duitsland - Parijs. De dienstregeling van het HSL-verkeer tussen Frankfurt/Stuttgart en Parijs gaat vanaf 3 april op de schop vanwege de opening van het tweede deel van de LGV Est in Frankrijk. De hierna genoemde wijzigingen gaan in april in.
    • ICE/TGV 9550 t/m 9559 via Saarbrücken: ICE 9550 Ff -> P-Est 11 minuten latere aankomst; ICE 9551 P-Est -> Ff wordt TGV en rijdt 2 uur later, rijdt voortaan ma t/m zo. TGV 9552 Ff -> P-Est rijdt 4 uur vroeger. TGV 9553 P-Est -> Ff wordt ICE en rijdt 4 uur later. ICE 9554 Ff -> P-Est rijdt 2 uur vroeger en niet meer op ma t/m vr. ICE 9555 P-Est -> Ff rijdt 4 uur later. ICE 9556 Ff -> P-Est rijdt niet meer op za/zo. ICE 9557 P-Est -> Ff rijdt 2 uur later. ICE 9558 Ff -> P-Est 1 minuut latere aankomst. ICE 9559 P-Est -> Ff wordt TGV, rijdt niet meer op zo t/m vr. Treinen 9564 t/m 9568 rijden niet meer via Saarbrücken.
    • ICE/TGV 9560 t/m 9569 via Strasbourg: TGV 9560 Ff -> P-Est is nieuw en rijdt dagelijks. TGV 9561 P-Est -> Ff is nieuw en rijdt ma t/m za. ICE 9563 P-Est -> Ff is nieuw en rijdt dagelijks. ICE 9564 Ff -> P-Est rijdt niet meer. TGV 9565 P-Est -> Ff rijdt niet meer. ICE 9566 Ff -> P-Est rijdt voortaan via Strasbourg, blijft alleen op za rijden. ICE 9568 Ff -> P-Est rijdt via Strasbourg, niet meer op za maar wel op zo t/m vr.
    • Ook de verbindingen tussen München - Stuttgart - Strasbourg - Parijs worden aangepast en fors sneller.
Regionaal treinverkeer
Bayern
  • De RE55 Würzburg - Hanau - Frankfurt, treinen Würzburg - Aschaffenburg en Würzburg - Schweinfurt - Bamberg gaan rijden met TWINDEXX-combinaties (voorlopig nog met locomotief). Dit betekent het einde van de Modus-rijtuigen die alleen op deze lijn te zien waren.
Berlijn en Brandenburg
  • De RE3 (Stralsund/Schwedt - Angermünde - Blankenfelde - Elsterwerda) en RE5 (Rostock - Neustrelitz - Jüterbog - Lutherstadt Wittenberg en Stralsund - Neustrelitz - Jüterbog - Falkenberg) ruilen hun zuidelijk eindpunten. De nieuwe lijnvoeringen (allen rijden 1x/2 uur) worden: RE3 Stralsund - Angermünde - Jüterbog - Falkenberg (enkele treinen rijden verder naar Elsterwerda-Biehla), RE3 Schwedt - Angermünde- Jüterbog - Lutherstadt Wittenberg, RE5 Rostock - Neustrelitz - Wünsdorf-Waldstadt en RE5 Stralsund - Neustrelitz - Wünsdorf-Waldstadt - Elsterwerda.
  • De RB10 Nauen - Berlin Hbf wordt verlengd naar Berlin Südkreuz.
  • Een tweede reeks lijnen in Ost-Brandenburg gaan naar een nieuwe concessie over: De RB12 Remplin Stadt - Berlin-Lichtenberg wordt verlengd naar Berlin Ostkreuz en wordt voortaan gereden door de NEB. De RB25 Werneuchen - Berlin-Lichtenberg werd al gereden door de NEB, maar wordt ook naar Ostkreuz verlengd. De RB54 Rheinsberg - Löwenberg heeft geen verandering van route, maar gaat wel naar de NEB over. Lijn RB26 Berlin-Lichtenberg - Kostrzyn werd al gereden door de NEB, maar nu worden enkele treinen naar Golzow verlengd. De financiering in Polen is altijd een heikel punt, dus dit is onder enig voorbehoud. De NEB gaat rijden met een melange van Talent en PESA LINK-treinstellen.
  • De RB13 Wustermark - Berlin-Spandau wordt verlengd naar Berlin-Jungfernheide.
  • De RB24 Eberswalde - Berlin-Lichtenberg wordt via Königs Wusterhausen verlengd naar Senftenberg. Lijn RB19 (Berlin-Gesundbrunnen - Senftenberg) wordt daarbij opgeheven.
  • De RB34 Stencil - Rathenow gaat over van DB Regio naar de ODEG, die gaat deze treinen met GTW rijden.
  • Enkele treinen van lijn RB43 Cottbus - Falkenberg gaan verder rijden naar Herzberg.
Hessen
  • De RB56 Kahl - Schallkrippen gaat over van de HLB naar DB Regio. De lijn wordt gereden met Desiro Classic.
  • De concessie Odenwald blijft bij VIAS, ook het materieel, Itino, blijft hetzelfde. Deze concessie bevat de lijnen RB61 Frankfurt (Main) - Dieburg, RB64 Hanau – Groß-Umstadt Wiebelsbach, RE64 Frankfurt (Main) - Erbach, RB65 Darmstadt – Eberbach, SE65 Frankfurt (Main) - Erbach, RE65 Darmstadt - Erbach en RB66 Darmstadt – Pfungstadt.
  • In het noorden van Hessen worden diverse lijnnummers aangepast. De R1 Göttingen - Kassel wordt voortaan de R2 Göttingen - Kassel. Het lijnnummer RE1 wat alleen in Hessen gebruikt wordt, wordt geharmoniseerd met de lijnnummers van Thüringen en wordt de RE2 en RE9. RT3 Hofgeismar - Kassel wordt RT1, het alleen in Hessen gebruikte lijnnummer RE3 voor de RE17 Kassel-Hagen vervalt, deze lijn heet nu altijd RE17. Deze wijziging is ook een voorbereiding voor de RE11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel die Abellio vanaf december 2016 gaat rijden.
  • Niet beperkt tot een administratieve verandering blijft het opheffen van de R9 en RT9 tussen Kassel en Treysa. Lijn R39 Bad Wildungen - Wabern rijdt voortaan elke twee uur van/naar Kassel. Een nieuwe RE98 gaat 1x/2 uur rijden tussen Kassel en Frankfurt, deze trein stopt op alle tussengelegen stations tussen Treysa en Kassel.
Mecklenburg-Vorpommern
  • De RE7 Ludwigslust - Schwerin - Wismar en RE8 Wismar - Rostock - Tessin slaan geen stations over op hun route en bij de RE7 is dit bovendien verwarrend omdat de parallel rijdende RE2 dit wel doet. Daarom worden deze lijnen hernummerd. RE7 wordt de RB17, de RE8 wordt de RB11.
Niedersachsen
  • De RE15 Münster - Emden gaat na een aanbesteding over van DB Regio naar Westfalenbahn, die met treinstellen type FLIRT 3 gaat rijden.
  • Het nieuwe ENNO-netz in de regio Braunschweig gaat van start. Deze treindiensten worden gereden door Metronom met nieuwe treinstellen type Coradia Continental in de huisstijl van de regio Braunschweig (zwart/paars). De RE30 Hannover - Wolfsburg gaat praktisch ongewijzigd over. De RB35 Braunschweig - Stendal verliest het traject tussen Braunschweig en Wolfsburg. De lijnen RB48 Braunschweig - Wolfsburg en de RB50 Braunschweig - Hildesheim worden helemaal opgeheven. De vervanging is een nieuwe lijn RE50 Wolfsburg - Braunschweig - Hildesheim die elk uur gaat rijden. Dit kan een flinke verbetering genoemd worden, deze lijnen kenden tot nu slechts een in de twee tot drie uur een regionale treindienst.
  • De RE60 Braunschweig - Hannover - Minden - Rheine en RE70 Braunschweig - Hannover - Minden - Bielefeld gaan na een aanbesteding over van DB Regio naar Westfalenbahn, die met zesdelige treinstellen type KISS gaat rijden.
Nordrhein-Westfalen
  • Een nieuwe lijn, de RE6a, gaat tussen Düsseldorf, Neuss, Dormagen, Köln en Köln/Bonn Flughafen rijden. Deze trein wordt gereden door DB Regio, rijdt 1x/uur en gaat rijden met BR425.
  • Na een aanbesteding gaan de RE7 (Krefeld - Köln - Hagen - Rheine) en RB48 (Bonn-Mehlem - Köln - Wuppertal Hbf) over naar National Express, die deze treinen met Talent 2 gaat rijden. De RB48 wordt verlengd naar Wuppertal-Oberbarmen, de RE7 gaat voortaan elk uur rijden tussen Münster en Rheine (was elke twee uur).
  • De RB20 rijdt niet meer tussen Herzogenrath en Heerlen rijden, tussen deze stations gaat een pendeltrein rijden die het lijnnummer RE18 krijgt. De RB20 gaat voortaan elk half uur de tak naar Eschweiler-St. Jöris rijden. Vanaf 12 juni 2016 wordt bovendien de treindienst verlengd naar Stolberg Hbf en is de volledige ringlijn open.
  • De RB43 Dorsten - Wanne-Eickel - Dortmund gaat over van de NordWestBahn naar DB Regio. Dit is de eerste lijn van de nieuwe concessie Sauerland, de overige lijnen gaan volgend jaar over. DB Regio zou gaan rijden met dieseltreinstellen type PESA LINK.
  • Lijn RB93 Bad Berleburg - Siegen wordt verlengd naar Betzdorf
  • De lijnen S12/S13 en S19 krijgen nieuwe westelijke eindpunten. De S12 wordt Au - Köln-Ehrenfeld (in de spits Horrem), S13 wordt Troisdorf - Düren (soms Sindorf). De S19, die de S13 vervangt in de spits, gaat Herchen (soms Hennef) - Düren (soms Sindorf) rijden. Daarnaast rijdt S19 nu ook overdag 1x/uur ter vervanging van lijn S13 van Düren naar Au (Sieg), waardoor een halfuursdienst ontstaat tussen Hennef en Au.
  • De RB26 Köln - Koblenz ondervindt problemen van de HKX die naar Frankfurt/Main gaat rijden. De treinen die om 6:56, 12:56 en 16:56 uit Köln Hbf naar Koblenz rijden worden in Brühl ingehaald door de HKX en kunnen daardoor niet stoppen in Rolandseck en Oberwinter. De treinen die om 11:02, 15:01 en 19:01 uit Koblenz Hbf naar Köln rijden worden in Bonn-Bad Godsberg ingehaald door de HKX en kunnen daardoor niet stoppen in Roisdorf en Hürth-Kalscheuren.
Rheinland-Pfalz
  • De lijnen RB35 Bingen Stadt - Worms, RB45 Monsheim - Neustadt/Weinstraße, RB46 Eiswoog - Frankenthal, de spitstreinen naar BASF Ludwigshafen (RB49), RB62 Worms - Biblis en RB63 Worms - Bensheim blijven na een aanbesteding wel bij DB Regio, maar worden gereden met nieuw materieel, types LINT41 en LINT54.
  • De RB90 Limburg - Au wordt verlengd naar Siegen, de RB95 tussen Au en Siegen vervalt.
  • De RB97 gaat voortaan met GTW rijden, dit was Baureihe 628.
Regio Zuidoost (Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen)
Deze drie deelstaten heb ik samengenomen omdat veel van de wijzigingen in het grensgebied van deze drie deelstaten plaatsvinden.
  • De RE4 Goslar - Halle, die vorig jaar al was geknipt door toedoen van Niedersachsen, wordt voorlopig toegevoegd aan de concessie van Transdev (HEX) en wordt voortaan gereden met LINT. Tot nu reed DB Regio deze lijn met Baureihe 612. HEX gaat ook een nieuwe lijn tussen Halle en Halberstadt rijden en neemt een aantal stops van de S7 over, de HEX24 (sneltrein). De HEX44 Halle - Aschersleben - Halberstadt wordt ingekort tot Aschersleben - Halberstadt (stoptrein).
  • Er wordt een nieuwe lijn RE6 Magdeburg - Wolfsburg geïntroduceerd, die parallel naast de RB36 gaat rijden. De RB35 Stendal - Wolfsburg - Braunschweig rijdt voortaan niet meer tussen Wolfsburg en Braunschweig.
  • Elektronetz Saale-Thüringen-Südharz: Abellio Rail Mitteldeutschland heeft deze aanbesteding gewonnen en neemt diverse treindiensten over, waarbij er flink wordt gereorganiseerd. Ook komt er nieuw materieel, treinstellen Bombardier Talent 2. Er wordt voor een periode van twee jaar wegens werkzaamheden in Halle door sommige lijnen van/naar Bitterfeld (en soms Dessau) gereden. De aanpassingen zijn als volgt:
    • De RE9 Halle - Sangerhausen - Kassel wordt verlengd naar Bitterfeld.
    • Nieuwe lijn: SE15 Leipzig - Naumburg - Saalfeld (1x/2 uur).
    • Nieuwe lijn: RE16 Naumburg - Erfurt (1x/2 uur).
    • Nieuwe lijn: RE17 Leipzig - Naumburg - Erfurt (1x/2 uur). De RE15 en RE17 vervangen daarbij de RE125.
    • De RE19 Halle - Sangerhausen - Nordhausen en RB59 Sangerhausen - Erfurt worden voortaan in Sangerhausen gesplitst en gecombineerd en een nieuwe dienst Bitterfeld - Halle - Sangerhausen - Erfurt/Nordhausen. Hierdoor vervalt de RB86.
    • De RB75 Halle - Sangerhausen - Nordhausen wordt verlengd tot Eilenburg - Halle - Sangerhausen - Nordhausen, de verlenging naar Eilenburg voor een periode van twee jaar. Hierdoor vervalt de RB118.
  • De RE20 Halle - Magdeburg - Uelzen en RE30 Magdeburg - Wittenberge worden de RE20 Magdeburg - Uelzen en RE30 Naumburg - Halle - Magdeburg. Deze laatste lijn vervangt de RB82, de oude RE30 en de RB31 Stendal - Wittenberge wordt geïntegreerd in de S1 Schönebeck-Bad Salzelmen - Magdeburg - Stendal, dit was in de praktijk al het geval.
  • Mitteldeutsche S-Bahn II: Diverse treindiensten blijven bij DB Regio, maar gaan nu met zilvergrijze Talent 2 rijden. Niet alles wordt ook echt S-Bahn, mede doordat er de eerste twee jaar een tekort aan treinstellen gaat zijn omdat er te weinig besteld zijn. Over gaan zijn de RE13 Magdeburg - Dessau - Bitterfeld - Leipzig. De RE14 Magdeburg - Dessau - Lutherstadt Wittenberg gaat over en wordt verlengd naar Falkenberg. RB51 Dessau - Falkenberg wordt de RB Dessau - Zahna. RB57 Lutherstadt Wittenberg - Leipzig vervalt. RB80 Halle - Lutherstadt Wittenberg gaat over en wordt verlengd naar Jüterbog. RB81 is een nieuwe lijn en rijdt Bitterfeld - Falkenberg. De RB86 Halle – Bitterfeld – Dessau vervalt. De S2 Bitterfeld - Markkleeberg wordt verlengd tot Dessau. In december 2017 wordt met het voltooien van de verbouwing van Halle Hbf en het aanwezig zijn van alle treinstellen het definitieve net in gebruik genomen.
  • Overige wijzigingen S-Bahn Mitteldeutschland: Lijn S5X Halle - Zwickau wordt ingekort tot Flughafen Leipzig/Halle - Zwickau. Lijn S5 Flughafen Leipzig/Halle - Zwickau wordt verlengd tot Halle. S7 Halle-Trotha - Halle Hbf - Halle-Nietleben gaat alleen nog tussen Hbf en Nietleben rijden. De stations naar Trotha worden wegens werkzaamheden twee jaar door HEX overgenomen. De lijnen S3 en S4 verwisselen hun eindpunt aan de zuidkant van Leipzig.
  • In juni 2016 gaat Transdev onder de merknaam Mitteldeutsche Regiobahn de treindiensten van het Elektronetz Mittelsachsen rijden (RE3 Dresden - Chemnitz - Hof, RB30 Dresden - Chemnitz - Zwickau en RB45 Chemnitz - Elsterwerda). Hiervoor zijn 29 nieuwe treinstellen Coradia Continental in bruikleen bij Alstom beschikbaar. Alstom blijft eigenaar van de treinen.
  • Tussen Leipzig Hbf en Chemnitz Hbf gaat voortaan de MRB elk uur een RE rijden, bestaande uit rijtuigen van de DDR-Reichsbahn en getrokken door een diesellocomotief. Nu rijdt DB Regio hier nog met treinstellen 612.
  • Rondom Gera wordt geschoven met de treindiensten. De RE1 Göttingen - Erfurt - Gera - Glachau verliest de zijtak Gera - Greiz aan de RE3 Erfurt - Gera - Altenburg
  • De op 1 maart 2015 opgeheven sneltreinen Dresden - Wrocław gaat weer 3x/dag rijden. Ook zullen er een aantal treinen uit Polen tot station Görlitz gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 13 nov 2015, 11:47, 14 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

Okee, dit betekent dus dat de spoorlijn Berlin Lichtenberg-Berlin Schöneweide via Ostkreuz klaar is voor heropening? Top, ik ga hopelijk in september kijken hoe het boeltje erbij ligt daar :)
Ik doe ook maar wat
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door groningen »

Hoewel ik niet vaak op deze route zit, vind ik op lijn Muenster (Westfalen) naar Emden/Norddeich Moele en v.v. het een achteruitgang van 5 a 6 dubbeldeksrijtuigen naar een enkeldekstrein. Ben benieuwd hoeveel bakken het gaan worden.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door julsteren »

Ik heb begrepen dat ze altijd met twee stellen gekoppeld gaan rijden, dus 8 bakken enkeldekstrein tegenover 4 bakken dubbeldeks wat er nu rijdt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door groningen »

Ik hoop dat de perrons in bijvoorbeeld Doerpen en Geeste het aan kunnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

In Dörpen is op 1 juni een volledig nieuw station geopend, ongeveer 500 meter zuidelijker dan het oude station.

Van station Geeste heb ik geen actuele informatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door regenmaker »

Hoe zit het eigenlijk met NationalExpress, dat is een vervoerder die ik de laatste tijd steeds vaker tegenkom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Karl »

En met die PESA-treinstellen? Ik dacht dat deze in Duitsland niet waren toegelaten?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Hoe zit het eigenlijk met NationalExpress, dat is een vervoerder die ik de laatste tijd steeds vaker tegenkom.
Dat gaat in december voor het eerst in Duitsland, in Nordrhein-Westfalen, van start. Ze hebben 35 treinstellen type Talent 2 besteld, op RE7 gaan ze rijden met dubbele stellen, een vijfdelige en een driedelige samen. Op RB48 gaan ze met losse vijfdelige stellen rijden.

In Rheine is eerder dit jaar derde perron geopend zodat de RE7 elk uur tot Rheine kan rijden, nu is dat alleen op de uren dat de RE60 niet keert in Rheine.
Karl schreef:En met die PESA-treinstellen? Ik dacht dat deze in Duitsland niet waren toegelaten?
De toelatingsprocedure loopt nog steeds. Het is inderdaad wel zo dat de inzet bij de Vogtlandbahn vanaf december 2014 niet door is gegaan en dat daar andere treinen zijn besteld, maar bij de NEB en DB Regio is daar op dit moment nog geen sprake van. Een stel van de NEB is al gespot in Polen voor toelatingsritten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Hoe zit het eigenlijk met NationalExpress, dat is een vervoerder die ik de laatste tijd steeds vaker tegenkom.
Hoe bedoel je precies, hoe zit het daarmee?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door regenmaker »

deadlock schreef:Hoe bedoel je precies, hoe zit het daarmee?
Nou waar komt NationalExpress vandaan of is het een nieuw bedrijf?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door isadora »

Vrij gemakkelijk gevonden via de zoekmachine:
http://www.nationalexpressgroup.com/abo ... s/germany/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door regenmaker »

Maar is soms is het leuk als andere mensen kennis met jou delen. Zoekmachines maken het leven soms zo saai. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Het is ontstaan nadat in de jaren 60 alle busdiensten in het VK werd genationaliseerd. In de jaren 70 zocht men een merknaam en dat werd National Express. In de jaren 80 is het geprivatiseerd door Thatcher. In de jaren 90 is het ook begonnen met treindiensten en is het internationaal gaan uitbreiden, sinds 2012 doet het ook mee aan aanbestedingen in Duitsland en won zodoende in februari 2013 een eerste concessie die dus in december dit jaar van start gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door groningen »

Il meende dat NE iets in Neurenberg gaat doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Ja, in december 2018 gaan ze de volledige S-Bahn Nürnberg overnemen, dat is de bedoeling iig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Meltrain »

In het Verenigd Koninkrijk biedt National Express vooral langeafstandsbusdiensten aan en heeft het momenteel één treinconcessie: c2c.
In het verleden had NX (niet NE :wink: ) ook de East Anglia en East Coast concessie, maar bij laatstgenoemde liep uit op een fiasco waardoor NX de concessie teruggaf (en deze is pas sinds 1 maart 2015 weer in private handen) en vervolgens ook de East Anglia concessie moest afstaan.
Bij de nieuwe East Anglia concessie is NX wel één van de drie geselecteerde bieders.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Elektronetz Mittelsachsen naar Transdev vanaf juni 2016 toegevoegd.

En de RE7 Leipzig - Chemnitz gaat in december 2015 al over naar Transdev/MRB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Toegevoegd: De CityNightLine tussen Berlijn en München v.v. wordt opgeheven. De vertrektijd in de steden is te vroeg en de reistijd is te lang, het Fernverkehr overdag via Erfurt wordt in december bovendien sneller en in december 2017 nogmaals.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Timon91 »

De rechtstreekse ICE's overdag doen het in 6-6:30 uur en deze rijden ongeveer elk uur. De CNL heeft 9:45 uur nodig, vertrekt 's avonds om 22:15 en komt 's ochtends om 8:00 aan (Hbf-Hbf). Als je 's ochtends in Berlin een afspraak hebt ga je dat met de ICE echt niet halen, je kan om 10:25 op Hbf staan maar dan moet je om 4:09 de trein al hebben in München, dat lijkt me niet echt een fijn alternatief ook al wordt die rit misschien wat sneller. Tussen Engeland en Schotland rijden ook nachttreinen die naar mijn weten best goed gebruikt worden. Dat zijn ook geen lange ritten (London 23:50-Edinburgh 7:19/Glasgow 7:18) terwijl er overdag minstens elk uur een snelle trein rijdt die het in 4-4:30 uur doet. Het probleem bij de ShittyNightLine is vooral dat het product zelf zo slecht is. Qua punctualiteit is de trein onbetrouwbaar, een reservering is duur ten opzichte van de ICE en daarnaast is de trein zelf oud en worden de rijtuigen naar mijn idee nauwelijks meer onderhouden. Kapotte deuren, kapotte wc's, klapperende coupédeuren, afgeragde bekleding en ga zo nog maar even door. De DB heeft haar nachttreinen de laatste jaren flink laten verslonzen met het idee om er uiteindelijk helemaal vanaf te kunnen, in Frankrijk gebeurt precies hetzelfde. Dat het ook anders kan bewijst de ÖBB, waar binnenlandse nachttreinen nog wel gewaardeerd worden en waar ook weer nieuw materieel voor besteld is. Die treinen worden dan ook aardig goed gebruikt.

Spijtig, maar niks aan te doen. De CNL München-Hamburg zal dan ook verdwijnen neem ik aan, aangezien die tot Hildesheim gekoppeld rijden.
Mijn Flickr account.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

Het 'probleem' zal ook deels bepaald worden door het rijden van een nacht ICE die later vertrekt en eerder in Berlijn aankomt: ICE 1706
Komt wel goed schatje.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door BR628 »

Dat van die nachttreinen zat er natuurlijk al lang aan te komen, met name om de redenen die Timon al geeft mbt de rijtuigen. En laten we wel wezen, welke zakenreiziger gaat zo lang reizen terwijl er 's ochtends om 7:00 ook een vliegtuig vertrekt die in een half uur / drie kwartier de afstand aflegt... Dan is de trein gewoon kansloos voor die doelgroep.

Maar hoofdreden is gewoon dat de DB afwil van de nachttreinen. Kost veel, duurt lang, levert niks op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De nachttrein München - Hamburg blijft volgens de mij nu bekende berichten nog wel rijden, maar daarvan is de toekomst vanaf 2017 ook onzeker...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Timon91 »

Die zal dan ook wel verdwijnen. Volgens mij verloopt het onderhoudscontract van de rijtuigen in 2017 dus daarna is het sowieso voorbij met de CNL. Welke CNL diensten zijn er nu eigenlijk nog over? Ik kom op:
- Oberhausen-Praha
- Zürich-Praha/Berlin
- Zürich-Hamburg
- München-Hamburg/Berlin
- Amsterdam-München/Zürich (rijdt gecombineerd met CNL Berlin-Zürich)
- München-Milano/Roma

Vergeet ik nog wat?
Thom91 schreef:Het 'probleem' zal ook deels bepaald worden door het rijden van een nacht ICE die later vertrekt en eerder in Berlijn aankomt: ICE 1706
Deze rijdt slechts een paar dagen per jaar zo te zien, maar het zou me weinig verbazen als deze dan dagelijks gaat rijden zodra de CNL eenmaal weg is.
Mijn Flickr account.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

Timon91 schreef:
Thom91 schreef:Het 'probleem' zal ook deels bepaald worden door het rijden van een nacht ICE die later vertrekt en eerder in Berlijn aankomt: ICE 1706
Deze rijdt slechts een paar dagen per jaar zo te zien, maar het zou me weinig verbazen als deze dan dagelijks gaat rijden zodra de CNL eenmaal weg is.
Dat was me niet eens opgevallen, scherp!
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten