Visie en gegevens busvervoer Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

In de late avond geen aansluiting meer trein -> bus. Hoe breng ik mijn netwerk ten onder :')
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

Als in .. na 12 uur. Nu kan je tot half 2 nog met de bus thuiskomen in de meeste wijken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Tsja, dan heeft het rijden van zeer late treinen ook geen meerwaarde meer als je geen navervoer is.. Tenzij je de fiets als een alternatief beschouwd maar volgens moet je in Almere dan kilometers fietsen..
Komt wel goed schatje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik zie na 23 uur staan. Inderdaad komt de keuze om met name de venstertijden aan banden te leggen ook vreemd op mij over. Niet alleen vanuit het wie-niet-meer-thuis-kan-komen-gaat-ook-niet-heen-per-bus-principe, maar ook omdat dat inhoudt dat je je materiaal dan zeker niet optimaal benut.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

Als je de R-netlijnen en de trein bekijkt en een maximale loopafstand van ongeveer één kilometer aanhoudt dan wordt vanuit Amsterdam gezien meer dan 90 % van de stad gecoverd. Als de metrobussen opgerekt zouden worden tot 12 uur vertrekken vanaf het laatste station dan dek je dan met een kilometer loopafstand meer dan 95%. Gegeven dat de laatste treinen altijd sprinters zijn valt het allemaal eigenlijk wel mee.

Wat ik wel weer een bijzondere keuze vindt is om de huidige 322 om te leggen via het Oor, daarmee mist die lijn een deel van de voeding maar kan je wel lijn 10 schrappen. In dezelfde categorie: Lijn 5-6. Almere Buiten-Parkwijk-Danswijk-Centrum. Op papier leuk maar een ommetje van 10 minuten gaat wel maken dat op de drukste tijdstippen reizigers massaal bij station Parkwijk gaan overstappen. Het gevolg laat zich raden: Overbediening van de Danswijklus en een enorme drukte op het trajectdeel Parkwijk-Centrum voor de lijn Sallandsekant-Muziekwijk. Ik denk dat je dat alleen goed kunt oplossen met verschillende maten materieel want met frequenties spelen gaat weer zorgen voor een scheve verdeling van de drukte over de ritten.

Wat ik ook wel apart vindt is dat de huidige 322 op Muiderberg P+R gaat stoppen. Het is een beetje onvermijdelijk gezien mensen uit Muiderberg die meer en meer naar Almere reizen vanwege de voorzieningen en omdat lijn 151 weggaat en je zo met een overstap de verbinding met Naarden in stand houdt maar tegelijkertijd is het wel het zoveelste tijdrovende lusje wat die lijn gaat krijgen sinds 2009. Ik mag hopen dat er straks een halte aan de busbaan naast de A6 gaat komen.

Waar ik verder wel benieuwd naar ben zijn de plannen van de verbinding IJburg-Amsterdam Bijlmer. Mochten de frequenties daar flink omhoog gaan op termijn, dan is het misschien beter om 4x per uur Almere-Amstel te rijden in het dal in plaats van 2x Amstel, 2x Bijlmer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Suus »

Toch is om 23:00 uur stoppen wel erg vroeg voor een stad van 200.000 inwoners, daar moet toch nog wel een uurtje extra uit te persen zijn?

Het idee van 15-meterbussen voor de stadsdienst vind ik wel erg interessant trouwens, evenals drie deuren wat bij een open instapbeleid zoals in Almere heel korte stops kan opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Zonnig »

Ik ga de knuppel in het hoenderhok gooien.

Almere kan zeer veel geld besparen door parallelle busverbindingen te schrappen.
Door deze bezuiniging kan het busvervoer IN Almere op peil blijven.
Daarnaast kan je ontsluitende (maw veel stoppende korte) busverbindingen in stand houden en blijft alles bereikbaar.

Concreet:

Alle bussen vanuit Almere naar de volgende steden moeten dan komen te vervallen: Amsterdam / Utrecht / Hilversum (de verbinding met Lelystad is al zeer lang geleden vervallen).

Wat blijft wel:
- bus van Almere naar Muiden Carpool of evt Maxis (aansluiten op de 110 & 320, maar wel via Muiderberg / Muiden)
- bus naar Blaricum Carpool (aansluiten op 101 / 320 naar Hilversum)
- bus naar Harderwijk

Almere lost nu de capaciteitsproblemen van de NS op de Flevolijn op en dat kost VEEL geld, zeker buiten de spits.
Soms zal een reiziger extra moeten overstappen maar met een hoge frequentie (zeker in de spits) mag dat geen probleem zijn.

Blijft Almere vasthouden aan busverbindingen met Amsterdam dan zal het de extra kosten dus zelf moeten dragen of zelfs gaan snijden in het stadsvervoer en dat lijkt mij niet erg wenselijk.

Verder loopt Almere tegen het probleem aan dat men te lang op de werkgelegenheid in Amsterdam en omgeving is blijven steunen. Almere had hier al vanaf het begin werk van moeten maken om veel meer bedrijven naar Almere te lokken. Nu betalen ze daarvoor een hoge prijs.

Je kan niet iedereen elke verbinding zonder overstappen bieden maar wel met 1 of 2 keer overstappen (bijv 1 keer in Almere en 1 keer in Amsterdam of Hilversum of Utrecht).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Ik heb beide links doorgelezen en het ziet er interessant uit. :)
Vooral het idee van metrobussen vind ik een goed idee. (y)

Enkele opmerkingen die ik heb:
- Ik zelf zou juist een R-net naar Utrecht willen. Dat kan met de huidige lijn 150, evt. keert deze in Almere bij 't Oor of Station Centrum. (Ik denk er zelfs over na of het een idee is om met deze lijn na 't Oor naar Haven te rijden, via de Gouwen.) Ik zou qua frequentie gaan voor 4x/uur in de spits (evt. toegevoegde ritten tot Blaricum in de drukste richting), 2x/uur in het dagdal en te Blaricum een aansluiting op lijn 320, waarbij beide lijnen altijd tegelijk aankomen en vertrekken voor een goede overstap.
- Het ommetje van een van de metrobussen via Danswijk verbaast me ook. Op zich prima, maar ik verwacht dan wel dat de metrobussen Sallandsekant-Muziekwijk en Buiten-Centrum tegelijk op Parkwijk zijn, zelfde idee als hierboven zeg maar.
- Hoe vaak zou R-net naar Amsterdam moeten rijden in de spits? 6x/uur of vaker? Ik zie het liefst per lijn dan (minstens) 8x/uur in de spitsrichting, of als er spitslijnen erbij komen 6x/uur op iedere lijn, zoiets.
- Maatwerk voor Nobelhorst begrijp ik, maar voor De Vaart? Gaan daar dan ook kleine busjes rijden? Daluren snap ik, dan zit er geen hond in lijn 10, maar in de spits vraag ik me af of een klein busje niet (veel) te weinig capaciteit biedt.
- Ik twijfel zelf heel erg over de bediening van Buiten-Oost. Ik zou M2 (nu lijn 1) toch verlengen naar Oostvaarders, eventueel in het dagdal en zaterdag een lagere frequentie Buiten - Oostvaarders, bij een 6-minutendienst kan dat een 12-minutendienst worden op dat traject.
- Het traject Buiten - Stripheldenbuurt (nu lijn 5) zou ik eventueel wel apart bedienen, of koppelen aan metrobus naar Almere Parkwijk en Centrum, of ik zou dit traject wellicht doorkoppelen naar De Vaart met 12m bussen. Alleen is dat niet de beste optie denk ik.
- Als lijn 151 eruit gaat, hoop ik wel voor een goede overstap bij Muiderberg P+R tussen R-net en lijn 110.
Laatst gewijzigd door Milco op vr 21 aug 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het zo raar dat er aan 8x pu vastgehouden wordt. Als je 6x per uur rijdt hebt je al een bezuiniging van 25% en de gemiddelde wachttijd gaat er maar ruim 1 minuut op achteruit.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Wat ik overigens wel mis in de plannen in de beginpost, is lijn 2. Nu weet ik dat deze lijn niet erg druk is, zeker in de daluren niet (hoewel ik ook geen cijfers weet), maar het Randstadnet, wat nu nog grotendeels dezelfde route rijdt (322), vervalt volgens de documenten wellicht ook. Er verdwijnen dus eigenlijk twee (en in de spits drie) buslijnen op hetzelfde traject (2, 155, 322). Nu zit ik te denken: de pendel ("lijn 6") tussen Noorderplassen en Centrum staat in de plannen beschreven, is het niet een idee om deze lijn in de spitsuren en mogelijk ook het dagdal te verlengen over de huidige route van lijn 2 naar Poort? Zeker gezien het Randstadnet in de dagdal 2x/uur rijdt zoals in de links in de beginpost staat, rijden er gewoon veel minder bussen op het traject Poort - Spanningsveld dan dat nu het geval is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

sirvinniei schreef:Ik vind het zo raar dat er aan 8x pu vastgehouden wordt. Als je 6x per uur rijdt hebt je al een bezuiniging van 25% en de gemiddelde wachttijd gaat er maar ruim 1 minuut op achteruit.
Heel simpel.. Een deel van de tijd dat er 8x per uur gereden wordt is die capaciteit ook echt nodig, met minder ritten krijg je dus grotere bussen die je vervolgens de hele dag hebt rijden. Daarnaast bezuinig je er niet 25 % mee omdat er alleen doordeweeks overdag zoveel gereden wordt. Dat is minder dan 50 % van de tijd dat er überhaubt bussen rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Daniel »

Een merkwaardig puntje op pagina 8 van de visie onder "Hoogwaardige streekdienst" vindt ik toch wel deze:
Geen verbindingen daar waar goede alternatieven zijn in de vorm van trein, metro of bus
... dus men wil geen verbinding bieden waar een alternatief in de vorm van een bus is. Maar eh, als er een bus is, dan biedt je toch ook een verbinding per bus lijkt me :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat ze daar vooral bedoelen dat verschillende buslijnen elkaar niet moeten beconcurreren :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Wat me opvalt is dat de lijnen in Almere Haven weer aangepast worden. In de ene richting Stadslijn en de andere richting R-net. Dit hebben ze dit jaar juist teruggedraaid.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe haalbaar is dit BRT-netwerk? Ik ben blij dat er gekozen wordt voor minder buslijnen IN Almere in de manier dat het lijnennet sterk vereenvoudigd wordt. Ook wordt het aantal spitsritten verlaagd door de gemeente als de trein een alternatief is. Ik vraag me alleen af of de 15m Metrobussen wel handig zijn. Nu is het al zoals ik hoor regelmatig zo dat de 18m bussen uitpuilen en de frequentie wordt dan ook nog verlaagd door de gemeente (zie Ontwerpschets blz 18). Daar wordt de huidige lijn 1/3 van 24x/uur naar 12x/uur verlaagd.

Daarnaast vind ik persoonlijk 15m bussen in de stadsdienst apart lijken. Ik zou liever een mix van 18m en 12m gaan als vervoerder. Is de bedoeling dat dit onder R-net gaat vallen? Qua frequenties past dit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Klaasje »

Voor ik reageer: Het gaat natuurlijk om een concept visie. Veel dingen zijn anders dan nu. Een aantal zullen in de praktijk ook niet gaan werken, andere zaken wel.
CamilleKreemers schreef:Ik vraag me alleen af of de 15m Metrobussen wel handig zijn. Nu is het al zoals ik hoor regelmatig zo dat de 18m bussen uitpuilen en de frequentie wordt dan ook nog verlaagd door de gemeente (zie Ontwerpschets blz 18). Daar wordt de huidige lijn 1/3 van 24x/uur naar 12x/uur verlaagd. Daarnaast vind ik persoonlijk 15m bussen in de stadsdienst apart lijken. Ik zou liever een mix van 18m en 12m gaan als vervoerder.
Let wel dat het programma is gebaseerd op wat er ongeveer in 2013 reed. Tijdens de spits reed op de as van lijn 1/3 het volgende: 8x lijn 1 (18 meter), 8x lijn 3 (12 meter), 4x lijn 153 (enge streekbus van 15 meter), 4x per uur lijn 150 (enge hogevloers streekbus van 12 meter). Lijn 1 en 3 reden in de praktijk heel vaak als treintjes. Eerste bus vol, tweede bus half- tot driekwart leeg.

Dat is ook de basis geweest van het idee van dienstregeling 2015 waarin men lijn 3 geschrapt heeft en lijn 1 12 x per uur is gaan laten rijden. Zo worden de ritten over het uurblok beter verdeeld. En aangezien de meeste stadsreizigers geen gebruik maakten van die steekbussen (bij de 150 mag dat ook niet bijvoorbeeld), tellen die wel mee voor de frequenties maar nauwelijks voor de vervoerde reizigers. Want ondanks veel lege bussen en hoge frequenties kunnen de bussen van lijn 1/3 wel overvol zijn geweest. Als nu blijkt dat er in de praktijk sinds dit jaar de meeste ritten van lijn 1 niet zo vol zijn, kan je prima terug naar 15 meter-bussen. In de eerste plaats omdat de daadwerkelijke capaciteit niet zoveel minder is. In de tweede plaats omdat dat laatste beetje niet nodig is.

Mocht het idee van de sprinter als hoofdlijn aan gaan slaan bij de reizigers dan kan je zelfs een afname in de reizigersaantallen op die bus-as gaan verwachten. Alleen denk ik wel dat dat laatste wel weer van de treintarieven afhangt omdat de trein tariefsgewijs alleen interessant is als je geen overstaptarief hebt en op ritten als Poort-Centrum en Oostvaarders-Centrum of verder. Mocht er een Almere Bus+trein abonnement komen voor regelmatige reizigers dan zou dat al veel schelen.
Is de bedoeling dat dit onder R-net gaat vallen? Qua frequenties past dit.
Nee.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Na 23 uur geen ritten meer is naar mijn idee helemaal niet zo R-Net waardig, Camille..
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Zit iets in, Pim-Alliance. Het was me niet opgevallen dat na 23 uur geen ritten meer geboden hoeven worden. Maak er dan 24 uur van.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Pim-AllianceB95 schreef:Na 23 uur geen ritten meer is naar mijn idee helemaal niet zo R-Net waardig, Camille..
Er staat "Ritten die niet aansluiten op de trein". Er rijden gewoon bussen na 23 uur.
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Wat vinden we eigenlijk van deze visie en toekomstbeeld? Ik ben blij dat ze het netwerk zwaar vereenvoudigen willen, maar vraag me af of dat streekvervoer zo zwaar geraakt moet worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door SuperGhost »

Vrijwel overal zie je dat de bezuinigingen vooral in het streekvervoer worden gedaan om het stadsvervoer maar te besparen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom zou dat zijn?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Omdat daar geen rooie cent te verdienen is en in de stad wel
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Er zijn genoeg streeklijnen, waar de kostendekkingsgraad bijna 100% of meer is. De Qliners in GD hoeft geen geld bij.

Daarentegen is het zo dat de snelheid in de stad lager is dan in streek (nu is 27 km/h snel voor een stadsdienst), dus moet je per kilometer meer reizigers hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten