Dienstperron?Ardan schreef:betriebsplattform
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dank :) Ik speel teveel Trainz denk ik. Daar leg ik die perrons aan, die de naam 'Berliner S-Bahn Betriebsplattform' hebben :@
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
We komen er vanzelf achter.reisthijs schreef:Veel wollig taalgebruik, maar ze zeggen er wel meteen bij dat het niet te duur mag worden. Nou, dan verwacht ik er dus niet al te veel van. Een likje verf en een nieuw stofje op de stoelen hooguit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik mag toch hopen dat het GVB slim genoeg is om bij die kritische kering op het enkelspoor gebruik te maken van een wisselmachinist. Of zijn de voertuigen daar niet voor ingericht?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom zou een voertuig dat niet kunnen? Ik denk overigens niet dat dat gaat gebeuren, anders had dat dienstperronnetje er niet gelegen.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat zou de meerwaarde van een wisselmachinist zijn op dat punt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Met een minimale treinopvolging van iedere 5 minuten moet het toch wel mogelijk zijn dezelfde machinist de trein te laten keren? Zo'n M5 loop je via het dienstperron in max. 2 minuten wel om. Geef een halve minuut om de boel aan de ene kant af te sluiten en een halve minuut om aan de andere kant op te starten, en 1 minuut om het spoor vrij te maken voor de volgende M5, en dan houd je nog 1 minuut speling.
Zo'n machinistenwissel zoals eerder omschreven is alleen interessant bij heel hoge frequenties. 12x per uur is dat zeker niet.
Zo'n machinistenwissel zoals eerder omschreven is alleen interessant bij heel hoge frequenties. 12x per uur is dat zeker niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar hou ook rekening met vertragingen (of komen die niet voor bij de metro in Amsterdam?). Als je dan een wisselbestuurder hebt kun je dus 2 minuten korter keren, om zo weer wat in te lopen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vertragingen komen zeker voor, maar ik denk dat bij Zuid meer het enkelspoor de bottleneck gaat zijn dan de wijze waarop machinisten worden ingezet om de trein te keren.
En het valt toch te hopen dat op een spiksplinternieuwe metrolijn een dienstregeling kan worden uitgevoerd met een zeer hoge betrouwbaarheid? Er wordt immers niet doorgereden over het gelijkvloerse tracé van de Amstelveenlijn...
En het valt toch te hopen dat op een spiksplinternieuwe metrolijn een dienstregeling kan worden uitgevoerd met een zeer hoge betrouwbaarheid? Er wordt immers niet doorgereden over het gelijkvloerse tracé van de Amstelveenlijn...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die ene minuut heb je ruimschoots nodig voor de volgende trein om langs het perron te komen, dus tijd over heb je zeker niet. Sterker: ik verwacht zelfs dat je dat niet redt.Alargule schreef:Met een minimale treinopvolging van iedere 5 minuten moet het toch wel mogelijk zijn dezelfde machinist de trein te laten keren? Zo'n M5 loop je via het dienstperron in max. 2 minuten wel om. Geef een halve minuut om de boel aan de ene kant af te sluiten en een halve minuut om aan de andere kant op te starten, en 1 minuut om het spoor vrij te maken voor de volgende M5, en dan houd je nog 1 minuut speling.
Van het inzetten van een wisselmachinist wordt je dienstregeling alleen maar betrouwbaarder.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe wordt het nu op CS bij de Oostlijn gedaan? Daar gelden in de spits immers dezelfde frequenties per spoor.
Als het daar zonder machinistenwissel kan, moet dat straks bij Zuid ook kunnen.
Als het daar zonder machinistenwissel kan, moet dat straks bij Zuid ook kunnen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar heb je 100% meer perronspoor..
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lezen Thommie.Alargule schreef:dezelfde frequenties per spoor.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Uit mijn eigen anekdotische waarnemingen leid ik overigens af dat er geen wissel plaatsvindt, en dezelfde machinist, nota bene over het reizigersperron, naar de andere kant van de trein loopt. Kweetniet of dat ook voor de lange M5'en geldt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de M5 lopen machinisten vaak door de metro zelf door vanaf het begin tot het einde. Is me paar keer opgevallen. Het perron was leeg maar binnen moest ie allemaal reizigers trotseren. Lekkâh praktisch!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Standvastig trotseerde de moedige bestuurder de woelige reizigersstromen.
Zoiets?
Zoiets?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zoiets:
_O-
_O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
2x CAF op de 54. Soms vraag je je echt af hoe GVB z'n materieelinzet bepaalt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanochtend al 1x CAF gezien op de 51, gevolgd door 3x CAF op de 54. Nu missen we alleen nog de 4x CAF :') 2x CAF is ook echt net de helft van een M5.JWM schreef:2x CAF op de 54. Soms vraag je je echt af hoe GVB z'n materieelinzet bepaalt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er worden wel 3 Zilvermeeuwen ingezet, maar voor 4x CAF lijkt men alergisch. Toch zou dat goed tot z'n recht komen op de 50 in de spits en na 19u makkelijk te splitsen in 2x2.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toch is het redelijk recent nog gesignaleerd.. heb ik dat nou zelf gezien of meldde iemand het hier?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toen de 50 was gekortwiekt tot Zuid reden ze in de eerste werkzaamhedenweek volgensmij met setjes van vier inderdaad.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Totdat er steeds meer stellen uitvielen vanwege schade ontstaan door de dagelijkse dienst (die dingen verslinden nog steeds tandraderen alsof het koekjes zijn) :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten