A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Op zondag 19 juli bezochten we de Bluebell Railway. Deze museumlijn is bijna 18 km lang en voert van Sheffield Park naar East Grinstead, op de grens tussen East en West Sussex.
In dienst als museumlijn in 1960, is dit de oudste private normaalsporige museumspoorlijn ter wereld. Omdat de Bluebell Railway reeds als museumlijn actief was voordat het stoomtijdperk bij British Rail voorbij was, konden stoomlocomotieven in redelijk goede conditie worden overgenomen.
Vanaf ons huisje gingen we met de auto naar beginpunt Sheffield Park, waar we nog net op tijd waren om kaartjes te halen voordat de trein vertrok.
Onderweg kon ik een foto vanuit de trein maken:
We gingen door naar het eindpunt East Grinstead waar de trein voor de eerste keer geheel op de foto kon:
De trein werd getrokken door locomotief 30541 uit 1939, die dit jaar opnieuw in dienst werd gesteld:
We bleven ruim een uur in East Grinstead ene gingen met de volgende trein weer terug.
East Grinstead is tevens het eindpunt voor de treindiensten van Southern, die twee keer per uur een trein naar Londo Victoria exploiteert, gereden door een Class 377:
De treinen hebben een kering van ongeveer 25 minuten in East Grinstead, waardoor dit station bijna nooit treinloos is. Niet veel later stond dus de volgende trein alweer klaar:
Hierna ging ik weer naar het station van de Bluebel Railway, alwaar we nog even een kopje koffie gingen drinken. Niet veel later kwam de volgende trein eraan:
Deze trein werd getrokken door locomotief 847 uit 1936 in de huisstijl van de vroegere Southern Railways (die niks te maken heeft met het huidige ‘Southern’):
Een uitzicht vanuit de trein naar voren:
We stapten uit bij het station van Horsted Keynes, waar ook een modelbouwbeurs gaande was. Hier heb ik geen foto’s van, maar ik heb uiteraard wel een foto van de 30541 die weer op weg was naar East Grinstead:
Op station Horsted Keynes zag ik ook een historische poster van de Romney, Hythe and Dymchurc Railway, die later in dit verslag nog uitgebreid aan bod zal komen (al bestaat station Greatstone niet meer) ;) :
Van een aardige medewerker mocht ik even bij de opstelsporen kijken waar enkele niet-rijvaardige treinen staan te wachten op betere tijden:
Weer terug op het station kon na enige tijd de 30541 op de foto die weer op weg was naar Sheffield Park:
Uit de andere richting kwam de 847 op weg naar East Grinstead:
Hierna gingen we naar Sheffield Park. Daar aangekomen stond loc 592 (uit 1902) al klaar met de Afternoon Tea Train:
Terwijl ik stond te wachten op het vertrek van die trein, zag ik dat ik precies op de meridiaan stond:
Niet veel later vertrok de 592:
Nadat de 30541 weer vertrok (met een ‘gewone’ trein)…:
… gingen wij weer terug naar ons huisje.
Op dinsdag 21 juli gingen we naar de Romney, Hythe & Dymchurch Railway. Dit is een miniatuurspoorlijn van bijna 22 km tussen Hythe en Dungeness met een spoorwijdte van 15 inches (381 mm). De naam van de spoorlijn geeft geografisch niet helemaal de juiste ligging van de verschillende plaatsen weer, want van noord naar zuid is de volgorde: Hythe, Dymchurch, New Romney, Dungeness. De spoorlijn is geopend in 1927 en de 11 stoomlocomotieven, gebouwd tussen 1925 en 1937, zijn in de jaren 80 aangevuld met twee diesellocomotieven. De spoorlijn is niet alleen voor toeristen: op schooldagen is er een retourrit voor scholieren tussen Hythe en New Romney.
We begonnen bij het hoofdkwartier, het station van New Romney:
Aangekomen op het perron stond de trein naar Dungeness al klaar, getrokken door loc 12 “J. B. Snell”:
Met deze trein gingen we naar Dungeness. Net voor het eindpunt waren de vuurtoren en kerncentrale al te zien:
Het station van Dungeness:
Wij bleven even in Dungeness en anmen pas de volgende trein verder. Hierdoor kon ik de vertrekkende trein nog vastleggen in de bocht:
Dungeness ligt precies in de zuidoost-hoek van het VK en grenst aan twee kanten aan de Noordzee (of beter: Het Kanaal). Dungeness heeft ook een strand, maar dit is wel een kiezelstrand:
De andere vuurtoren van Dungeness:
Hierna liepen we weer in de richting van het station, waar niet veel later de volgende trein zou aankomen, getrokken door loc 10 “Dr Syn”:
Mijn vader maakte nog een filmpje van deze trein:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JUWLj3BCgo8[/youtube]
Met deze trein gingen we weer in de richting van New Romney en net na vertrek kon ik de trein in de bocht op de foto zetten:
We stapten uit in New Romney, alwaar we de modelbouwtentoonstelling bekeken en de loodsen bezochten. Niet lang nadat we waren uitgestapt, kwam eerst de trein richting Dungeness binnen, getrokken door loc 7 “Typhoon”:
Omdat de treinen vanuit Dungeness in New Romney van loc wisselen (voor het aanvullen van kolen en water), stond de “Dr Syn” te wachten op zijn volgende inzet (de “J. B. Snell” die erachter staat zou pas aan het eind van de dag weer rijden):
Vanuit Dungeness kwam de volgende trein binnen, getrokken door wat ik persoonlijk de mooiste loc vind: loc 1 “Green Goddess”:
Met deze trein (maar nu getrokken door de “Dr Syn”) gingen we naar Hythe en net na New Romney kon de oude watertoren op de foto:
Fotograferen vanuit de trein is overigens vrij lastig doordat de rails niet helemaal recht liggen en de trein daardoor nogal schudt.
Een uitzicht naar voren in een bocht:
Het Engelse uitzicht met de onvermijdelijke schapen:
Niet zo heel veel later kwamen we aan in Hythe:
Omdat de locomotieven alleen met de ketel vooruit rijden, moeten ze aan de eindpunten gedraaid worden. In Dungeness is dat niet nodig omdat het spoor daar als keerlus is aangelegd, maar in Hythe (en ook in New Romney) is een draaischijf aanwezig:
In Hythe liepen we naar het centrum om fish and chips te halen. Net voor het station zag ik nog een dubbeldeksbus:
Nadat we de fish and chips gehaald hadden, aten we die op in een parkje en daarna liepen we terug naar het station. Op het station maakte ik een foto over de rijtuigen heen:
Bloemen naast het spoor:
Deze trein werd weer getrokken door de “Green Goddess”, welke ik in de bocht in volle stoom op de foto kon zetten:
Omdat de spoorlijn tussen New Romney en Hythe dubbelsporig is, vinden de kruisingen ook gewoon onderweg plaats. Hier kruisten we een trein getrokken door de “Typhoon”:
Een kasteel vlak bij Hythe:
Ditmaal stapten we een Dymchurch uit en niet veel later kwam de trein richting Hythe weer binnen, getrokken door loc 3 “Southern Maid”:
Welke na een korte stop ook weer vertrok:
We liepen even naar het centrum van Dymchurch alwaar we nog een milkshake haalden en daarna gingen we weer terug naar het station waar we precies op tijd waren voor de trein richting New Romney en Dungeness, getrokken door de “Typhoon”.
In de bocht mocht ook deze loc nog eens op de foto:
Omdat we toch een ticket hadden voor de hele dag en het pas half 5 was, bleven we zitten en gingen we nog een keer verder naar Dungeness. Ook daar bleven we zitten en net na Dungeness kon de trein nog eens mooi op de foto (al zeg ik het zelf ;) ):
Aangekomen in New Romney stapten we uit en werd tevens de “Typhoon” afgekoppeld. Terwijl die naar een zijspoor rangeerde, kwam de trein uit Hythe binnen, getrokken door loc 9 “Winston Churchill”:
Ook de “Winston Churchill” werd afgekoppeld en zijn plaats werd ingenomen door de “Southern Maid” die de laatste trein naar Dungeness zou trekken. Vanaf de loopbrug konden beide locs, met links ook nog de laatste trein naar Hythe, op de foto:
Met veel stoom vertrok de “Southern Maid”:
Hierna gingen wij weer naar ons huisje. De overige dagen hebben we rustig aan gedaan en nog wat andere dingen bezocht en op vrijdag 24 juli keerden we huiswaarts. Dit deden we met de DFDS vanaf Dover naar Dunkerque. Net na vertrek van Dover konden de beroemde krijtrotsen op de foto :
Na een goede overtocht en een prima autorit kwamen we weer thuis en was de vakantie afgelopen.
Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn verslagen en hoop dat jullie ook dit deel (ondanks de lengte) weer de moeite waard vonden.
In dienst als museumlijn in 1960, is dit de oudste private normaalsporige museumspoorlijn ter wereld. Omdat de Bluebell Railway reeds als museumlijn actief was voordat het stoomtijdperk bij British Rail voorbij was, konden stoomlocomotieven in redelijk goede conditie worden overgenomen.
Vanaf ons huisje gingen we met de auto naar beginpunt Sheffield Park, waar we nog net op tijd waren om kaartjes te halen voordat de trein vertrok.
Onderweg kon ik een foto vanuit de trein maken:
We gingen door naar het eindpunt East Grinstead waar de trein voor de eerste keer geheel op de foto kon:
De trein werd getrokken door locomotief 30541 uit 1939, die dit jaar opnieuw in dienst werd gesteld:
We bleven ruim een uur in East Grinstead ene gingen met de volgende trein weer terug.
East Grinstead is tevens het eindpunt voor de treindiensten van Southern, die twee keer per uur een trein naar Londo Victoria exploiteert, gereden door een Class 377:
De treinen hebben een kering van ongeveer 25 minuten in East Grinstead, waardoor dit station bijna nooit treinloos is. Niet veel later stond dus de volgende trein alweer klaar:
Hierna ging ik weer naar het station van de Bluebel Railway, alwaar we nog even een kopje koffie gingen drinken. Niet veel later kwam de volgende trein eraan:
Deze trein werd getrokken door locomotief 847 uit 1936 in de huisstijl van de vroegere Southern Railways (die niks te maken heeft met het huidige ‘Southern’):
Een uitzicht vanuit de trein naar voren:
We stapten uit bij het station van Horsted Keynes, waar ook een modelbouwbeurs gaande was. Hier heb ik geen foto’s van, maar ik heb uiteraard wel een foto van de 30541 die weer op weg was naar East Grinstead:
Op station Horsted Keynes zag ik ook een historische poster van de Romney, Hythe and Dymchurc Railway, die later in dit verslag nog uitgebreid aan bod zal komen (al bestaat station Greatstone niet meer) ;) :
Van een aardige medewerker mocht ik even bij de opstelsporen kijken waar enkele niet-rijvaardige treinen staan te wachten op betere tijden:
Weer terug op het station kon na enige tijd de 30541 op de foto die weer op weg was naar Sheffield Park:
Uit de andere richting kwam de 847 op weg naar East Grinstead:
Hierna gingen we naar Sheffield Park. Daar aangekomen stond loc 592 (uit 1902) al klaar met de Afternoon Tea Train:
Terwijl ik stond te wachten op het vertrek van die trein, zag ik dat ik precies op de meridiaan stond:
Niet veel later vertrok de 592:
Nadat de 30541 weer vertrok (met een ‘gewone’ trein)…:
… gingen wij weer terug naar ons huisje.
Op dinsdag 21 juli gingen we naar de Romney, Hythe & Dymchurch Railway. Dit is een miniatuurspoorlijn van bijna 22 km tussen Hythe en Dungeness met een spoorwijdte van 15 inches (381 mm). De naam van de spoorlijn geeft geografisch niet helemaal de juiste ligging van de verschillende plaatsen weer, want van noord naar zuid is de volgorde: Hythe, Dymchurch, New Romney, Dungeness. De spoorlijn is geopend in 1927 en de 11 stoomlocomotieven, gebouwd tussen 1925 en 1937, zijn in de jaren 80 aangevuld met twee diesellocomotieven. De spoorlijn is niet alleen voor toeristen: op schooldagen is er een retourrit voor scholieren tussen Hythe en New Romney.
We begonnen bij het hoofdkwartier, het station van New Romney:
Aangekomen op het perron stond de trein naar Dungeness al klaar, getrokken door loc 12 “J. B. Snell”:
Met deze trein gingen we naar Dungeness. Net voor het eindpunt waren de vuurtoren en kerncentrale al te zien:
Het station van Dungeness:
Wij bleven even in Dungeness en anmen pas de volgende trein verder. Hierdoor kon ik de vertrekkende trein nog vastleggen in de bocht:
Dungeness ligt precies in de zuidoost-hoek van het VK en grenst aan twee kanten aan de Noordzee (of beter: Het Kanaal). Dungeness heeft ook een strand, maar dit is wel een kiezelstrand:
De andere vuurtoren van Dungeness:
Hierna liepen we weer in de richting van het station, waar niet veel later de volgende trein zou aankomen, getrokken door loc 10 “Dr Syn”:
Mijn vader maakte nog een filmpje van deze trein:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JUWLj3BCgo8[/youtube]
Met deze trein gingen we weer in de richting van New Romney en net na vertrek kon ik de trein in de bocht op de foto zetten:
We stapten uit in New Romney, alwaar we de modelbouwtentoonstelling bekeken en de loodsen bezochten. Niet lang nadat we waren uitgestapt, kwam eerst de trein richting Dungeness binnen, getrokken door loc 7 “Typhoon”:
Omdat de treinen vanuit Dungeness in New Romney van loc wisselen (voor het aanvullen van kolen en water), stond de “Dr Syn” te wachten op zijn volgende inzet (de “J. B. Snell” die erachter staat zou pas aan het eind van de dag weer rijden):
Vanuit Dungeness kwam de volgende trein binnen, getrokken door wat ik persoonlijk de mooiste loc vind: loc 1 “Green Goddess”:
Met deze trein (maar nu getrokken door de “Dr Syn”) gingen we naar Hythe en net na New Romney kon de oude watertoren op de foto:
Fotograferen vanuit de trein is overigens vrij lastig doordat de rails niet helemaal recht liggen en de trein daardoor nogal schudt.
Een uitzicht naar voren in een bocht:
Het Engelse uitzicht met de onvermijdelijke schapen:
Niet zo heel veel later kwamen we aan in Hythe:
Omdat de locomotieven alleen met de ketel vooruit rijden, moeten ze aan de eindpunten gedraaid worden. In Dungeness is dat niet nodig omdat het spoor daar als keerlus is aangelegd, maar in Hythe (en ook in New Romney) is een draaischijf aanwezig:
In Hythe liepen we naar het centrum om fish and chips te halen. Net voor het station zag ik nog een dubbeldeksbus:
Nadat we de fish and chips gehaald hadden, aten we die op in een parkje en daarna liepen we terug naar het station. Op het station maakte ik een foto over de rijtuigen heen:
Bloemen naast het spoor:
Deze trein werd weer getrokken door de “Green Goddess”, welke ik in de bocht in volle stoom op de foto kon zetten:
Omdat de spoorlijn tussen New Romney en Hythe dubbelsporig is, vinden de kruisingen ook gewoon onderweg plaats. Hier kruisten we een trein getrokken door de “Typhoon”:
Een kasteel vlak bij Hythe:
Ditmaal stapten we een Dymchurch uit en niet veel later kwam de trein richting Hythe weer binnen, getrokken door loc 3 “Southern Maid”:
Welke na een korte stop ook weer vertrok:
We liepen even naar het centrum van Dymchurch alwaar we nog een milkshake haalden en daarna gingen we weer terug naar het station waar we precies op tijd waren voor de trein richting New Romney en Dungeness, getrokken door de “Typhoon”.
In de bocht mocht ook deze loc nog eens op de foto:
Omdat we toch een ticket hadden voor de hele dag en het pas half 5 was, bleven we zitten en gingen we nog een keer verder naar Dungeness. Ook daar bleven we zitten en net na Dungeness kon de trein nog eens mooi op de foto (al zeg ik het zelf ;) ):
Aangekomen in New Romney stapten we uit en werd tevens de “Typhoon” afgekoppeld. Terwijl die naar een zijspoor rangeerde, kwam de trein uit Hythe binnen, getrokken door loc 9 “Winston Churchill”:
Ook de “Winston Churchill” werd afgekoppeld en zijn plaats werd ingenomen door de “Southern Maid” die de laatste trein naar Dungeness zou trekken. Vanaf de loopbrug konden beide locs, met links ook nog de laatste trein naar Hythe, op de foto:
Met veel stoom vertrok de “Southern Maid”:
Hierna gingen wij weer naar ons huisje. De overige dagen hebben we rustig aan gedaan en nog wat andere dingen bezocht en op vrijdag 24 juli keerden we huiswaarts. Dit deden we met de DFDS vanaf Dover naar Dunkerque. Net na vertrek van Dover konden de beroemde krijtrotsen op de foto :
Na een goede overtocht en een prima autorit kwamen we weer thuis en was de vakantie afgelopen.
Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn verslagen en hoop dat jullie ook dit deel (ondanks de lengte) weer de moeite waard vonden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Very nice Meltrain. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Die miniatuurspoorlijn is wel een leuke. Je zou het haast geloven als je zegt dat het een modelbaanlijn is. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Leuke Fotootjes !
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Die stoomtreintjes zijn echt schattig!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Leuk verslag! Vooral die miniatuurlijn is best geinig om te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Mooie repo! :D
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Leuk inkijkje in UK. En die miniatuurbaan is erg geinig om te zien. :pos: Die spoorbaan lijkt niet eens heel gek ver van Gatwick af te leggen. Misschien toch eens daarheen vliegen en dan een kijkje in Zuid Engeland nemen.
Het is een spectrum.
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Bedankt voor de reacties. :D
Met een gemiddelde snelheid van 23 km/h (13,6 km in 35 minuten) tussen New Romney en Hythe vind ik "schattig" alleen niet helemaal de juiste benaming. ;)
Met een gemiddelde snelheid van 23 km/h (13,6 km in 35 minuten) tussen New Romney en Hythe vind ik "schattig" alleen niet helemaal de juiste benaming. ;)
Het beste station is Folkestone Central. Daarvandaan kun je met buslijn 16 (en waarschijnlijk ook nog andere lijnen) naar Hythe. Folkestone ligt nog wel ruim 2 uur vanaf Gatwick, maar dat is vooral vanwege lange overstaptijden.Karl schreef:Die spoorbaan lijkt niet eens heel gek ver van Gatwick af te leggen. Misschien toch eens daarheen vliegen en dan een kijkje in Zuid Engeland nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8665
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: A holiday in the UK #3: Big and little trains [54]
Leuke verslagen! :)
De vorige had ik wel gezien, maar nog niet gereageerd, dus bij deze dan maar op alle drie tegelijk. ;)
De vorige had ik wel gezien, maar nog niet gereageerd, dus bij deze dan maar op alle drie tegelijk. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten