Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Thom91 »

Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Op het station van de Noord-Franse stad Arras is een man opgepakt na een schietpartij in een Thalys. De man heeft met een kalasjnikov geschoten in de trein die uit Amsterdam kwam, meldt de Franse krant La Voix du Nord. De Franse politie denkt aan een terreuraanslag.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Bram »

Het is nog onbekend waar de man is ingestapt. "Het kan in Brussel zijn, maar ook Amsterdam", aldus Linker.
Dan zal het dus gebeurd zijn in het deel dat ook daadwerkelijk vanuit Amsterdam kwam?

Edit: Neen. Het gebeurde in het deel dat in Brussel was aangekoppeld.
Laatst gewijzigd door Bram op ma 24 aug 2015, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Thom91 »

Yup, 9364 om precies te zijn. Inmiddels is overigens bekend geworden dat de man in Brussel-Zuid is opgestapt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door isadora »

Tijdig ingrijpen heeft mogelijk een bloedbad voorkomen.
De dader had maar liefst negen magazijnen munitie voor zijn knaljasnikov mee aan boord, en een set messen.
http://is.gd/YxgFMu
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Z2N »

Ik snapte al niet waarom tegen 18:45 er ineens een enorme politiemacht de instappers op de TGV's vanuit Lille Flandres naar Mulhouse en Parijs stond te surveilleren, blijkt ineens dat er een uurtje eerder een schietpartij heeft plaatsgevonden op de route waar je net zelf ook overheen reed. Nou, lekker dan hoor. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Suus »

Het verhaal was in eerste instantie dat de trein al omgeleid was voordat de schietpartij plaatsvond, maar aangezien de schietpartij volgens de meeste media bij Oignies plaatsvond is de trein daarna denk ik stopgezet en vervolgens via een verbindingsboog naar Arras gestuurd. Had het iets later gebeurd dan had de trein denk ik niet meer op tijd stil kunnen staan voor die verbindingsboog (remafstand op 300 km/u is bijna 10 kilometer).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Thom91 »

Op beelden is te zien dat de schutter vastgebonden en al op de grond ligt op het moment dat de trein rijdt, met een flinke snelheid ook nog trouwens.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door webguy »

Hoe denk je anders dat die acteur z'n hand heeft bezeerd aan het noodremglas...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Thom91 »

Nouja, dat kan zowel voor als na de noodremming geweest zijn natuurlijk
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door isadora »

Een uitgebreider verslag van de gebeurtenissen:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... aal-147159
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Durashift »

Volgens de Franse acteur die aan de noodrem trok.. verschansten het treinpersoneel dat op dat moment bij de dader in de buurt was, zich in een speciaal hokje..

Dát lijkt mij, hoe moeilijk zo'n crisissituatie ook zal zijn, toch niet de bedoeling.. Men laat letterlijk de klanten / passagiers 'in de kou staan'..

http://nos.nl/artikel/2053329-ik-dacht- ... e-was.html
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door webguy »

Vergeet niet dat je in de Thalys in de 1e klas een heel scala aan cateringmeisjes hebt - die hebben vast geen uitgebreide veiligheidstraining achter de rug.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door waldo79 »

En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Mr-W »

webguy schreef:Vergeet niet dat je in de Thalys in de 1e klas een heel scala aan cateringmeisjes hebt - die hebben vast geen uitgebreide veiligheidstraining achter de rug.
Waarschijnlijk rent een gewone conducteur of Veiligheid en Servicemedewerker net zo hard naar de HC ruimte als iemand met een Kalasjnikov zich in de trein bevindt.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door huibe »

Wie moet anders de hulp coordineren? :twisted:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Sommige rechtszaken worden gebaseerd op 1 kroongetuige :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door matti93 »

Je hebt toch echt meer aan een conducteur die de machinist en hulpdiensten waarschuwt dan aan een neergeschoten conducteur. Laten we eerst wat meer nieuws afwachten tot we de afweging van de conducteur(s) veroordelen...
En waarom zou je bij een schietpartij aan de noodrem trekken, de politie e.d. kan misschien veel eerder ingrijpen als de trein op een goed bereikbaar station staat dan wanneer de trein ergens op een viaduct tot stilstand komt. Misschien sloten de conducteurs zicht wel juist op om te zorgen dat hulpdiensten zo snel mogelijk de trein konden bereiken. Om dan aan iedereen kenbaar te maken waar ze zitten door op de deur te gaan rammen, lijkt me ook niet helemaal de oplossing...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Vinny »

Bureaustoelargumentatie :roll:
Treinpersoneel bestaat uit mensen. Ze zijn vaak best wel getraind, maar in dit soort gevallen moet in een split-second voor een zo veilig mogelijke oplossing gekozen worden. Met meer geluk dan wijsheid is dat zonder al te veel kleerscheuren gelukt. Dat is zeer fijn, maar als het anders was gelopen had het personeel zeker geen trap na horen te krijgen van het legertje helden-op-sokken die het allemaal zelf denken beter te weten maar als het er op aankomt ook geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Bemined »

En wat kan een conducteur doen tegen een zwaarbewapend persoon? Meest nuttige is jezelf opsluiten in een hokje met communicatieapparatuur, en indien aanwezig een monitor waarop je de beelden van de bewakingscamera's kunt zien.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door waldo79 »

regenmaker schreef:
waldo79 schreef:En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Sommige rechtszaken worden gebaseerd op 1 kroongetuige :P
Dat is een omstreden methode die vaker mislukt dan lukt. Ik zou je aanraden met een beter voorbeeld te komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Suus »

matti93 schreef:En waarom zou je bij een schietpartij aan de noodrem trekken, de politie e.d. kan misschien veel eerder ingrijpen als de trein op een goed bereikbaar station staat dan wanneer de trein ergens op een viaduct tot stilstand komt. Misschien sloten de conducteurs zicht wel juist op om te zorgen dat hulpdiensten zo snel mogelijk de trein konden bereiken. Om dan aan iedereen kenbaar te maken waar ze zitten door op de deur te gaan rammen, lijkt me ook niet helemaal de oplossing...
Een hogesnelheidslijn is gebouwd om zo ontoegankelijk mogelijk te zijn van buitenaf. Door de noodremming heeft de machinist nu de tijd gehad om contact op te nemen met de verkeersleiding en een alternatieve route naar Arras te rijden in plaats van nog een half uur tot TGV Haute-Picardie of zelfs een uur tot Paris-Nord door te moeten kachelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door nvdw »

Agenten op straat konden ook niets doen tegen de daders van de aanslag op de Charlie Hebdo-redactie in Parijs. Een is er zelfs geëxecuteerd, twee anderen in een politieauto hebben geluk gehad doordat de bestuurder volgas achteruit is gereden. Dan hebben we het over veiligheidspersoneel met een handvuurwapen. Wat moet een conducteur met een kniptang tegen zo'n fanaat uitrichten dan?

Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Het verhaal was in eerste instantie dat de trein al omgeleid was voordat de schietpartij plaatsvond, maar aangezien de schietpartij volgens de meeste media bij Oignies plaatsvond is de trein daarna denk ik stopgezet en vervolgens via een verbindingsboog naar Arras gestuurd. Had het iets later gebeurd dan had de trein denk ik niet meer op tijd stil kunnen staan voor die verbindingsboog (remafstand op 300 km/u is bijna 10 kilometer).
3 kilometer bij 300km/u.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:(..) Wat moet een conducteur met een kniptang tegen zo'n fanaat uitrichten dan?
Niks, maar dat kunnen de passagiers ook niet.. nu ja, op enkele na dan die hun professie inzetten in hun vrije tijd.

Bekijk het vanuit het perspectief van de reiziger.

Die ziet op reguliere treindiensten al 'vaak' de man/vrouw met de kniptang / kaartlezer in een machinistenruimte (of 1 klas rijtuig) glippen om er bij het volgende station weer uit te komen..
Als je een dergelijk beeld tijdens een crisis situatie ziet.. verwacht je (denk ik) dat de mensen die ten dienste staan zich zichtbaar daarvoor inzetten.

Als er tijdens vlucht van een vliegtuig iets mis gaat.. dan spreekt vaak de gezagvoerder en zullen de stewardessen zijn instructies opvolgen en delen met de passagiers.. Ze vluchten, volgens mij, niet de pilotencabine in.. Wél kunnen ze, verplicht, op hun eigen plek moeten zitten..

Enfin, er komt een onderzoek naar..

Wat ik dan wel apart vind, als leek, is dat er kennelijk in zo'n cabine een stukje besturing van de trein zit om hem dus in noodremfunctie af te laten remmen.. Zou bedacht kunnen zijn in geval de machinist onwel raakt? Daar is de dodemansknop weer voor.. dat zal het dus wel niet wezen..

nvdw schreef: Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
Lijkt mij ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:
nvdw schreef: Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
Lijkt mij ook niet.
Mij ook niet. Dan kom je toch ook niet aan zoveel wapens? Kalashnikov, mes, en een hoop pistolen..
Nu net nadat dit is gebeurd denkt men ook aan zwaardere beveiliging (logisch en er valt ook wel wat voor te zeggen) maar ook aan het weer dichtgooien van de grenzen, of in ieder geval strengere grenscontroles. Druppel op een gloeiende plaat.. een gek die wat wil uitspoken krijgt dat echt wel voor elkaar, linksom of rechtsom. Die grenzen maken echt niks uit.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten