Hierbij mijn posts over het uitbreiden van het metronetwerk uit de vorige draad. De meest voor de hand liggende uitbreidingen zijn Hellevoetsluis (vanuit spijkenisse), Oud Beijerland (vanaf Slinge), Krimpen (vanuit Capelsebrug) en Ridderkerk (vanuit Rijnhaven of slinge of elders). Maar wellicht heeft iemand nog een goed beargumenteerd idee voor de uitbreiding van de rotterdamse metro, bijvoorbeeld Rotterdam Airport of Barendrecht?
Oud Beijerland heeft 23000 inwoners. Dat is nou niet bepaald heel erg groot, en rechtvaardigt m.i. geen metroverbinding. Als je kijkt naar plaatsen als Spijkenisse (70000) die wel een metro hebben dan is dat niet vergelijkbaar.
Je kunt inderdaad nog een transferium aanleggen waarmee je nog wat meer extra reizigers trekt. Maar wat is nou de meerwaarde daarvan? Zuidplein is een prima transferium gelegen bij een groot en aantrekkelijk winkelcentrum. Echt file om bij Zuidplein te komen valt volgens mij best wel mee, omdat het vanaf de snelweg direct bereikbaar is. Het enige wat je dus met zo'n dure metrolijn zou bereiken is een verschuiving van de vervoersstroom, en maar een kleine verbetering van de situatie.
Een metro naar Ridderkerk is in dit licht veel logischer, want ridderkerk is twee keer zo groot als Oud Beijerland. Er is wel gesproken over een tram naar Ridderkerk, maar een metro zou ook goed kunnen. Deze bedient dan ook grote delen van Rotterdam Zuid. Ik zal eens een kaartje tekenen:
http://app.transitmix.net/map/45802 ( scroll naar Rotterdam)
De metro loopt dus vanaf ridderkerk naar IJsselmonde en Feijenoord. Bij station Lombardijen (waar dan wel wat meer treinen moeten gaan stoppen) komt een belangrijke overstaphalte. Dan langs het spoor naar stadion Feijenoord en dan via de randweg naar metro Rijnhaven waar de lijn aantakt op de lijn naar rotterdam centraal !
Ik heb het tracé niet echt efficiënt ingetekend, je kunt het waarschijnlijk wel zo doen dat je grotendeels bovengronds kunt blijven, en alleen in de centra van Ridderkerk en rdam zuid ondergronds.
EDIT: De metro loopt dan in IJsselmonde grotendeels over de trambaan. Bij station Lombardijen zal hij even ondergronds gaan, en dan langs het spoor weer bovengronds. Dan hoeft het traject alleen tussen rotterdam stadion en Rijnhaven weer ondergronds.
Het probleem met dit soort dingen is overigens ook vaak dat men het in de dorpen zelf niet wil. De dorpen willen namelijk niet een voorstad worden zoals bijvoorbeeld Spijkenisse. Ridderkerk is qua mentaliteit natuurlijk een volledig andere plaats dan grote stad Rotterdam.
Nee maar geld speelt wel een rol, en dat geld kun je beter esteden aan de metro naar Ridderkerk die ik noemde
Ik zie echt geen toekomst voor een metro in oud beijerland. het dorp is simpelweg te klein en eromheen is te weinig bebouwimg.
De tram verlengennaar ridderkerk is natuurlijk logisch maar waarom niet meteen een hoogwaardige metro rechtstreeks naar lombardijen, beurs en rdam cs?
Hellevoetsluis is ook groot genoeg voor een metro en er zijn zeker plannen geweest om de metro daarheen te trekken, in ieder geval meer dan voor oud-beijerland. Maar het is nogal een eindje door de polder tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis, en een metro door onbevolkt gebied is vaak niet echt gewenst. Daardoor zie ik dit er ook voorlopig niet komen.
Tussen ridderkerk en r'dam is het ook redelijk dunbevolkt maar heb je nog bolnes en beverwaard.
Een andere potentiële metrobestemming is Krimpen, maar ook dat is eigenlijk te klein om een metro te rechtvaardigen. Voordeel is wel dat je de brug in Capelle daarmee zou ontlasten (al valt het ook af te vragen of autorijders wel allemaal massaal met de metro zullen gaan als zo'n ding wordt gebouwd).
Voor al deze dorpen geldt dat het nogal conservatieve dorpen zijn die liever niet zo veel met de stad Rotterdam te maken hebben, dus de kans dat zo'n metro er komt lijkt me voor OBL, krimpen en ridderkerk maar erg klein (en ook van Hellevoetsluis verwacht ik niet binnenkort dat er een metro komt). Ik voorzie dan ook naast de metroïsering van de Hoekse Lijn de komende pak em beet 20 jaar geen metrouitbreidingen in Rotterdam. Anders dan in A'dam is het R'damse metronetwerk dan ook al vrij compleet en zijn grote delen van de stad uitstekend bereikbaar per metro. Ik denk dat een lijn naar Ridderkerk nog het meest toe zou voegen aan het netwerk, en dat het nut van de andere drie opties vrij beperkt is.
Ik denk dat Krimpen een stuk groter was geworden als er in die tijd een metro was aangelegd...
Nu is het inderdaad eigenlijk 'te laat' voor zo'n metro.
Is er wel eens gekeken naar een metro voor Ridderkerk, of heeft men alleen over de tram nagedacht? Ik vind een tram voor zo'n grote afstand namelijk nogal langzaam, en de tram gaat ook alleen maar naar een stoptreinstation (lombardijen), eer je met zo'n tram op Rdam Centraal staat ben je wel even verder. Ik vind een metro dan een veel betere optie die ook een groot deel van R'dam bedient.
Maar het bezwaar zal wel hetzelfde wezen: 'wij zijn een dorp en willen niks met R'dam te maken hebben'...