Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Geplaatst op: maandag 17 augustus 2015 18:27
Laatst bijgewerkt: maandag 17 augustus 2015 18:28
In het eerste halfjaar van 2015 kwam 91,6 procent van de treinreizigers op tijd aan, een jaar eerder was dit nog 93,3 procent.
Dat blijkt uit de cijfers van NS over de eerste zes maanden van dit jaar.
Lees verder
Geplaatst op: maandag 17 augustus 2015 18:27
Laatst bijgewerkt: maandag 17 augustus 2015 18:28
In het eerste halfjaar van 2015 kwam 91,6 procent van de treinreizigers op tijd aan, een jaar eerder was dit nog 93,3 procent.
Dat blijkt uit de cijfers van NS over de eerste zes maanden van dit jaar.
Lees verder
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Om eerlijk te zijn zeggen die percentages me niet zoveel als reiziger
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
En dan is het nog wel een zachte winter geweest :? .
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Bedoelen ze niet 2,4 miljard euro waar het over de omzet gaat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Uitgebreider verhaal: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... rs-ns.html
Dit zegt al iets meer al ben ik heel benieuwd hoe ze dit nou precies meten.91,6% van de reizigers kwam het eerste halfjaar op tijd aan met een maximale vertraging van vijf minuten, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Dat staat op dit forum ergens al uitgebreid uitgelegd. Ze meten op 25(??) stations in plaats van dit te BigData'en en daarom kloppen die cijfers voor geen kak want Mariënberg zit er bijvoorbeeld niet bij en daar zijn dagen bij dat 40% van de aansluitingen niet gehaald wordt (ja k weet 't dit gaat over NS maar het is een voorbeeld).
En het fucking trieste is dat dit zo eenvoudig per dag/treinserie/treinnummer te statistieken is. En als iemand als RijdendeTreinen de data hiervoor gebruikt worden ze afgesloten van de API :')
En het fucking trieste is dat dit zo eenvoudig per dag/treinserie/treinnummer te statistieken is. En als iemand als RijdendeTreinen de data hiervoor gebruikt worden ze afgesloten van de API :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Mariënberg is ook geen NSdeadlock schreef:Dat staat op dit forum ergens al uitgebreid uitgelegd. Ze meten op 25(??) stations in plaats van dit te BigData'en en daarom kloppen die cijfers voor geen kak want Mariënberg zit er bijvoorbeeld niet bij en daar zijn dagen bij dat 40% van de aansluitingen niet gehaald wordt (ja k weet 't dit gaat over NS maar het is een voorbeeld).
En het fucking trieste is dat dit zo eenvoudig per dag/treinserie/treinnummer te statistieken is. En als iemand als RijdendeTreinen de data hiervoor gebruikt worden ze afgesloten van de API :')
Komt wel goed schatje.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Volgens mij zijn die 25 stations van de metingen van de aantallen (of percentages, wat jij leuk vindt) treinen die op tijd rijden, niet van de reizigerspunctualiteit. Als ik daarop zoek op dit forum vind ik ook geen resultaten met uitleg van hoe het werkt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Er is in de nieuwe concessie wel een nieuwe "reizigerspunctualiteit" KPI opgenomen. Hoe die precies berekend wordt geen idee. Ook geen idee of dat dit cijfer is of wat anders :)
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/01/30/n ... %E2%80%99/
35 dus. En ze liggen niet eens in stations...
35 dus. En ze liggen niet eens in stations...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
ProRail ontwikkelt dit jaar ook nog een dashboard, staat in hun beheerconcessie (en ook in dit nieuwsbericht op hun site). Benieuwd wanneer dat online komt en hoe het er uit ziet.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
De kpi reizigerspunctualiteit zoals opgenomen in de concessie wordt dit jaar uitgewerkt, start met meten in 2016. Zal niet meer via de 35 meetpunten worden gedaan. De nieuwe meetmethode is in ontwikkeling maar onderdeel van een groter aantal wijzigingen in KPI'S.
Die meetpunten zullen sowieso veranderen, zie het beheerplan van Prorail dat te raadplegen is via hun consultatiewebsite (zit mobiel dus kan ff niet linken).
Die meetpunten zullen sowieso veranderen, zie het beheerplan van Prorail dat te raadplegen is via hun consultatiewebsite (zit mobiel dus kan ff niet linken).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Ik denk dit document Hoofdlijnen beheerplan 2016 vanaf pagina 13?
Hier staat o.a. dit:
Hier staat o.a. dit:
Samenvatting: vanaf volgend jaar is het dus de bedoeling niet meer op 35 stations te meten, maar om elke reis mee te nemen op het HRN waar een ov-chiptransactie voor bestaat. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe dit concreet gemeten zal worden...Reizigerspunctualiteit
Huidige indicator
Reizigerspunctualiteit geeft een indicatie van het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, minder dan vijf minuten vertraging bij aankomst had en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald. Het totaal van het aantal reizigers dat op tijd aankomt (5 minuten norm) en het aantal overstappers dat een aansluiting heeft gehaald, wordt gedeeld door het totaal van het geplande aantal reizigersaankomsten en gepland aantal reizigers van een uitgevoerde aansluiting. De reizigersaantallen worden gebaseerd op metingen van conducteurs. Aankomstpunctualiteit wordt gemeten op 35 knopen. De scope betreft het hoofdrailnet exclusief Intercity Direct, Thalys en Eurostar. Dus incl. IC Brussel, IC Berlin en ICE.
Voorstel nieuwe indicator
De naam blijft gelijk maar de definitie wijzigt: Reizigerspunctualiteit geeft het percentage van alle hoofdrailnet-reizen weer dat volgens de belofte in de reisplanner op tijd is. De indicator wordt gemeten op basis van OVCP-data. Opgeheven treinen en alle aansluitingen worden meegenomen. De scope betreft elke reis met een check-in en een check-out op een hoofdrailnet-station.
Open punten
De norm van de indicator moet nog bepaald worden (3 of 5 minuten)
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Hmm. Stel, ik reis van Deventer naar Den Haag. Dan wil ik in Utrecht nog wel eens mijn reis een kwartiertje of half uurtje onderbreken om naar de Appie te gaan en een sigaretje te roken (of zoals mijn laatste rit, de nieuwe hal bekijken ). Ik vertraag mijn reis dus expres. Ziet het nieuwe systeem het dan als een vertraagde rit en wordt het meegenomen in de percentages? Omdat ik een kwartier sneller had kunnen uitchecken als ik niet expres mijn reis had onderbroken?
Tweede situatie: ik kom al hijgend en rennend het station in, gauwgauw inchecken, vóór officiële vertrektijd, maar helaas, wel te laat op het perron en trein toch nog gemist. Wachten op de volgende. Ook een vertraagde rit, terwijl ik door mijn eigen domme schuld te laat op het station ben om de trein te halen?
Tweede situatie: ik kom al hijgend en rennend het station in, gauwgauw inchecken, vóór officiële vertrektijd, maar helaas, wel te laat op het perron en trein toch nog gemist. Wachten op de volgende. Ook een vertraagde rit, terwijl ik door mijn eigen domme schuld te laat op het station ben om de trein te halen?
Ik doe ook maar wat
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Filter voor uitbijters er overheen, en die ene Ardan zal de punctualiteit voor miljoenen reizen niet significant beïnvloeden...
Komt wel goed schatje.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Nee tuurlijk niet. Maar toch, even om aan te geven dat meten met OVC-data niet alles hoeft te zeggen over de vertraging van een trein.
Ik doe ook maar wat
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Volgens mij werkt het beter als je OVC data kan mappen op een trein - je doet dus een "best effort" bepalen van welke trein je waarschijnlijk in zat en gebruikt dat voor de weging van de vertraging van die trein. Je kijkt dus naar de vertraging van de trein nog steeds, je weegt het alleen op basis van hoeveel mensen er waarschijnlijk in zaten. Geen idee hoe het precies gaat werken, dat lijkt me echter logische manier.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Ik vind het gigantisch achterlijk want reizigerskeuzes zeggen totaal niets over vertragingen. Ze hebben de data van álle treinen, waarbij tot op de seconde gemeten wordt hoeveel te laat ze zijn. Of de overstap gehaald kan worden is een redelijk arbitraire definitie want oudtante Ali zal ongetwijfeld minder makkelijk van spoor 1 naar spoor 20 kunnen in Utrecht maar daar kan je wel een redelijk gemiddelde voor bepalen. Dit is weer meer gegoochel met statistieken.Geert schreef:Ik denk dit document Hoofdlijnen beheerplan 2016 vanaf pagina 13?
Samenvatting: vanaf volgend jaar is het dus de bedoeling niet meer op 35 stations te meten, maar om elke reis mee te nemen op het HRN waar een ov-chiptransactie voor bestaat. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe dit concreet gemeten zal worden...
Iemand zou alle drie de dingen moeten WOB'en en ze vergelijken eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Precies en het gaat er bij mij gewoon niet in dat als je wil meten hoeveel brood de supermarkt verlaat dat je dan een camera ophangt die meet hoeveel brood er in de mandjes en karretjes van de supermarktverlaters zit terwijl je gewoon kan meten hoeveel brood er gebakken wordt en hoeveel er aan het einde van de dag in de schappen ligt en hoeveel er door de kassa gescand wordt.Ardan schreef:Nee tuurlijk niet. Maar toch, even om aan te geven dat meten met OVC-data niet alles hoeft te zeggen over de vertraging van een trein.
Ik zie al dat de inventaris die jaarlijks aan de belastingdienst opgegeven moet worden op deze manier gedaan wordt, ze komen je halen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Maar het zijn twee verschillende dingen - je weet van elke trein hoeveel vertraging deze heeft, maar je hebt geen idee hoeveel mensen er in die trein zitten en dus last hebben van de vertraging. Dat laatste los je op met de OV-Chipkaart data. Maar welke methode je ook kiest - het heeft nadelen.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Waarom een norm van 3 of 5 minuten en niet gewoon drie normen: 5, 15 en 30 minuten waarbij vooral de laatste twee een grote stijgende lijn moeten laten zien. Want voor reizigers die met een fiets, wandelend of hoogfrequent ov hun reis vervolgen is een 5 minutennorm echt niet zo spannend. Het is alleen wel vervelend als je een kwartier of meer te laat bent bij een afspraak.Geert schreef:Ik denk dit document Hoofdlijnen beheerplan 2016 vanaf pagina 13?
Hier staat o.a. dit:Reizigerspunctualiteit
....
Open punten
De norm van de indicator moet nog bepaald worden (3 of 5 minuten)
Ik krijg heel sterk het idee dat ze geen flauw idee hebben hoe ze de performanceafspraken en -doelen in lijn met de reizigerswensen kunnen krijgen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Veel succes, RTL probeert al 2 jaar de punctualiteitscijfers te WOB'en en tot nu toe wordt dit compleet tegengewerkt door NS en ministerie. :?deadlock schreef:Iemand zou alle drie de dingen moeten WOB'en en ze vergelijken eigenlijk.
Ik vraag me ook af hoe transparant die mapping van ov-chipkaartreizen op de weging van gehaalde/mislukte overstaps etc. zal worden. Aan een nieuwe blackbox waar aan het einde van elk kwartaal een percentage uitrolt hebben we nog niet veel...Klaasje schreef:Ik krijg heel sterk het idee dat ze geen flauw idee hebben hoe ze de performanceafspraken en -doelen in lijn met de reizigerswensen kunnen krijgen.
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Het zijn natuurlijk twee verschillende dingen maar de cijfers van de door mij voorgestelde meetmethode zijn veel betrouwbaarder en zijn onafhankelijk. Je kan de voorgestelde methode gebruiken ter ondersteuning maar het zijn absoluut geen cijfers waar je ook maar iets op kan baseren. Soms zijn er vier reismogelijkheden voor bepaalde trajecten, dan verlies je toch compleet het overzicht? Dit is gewoon dom goochelen met cijfers en de consument wordt hier absoluut niet beter van, wat we nodig hebben is de ruwe data en dan mogen ze van mij nog wel een overlay maken met de OVC cijfers als ze daar gelukkig van worden maar je moet geen sprookjes gaan uitvinden.webguy schreef:Maar het zijn twee verschillende dingen - je weet van elke trein hoeveel vertraging deze heeft, maar je hebt geen idee hoeveel mensen er in die trein zitten en dus last hebben van de vertraging. Dat laatste los je op met de OV-Chipkaart data. Maar welke methode je ook kiest - het heeft nadelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
Ik kan me niet voorstellen dat de NS niet weet hoeveel mensen er in een trein zitten. Om de goede maat trein in te zetten zullen ze echt wel een goede schatting kunnen maken, dat lijkt me toch ook een van de doelen van die reizigersonderzoeken waarbij alle chipkaarten in een trein gescand worden. Ik denk dat chipkaart-data aan de al bestaande gegevens weinig toevoegt.webguy schreef:je weet van elke trein hoeveel vertraging deze heeft, maar je hebt geen idee hoeveel mensen er in die trein zitten en dus last hebben van de vertraging.
Dit lijkt meer op het vinden van de meetmethode die voor de NS het meest gunstig is en nog net door de opdrachtgever wordt geaccepteerd. De gegevens zullen er echt wel zijn in intern waarschijnlijk ook wel gebruikt worden (als er bijvoorbeeld gekozen moet worden welke treinen bij werkzaamheden opgeheven worden, hoeveel bussen er op welk moment nodig zijn om een trein te vervangen of als er een afweging gemaakt moet worden tussen zonder vertraging rijden of wachten op overstappers).
Re: Treinen NS eerste halfjaar 2015 vaker te laat
De chipkaartdata hebben de telcijfers wel behoorlijk verbeterd, heb ik begrepen vanuit materieelplanningsland. Meten in de trein was natuurlijk steekproefsgewijs (en sommige treinen telden ze nooit) en kan dus erg vertekend zijn, terwijl chipkaartdata voor elke dag en elk moment beschikbaar zijn. Al blijft er natuurlijk een onzekerheid in zitten, juist door de zaken die hier genoemd worden. Ik neem ook wel eens expres niet de snelste trein omdat ik een andere reis prettiger vind - ga dan maar eens uitzoeken in welke trein ik zat en of ik op tijd was, op basis van alleen chipkaartdata.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten