Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door julsteren »

Is het wel mogelijk om alle omlopen in de s7900 met DM'90-6 te rijden? Want het gaat krap worden als de kwartierdienst doordeweeks verdwijnt op Aml-Es, die ritten op de s7000 zitten goed gevuld en de s7900 barst ook al uit z'n voegen, ik heb geen bron of cijfertjes, ik zie het dagelijks met mijn eigen ogen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Barst uit zijn voegen is wel wat overdreven. Ik had laatste de trein 09:19 uit Zwolle en daar zat geen hond in. Ook vanaf Almelo niet dus de daluren zullen echt wel meevallen. In de spitsen zal het doortrekken van de 15' dienst sowieso gedaan worden.
Komt wel goed schatje.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door julsteren »

Dat van de daluren klopt ook, geen zak gebruikt hier de trein dan, de bus trouwens ook niet echt hier.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Wat is dan het probleem met het (deels) schrappen van de s7000 in de daluren?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door dennistd »

julsteren schreef:Dat van de daluren klopt ook, geen zak gebruikt hier de trein dan, de bus trouwens ook niet echt hier.
Ook niet zo gek dat vrijwel niemand van station Hengelo naar station Almelo met de bus gaat: die doet er op zijn snelst iets van 35 minuten over, terwijl de stoptrein het in 15 minuten doet...

De bus heeft vooral reizigers van/naar Westermaat, Zenderen en Almelo-Oost.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

waldo79 schreef:Wat is dan het probleem met het (deels) schrappen van de s7000 in de daluren?
Geen idee, keren moet wel kunnen. Desnoods zet je hem op 1b neer en via 2a weer naar het westen..
Komt wel goed schatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Ik vraag me trouwens af of de stations Almelo de Riet, Borne en Enschede Drienerlo onder de verantwoordelijkheid van de provincie of die van NS vallen. In het eerste geval zou het een Limburgconstructie zijn (stoptreinen van de provincie, IC's van NS) en in het laatste geval moet NS ze in principe zelf bedienen ook al rijdt er al een andere vervoerder.

Het "in principe" zit hem erin dat NS ontheffing kan krijgen voor een station als dat al goed bediend wordt.

Wat ook nog zou kunnen als de provincie niet formeel verantwoordelijk is: ze kunnen de s7900 die drie stations over laten slaan, zodat NS de s7000 wel door moet trekken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Barst uit zijn voegen is wel wat overdreven. Ik had laatste de trein 09:19 uit Zwolle en daar zat geen hond in. Ook vanaf Almelo niet dus de daluren zullen echt wel meevallen. In de spitsen zal het doortrekken van de 15' dienst sowieso gedaan worden.
Die van 8:19 heeft ook meeeeeer dan genoeg ruimte met vier bakken DM'90.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

starx schreef:Ik vraag me trouwens af of de stations Almelo de Riet, Borne en Enschede Drienerlo onder de verantwoordelijkheid van de provincie of die van NS vallen. In het eerste geval zou het een Limburgconstructie zijn (stoptreinen van de provincie, IC's van NS) en in het laatste geval moet NS ze in principe zelf bedienen ook al rijdt er al een andere vervoerder.

Het "in principe" zit hem erin dat NS ontheffing kan krijgen voor een station als dat al goed bediend wordt.
Het is een samenlooptraject, de stoptreinstations blijven gewoon onder het hoofdrailnet vallen. Volgens de hoofdrailnetconcessie moet het totale aanbod op het samenlooptraject aan de minimale eisen voldoen (lees: minimaal halfuurdienst) én afgestemd zijn op de vervoersvraag (lees: extra treinen in de spits).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

Het decentraliseren van samenlooptrajecten of stoptreinseries die nu bij het hoofdnet horen omdat de NS toevallig intercity's rijdt ligt politiek tamelijk gevoelig. Men is bang voor chaos. Volgens mij valt dat wel mee, maar als je als overheid categorisch weigert randvoorwaarden te stellen en ze na te leven dan roep je de chaos natuurlijk wel grotendeels over jezelf af...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Ik zou het hier ook het beste idee vinden als de stoptreinen (formeel) gedecentraliseerd worden, dus dat de stopstations onder de provinciale vervoerder vallen.

Het lastige is hier dat een soortgelijke situatie zich nergens anders voordoet in Nederland. Alle andere samenloopbaanvakken zijn kort en bevatten geen tussenhaltes. Alleen Arnhem-Elst, maar daar wordt Arnhem Zuid door Arriva overgeslagen.

Wat in de dienstregeling van 2016 ook nog wel een ding is: De s7000 heeft een afwijkend patroon als de internationale trein rijdt. Dat betekent dat er dus ook niet op alle momenten een (effectieve) kwartierdienst rijdt. Ik denk dat een herontwerp van de dienstregeling op de lijn Apeldoorn-Enschede sowieso geen kwaad kan, want sinds de opening van de Hanzelijn is deze veel slechter geworden.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Niek »

Ik las op somda.nl dat vanaf DRGL16 de 1900 met TRAXX-ICRm-TRAXX gaat rijden. Mat'64 gaat officieel buiten dienst en de vrijgekomen DDZ (vanaf de 1900)wordt ingezet als vervanging van Mat'64. Grote kans dus dat bijvoorbeeld de 7000 DDZ/SGMm wordt
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daelea »

Heb je een link naar dat bericht? Voor zover ik weet is dat plan namelijk opgeschoven naar 2017. In 2016 worden er geen grote wijzigingen doorgevoerd, aangezien voor dienstregeling 2017 de complete dienstregeling op de schop gaat, o.a. vanwege de integratie van de HSL bij het binnenlandse net.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

DDZ in de 7000 hoef je niet te verwachten, het is nog niet eens zeker dat deze in de DRGL 2016 nog wel rijdt tussen Aml en Es.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Thom69 schreef:Heb je een link naar dat bericht? Voor zover ik weet is dat plan namelijk opgeschoven naar 2017. In 2016 worden er geen grote wijzigingen doorgevoerd, aangezien voor dienstregeling 2017 de complete dienstregeling op de schop gaat, o.a. vanwege de integratie van de HSL bij het binnenlandse net.
De grap is dat in 2017 de s1900 over de HSL gaat rijden. De s1900 kan eerder al een deel van de ritten met TRAXX+ICR gaan rijden natuurlijk.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Niek »

starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Die ICR-stammen in de s1900 zijn dringend nodig. Als ik het goed begrijp komen er 5 composities ICR in 2016. Deze kunnen dan DDZ vrijspelen, dat vervolgens weer Plan V kan vervangen. Een DDZ-4 kan daarbij 3 V'tjes vervangen.
Het houdt allemaal niet veel over, maar hiermee zou als het goed is al het Plan V aan de kant kunnen (of als reserve staan).

Vwb de serie s7000 denk ik dat die in de spits sowieso wel door blijft rijden naar Es. In het dal is het niet echt nodig, maar dan moet die in Aml wel ergens kunnen keren. Een korte kering wordt lastig, want die haalt die niet als de IC-Berlijn rijdt.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door MdJ »

Dat hoeft ook niet; het probleem ligt bij de perronopvolging te Hengelo en het perrontekort te Enschede zolang de s7900 lang keert.
Bij twijfel: gebruik beton.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daelea »

Klaasje schreef:De grap is dat in 2017 de s1900 over de HSL gaat rijden. De s1900 kan eerder al een deel van de ritten met TRAXX+ICR gaan rijden natuurlijk.
Ah, in mijn hoofd konden die twee veranderingen niet los van elkaar zijn, maar dat is natuurlijk wel mogelijk. Interessant! :-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Je hebt natuurlijk meer treinen nodig om alles over de HSL te rijden dan een deel van een treinserie. :) Bovendien kan je nu eventueel nog uit de voeten met kortere stammen die je gewoon op rustige ritten laat rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Volgens Op de Rails 2015-8 (blz 374) veranderen in december 5 stations van naam:

Enschede Drienerlo -> Enschede Kennispark
Schiphol -> Schiphol Airport
Zwaagwesteinde -> De Westereen
Veenwouden -> Feanwâlden
Dronrijp -> Dronryp
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Volgens Op de Rails 2015-8 (blz 374) veranderen in december 5 stations van naam:

Enschede Drienerlo -> Enschede Kennispark
Schiphol -> Schiphol Airport
Zwaagwesteinde -> De Westereen
Veenwouden -> Feanwâlden
Dronrijp -> Dronryp
Den Haag Laan van NOI dus niet? :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

De aanpassing van Schiphol lijkt mij vooral een formaliteit om zoals vroeger weer een betere aanduiding van vliegveld op de schermen op de stations te krijgen, neem ik aan?

Vroeger had je op de CTA's altijd een vliegtuigje staan bij Schiphol, maar bij de digitale panelen is dat helaas verdwenen. Vind dat eigenlijk ook een betere oplossing dan Airport toevoegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Soms zie ik het nog wel eens staan op een ICM. Heeft het ene stel wel een vliegtuig en de andere niet..
Komt wel goed schatje.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door MetroRET »

Ook op de VIRM zie ik het wel eens, dan alleen die nieuwere displays (uiteraard).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten