Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Bus tussen Uden en Ravenstein laat op zich wachten

Bericht door Zonnig »

Michael schreef: Jullie vergeten 1 ding: Vrijwillers mogen niet werken op zondag. Dus een buurtbus op zondag laten rijden is niet mogelijk.
Dat is niet (geheel) juist.

Waar draaien sportkantines e.d. op ..... op vrijwilligers .... ook op zondag.
Waar draaien groten evenementen op ..... op vrijwilligers .... ook op zondag.

Enz. enz.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Alleen zijn volgens mij de regels voor buurtbuschauffeurs anders.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Waarom rijdt buurtbus 507 (Voorst - Twello) dan op zondag?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Ik kom even terug op mijn bericht over de nachtbus. Dat er alleen op verzoek in de Hoge Vucht wordt gestopt is niet juist hoor ik net van een bevriende chauffeur. Chauffeurs hebben dat er zelf van gemaakt. De wijziging op de wiki pagina kan weer aangepast worden. Mijn excuses voor de foute info maar bij Veolia hing er altijd een briefje daarover in de bus. Maar dat deden chauffeurs dus op eigen houtje en is geen officiele regel.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Onder vrijwilligers wordt onderscheid gemaakt tussen vrijwilligers die een vergoeding ontvangen (Bijv. de vrijwillige politie of de Nationale Reserve) en vrijwilligers die geen vergoeding ontvangen in dit geval de buurtbuschauffeurs. Alleen de vrijwillige brandweer die vallen wel onder een speciale wet. Omdat buurtbuschauffeurs geen inkomensafhankelijke (arbeids-)relatie hebben mogen zij zelf de werktijden bepalen en vallen zij ook niet onder de arbeidsomstandighedenwet. Wel zijn de buurtverenigingen verantwoordelijk dat de chauffeurs veilig hun werk moeten kunnen doen. Dit staat vermeld in het Burgerlijk Wetboek (Wat weet Google toch veel he :D ). Er is wel een ding waar deze buurtbuschauffeurs onder vallen en dat is de Arbeidstijdenbesluit-vervoer. Hierin staat bijvoorbeeld dat als je een complete werkdag hebt gehad dat je niet nog eens 4 uur op een buurtbus mag rijden. Een taxichauffeur uit Geldermalsen heeft laatst een boete gehad van 4500 euro van de ILT omdat hij daarnaast nog werkte als vakkenvuller bij de Albertheijn (zie http://www.taxipro.nl/ondernemen/2015/0 ... kse-boete/).
Maar de echte rede waarom er bijna geen buurtbussen rijden op zon- en feestdagen is dat er gewoon bijna geen vrijwilligers zijn te vinden die gratis en voor niets even op 1e kerstdag gaan rijden en daarnaast zijn er op deze dagen gewoon weinig passagiers te vinden op deze lijnen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Michael schreef:Ik kom even terug op mijn bericht over de nachtbus. Dat er alleen op verzoek in de Hoge Vucht wordt gestopt is niet juist hoor ik net van een bevriende chauffeur. Chauffeurs hebben dat er zelf van gemaakt. De wijziging op de wiki pagina kan weer aangepast worden. Mijn excuses voor de foute info maar bij Veolia hing er altijd een briefje daarover in de bus. Maar dat deden chauffeurs dus op eigen houtje en is geen officiele regel.
Dat zelfde briefje hangt nog steeds op de deur van de bus (het is namelijk een vaste chauffeur).

De rijtijd naar Made is dusdanig krap, dat als er iets onderweg gebeurt de bus te laat is op de haven voor de volgende rit. Omdat er zo weinig reizigers zijn die in Breda Noord willen uitstappen is dit ooit zo ontstaan om een paar minuten te winnen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door waldo79 »

Michael schreef:Ik kom even terug op mijn bericht over de nachtbus. Dat er alleen op verzoek in de Hoge Vucht wordt gestopt is niet juist hoor ik net van een bevriende chauffeur. Chauffeurs hebben dat er zelf van gemaakt. De wijziging op de wiki pagina kan weer aangepast worden. Mijn excuses voor de foute info maar bij Veolia hing er altijd een briefje daarover in de bus. Maar dat deden chauffeurs dus op eigen houtje en is geen officiele regel.
Dan kun je beter zelf een account aanmaken en de wijzigingen doorvoeren. Jouw kennis over bussen reikt wat verder dan de mijne :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Als je een account hebt hier, dan kun je toch gewoon bewerkingen doen op de wiki van OVinNL? Daar heb je toch geen apart account voor nodig?
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Meltrain »

Klopt. Iedereen op het forum kan ook op de Wiki pagina's aanpassen en toevoegen en foto's uploaden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Zou juist leuk zijn als meer mensen van het forum zouden meehelpen toch? :P Maar heb steeds meer het idee dat de meeste mensen niet eens weten dat ze de wiki kunnen aanpassen als je lid bent van het forum.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Wubbo »

datm schreef:Maar de echte rede waarom er bijna geen buurtbussen rijden op zon- en feestdagen is dat er gewoon bijna geen vrijwilligers zijn te vinden die gratis en voor niets even op 1e kerstdag gaan rijden en daarnaast zijn er op deze dagen gewoon weinig passagiers te vinden op deze lijnen.
Is daar onderzoek naar gedaan of is dat een aanname? Ik ken redelijk wat alleenstaanden in mijn omgeving, die hebben er juist op feestdagen een hekel aan om alleen thuis te zitten. Een (half) dagje buurtbussen en zo toch nog onder de mensen zijn zou dan een uitkomst zijn.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Wubbo schreef:
datm schreef:Maar de echte rede waarom er bijna geen buurtbussen rijden op zon- en feestdagen is dat er gewoon bijna geen vrijwilligers zijn te vinden die gratis en voor niets even op 1e kerstdag gaan rijden en daarnaast zijn er op deze dagen gewoon weinig passagiers te vinden op deze lijnen.
Is daar onderzoek naar gedaan of is dat een aanname? Ik ken redelijk wat alleenstaanden in mijn omgeving, die hebben er juist op feestdagen een hekel aan om alleen thuis te zitten. Een (half) dagje buurtbussen en zo toch nog onder de mensen zijn zou dan een uitkomst zijn.
Toen ik bij Veolia werkte in de regio Zeeuws Vlaanderen heb ik mij bezig gehouden met een onderzoek dat wij in de periode van maart 2014 tot oktober 2014 gedaan hebben naar het passagiersaantal voor het lijnennet kleinschalig vervoer (8 persoons- bussen). Voor de meeste lijnen kwamen de zondagen zeer belabberd eruit met op de meeste lijnen maar tussen de 5 a 10 passagiers. Zelfs al zal je op deze lijnen vrijwilligers laten rijden is dit nog niet rendabel.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Offtopic: Dan is buurtbus 507 (Voorst - Twello) wel echt een uitzondering. Rijdt ook 2x/uur overdag, behalve op zondag (1x/uur). Wel vreemd dat hiervoor wel veel reizigers/vrijwilligers zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Naja goed het scheelt natuurlijk op per regio en per lijn. Ook in Brabant zijn er wel verschillen te vinden. Bijvoorbeeld de lijn 130 van Rijen naar het asielzoekerscentrum in Gilze wordt iedere zondag en ieder uur van 10:00 tot 21:00 uur gereden door een 8 personenbusje. Maar dit wordt niet gedaan door de plaatselijke buurtbusvereniging maar door chauffeurs van TCR.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Heel simpel om het feit dat het geen buurtbuslijn is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

huibe schreef:Heel simpel om het feit dat het geen buurtbuslijn is.
En waarom is het geen buurtbuslijn.......
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

In limburg zijn er ook twee buurtbuslijnen. Deze rijden in de avond en weekend als belbus. Niet gereden door vrijwilligers.
het mag gewoon wel. Je moet alleen wel voldoende vrijwilligers hebben en voldoende backup.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

datm schreef:
huibe schreef:Heel simpel om het feit dat het geen buurtbuslijn is.
En waarom is het geen buurtbuslijn.......
Tsja. Het is een reguliere buslijn met op maandag t/m vrijdag een grote bus en hoe groot de bus op zaterdag is weet ik niet.

Niet iedere 8-persoonsbus lijn is een buurtbus zoals hierbiven gedacht lijkt teworden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Dit is weldegelijk een buurtbus, zie regio nummering voor buurtbussen, en informatie op de vervoerders website.
Daarbuiten is het voor een buurtbus geen regel om met taxibusjes te rijden, al word dit (bijna) overal wel gedaan, aangezien er een groot rijbewijs verplicht is voor grotere bussen (Hier kan ik zo snel geen voorbeeld op geven). Soms worden er ook ritten op buurtbussen door betaalde chauffeurs gedaan op een grote bus zoals dat het geval was met de schoolspits ritten van 231 Gorinchem - Dordrecht. (Wat nu lijn 620 is Dordrecht - Werkendam).

Een goed voorbeeld van een 8 personenlijn die geen buurtbus is zijn lijn 21,72,77 En ooit 9, 17, 73* in de DAV.


*Deze lijn had een aantal grote ritten, nu rijd hij bijna half om half groot en 8p.
Ik blub in het Drecht.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat lijn 130 een buurtbus is.

Want als ik op de dienstregelingspagina van Arriva kijk ontbreekt het buurtbus logo. Dit in tegenstelling tot 297 en 298 die ook in Rijen komen en wel een buurtbus zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

huibe schreef:Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat lijn 130 een buurtbus is.
Dat is geen buurtbus. Dat het een 8 persoonsbusje is wil niet zeggen dat het een buurtbus is.
Arriva heeft In Brabant met de lijnnummering een goed voorbeeld gegeven. Zowat versterkingsbussen op de buurtbuslijnen zijn omgezet in 600 lijnen.
In Zuidoost Brabant zijn ook enkele buurtbuslijnen (458 en 462) die met versterking worden uitgevoerd in op sommige tijdstippen en dit is dan 'betaald' personeel.
regenmaker schreef:Offtopic: Dan is buurtbus 507 (Voorst - Twello) wel echt een uitzondering. Rijdt ook 2x/uur overdag, behalve op zondag (1x/uur). Wel vreemd dat hiervoor wel veel reizigers/vrijwilligers zijn.
Ik verwacht niet dat op zondag hier vrijwilligers rijden.
Overigens verbaast het me dat op de buurtbussen aldaar nog steeds geen Chipkaart wordt geaccepteerd. Mijn inziens ontoelaatbaar !
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

huibf schreef:
huibe schreef:Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat lijn 130 een buurtbus is.
Dat is geen buurtbus. Dat het een 8 persoonsbusje is wil niet zeggen dat het een buurtbus is.
Je quote de verkeerde volgens mij! :P
🍉
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door phileas »

Als buurtbus 507 wel op zondag rijdt. Dan vraag ik me af waarom buurbus lijn 476 ook niet op zondag rijdt. Ik vind dat lijn 476 een voorbeeld moet nemen van lijn 507. En dat in de avonden besteld moet worden voor een rit vind ik echt goed van verdoerder Syntus want dan rijden de chauffeurs niet voor niks.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

huibf schreef:Overigens verbaast het me dat op de buurtbussen aldaar nog steeds geen Chipkaart wordt geaccepteerd. Mijn inziens ontoelaatbaar !
Nee, dat is sinds een paar week niet meer. OV chipkaart is daar nu wel mogelijk, omdat nieuwe buurtbusjes die net zijn geleverd op de Veluwe/Midden Overijssel OV-chipkaart apparatuur hebben. :D
huibf schreef:Ik verwacht niet dat op zondag hier vrijwilligers rijden.
En naar mijn weten rijden er op zondag gewoon vrijwilligers op lijn 507.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik weet helemaal niets van buurtbuslijn 507 maar als ik even wat ga opzoeken op internet kom ik veel te weten.
Buurtbuslijn 507 is van buurtvereniging Stedendriehoek. En volgens hun clusterbeschrijving wat te vinden is op deze pagina http://bbvklarenbeek.punt.nl/ staat het volgende:

Clusterbeschrijving Buurtbus Stedendriehoek per 2014
team Klarenbeek
gebaseerd op 4 clusters van ca. 3 uur.

Standplaats : De Croon in Klarenbeek.

Door de week:
- 1e cluster van 06.54/07.10 (Voorst) tot 09.31 (Croon) duur: ca. 3.00 uur
- 2e cluster van 09.31 (Croon) tot 12.31 (Croon) duur: ca. 3.00 uur
- 3e cluster van 12.31 (Croon) tot 15.31 (Station) duur: ca. 3.00 uur
- 4e cluster van 15.31 (Croon) tot 18.30 (Croon) duur: ca. 3.00 uur
Chauffeurs van Cluster 1 rijden vanaf Croon (start 6.54), rechtstreeks naar het beginpunt Station Voorst Empe. Daar begint de dienst om 10 over Zeven (7.10 uur).
Chauffeurs van Cluster 2, 3 en 4 gaan van Croon richting Welkoop en naar Station Klarenbeek en Thermen/Twello.
Zaterdag:

- 1e cluster van 08.24/08.40 (Voorst) tot 12.31 (Croon) duur: 4.07 uur
- 2e cluster van 12.31 (Croon) tot 15.31 (Croon) duur: 3.00 uur
- 3e cluster van 15.31 (Croon) tot 18.30 (Croon) duur: 3.05 uur
Chauffeurs van Cluster 1 rijden vanaf Koers (start 8.24), rechtstreeks naar het beginpunt Station Voorst Empe. Daar begint de dienst om tien over half negen (8.40 uur).
Chauffeurs van Cluster 2 en 3 gaan van Croon richting Welkoop en naar Station Klarenbeek en Thermen/Twello.

Wisselen van cluster vindt altijd plaats bij Croon. Hier vindt u ook een toilet. Zorg dat u altijd op tijd bij het wisselpunt aanwezig bent.

Dus de vrijwilligers rijden alleen van maandag t/m zaterdag.
Een andere artikel wat ik heb gevonden staat dat er op de zaterdagavond een betaalde chauffeur de avonduren rijdt.
Ik vermoed dat deze betaalde chauffeur ook de zondagen rijdt.
Het artikel is te vinden op http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.1818726.
Wel eens waar is dit artikel uit 2012 en kan verouderd zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten