Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Op het station van de Noord-Franse stad Arras is een man opgepakt na een schietpartij in een Thalys. De man heeft met een kalasjnikov geschoten in de trein die uit Amsterdam kwam, meldt de Franse krant La Voix du Nord. De Franse politie denkt aan een terreuraanslag.
Bron en meer
Op het station van de Noord-Franse stad Arras is een man opgepakt na een schietpartij in een Thalys. De man heeft met een kalasjnikov geschoten in de trein die uit Amsterdam kwam, meldt de Franse krant La Voix du Nord. De Franse politie denkt aan een terreuraanslag.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Dan zal het dus gebeurd zijn in het deel dat ook daadwerkelijk vanuit Amsterdam kwam?Het is nog onbekend waar de man is ingestapt. "Het kan in Brussel zijn, maar ook Amsterdam", aldus Linker.
Edit: Neen. Het gebeurde in het deel dat in Brussel was aangekoppeld.
Laatst gewijzigd door Bram op ma 24 aug 2015, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Yup, 9364 om precies te zijn. Inmiddels is overigens bekend geworden dat de man in Brussel-Zuid is opgestapt.
Komt wel goed schatje.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Tijdig ingrijpen heeft mogelijk een bloedbad voorkomen.
De dader had maar liefst negen magazijnen munitie voor zijn knaljasnikov mee aan boord, en een set messen.
http://is.gd/YxgFMu
De dader had maar liefst negen magazijnen munitie voor zijn knaljasnikov mee aan boord, en een set messen.
http://is.gd/YxgFMu
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Ik snapte al niet waarom tegen 18:45 er ineens een enorme politiemacht de instappers op de TGV's vanuit Lille Flandres naar Mulhouse en Parijs stond te surveilleren, blijkt ineens dat er een uurtje eerder een schietpartij heeft plaatsgevonden op de route waar je net zelf ook overheen reed. Nou, lekker dan hoor. -o-
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Het verhaal was in eerste instantie dat de trein al omgeleid was voordat de schietpartij plaatsvond, maar aangezien de schietpartij volgens de meeste media bij Oignies plaatsvond is de trein daarna denk ik stopgezet en vervolgens via een verbindingsboog naar Arras gestuurd. Had het iets later gebeurd dan had de trein denk ik niet meer op tijd stil kunnen staan voor die verbindingsboog (remafstand op 300 km/u is bijna 10 kilometer).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Op beelden is te zien dat de schutter vastgebonden en al op de grond ligt op het moment dat de trein rijdt, met een flinke snelheid ook nog trouwens.
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Hoe denk je anders dat die acteur z'n hand heeft bezeerd aan het noodremglas...
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Nouja, dat kan zowel voor als na de noodremming geweest zijn natuurlijk
Komt wel goed schatje.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Een uitgebreider verslag van de gebeurtenissen:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... aal-147159
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... aal-147159
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Volgens de Franse acteur die aan de noodrem trok.. verschansten het treinpersoneel dat op dat moment bij de dader in de buurt was, zich in een speciaal hokje..
Dát lijkt mij, hoe moeilijk zo'n crisissituatie ook zal zijn, toch niet de bedoeling.. Men laat letterlijk de klanten / passagiers 'in de kou staan'..
http://nos.nl/artikel/2053329-ik-dacht- ... e-was.html
Dát lijkt mij, hoe moeilijk zo'n crisissituatie ook zal zijn, toch niet de bedoeling.. Men laat letterlijk de klanten / passagiers 'in de kou staan'..
http://nos.nl/artikel/2053329-ik-dacht- ... e-was.html
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Vergeet niet dat je in de Thalys in de 1e klas een heel scala aan cateringmeisjes hebt - die hebben vast geen uitgebreide veiligheidstraining achter de rug.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Waarschijnlijk rent een gewone conducteur of Veiligheid en Servicemedewerker net zo hard naar de HC ruimte als iemand met een Kalasjnikov zich in de trein bevindt.webguy schreef:Vergeet niet dat je in de Thalys in de 1e klas een heel scala aan cateringmeisjes hebt - die hebben vast geen uitgebreide veiligheidstraining achter de rug.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Wie moet anders de hulp coordineren?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Sommige rechtszaken worden gebaseerd op 1 kroongetuigewaldo79 schreef:En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Je hebt toch echt meer aan een conducteur die de machinist en hulpdiensten waarschuwt dan aan een neergeschoten conducteur. Laten we eerst wat meer nieuws afwachten tot we de afweging van de conducteur(s) veroordelen...
En waarom zou je bij een schietpartij aan de noodrem trekken, de politie e.d. kan misschien veel eerder ingrijpen als de trein op een goed bereikbaar station staat dan wanneer de trein ergens op een viaduct tot stilstand komt. Misschien sloten de conducteurs zicht wel juist op om te zorgen dat hulpdiensten zo snel mogelijk de trein konden bereiken. Om dan aan iedereen kenbaar te maken waar ze zitten door op de deur te gaan rammen, lijkt me ook niet helemaal de oplossing...
En waarom zou je bij een schietpartij aan de noodrem trekken, de politie e.d. kan misschien veel eerder ingrijpen als de trein op een goed bereikbaar station staat dan wanneer de trein ergens op een viaduct tot stilstand komt. Misschien sloten de conducteurs zicht wel juist op om te zorgen dat hulpdiensten zo snel mogelijk de trein konden bereiken. Om dan aan iedereen kenbaar te maken waar ze zitten door op de deur te gaan rammen, lijkt me ook niet helemaal de oplossing...
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Bureaustoelargumentatie
Treinpersoneel bestaat uit mensen. Ze zijn vaak best wel getraind, maar in dit soort gevallen moet in een split-second voor een zo veilig mogelijke oplossing gekozen worden. Met meer geluk dan wijsheid is dat zonder al te veel kleerscheuren gelukt. Dat is zeer fijn, maar als het anders was gelopen had het personeel zeker geen trap na horen te krijgen van het legertje helden-op-sokken die het allemaal zelf denken beter te weten maar als het er op aankomt ook geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
Treinpersoneel bestaat uit mensen. Ze zijn vaak best wel getraind, maar in dit soort gevallen moet in een split-second voor een zo veilig mogelijke oplossing gekozen worden. Met meer geluk dan wijsheid is dat zonder al te veel kleerscheuren gelukt. Dat is zeer fijn, maar als het anders was gelopen had het personeel zeker geen trap na horen te krijgen van het legertje helden-op-sokken die het allemaal zelf denken beter te weten maar als het er op aankomt ook geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
En wat kan een conducteur doen tegen een zwaarbewapend persoon? Meest nuttige is jezelf opsluiten in een hokje met communicatieapparatuur, en indien aanwezig een monitor waarop je de beelden van de bewakingscamera's kunt zien.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Dat is een omstreden methode die vaker mislukt dan lukt. Ik zou je aanraden met een beter voorbeeld te komen.regenmaker schreef:Sommige rechtszaken worden gebaseerd op 1 kroongetuigewaldo79 schreef:En sinds wanneer mogen we afgaan op het oordeel van maar 1 persoon :N
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Een hogesnelheidslijn is gebouwd om zo ontoegankelijk mogelijk te zijn van buitenaf. Door de noodremming heeft de machinist nu de tijd gehad om contact op te nemen met de verkeersleiding en een alternatieve route naar Arras te rijden in plaats van nog een half uur tot TGV Haute-Picardie of zelfs een uur tot Paris-Nord door te moeten kachelen.matti93 schreef:En waarom zou je bij een schietpartij aan de noodrem trekken, de politie e.d. kan misschien veel eerder ingrijpen als de trein op een goed bereikbaar station staat dan wanneer de trein ergens op een viaduct tot stilstand komt. Misschien sloten de conducteurs zicht wel juist op om te zorgen dat hulpdiensten zo snel mogelijk de trein konden bereiken. Om dan aan iedereen kenbaar te maken waar ze zitten door op de deur te gaan rammen, lijkt me ook niet helemaal de oplossing...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Agenten op straat konden ook niets doen tegen de daders van de aanslag op de Charlie Hebdo-redactie in Parijs. Een is er zelfs geëxecuteerd, twee anderen in een politieauto hebben geluk gehad doordat de bestuurder volgas achteruit is gereden. Dan hebben we het over veiligheidspersoneel met een handvuurwapen. Wat moet een conducteur met een kniptang tegen zo'n fanaat uitrichten dan?
Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
3 kilometer bij 300km/u.Bee schreef:Het verhaal was in eerste instantie dat de trein al omgeleid was voordat de schietpartij plaatsvond, maar aangezien de schietpartij volgens de meeste media bij Oignies plaatsvond is de trein daarna denk ik stopgezet en vervolgens via een verbindingsboog naar Arras gestuurd. Had het iets later gebeurd dan had de trein denk ik niet meer op tijd stil kunnen staan voor die verbindingsboog (remafstand op 300 km/u is bijna 10 kilometer).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Niks, maar dat kunnen de passagiers ook niet.. nu ja, op enkele na dan die hun professie inzetten in hun vrije tijd.nvdw schreef:(..) Wat moet een conducteur met een kniptang tegen zo'n fanaat uitrichten dan?
Bekijk het vanuit het perspectief van de reiziger.
Die ziet op reguliere treindiensten al 'vaak' de man/vrouw met de kniptang / kaartlezer in een machinistenruimte (of 1 klas rijtuig) glippen om er bij het volgende station weer uit te komen..
Als je een dergelijk beeld tijdens een crisis situatie ziet.. verwacht je (denk ik) dat de mensen die ten dienste staan zich zichtbaar daarvoor inzetten.
Als er tijdens vlucht van een vliegtuig iets mis gaat.. dan spreekt vaak de gezagvoerder en zullen de stewardessen zijn instructies opvolgen en delen met de passagiers.. Ze vluchten, volgens mij, niet de pilotencabine in.. Wél kunnen ze, verplicht, op hun eigen plek moeten zitten..
Enfin, er komt een onderzoek naar..
Wat ik dan wel apart vind, als leek, is dat er kennelijk in zo'n cabine een stukje besturing van de trein zit om hem dus in noodremfunctie af te laten remmen.. Zou bedacht kunnen zijn in geval de machinist onwel raakt? Daar is de dodemansknop weer voor.. dat zal het dus wel niet wezen..
Lijkt mij ook niet.nvdw schreef: Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
Re: Schietpartij in Thalys uit Amsterdam bij Arras
Mij ook niet. Dan kom je toch ook niet aan zoveel wapens? Kalashnikov, mes, en een hoop pistolen..Durashift schreef:Lijkt mij ook niet.nvdw schreef: Kijk eens wat die militair aan verwondingen heeft opgelopen. Dat geeft wel een idee met wat voor figuur ze te maken hebben gehad. In elk geval geen arme uitgehongerde overvaller, zoals zijn advocaat nog durft te beweren.
Nu net nadat dit is gebeurd denkt men ook aan zwaardere beveiliging (logisch en er valt ook wel wat voor te zeggen) maar ook aan het weer dichtgooien van de grenzen, of in ieder geval strengere grenscontroles. Druppel op een gloeiende plaat.. een gek die wat wil uitspoken krijgt dat echt wel voor elkaar, linksom of rechtsom. Die grenzen maken echt niks uit.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten