Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door dennistd »

Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Begin februari 2015 hebben BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) en VDL Bus & Coach besloten de al bijzonder goede samenwerking een extra dimensie te geven. “Wij zijn erg trots op het vertrouwen dat BVG in ons stelt en verheugen ons op de ontwikkeling van de Citea DLF, de eerste openbaarvervoer dubbeldekker die in de geschiedenis van VDL gebouwd wordt", aldus Boris Höltermann, manager openbaar vervoer van VDL Bus & Coach Deutschland. Met de Citea DLF richt VDL Bus & Coach zich op het openbaar vervoer segment voor dubbeldekkers. De VDL Citea DLF zal naar verwachting in de zomer aan BVG geleverd worden.

VDL Citea DLF voor BVG
Voor de ontwikkeling van de nieuwe VDL Citea DLF (Double deck Low Floor) wordt optimaal gebruikt gemaakt van het modulesysteem waaruit de Citea range is opgebouwd. Door een slim samenspel van voertuigopbouw en een lichtgewicht lagevloerconstructie heeft ook de Citea DLF een laag eigengewicht wat resulteert in een gunstig brandstofverbruik en een geringere uitstoot van schadelijke stoffen. Tel daarbij de lange levensduur op en het resultaat is een maximale ‘Profit of Ownership’.
Daarnaast wordt bij deze 2-asser Citea DLF, die uitgevoerd wordt met 2 trappen, veel aandacht besteed aan een snelle en comfortabele passagiersdoorstroming. Het 11,4 meter lange voertuig beschikt over een innovatief interieurdesign. Op een display kunnen passagiers zien hoeveel zitplaatsen er nog vrij zijn op het bovendek. Daar zijn op iedere zitrij USB-aansluitingen voorzien.

Afbeelding

De Berliner Verkehrsbetriebe
BVG exploiteert het openbaar vervoernetwerk in Berlijn en omgeving. Momenteel worden meer dan 1.300 bussen ingezet, die samen met de tram en de metro jaarlijks ca. 970 miljoen passagiers naar hun bestemming brengen. Daarmee zijn de Berliner Verkehrsbetriebe de grootste exploitant van stadsbussen in het Duitstalige gebied (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Elk jaar leggen de bussen, trams en metro’s van de BVG een afstand af van meer dan 125 miljoen kilometer, omgerekend is dat dagelijks ca. 8,5 keer de wereld rond.

Bron: VDL
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door nvdw »

Dat zou toch wel vrij bijzonder zijn, als VDL uiteindelijk de order voor dubbeldekkers bij de BVG zou pakken; dan is een wel heel groot deel van het wagenpark VDL. Maar Scania heeft ook al een proefbus rondrijden.

Of is het een 1 aprilgrap? ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Hainje »

In de inleiding staat dat de wagens in de zomer geleverd gaan worden. Voor aankomende zomer vind ik het sowieso wat snel, maar doordat er verder geen jaartal bij staat zou het inderdaad zomaar een geintje kunnen zijn. :p
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Suus »

Geen aprilgrap, op de site van BVG staat een persbericht van 17 maart dat er inderdaad één VDL Citea dubbeldekker naar Berlijn komt als test.

Bron: http://unternehmen.bvg.de/de/index.php? ... nload=1444 (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

VDL Bus & Coach levert dubbeldekker af in Berlijn

Bericht door Mr-W »

VALKENSWAARD - De eerste VDL Citea Low Floor dubbeldekker van VDL Bus & Coach in Valkenswaard is geleverd aan de Berliner Verkehrsbetriebe, Duitslands grootste gemeentelijke personenvervoersbedrijf.
Naar verwachting wordt de Citea DLF-114 begin oktober ingezet op de buslijnen in het Berlijnse district Spandau.
Extra's

Voor passagiers biedt de dubbeldekker extra's. De zitrijen op het bovendek zijn voorzien van USB-aansluitingen. Via een display op het benedendek kunnen passagiers zien hoeveel zitplaatsen er op het bovendek vrij zijn. Verder heeft het instapgedeelte vloerverwarming.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Fraaie bussen, alleen jammer dat er geen airco inzit -o-
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door sirvinniei »

Wanneer krijgt Nederland nou eens dubbeldeks bussen?
Ik heb geen onderschrift
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door JWM »

Niet. Die dingen zijn namelijk door de hoogte niet makkelijk overal in te zetten.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Statler Rail »

Ik ben benieuwd hoe die qua reizigerscomfort is. Jammer dat ie vooral in Spandau rijdt, dat is voor mij vanuit Berlin-Mitte een beetje uit de richting.

Overigens rijden er dagelijks dubbeldekkerbussen in het Nederlandse OV, maar dan alleen op internationale OV-lijnen. Op diverse FlixBus-lijnen rijden we met dubbeldeksmaterieel. Zolang je op de doorgaande wegen blijft is die hoogte geen probleem. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef:Wanneer krijgt Nederland nou eens dubbeldeks bussen?
Ik zie geen voordelen t.o.v. gelede bussen eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door nvdw »

Nog even de BVG-Pressemitteilung erbij:
BVG schreef:BVG stellt neuen Doppeldeckerbus vor

Voraussichtlich ab Anfang Oktober testet die BVG einen Doppeldecker des niederländischen Herstellers VDL Bus & Coach vom Typ „Citea DLF 114“.

Mit diesem Modell steigt die Firma VDL in den Markt für Linien-Doppeldecker im ÖPNV ein. Der 11,40 Meter lange Zweiachser verfügt über zwei Treppen und bietet Platz für 97 Fahrgäste. Im Fahrgastbetrieb wird der VDL-Bus zunächst auf der Linie X34 eingesetzt. Damit wird ein direkter Vergleich zu dem Scania- Doppeldecker möglich, der seit Ende Februar in Berlin auf Herz und Nieren geprüft wird. Dieser verfügt nur über eine Treppe, sodass beim Test der beiden Modelle vor allem der Fahrgastfluss von Interesse sein wird. Neben objektiven Daten, unter anderem zu den Standzeiten an den Haltestellen oder zur Auslastung von Unter- und Oberdeck, sollen die Fahrgäste auch zu ihren subjektiven Eindrücken befragt werden. Und selbstverständlich sind auch die Erfahrungen der Fahrer im täglichen Linieneinsatz mit den beiden Fahrzeugen gefragt.

Ähnlich wie der Scania bietet auch der VDL-Doppeldecker im Vergleich zur bisherigen Flotte einige Extras wie eine Anzeige freier Sitzplätze für das Oberdeck, USB-Anschlüsse im Oberdeck und eine Fußbodenheizung zur Eindämmung der Rutschgefahr bei Nässe im Bereich der vorderen Tür.

Auffällig ist auch ein neues Innenraumkonzept. Dazu gehören ein hellerer Fußbodenbelag im Eingangsbereich, auf der Treppe und im Oberdeck und ein anderer Bezugsstoff für die Sitze. LED-Leuchten an den Treppen und an allen Trittkanten, eine Bordsteinbeleuchtung und geriffelte Haltestangen an der zweiten Tür sollen sehbehinderten Fahrgästen eine bessere Orientierung bieten.

Von außen fällt der Bus auf durch die Andeutung der Lage der Treppen, von denen die hintere auf der rechten Seite ist und unten direkt vor der hinteren Tür endet. Die vergleichenden Tests der Doppeldecker-Modelle von Scania und VDL erfolgen mit dem Ziel, auch in Zukunft mit dem jeweils optimalen Fahrzeugtyp auf die unterschiedlichen Anforderungen der wachsenden Stadt reagieren zu können.
Hij wordt dus ingezet, samen met de Scania-proto, op lijn X34. Die vertrekt vanaf Bhf Zoo dus zo heel ver hoef je nu ook weer niet. Al is het dan even de vraag hoe lang je daar moet wachten voor je de goede bus tegenkomt met 6x/uur een bus in de daluren op een traject van ruim drie kwartier.

Opvallend vind ik de keuze om de achterste trap direct bij de uitstapdeur uit te laten komen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Mr-W »

Statler Rail schreef:Ik ben benieuwd hoe die qua reizigerscomfort is. Jammer dat ie vooral in Spandau rijdt, dat is voor mij vanuit Berlin-Mitte een beetje uit de richting.
Ik ben daar ook benieuwd naar, vooral naar de wegligging. Verder vind ik het opvallend dat veel bussen in Duitsland niet beschikken over airco. Vraag me ook af wat het nut is van USB poorten in een stadsbus.
Statler Rail schreef:Overigens rijden er dagelijks dubbeldekkerbussen in het Nederlandse OV, maar dan alleen op internationale OV-lijnen. Op diverse FlixBus-lijnen rijden we met dubbeldeksmaterieel. Zolang je op de doorgaande wegen blijft is die hoogte geen probleem. :D
Inderdaad op (snel)wegen is het prima rijden met dubbeldekkers. Zijn de Flixbussen trouwens comfortabel?
nvdw schreef: Opvallend vind ik de keuze om de achterste trap direct bij de uitstapdeur uit te laten komen.
Waarschijnlijk kost dat minder zitplaatsen/ is het beter voor de doorstroming.
Overigens lijkt het dat ze minder capaciteit bieden dan Man Lion's City DD met een extra achteras en een rij deuren.
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 12 aug 2015, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door isadora »

Mr-W schreef:Vraag me ook af wat het nut is van USB poorten in een stadsbus.
Voor de USB-fan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door deadlock »

Mr-W schreef:Vraag me ook af wat het nut is van USB poorten in een stadsbus.
Kan je je daar echt helemaal niets bij bedenken? Dat 98% van alle telefoons daarmee opgeladen kunnen worden bijvoorbeeld?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door regenmaker »

deadlock schreef:Kan je je daar echt helemaal niets bij bedenken? Dat 98% van alle telefoons daarmee opgeladen kunnen worden bijvoorbeeld?
Of tablets. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Mr-W »

deadlock schreef:
Mr-W schreef:Vraag me ook af wat het nut is van USB poorten in een stadsbus.
Kan je je daar echt helemaal niets bij bedenken? Dat 98% van alle telefoons daarmee opgeladen kunnen worden bijvoorbeeld?
Weet ik, maar de gemiddelde reisduur in een stadsbus is vrij kort, waardoor mensen hun telefoon hooguit 5% hebben opgeladen als ze weer uitstappen.
Wifi daarentegen lijkt me weer wel zinvol.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door deadlock »

Het is Berlijn, de reistijden zijn langer.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Suus »

Die dubbeldeksbussen zijn voor lijn 100 en 200 toch? Dat zijn volgens mij vooral lijnen bedoeld voor toeristen die wat van de stad willen zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door sirvinniei »

Bee schreef:
sirvinniei schreef:Wanneer krijgt Nederland nou eens dubbeldeks bussen?
Ik zie geen voordelen t.o.v. gelede bussen eerlijk gezegd.
Ze nemen veel minder ruimte in op de weg, je hebt kortere haltes nodig/kan meer bussen op een halte laten staan, ze manoeuvreren makkelijker, maken makkelijkere bochten, zijn minder gevaarlijk voor het verkeer er omheen (fietsers, voetgangers)

Nog meer redenen?
Ik heb geen onderschrift
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door n-evo »

Anderzijds gaan er in zo'n nieuwe Routemaster in Londen maar 80 man. Dat is de helft van zo'n gelede Citaro van GVB. Dus een gelede 1:1 vervangen met een dubbeldekker wordt 'm niet. Je hebt dan voor iedere gelede Citaro 2 Routemasters nodig. Dat is toch wel een extreem groot nadeel.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster

Heeft deze Citea een hogere capaciteit?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door zone2000 »

n-evo schreef:Anderzijds gaan er in zo'n nieuwe Routemaster in Londen maar 80 man. Dat is de helft van zo'n gelede Citaro van GVB. Dus een gelede 1:1 vervangen met een dubbeldekker wordt 'm niet. Je hebt dan voor iedere gelede Citaro 2 Routemasters nodig. Dat is toch wel een extreem groot nadeel.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster

Heeft deze Citea een hogere capaciteit?
Er bietet im Oberdeck 46 und im Unterdeck 19 Sitzplätze und 4 Klappsitze.
Afbeelding
filmpje vanaf 0:23 http://mediathek.rbb-online.de/tv/Abend ... Id=3822076
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door waldo79 »

Doet qua aantallen stoelen denken aan die rode Hop on Hop off bussen die in diverse Europese steden rondrijd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door sirvinniei »

n-evo schreef:Anderzijds gaan er in zo'n nieuwe Routemaster in Londen maar 80 man. Dat is de helft van zo'n gelede Citaro van GVB. Dus een gelede 1:1 vervangen met een dubbeldekker wordt 'm niet. Je hebt dan voor iedere gelede Citaro 2 Routemasters nodig. Dat is toch wel een extreem groot nadeel.

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster

Heeft deze Citea een hogere capaciteit?
Maar deze bus heeft 60 zitplaatsen tegenover de (uit mijn hoofd) 50 zitplaatsen van de citaro g. Op de drukke stadslijnen in Amsterdam zijn veel staanplaatsen inderdaad de enige optie, maar in de meeste andere gevallen is er toch een voorkeur voor veel zitplaatsen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door Suus »

Hangt er ook wel vanaf hoe je zo'n bus inricht natuurlijk. De gelede bussen in Amsterdam hebben zowel een rolstoelplaats voorin als in de aanhanger en een theekransopstelling achterin om vandalisme te beperken. De gelede bussen die Arriva Waterland had, hadden bijna twee keer zoveel zitplaatsen in de aanhanger.

Het in- en uitstappen gaat met een gelede bus ook veel sneller dan met een dubbeldekker waardoor de rijtijd flink korter wordt. Gelede bussen hebben vaak een betere draaicirkel dan 12 of 15-meter bussen en minder last van luchtweerstand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door sirvinniei »

Dan moet je een open instapregime instellen wat ook controversieel is omdat het het zwartrijden erg makkelijk maakt.

Die 50 is trouwens van de citaro g in het algemeen. Ik had het niet over de specifieke bussen in Amsterdam
Ik heb geen onderschrift
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Nieuw: VDL Citea Low Floor dubbeldekker voor BVG

Bericht door n-evo »

sirvinniei schreef:Maar deze bus heeft 60 zitplaatsen tegenover de (uit mijn hoofd) 50 zitplaatsen van de citaro g. Op de drukke stadslijnen in Amsterdam zijn veel staanplaatsen inderdaad de enige optie, maar in de meeste andere gevallen is er toch een voorkeur voor veel zitplaatsen.
Dan kom je uit op een capaciteit van 125 personen in deze Citea vs ~150 gelede Citaro (GVB)

Dat is wel beter dan zo'n nieuwe Routemaster. Stond er nogal van te kijken dat er zo weinig mensen in gingen. Helemaal voor een stad als Londen. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten