’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Michael »

’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’


Utrecht - Ondanks een brandmelding toch treinen laten rijden in de Schipholtunnel. De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa wil onderzoeken of dat kan.
Nu ligt het treinverkeer rond het belangrijke knooppunt Schiphol vaak urenlang plat als een machinist een brandlucht ruikt en dat meldt. „Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, zegt Eringa in een exclusief vraaggesprek met deze krant.

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2437 ... gn=twitter
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door n-evo »

Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue? :|
Alargule

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Alargule »

Dat is een interessante vraag. Van de overige tunnels in het spoornet hoor je eigenlijk nooit over dit soort problemen. Het zou kunnen zijn dat de knooppuntfunctie van Schiphol hier wat mee te maken heeft (belangrijkere bestemming, meer treinen, grotere impact op het spoornet als hier een verstoring optreedt), het kan zijn dat de veiligheidseisen bij Schiphol strenger zijn dan elders.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door groningen »

Andere remmen op de treinen monteren.
Alargule

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Alargule »

Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door CamilleKreemers »

Alargule schreef:Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.
hoe stap je dan in?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Suus »

Gewoon stoppen met tractie na het passeren van Hoofddorp of Riekerpolder Aansluiting en hopen dat je dan lang genoeg uitrolt tot het perron van Schiphol :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Busfoto.nl »

Zijn er geen andere type remmen die minder of geen warmte opleveren? Zo kun je in de Schipholtunnel wellicht een andere rem gebruiken dan op de rest van t net.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Suus »

Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.

Ik weet dat de ICE3 wervelstroomremmen heeft waarbij niet treinonderdelen maar de rails heel erg warm wordt, maar deze kunnen in Nederland niet gebruikt worden vanwege ATB. En warme rails kunnen weer voor smeulende krantjes of toiletpapier zorgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Alargule »

CamilleKreemers schreef:hoe stap je dan in?
Sprintje trekken?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door huibf »

Wat dacht je van betere ventilatie naar boven met een rookkanaalsysteem.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door SuperGhost »

n-evo schreef:Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue? :|
Ik geloof niet dat er andere tunnels zijn waar er zoveel geremd wordt als in de Schipholtunnel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Klaasje »

Zeker niet zo vaak in korte tijd..
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Geert »

Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Jultar »

Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd. Deze geven een heel specifieke geur af welke lang blijft hangen in de tunnel. Zachter remmen gaat helaas niet omdat je door het remcriterium op de Traxx loc gedwongen wordt om behoorlijk fors te remmen in de betreffende tunnel.
Machinisten of ander personeel (of ongeruste reizigers) die de geur niet vaak genoeg ruiken zouden de geur kunnen opvatten als een probleem met de remmen.
Bemined
Berichten: 5922
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Bemined »

Bee schreef:Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.
ED-remmen niet, op de warmte die verloren gaat in de motoren. Problemen zijn echter dat ten eerste niet alle treinen deze hebben, en ten tweede de voedingsstations het niet aan kunnen, waardoor als het al gebruik wordt gemaakt van ED-remmen de energie vaak alsnog via weerstanden in warmte omgezet wordt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
Zou dit niet onderzocht kunnen worden :idea: ?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door reisthijs »

Jultar schreef:Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd.
Dit maakt me benieuwd naar de statistieken, is het aantal brandmeldingen fors gestegen sinds september 2009?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?
Klinkt aannemelijk. Opvoeren treindiensten zonder opvoeren ventilatie kan voor een gebrek aan ventilatie zorgen.

Verder is de Schipholtunnel natuurlijk uniek in zijn soort en capaciteit.
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Karl »

Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door webguy »

Andere oorzaken van brandluchten waren geloof ik:
- vuil/stof achtergelaten na werkzaamheden waardoor er nu stofgezogen wordt in de tunnel
- heliumballonnen uit de aankomst hal die de bovenleiding raken
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Thom91 »

Karl schreef:Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.
Snelheid, lengte van de tunnel (Alhoewel de NZV in Brussel volgens mij ook vrij lang is, maar Belgische wetgeving is heel anders dan NL dus eigenlijk niet te vergelijken..)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Ardan »

In de NZL is de Vmax 50, en die is hooguit drie kilometer lang tegen de 5,8 van de Schipholtunnel.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Bericht door Thom91 »

3,8, aldus Wikipedia :Y
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten