Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Niet alle ritten van 41 en 52/53 koppelen altijd op elkaar door toch? Een deel eindigt wel op Utrecht centraal volgens mij
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Ik weet niet of al bekend is maar er blijkt 1 nieuwe tram al te zijn, een kennis van mij liep daar en stuurde mij net deze 2 foto's

Foto's even in google drive gezet

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

Ze waren er druk mee aan het sleutelen op dit moment, het zal wel om een prototype gaan maar goed dat ze er zo druk mee bezig zijn.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Zal wel een houten moke-up zijn, om stoelen te bepalen, interieur en dergelijke. Leuk!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Carlos0_0 schreef:Ik weet niet of al bekend is maar er blijkt 1 nieuwe tram al te zijn, een kennis van mij liep daar en stuurde mij net deze 2 foto's

Foto's even in google drive gezet

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

Ze waren er druk mee aan het sleutelen op dit moment, het zal wel om een prototype gaan maar goed dat ze er zo druk mee bezig zijn.
Was dit in de remise in Nieuwegein?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Denk het wel. In de spiegeling van de 1e foto zie ik een hegje wat mij erg Remiseweg-achtig aandoet.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Staat inderdaad in de schadewerkplaats. Zijn alleen de eerste twee gedeeltes, en ook compleet zoals ze worden. Is bedoeld voor de werkgroep.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vergeten hier te posten trouwens: de laatste dagen de streekcitaro's niet meer op de stadsdienst tegengekomen. Zover ik vanuit de bus kan zien staan ze aan de Europalaan gestald met een briefje achter de voorruit (aannemelijk met iets van "Niet inzetten" erop). Zal dus aannemelijk tot de winterdienst gaan duren voor ze weer gebruikt worden.
Sowieso zijn er op de stad al wat minder Citaro G's nodig nu want de afgelopen dagen wordt er op lijn 28 beperkt alvast weer wat dubbelgeleed materieel ingezet op bepaalde ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Ezra schreef:
Carlos0_0 schreef:Ik weet niet of al bekend is maar er blijkt 1 nieuwe tram al te zijn, een kennis van mij liep daar en stuurde mij net deze 2 foto's

Foto's even in google drive gezet

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B6Ofkg ... sp=sharing

Ze waren er druk mee aan het sleutelen op dit moment, het zal wel om een prototype gaan maar goed dat ze er zo druk mee bezig zijn.
Was dit in de remise in Nieuwegein?
Dit is inderdaad in Nieuwegein en bleek geen stukje plastic of iets te zijn, kan best zijn dat ze 1 wagon hebben om te kijken hoe ze willen indelen enzo.
Maar leuk om te zien dat ze we zo actief mee bezig zijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Er staat sinds begin deze week een aardige reeks gelede stadscitaro's tegen het hek in de stalling Europalaan, neem aan dat dat de wagens zijn die we vanaf komende week op de streek kunnen verwachten? Wat daarbij wel opvalt was dat ik er vanmiddag ook nog twee 12-meter Citaro's tussen zag staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vanaf komende week t/m 13 september rijden lijn 74 en 77 een omleiding i.v.m. een gedeeltelijke afsluiting van de Vondellaan wat weer te maken heeft met de doorstroming op de omleiding van lijn 12 aldus het bericht.
Kan ik me wel iets bij voorstellen want met de hoge frequentie i.c.m. inzet van dubbelgeledes moet eigenlijk wel de VRI uit op het kruispunt Bleekstraat/Vondellaan. Immers zijn de opstelstroken op de Bleekstraat nogal kort en komt het met regulier busverkeer al voor dat bussen de Adama van Scheltemabaan niet op kunnen rijden omdat het autoverkeer nog in de rij staat voor het verkeerslicht bij de Vondellaan.

De 74 en 77 rijden aan de haltes te zien via Hoograven Noord, oftewel de route van lijn 247 binnen Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Ben benieuwd of ze daar dan ook zullen stoppen toevallig moet september daar zijn, heb ik toch een paar extra bussen voor een weekje :P
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matti93 »

Ik hoorde chauffeurs erover praten dat de rechtsaffer op de Kruisvaartbrug ri Vondellaan wordt afgesloten, en gebruikt gaat worden om lijn 12 de bocht goed te laten maken...
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

matti93 schreef:Ik hoorde chauffeurs erover praten dat de rechtsaffer op de Kruisvaartbrug ri Vondellaan wordt afgesloten, en gebruikt gaat worden om lijn 12 de bocht goed te laten maken...
Hmm, dat kan ook een reden zijn maar ik denk toch dat de VRI ook meespeelt (want als het verkeerslicht op rood staat is met één DGB het voorsorteervak al meer dan vol)

In elk geval staan er aan de Balijelaan voor twee richtingen tijdelijke haltepalen (dat lijkt me niet echt passen bij een rechtsafstrook die in één richting afgesloten is). Zowel aan de rechtsafstrook ri. Rijnlaan (ri. Utrecht) en vlak voor de Balijebrug (ri. Nieuwegein) staat er eentje en ik zag vanmorgen door de zak heen dat die idd voor 74 en 77 zijn.
Dat zou dus in ieder geval een route via Rijnlaan - Waalstraat - Oranjebrug - Diamantweg - Briljantlaan - Vondellaan suggereren, maar in de omleiding op de U-OV site staat heel wat anders. De route die daar staat suggereert een route via Beneluxlaan - 't Goylaan - W.A. Vultostraat - Briljantlaan - Vondellaan.

Edit: ook het omleidingsbericht bij halte Europaplein heeft het over een route via 't Goylaan - Briljantlaan. De vraag is dan wel waar die tijdelijke haltepalen voor aan de Balijelaan staan, want in die omgeving zijn verder geen andere omleidingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Met dank aan een altijd zeer betrouwbare waarnemer: in de middagspits de 4173 en 4174 op lijn 12 plus de 4175 op lijn 28.

Een blik op de streekomlopen die a.s. maandag ingaan leert dat de stadswagens op de streek voornamelijk spitsritten gaan rijden. De ochtendspits extra op lijn 55 naar de Winklerlaan die vervolgens bij Overvecht NS overloopt op de 30 staat genoteerd voor een streekgelede. Lijn 55 wordt vrijwel geheel gereden vanuit Wijk en Zeist (en dus niet Nieuwegein). Laten wij trouwens verder maar gewoon zien hoe alles in de praktijk uitpakt.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jurre »

In de zomer rijden onder andere lijnen 24 en 26 de gehele week in een 30-minuten dienst in plaats van een 15-minuten dienst. Maar als er dan midden in de spits een paar ritten uitvallen... Zodoende reden lijnen 24 en 26 vanmiddag tussen 17:00 en 18:00 slechts om het uur. Dat is voor een stadslijn toch wel erg slecht, zeker als er normaal om het kwartier een bus rijdt. In Berlijn vind ik de zogeheten '20-Minuten Takt' altijd een mooi maatje. Geen overdreven kwartierdienst, maar toch een bus extra over een halfuur (zouden ze bijvoorbeeld in Hilversum in het dal ook moeten doen met lijn 1).
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door OVwatcher »

Jurre schreef:In de zomer rijden onder andere lijnen 24 en 26 de gehele week in een 30-minuten dienst in plaats van een 15-minuten dienst. Maar als er dan midden in de spits een paar ritten uitvallen... Zodoende reden lijnen 24 en 26 vanmiddag tussen 17:00 en 18:00 slechts om het uur. Dat is voor een stadslijn toch wel erg slecht, zeker als er normaal om het kwartier een bus rijdt. In Berlijn vind ik de zogeheten '20-Minuten Takt' altijd een mooi maatje. Geen overdreven kwartierdienst, maar toch een bus extra over een halfuur (zouden ze bijvoorbeeld in Hilversum in het dal ook moeten doen met lijn 1).
20 minutendienst werkt in Nederland niet. Hier rijdt het meeste om de 60, 30 of 15 minuten. Dan kweek je met een lijn om de 20 minuten erg slechte aansluitingen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door 010jongen »

Rijdt lijn 26 ook overdags maar 2x per uur? Best mager.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Deze dienstregeling was van toepassing op de lijnen 24, 25, 26 en 38. 19 reed in de daluren helemaal niet. Maar goed, dit is nu oude koek nu wij morgen weer naar een normale dienstregeling terugkeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ahja, de 252 rijdt weer... En met de vakantie achter de rug kennen de stadschauffeurs de MAT-route niet meer. Zag vanmorgen eentje van de Kersenbaan af rechtsaf de Leusderweg ri. A28 op gaan in Amersfoort. Een stukje verder gelopen kwam ik hem weer tegen op de Utrechtseweg waar de chauffeur mij de weg naar het station vroeg. En zo kwam die bus daar alsnog terecht :-P

Edit: verder aan naar de streek verhuisde stadswagens de 4060 en 4150 gespot op 65. Het heeft even geduurd maar de rit van 7.35 vanaf Utrecht CS zit nu eindelijk ook in een gelede omloop. Verder in de vroege spits ook nog meerdere Amba's op 65 vanuit Nieuwegein. Mogelijk dat de geledes via andere lijnen opstarten dus?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

robertgvu schreef:Met dank aan een altijd zeer betrouwbare waarnemer: in de middagspits de 4173 en 4174 op lijn 12 plus de 4175 op lijn 28.
Volgens mij zag ik de 4175 gisteravond al op lijn 28 rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Aanvulling voor het lijstje: 4152 en 4158 zitten ook op de streek. Verder nog een bevestiging van brede inzet van de stadswagens. Er zat vanmiddag een 12-meter stadscitaro op de 247.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Klopt. Was even na half drie op het station (Centrumzijde) en zag na korte tijd een standaard Citaro van de stad (4066) vertrekken als 41 naar Wijk. Een verdere uitgebreide bestudering van de omlopen in de streek lijkt mij dus nu vrij zinloos.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door ovforens »

Nu zitten de 4150, 4154 en 4156 op de streek (vanuit Nieuwegein)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

robertgvu schreef:Klopt. Was even na half drie op het station (Centrumzijde) en zag na korte tijd een standaard Citaro van de stad (4066) vertrekken als 41 naar Wijk. Een verdere uitgebreide bestudering van de omlopen in de streek lijkt mij dus nu vrij zinloos.
Mwoh, blijft nog redelijk beperkt zo he: zowel 247 als 41 zitten immers gekoppeld aan lijnen naar Zeist dus bussen kunnen op die manier een rondje maken. We hebben in elk geval hiermee bevestigd dat er twee 12 meter Citaro's op de streek zitten want de bus die jij zag is volgens dienstregeling om 16.07 terug op Utrecht Centraal en loopt dan over op 53 naar Zeist. Dan kan die natuurlijk nooit een rit 247 rijden die om 16.40 uur langs het Europaplein komt. We weten echter nog niet welke de tweede is, want de 12 meter Citaro die ik vanmorgen zag op de streek was ook de 4066.

Vanmiddag nog wel een ander opvallend geval: ik had de 65 van 16.36 uur van de Europalaan naar CS die met +8 reed op een 10-minutendienst (dus bijna de tijd van de volgende rit) en desondanks nog vrijwel leeg was toen ik instapte. Opmerkelijk, want de rit uit Het Klooster rond die tijd (in de vorige dienstregeling reed 'ie zo'n 10 minuten eerder) zat altijd bomvol V&D personeel. Maarja, die wordt vanzelf drukker als de scholen echt volledig begonnen zijn met normale lesdagen.
Wel lastig om nu te moeten kiezen tussen twee haltes in dit soort gevallen i.v.m. de omleiding van lijn 74 en 77 (die nogal onhandig als opgeheven worden doorgemeld bij halte Europaplein terwijl ze wel bij een halte met die naam maar precies om de hoek stoppen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten