NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Ik denk dat het ook ligt aan je inschrijfmarges en hoe reizigersvriendelijk je bent. Sommige vervoerders doen alles eraan om meer reizigers te trekken en anderen heb ik de indruk van dat reizigers een lagere orde zijn.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Er valt in het Nederlandse openbaar vervoer alleen geld te verdienen in de grootste steden en met treinen. Maar precies dat is nu in Nederland afgeschermd met onderhandse aanbestedingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij dat aanbesteden goed fout ging en waarna er geld bij moest. Ik weet van minstens één waarbij het ook fout ging en waardoor er een boel is afgeschaft om het rendabel te kunnen houden vanwege een te lage inschrijving maar waarvan ik niet weet of het openbaar bekend is. Het is echt volslagen waanzin om te denken dat marktwerking in het OV, een nutsfaciliteit, iets goeds zou voortbrengen.CamilleKreemers schreef:Ik denk dat het ook ligt aan je inschrijfmarges en hoe reizigersvriendelijk je bent. Sommige vervoerders doen alles eraan om meer reizigers te trekken en anderen heb ik de indruk van dat reizigers een lagere orde zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Alleen Amsterdam is onderhands aanbesteed toch? Ja, en wat rail concessies tussen Den Haag en Rotterdam. (Zou wat mij betreft ook wel openbaar mogen).Bee schreef:Er valt in het Nederlandse openbaar vervoer alleen geld te verdienen in de grootste steden en met treinen. Maar precies dat is nu in Nederland afgeschermd met onderhandse aanbestedingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
In Rotterdam en Den Haag zijn de busdiensten wel "openbaar" aanbesteed maar de stadsvervoerders hebben vrij bewust een bod gedaan waar de vervoerders die de tram/metro niet uitbaten eigenlijk niet tegenop konden.
In Amsterdam is al het stadsvervoer in een onderhands verleende concessie gestopt die eerst is verkort van zes naar drie jaar vanwege nieuwe wetgeving die nooit is ingevoerd en vervolgens vanwege de bezuinigingen met tien jaar is verlengd met een clausule dat de subsidie verhoogd kan worden als de exploitatie niet meer rendabel is...
Maar in Amsterdam is zelfs de VVD tegen openbaar aanbesteden, dus voorlopig hoef je niets te verwachten daar en bijten de andere vervoerders in het stof.
In Amsterdam is al het stadsvervoer in een onderhands verleende concessie gestopt die eerst is verkort van zes naar drie jaar vanwege nieuwe wetgeving die nooit is ingevoerd en vervolgens vanwege de bezuinigingen met tien jaar is verlengd met een clausule dat de subsidie verhoogd kan worden als de exploitatie niet meer rendabel is...
Maar in Amsterdam is zelfs de VVD tegen openbaar aanbesteden, dus voorlopig hoef je niets te verwachten daar en bijten de andere vervoerders in het stof.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Enige grote stadsvervoerder waar we de laatste tijd wel vanaf zijn gekomen is de GVU. Maar daar viel de sneltram ook onder nieuwe concessie, dus dat is inderdaad een ander verhaal dan Rotterdam en Den Haag. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
En volgens mij is het openbaar vervoer er ook nog eens door opgeknapt. Maar eigenlijk was het GVU al verkocht aan Connexxion dus het was geen "pure" stadsvervoerder meer.
De reizigersaantallen (en de omzetten) liggen inderdaad fors hoger, maar ik geloof niet dat de winstmarges nu zo groot zijn. Het feit dat de stadsvervoerders geen miljoenenverliezen meer leiden ligt toch meer aan "klassiek" boekhouden - de prijzen verhogen en de kosten verlagen. Er gaat nog altijd subsidie naar het stadsvervoer dus echt rendabel is het ook niet.Er valt in het Nederlandse openbaar vervoer alleen geld te verdienen in de grootste steden en met treinen. Maar precies dat is nu in Nederland afgeschermd met onderhandse aanbestedingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat bijvoorbeeld het GVB op koers ligt om financieel onafhankelijk en subisidieloos te zijn in 2022 geloof ik? Het jaartal zou fout kunnen zijn trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Bij de RET moet in elk geval de metro vanaf (volgens mij) 2017 zonder subsidie rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Kostendekkingsgraad GVB in 2014: 73,4%.Vinny schreef:En volgens mij is het openbaar vervoer er ook nog eens door opgeknapt. Maar eigenlijk was het GVU al verkocht aan Connexxion dus het was geen "pure" stadsvervoerder meer.De reizigersaantallen (en de omzetten) liggen inderdaad fors hoger, maar ik geloof niet dat de winstmarges nu zo groot zijn. Het feit dat de stadsvervoerders geen miljoenenverliezen meer leiden ligt toch meer aan "klassiek" boekhouden - de prijzen verhogen en de kosten verlagen. Er gaat nog altijd subsidie naar het stadsvervoer dus echt rendabel is het ook niet.Er valt in het Nederlandse openbaar vervoer alleen geld te verdienen in de grootste steden en met treinen. Maar precies dat is nu in Nederland afgeschermd met onderhandse aanbestedingen.
Inkomsten uit reizigersvervoer 244,8 miljoen euro (waarvan 31 miljoen studentenkaart).
Inkomsten uit subsidie van de stadsregio 87,5 miljoen euro.
In 2024 zal de jaarlijkse subsidie nog 32 miljoen euro zijn, dat lijkt mij helemaal niet problematisch omdat het een openbare voorziening is waar veel mensen van profiteren (212 miljoen reizigers in 2014).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
OR Qbuzz wil verkoop aan buitenlands bedrijf voorkomen
Geplaatst op: vrijdag 14 augustus 2015 07:58
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 augustus 2015 07:59
De ondernemingsraad (or) van Qbuzz overweegt in het uiterste geval een gang naar de ondernemingskamer als bij een verkoop van de NS-dochter geen advies wordt gevraagd van de or. Dit meldt Jan Sipma, voorzitter van de or, aan NU.nl. Qbuzz hoort niet in de etalage is de boodschap
Sipma vertelt verder dat het personeel zich verbonden voelt met "de Nederlandse roots" van het bedrijf. "Zij is het oneens met de verkoop van Qbuzz die uitsluitend ingegeven lijkt door gerommel met de aanbesteding in Limburg door de directie van NS en Qbuzz. Zij zien dat we winstgevend zijn en dat de tevredenheidcijfers van klanten en opdrachtgevers boven de norm zijn"
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws in dossier Qbuzz
Geplaatst op: vrijdag 14 augustus 2015 07:58
Laatst bijgewerkt: vrijdag 14 augustus 2015 07:59
De ondernemingsraad (or) van Qbuzz overweegt in het uiterste geval een gang naar de ondernemingskamer als bij een verkoop van de NS-dochter geen advies wordt gevraagd van de or. Dit meldt Jan Sipma, voorzitter van de or, aan NU.nl. Qbuzz hoort niet in de etalage is de boodschap
Sipma vertelt verder dat het personeel zich verbonden voelt met "de Nederlandse roots" van het bedrijf. "Zij is het oneens met de verkoop van Qbuzz die uitsluitend ingegeven lijkt door gerommel met de aanbesteding in Limburg door de directie van NS en Qbuzz. Zij zien dat we winstgevend zijn en dat de tevredenheidcijfers van klanten en opdrachtgevers boven de norm zijn"
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws in dossier Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Qbuzz had autonoom moeten blijven. Het bedrijf loopt goed en nu wordt het ineens afgestaan door de NS, na een fraudezaak.
De NS-leiding gaf steeds aan dat ze niets wisten van de fraude, en uit dat onderzoek bleek dat ze er van wisten.
Die leiding is dus al rot, maar ze worden toch wel beschermd door politiek als het waar is.
Wel kunnen de QBuzz-concessies nu heel makkelijk bij Abellio worden gestopt door NS.
De NS-leiding gaf steeds aan dat ze niets wisten van de fraude, en uit dat onderzoek bleek dat ze er van wisten.
Die leiding is dus al rot, maar ze worden toch wel beschermd door politiek als het waar is.
Wel kunnen de QBuzz-concessies nu heel makkelijk bij Abellio worden gestopt door NS.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
De leiding is al ontslagen, hoezo wordt die beschermd dan precies?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Qbuzz is nooit opgericht om autonoom te blijven, maar altijd met het idee dat NS bussen wil rijden. Maar omdat NS geen verliesgevende bedrijven mag overnemen of mag beginnen is er voor gekozen om eerst 49% van de aandelen te bezitten en dan als Qbuzz winst maakte de rest over te kopen.
Kennelijk heeft de fraude NS op andere gedachten gebracht of willen ze de politiek te vriend houden en willen ze daarom verkopen.
Kennelijk heeft de fraude NS op andere gedachten gebracht of willen ze de politiek te vriend houden en willen ze daarom verkopen.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
oke, maar NS wil nu ineens geen bussen meer rijden kennelijk.
Qbuzz ken ik als een flexibel meedenkend bedrijf. Soms krijg ik het idee dat Qbuzz makkelijker dingen wijzigt dan de andere vervoerders incl. NS.
Nu kan het ook liggen aan de opdrachtgever van de GD-concessie. Daarom kon ik me die hele fraude ook niet indenken.
Qbuzz ken ik als een flexibel meedenkend bedrijf. Soms krijg ik het idee dat Qbuzz makkelijker dingen wijzigt dan de andere vervoerders incl. NS.
Nu kan het ook liggen aan de opdrachtgever van de GD-concessie. Daarom kon ik me die hele fraude ook niet indenken.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
In GGD voert Qbuzz slechts uit. Het OV Bureau bedenkt daar alles.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Geef eens antwoord op mijn vraag alsjeblieft.CamilleKreemers schreef:oke, maar NS wil nu ineens geen bussen meer rijden kennelijk.
Qbuzz ken ik als een flexibel meedenkend bedrijf. Soms krijg ik het idee dat Qbuzz makkelijker dingen wijzigt dan de andere vervoerders incl. NS.
Nu kan het ook liggen aan de opdrachtgever van de GD-concessie. Daarom kon ik me die hele fraude ook niet indenken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
NS heeft al vaker vals gespeeld met aanbestedingen door bepaalde kostenpotten hoger te maken voor de concurrent. Hiervoor is in het verleden al vaker de NS op zijn donder gegeven. En alleen Huges is toch ontslagen hiervoor.deadlock schreef:De leiding is al ontslagen, hoezo wordt die beschermd dan precies?
Mijn excuses trouwens voor late reactie.
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Bij welke aanbestedingen? Bronnen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
ACM-rapport? Oh wacht even. Die gaat alleen over Limburg en NS deed heel hard zijn best dat tegen te gaan. Dat geeft natuurlijk ook een vreemde bijsmaak.
Even terug naar onderwerp: Wat zijn de gevolgen als Qbuzz wordt verkocht aan de Fransen voor personeel en belangrijker de reizigers?
Even terug naar onderwerp: Wat zijn de gevolgen als Qbuzz wordt verkocht aan de Fransen voor personeel en belangrijker de reizigers?
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Wat wil je nou precies zeggen, dat NS vaker fraudeert maar dat het niet te bewijzen is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
nee, dat het voor NS wel aantrekkelijk gemaakt wordt om te frauderen. Voor bijna alle stationszaken moet je bij de NS zijn, die ook vervoerder is. De leiding zou dus verleid kunnen worden misbruik te kunnen maken van deze positie.
Dit gaat natuurlijk harder werken als je als vervoerder ook samenloop hebt (zie Limburg).
Dit gaat natuurlijk harder werken als je als vervoerder ook samenloop hebt (zie Limburg).
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Dus eigenlijk zeg je; Wat ik eerder zei is grote onzin en ik kom daarop terug?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
zullen we dat ervan maken? Sorry Deadlock, het spijt me dat ik twee dagen van je leven verknald heb.
Blijft mijn vraag natuurlijk overeind wat de gevolgen kunnen zijn voor het bedrijf en de reiziger. Nu is Qbuzz enorm reizigersgericht en wat blijft er met eventueel verkoop van over?
Blijft mijn vraag natuurlijk overeind wat de gevolgen kunnen zijn voor het bedrijf en de reiziger. Nu is Qbuzz enorm reizigersgericht en wat blijft er met eventueel verkoop van over?
Re: NS wil corrupt Qbuzz aan Fransen verkopen
Dat heb je absoluut niet, maak je maar geen zorgen. De reden waarom ik vind dat je voorzichtig moet zijn hiermee is omdat dit forum in de OV-wereld, ook in de regionen van bestuurders en ondernemingsraden, redelijk serieus wordt genomen. Als je dit soort uitspraken bezigt terwijl achteraf blijkt dat je gewoon populistisch was (en ook wel begrijpelijk, daar niet van), dan komt dat de geloofwaardigheid van dit medium niet ten goede en kan bij de wat minder goed geïnformeerde lezers een verkeerde indruk wekken.CamilleKreemers schreef:zullen we dat ervan maken? Sorry Deadlock, het spijt me dat ik twee dagen van je leven verknald heb.
Beetje zoals iemand beschuldigen van iets ergs terwijl deze persoon gewoon onschuldig is. Als ik jou zou neerzetten als dief zou je daar ook niet blij van worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 121 gasten