Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door visgraat »

Z2N schreef:DDZ in de 7000 hoef je niet te verwachten, het is nog niet eens zeker dat deze in de DRGL 2016 nog wel rijdt tussen Aml en Es.
Wanneer wordt dit duidelijk of is dat al duidelijk? Ik neem aan dat dit niet het laatste moment besloten kan worden i.v.m. reservering bij Prorail.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Nu ongeveer, dienstregeling sluit rond deze tijd.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

NS kan natuurlijk tot het laatste moment besluiten om iets niet te rijden, maar hoe later ze dat doen, hoe meer werk het ze zelf oplevert. In theorie kun je in de bijsturing ook nog alles opheffen, mocht het besluit echt te laat komen :).

Ik hou het in deze maar even op geen nieuws, goed nieuws.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

CX1000 schreef:Krijgen we nu ook stationsnamen in het Fries? Waarom niet gewoon tweetalige borden?
In Brussel zag ik dat het prima werkt om de twee talen weer te geven, overigens wel iedere keer de talen op een eigen bord. Zelf zou ik de voorkeur geven om twee talen erop te schrijven met in grote letters boven de officiële naam en daaronder de naam in de andere taal, cursief uiteraard.

Hurdegaryp
Hardegarijp

Leeuwarden
Ljouwert
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door wouter15 »

ProRail stelt werkzaamheden aan het spoor in Assen uit

21 augustus 2015

ASSEN - De aanpak van het spoor in Assen begint niet in augustus volgend jaar, maar wordt een jaar uitgesteld. Dat heeft ProRail besloten.


De gemeente is in gesprek met de spoorbeheerder, de gemeente Groningen en de provincies Drenthe en Groningen, dat bevestigt wethouder Harmke Vlieg. De gemeente is niet blij met het uitstel en ook Drents gedeputeerde Henk Brink is er niet over te spreken. Lees verder
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: RE: Re: Dienstregeling 2016

Bericht door CX1000 »

SLToilet schreef:
CX1000 schreef:Krijgen we nu ook stationsnamen in het Fries? Waarom niet gewoon tweetalige borden?
In Brussel zag ik dat het prima werkt om de twee talen weer te geven, overigens wel iedere keer de talen op een eigen bord. Zelf zou ik de voorkeur geven om twee talen erop te schrijven met in grote letters boven de officiële naam en daaronder de naam in de andere taal, cursief uiteraard.

Hurdegaryp
Hardegarijp

Leeuwarden
Ljouwert
Ik vind dit ook een zeer goed idee, al lijkt het mij dan beter om een vaste verdeling in de talen te krijgen. Dus, of Nederlands gewoon en Fries cursief, of Fries gewoon en Nederlands cursief.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door fogeltje »

Of gewoon Nederlands en klaar.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door isadora »

Precies dat. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door baladid »

Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese. Bij De Westereen, Feanwâlden, Dronryp, Hurdegarijp... is de Friese naam de officiële - het zou dus wel erg vreemd zijn hier de Nederlandse te gebruiken. De naam in de andere taal eronder lijkt me wel zo logisch.
In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Nee, die Friezen moeten eens normaal doen.
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.
:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."
Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.
Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Nee, die Friezen moeten eens normaal doen.
Defineer normaal? Die mensen wonen in Friesland. Friesland heeft een eigen taal. Die mensen in Friesland willen hun eigen taal gebruiken. Mensen die niet uit Friesland vinden dat dag niet mag... huh?

Vergelijk: Er wonen mensen in Nederland. Nederland heeft een eigen taal. Die mensen in Nederland willen hun eigen taal gebruiken. Mensen die uit Friesland komen vinden dat dat niet mag... huh?

Als Friezen de Friese naam de voorkeur geven boven de Nederlandse, heb ik daar geen probleem mee. Dat sommige stations geen Nederlandse naam meer hebben... Who cares? Ik hoor ook niemand klagen over station Grou-Jirnsum dat al sinds 1989 geen Nederlandse naam meer heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Mr-W schreef: Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarom niet? Je hebt het echt binnen twee dagen geleerd als je ineens Wolvegea, It Hearrenfean en Ljouwert (of Liwwadden) moet zeggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.
:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."
Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.
Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y
Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door verfmeer »

Kunnen ze niet gewoon op automatische omroep omschakelen? Dat lijkt mij veel handiger, en bovendien is het waarschijnlijk beter te verstaan dan sommige omroepen nu.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door baladid »

Mr-W schreef: Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y
De situatie is niet de zelfde - het Noordfries, Nedersaksisch of Sorbisch zijn als minderheidstalen erkend (net als in Nederland Nedersaksich en Limburgs), niet als officiële taal. In principe zou ik ook in die regio's tweetalige omroepen goedvinden. Maar we hebben wel tweetalige stationsborden, bijv. in Cottbus/Chośebuz.
Afbeelding
Mr-W schreef:Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Een Fries moet ook Zwolle en Gronigen in plaats van Swol en Grins omroepen, dus waarom kan een Rotterdammer niet it Hearrenfean en Ljouwert omroepen? Erger dan de Nederlandse omroep in de ICE internationaal kan het niet worden...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.
De conducteurs hebben ook niet meer salaris gekregen toen ze Schiphol verplicht in het Engels moesten gaan omroepen. Het klinkt meestal voor geen meter maar ze nemen er wel de moeite voor, dat kunnen veel mensen wél waarderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:
Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.
:pos:
baladid schreef:In de omroepen zou men allebei kunnen gebruiken, dus: "Het volgende station is Heerenveen - It fogljende stasjon is it Hearrenfean." Bij een Friese naam zou ik het omkeren - "It fogljende stasjon is it Grou-Jirnsum - Het volgende station is Grouw-Irnsum."
Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
baladid schreef:Waarom "gewoon" Nederlands en niet "gewoon" Fries? Het zijn toch allebei officiële talen? In Fryslân (zoals deze provincie ook in het Nederlands heet) hebben de meeste namen plaatsen twee namen, waarvan altijd een de officiële is - soms de Nederlandse, soms de Friese.
Dan gaan we toch in Duitsland op Sylt ook omroepen in het Noord Fries en op de Emslandstrecke in het Nedersaksisch, want ook dat zijn officiële talen in Duitsland :Y
Ga zo door en de conducteurs willen meer salaris, want "we moeten meertalig omroepen." De normale reiziger wil ook nog weten wat het station wordt.
Ze hebben er al 5% loonsverhoging gekregen op een toch al riante cao, dan kan 2 talig omroepen er wel vanaf :wink:
baladid schreef: Maar we hebben wel tweetalige stationsborden, bijv. in Cottbus/Chośebuz.

Gaaf :pos:
baladid schreef:Erger dan de Nederlandse omroep in de ICE internationaal kan het niet worden...
Dat is waar, al kunnen de Waalse conducteurs er ook wat van.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door cassie127 »

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Of gewoon Nederlands en klaar.
Dat zijn toevallig intercitystations en het lijkt me niet zo'n strak plan als een Rotterdamse conducteur in het fries moet gaan omroepen.
Waarschijnlijk krijg je dan DB situaties. In de Arrivatreintjes zou het kunnen,maar lijkt me het te lang duren,zeker met de uitstaprichting en een grote afstand tussen de trein en het perron riedeltje.
Het gebeurt tot zover ik weet al bij Arriva alleen ipv dat er 2x de (Nederlandse) plaatsnaam wordt opgeroepen gebeurd het daar 1e fries en de 2e keer Nederlands
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

Klopt. Arriva heeft dat afgelopen jaar ingevoerd. Zelf ben ik van mening dat de echt Friestalige dorpen in Friesland gewoon een Friese naam kunnen hebben zonder Nederlandse vertaling. Er zijn uiteindelijk maar weinig plaatsen echt tweetalig. Sneek en Leeuwarden zijn overwegend Nederlandstalig bijvoorbeeld. Maar Harlingen is geloof ik meer half/half. Daar zouden tweetalige plaats- en stationsnamen niet misstaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door matti93 »

Een redelijk criterium lijkt me ook wel de verhouding tussen regionale reizigers en interregionale reizigers. Als het grootste deel van de reizigers tussen twee Friese stations reist, dan is het makkelijk (Fries), maar als het grootste deel vanuit een ander deel van het land komt, lijkt het me beter om in het Nederlands om te roepen.
In Nederland is het de gewoonte dat na een omroep nog eens hetzelfde wordt omgeroepen, voor het geval men de omroep niet verstaan heeft of voor als de omroep zo zacht is dat het überhaupt nauwelijks te verstaan is. Wat mij betreft moet je dat zo houden en de herhaling niet misbruiken om meer informatie te kunnen omroepen. Als je twee talen wil omroepen, dan moet je die wat mij betreft beide herhalen...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door isadora »

Dat Fryslân-geleuter wordt zo ongeveer een topic op zich.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door CX1000 »

Misschien is het inderdaad wel handig om er een apart topic voor aan te maken....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Of de discussie gewoon te stoppen. Het is vrij zinloos m.i. :P
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Ik vind de vraag eigenlijk best legitiem hoe er moet worden omgegaan met het Fries als taal bij de spoorwegen. Het is immers een officiële taal in Friesland. Op de weg worden alle bebouwdekomborden ook tweetalig aangegeven en het lijkt me niet erg moeilijk/duur om dat voor de stationsborden ook te doen. Een Friestalige omroep lijkt me dan weer overbodig, want het is niet zo dat de Friezen geen Nederlands verstaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten