’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Utrecht - Ondanks een brandmelding toch treinen laten rijden in de Schipholtunnel. De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa wil onderzoeken of dat kan.
Nu ligt het treinverkeer rond het belangrijke knooppunt Schiphol vaak urenlang plat als een machinist een brandlucht ruikt en dat meldt. „Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, zegt Eringa in een exclusief vraaggesprek met deze krant.
Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2437 ... gn=twitter
Utrecht - Ondanks een brandmelding toch treinen laten rijden in de Schipholtunnel. De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa wil onderzoeken of dat kan.
Nu ligt het treinverkeer rond het belangrijke knooppunt Schiphol vaak urenlang plat als een machinist een brandlucht ruikt en dat meldt. „Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, zegt Eringa in een exclusief vraaggesprek met deze krant.
Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2437 ... gn=twitter
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue?
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Dat is een interessante vraag. Van de overige tunnels in het spoornet hoor je eigenlijk nooit over dit soort problemen. Het zou kunnen zijn dat de knooppuntfunctie van Schiphol hier wat mee te maken heeft (belangrijkere bestemming, meer treinen, grotere impact op het spoornet als hier een verstoring optreedt), het kan zijn dat de veiligheidseisen bij Schiphol strenger zijn dan elders.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Andere remmen op de treinen monteren.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
hoe stap je dan in?Alargule schreef:Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Gewoon stoppen met tractie na het passeren van Hoofddorp of Riekerpolder Aansluiting en hopen dat je dan lang genoeg uitrolt tot het perron van Schiphol
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Zijn er geen andere type remmen die minder of geen warmte opleveren? Zo kun je in de Schipholtunnel wellicht een andere rem gebruiken dan op de rest van t net.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.
Ik weet dat de ICE3 wervelstroomremmen heeft waarbij niet treinonderdelen maar de rails heel erg warm wordt, maar deze kunnen in Nederland niet gebruikt worden vanwege ATB. En warme rails kunnen weer voor smeulende krantjes of toiletpapier zorgen.
Ik weet dat de ICE3 wervelstroomremmen heeft waarbij niet treinonderdelen maar de rails heel erg warm wordt, maar deze kunnen in Nederland niet gebruikt worden vanwege ATB. En warme rails kunnen weer voor smeulende krantjes of toiletpapier zorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Sprintje trekken?CamilleKreemers schreef:hoe stap je dan in?
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Wat dacht je van betere ventilatie naar boven met een rookkanaalsysteem.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Ik geloof niet dat er andere tunnels zijn waar er zoveel geremd wordt als in de Schipholtunnel.n-evo schreef:Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue?
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Zeker niet zo vaak in korte tijd..
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd. Deze geven een heel specifieke geur af welke lang blijft hangen in de tunnel. Zachter remmen gaat helaas niet omdat je door het remcriterium op de Traxx loc gedwongen wordt om behoorlijk fors te remmen in de betreffende tunnel.
Machinisten of ander personeel (of ongeruste reizigers) die de geur niet vaak genoeg ruiken zouden de geur kunnen opvatten als een probleem met de remmen.
Machinisten of ander personeel (of ongeruste reizigers) die de geur niet vaak genoeg ruiken zouden de geur kunnen opvatten als een probleem met de remmen.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
ED-remmen niet, op de warmte die verloren gaat in de motoren. Problemen zijn echter dat ten eerste niet alle treinen deze hebben, en ten tweede de voedingsstations het niet aan kunnen, waardoor als het al gebruik wordt gemaakt van ED-remmen de energie vaak alsnog via weerstanden in warmte omgezet wordt.Bee schreef:Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Zou dit niet onderzocht kunnen worden ?Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Dit maakt me benieuwd naar de statistieken, is het aantal brandmeldingen fors gestegen sinds september 2009?Jultar schreef:Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Klinkt aannemelijk. Opvoeren treindiensten zonder opvoeren ventilatie kan voor een gebrek aan ventilatie zorgen.Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
Verder is de Schipholtunnel natuurlijk uniek in zijn soort en capaciteit.
Komt wel goed schatje.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.
Het is een spectrum.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Andere oorzaken van brandluchten waren geloof ik:
- vuil/stof achtergelaten na werkzaamheden waardoor er nu stofgezogen wordt in de tunnel
- heliumballonnen uit de aankomst hal die de bovenleiding raken
- vuil/stof achtergelaten na werkzaamheden waardoor er nu stofgezogen wordt in de tunnel
- heliumballonnen uit de aankomst hal die de bovenleiding raken
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
Snelheid, lengte van de tunnel (Alhoewel de NZV in Brussel volgens mij ook vrij lang is, maar Belgische wetgeving is heel anders dan NL dus eigenlijk niet te vergelijken..)Karl schreef:Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.
Komt wel goed schatje.
Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’
In de NZL is de Vmax 50, en die is hooguit drie kilometer lang tegen de 5,8 van de Schipholtunnel.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten