Lijnen in dordrecht.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Lijnen in dordrecht.

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb hier nog geen planning gemaakt maar ben wel achter iets raars gekomen met "onrendable" lijn 1.
Berekening lijn 1 met taxi (niet 8 personen) bus (op weekdag voor 1*uur):

2,50 Diesel (10KM/L)
20 EURO (Belastingen meegerekend?) loon

12* (uur), 05.30 - 17.30
----------------
240
030
+ ------------------------
270 EURO p/d

*2 voor 2 busjes

540 EURO p/d


Passagiers, cijfers SVD, 660.

Kaartje prijs? 1,50?
990 EURO

WINST: 450

Kaartje prijs? 2,00?
1320 EURO

WINST: 780

Arriva, ik kan me niet voorstellen dat je busje 400 euro per dag extra kost om te onderhouden etc..

Op zaterdag/zondag kom je niet rond
Op zaterdag van 10.00-17.00 kom je er ook nog krap aan (50-250) bovenop uit.
Zondag belbus? er zijn nogsteeds 100-130 passagiers voor de lijn.
Daarbuiten doet qua passagiers, en door de hogere prijs voor onderhoud en diesel/electriciteit, lijn 2 het waarschijnlijk niet veel beter. Lijn 8 ook niet. Dus lijn 1 is onrendabel? dan is dit hele net wel heel erg onrendabel aangelegd. Maargoed, dat zal wel zijn waarom er een subsidie nodig is JOH, dat had ik me dus al "Helemaal niet" gerealiseerd..

En als het toch niet werkt, zet er dan alsjeblieft een buurtbus op, *hallo mensen die de bus willen, buurtbus vereniging? (Vergelijkbaar met 226 in oosterhout, maar dan 1*uur? 2*uur zou volgensmij als buurtbus ook rendabel moeten zijn.)

Wat denken jullie van deze korte analyse? (Ik heb geen flauw benul waarom ik hier nogsteeds mee bezig ben, misschien omdat ik altijd actief lijn 1 gebruikte)
Spoiler: show
Stukje reiservaringen:

Dat was toen net arriva, lekker was dat op lijn 1, bijna 2 jaar dagelijks gebruikt, ik heb hem letterlijk 3 keer optijd mee gemaakt, regelmatig +15 tot +25, de ergste vertraging die ik heb gezien erop waren alle 2 de bussen binnen 5 minuten van elkaar met + 50 en -5 sinds arriva kwam. In de "taxibustijd" werd het beter, vaak optijd, vaak bijna leeg, al gebruikte ik hem toen wat minder, tot in het laatste jaar, waar ik tot mijn verbazing best vaak volle busjes tegenkwam die mensen moest achterlaten vanwege het maximale passagiers aantal (Toch ook toen nog wel eens (bijna) leeg). Toen er een tijdje nog 2 ritten groot gereden werden een keer een schoolklas op een verjaardigsfeestje gehad in de grote bus op de heenweg, en de kleine op de terugweg wilde ze instappen (foute rit.). Ja lekker, dat ging dus niet passen, groot busje bellen, Wat overigens wel vaker moest als er groepjes mee reisden. Ook altijd leuk was de bijna vaste chaffeurs op lijn 1, vaak kenden de chauffeurs tot ongeveer de helft van de passagiers bij naam, altijd gezellig. Echt zo'n lokaal lijntje.
Maargoed, ben nu moe en wil naar bed, na nog een kopje groene thee. houdoe.
Ik blub in het Drecht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7906
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door Etienne »

Ik stel voor dat je je rijbewijs gaat halen en zelf zo'n vereniging op "probeert" te zetten. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door Suus »

Ik heb geen flauw benul waarom ik hier nogsteeds mee bezig ben
Stop er dan mee, in plaats van deze lettervermicelli over ons uit te storten. Dit had ook in je hoofd kunnen plaatsvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door huibf »

Welke lijn 1 bedoel je. Bedoel je de nu huidige lijndelen van lijn 4 en 5 ?

Reken eerst eens in Google Maps uit wat de werkelijke afstand is. Dan heb je een ruwe schatting van de dieselprijs.
Maar daarnaast horen ook verzekeringen, leasecontracten, verzekeringen van de vrijwilligers, halte-onderhoud, busboekjes en het maken van de dienstregeling op zichzelf.

Een buurtbus kost ongeveer 50.000 euro per jaar en is nooit rendabel te krijgen omdat de capaciteit in het busje te laag is.
400 euro is wat overdreven voor een buurtbus, maar komt wel aardig in de richting als het gaat over betaald personeel (en alleen door de week rijdt) en dus feitelijk geen buurtbus is maar een lijndienst uitgevoerd met een klein busje.

Eingelijk zit de OV wereld in een spagaat.
Als de reizigersdichtheid zo zit rond 7 personen heb je een probleem. Te duur voor een streekbus c.q. betaald personeel (klein busje maakt niet veel uit) maar te groot voor een buurtbus. 2 buurtbusjes achter elkaar laten rijden is idioot en wat mij betreft onacceptabel om dit te laten uitvoeren door vrijwilligers.
Zo ook weer met op het randje zitten van 12 meter versus geleed. Als je lijn het te goed doet voor 12 meter is het vaak te duur voor geleed of een hogere frequentie.

Ik ken Dordrecht verder niet zo goed? Maar doet die stadsdienst het behoorlijk ? Het is vrij dicht allemaal. Die thusibrengservice als laatste rit, hoe doen die het ?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Stop er dan mee, in plaats van deze lettervermicelli over ons uit te storten. Dit had ook in je hoofd kunnen plaatsvinden.
Nou Bee weer lekker aardig. :P Dit topic is juist bedoeld om mee te denken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Welke lijn 1 bedoel je. Bedoel je de nu huidige lijndelen van lijn 4 en 5 ?
Nee hij bedoeld deze lijn, de enige tangentiële lijn die Dordrecht kende en daarmee ook het zwakste lijntje. Een beetje ten onder gegaan door de komst van de OV-chipkaart heb ik het idee: in het strippenkaarttijdperk was lijn 1 namelijk ideaal omdat het de enige manier was om te reizen tussen de wijken in zone 5370 zonder de zonegrens te overschrijden en voor die wijken tegelijk ook de verbinding met de hoofdlocatie van het ziekenhuis was. Bij de invoering van de OV-chipkaart in DAV kende lijn 1 voor sommige relaties prijsstijgingen van wel 200% doordat je voor de werkelijk afgelegde afstand ging betalen. Daarmee werd het voor diverse trajecten veel interessanter om via het station te reizen. De afstand en dus ritprijs ontloopt elkaar niet veel, maar een vier tot in sommige gevallen 6x zo hoge frequentie maakte dat lijn 1 alleen maar minder reizigers kreeg. Daarnaast was het ook een heel makkelijke bezuiniging: ook zonder lijn 1 voldeed men keurig aan alle bedieningseisen qua loopafstanden en dergelijke. Lijn 1 is trouwens in 2004 ook al op een haar na opgeheven geweest, maar toen is lijn 6 naar Sleeuwijk gesneuveld. Vrij letterlijk omdat die toch geen functie binnen de stad had.
Ik ken Dordrecht verder niet zo goed? Maar doet die stadsdienst het behoorlijk ? Het is vrij dicht allemaal. Die thusibrengservice als laatste rit, hoe doen die het ?
Thuisbrengservice is er puur vanwege de concessie-eis om tot 1.00 uur een reismogelijkheid op de stadsdienst te bieden. Die hele late rit is eruit gehaald toen de taxibusjes van de avondritten verdwenen en er weer grote bussen ingezet werden i.v.m. capaciteitsproblemen. De rit rond 1.00 uur had echter altijd al de minste passagiers en is toen dus een soort van vraagafhankelijk vervoer geworden.

Verder loopt de stadsdienst Dordrecht heel behoorlijk. Het net lijkt inderdaad behoorlijk dicht, maar door natuurlijke grenzen (dijken en water) en infrastructurele grenzen (de spoorlijn, de N3 en de A16) die allen beperkte mogelijkheden hebben om gekruist te worden heb je weinig keus in hoe je het net inricht om de loopafstanden niet enorm te laten worden. Zo lijkt het op de kaart alsof je Crabbehof en Wielwijk prima door één lijn kunt bedienen, maar dat gaat niet doordat je maar op twee plekken van Crabbehof naar Wielwijk en v.v. kunt lopen (of rijden).

Wat vooral heel goed werkt is dat alle lijnen heel rechtstreeks rijden en door wat slimme marketing nog voordat de huidige concessie inging heeft men zo best veel reizigers weten te verleiden om met de bus i.p.v. de auto naar het centrum te reizen. Diverse lijnen kennen daardoor ook een groter reizigersaanbod in de daluren dan in de spits. Iets wat je bv. goed ziet met de huidige zomerdienstregeling op lijn 3: die gaat pas vaker rijden rond de tijd waarop mensen naar de stad beginnen te gaan, maar forensen moeten het op een doordeweekse ochtend met een halfuursdienst doen.
Het zwakste lijntje is op dit moment dan nog lijn 2. Die trekt alleen veel reizigers als het een dag met gratis vervoer is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Lijnen in dordrecht.

Bericht door DrechtBlub »

Etienne schreef:Ik stel voor dat je je rijbewijs gaat halen en zelf zo'n vereniging op "probeert" te zetten. :pos:
Als er over een paar jaar geen oplossing is zal ik dat zeker in overweging nemen. aangezien ik daar nog niet oud genoeg voor ben op dit moment.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten