OVer je reiservaringen in augustus 2015

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door ODRAIL »

Vanmiddag rond 17:00 uur op lijn B richting Nesselande 5 tot 10 minuten vertraging.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Ronald »

Goeie genade, met de RE3 Berlin-Stralsund kom je na Berlijn na bijna drie uur pas weer serieuze bebouwing tegen. Pfff....
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Ardan »

Je vraagt je inderdaad echt af hoe zo'n grote stad als Berlijn in zo'n uitgestorven hoek van het land kon ontstaan..
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Thom91 »

Klein beginnen!
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door waldo79 »

webguy schreef:Maar niet met je Nederlandse pas, of wel?
Ja, met een ING-pas lukte het zonder het pasje in de automaat te steken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Je vraagt je inderdaad echt af hoe zo'n grote stad als Berlijn in zo'n uitgestorven hoek van het land kon ontstaan..
Het wordt alleen maar erger ook. Brandenburg als deelstaat kachelt zo'n 30.000 inwoners per jaar achteruit, waarbij geldt: hoe verder van Berlijn, hoe groter de scheefgroei. Potsdam heeft in 10 jaar 12% meer inwoners gekregen, maar Frankfurt/Oder is 16% van de inwoners verloren. Cottbus is sinds 2011 zelfs officieel geen "Großstadt" meer volgens de Duitse definitie (minimaal 100.000 inwoners).

Berlijn heeft vooral een voorspoedige groei gehad omdat het al heel lang een hoofdstad was (bovenal van het machtige Preußen), maar de stad heeft ook een lange geschiedenis van religieuze vrijheid gehad waardoor veel onderdrukte mensen naar de stad vluchten, bijvoorbeeld Joden en Franse Hugenoten. En toen de stad eenmaal groot was kwam het onderwijs en de industrie dat weer meer mensen naar de stad trok.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Ardan »

Bee schreef:maar Frankfurt/Oder is 16% van de inwoners verloren.
Het is een daling die ook veel (alles?) met de Wende te maken heeft. In 1989 had de stad 87.000 inwoners, het hoogste ooit. Nu nog maar 58.000, één derde minder..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Suus »

Het probleem is wel dat je met dergelijke krimp ook de voorzieningen niet overeind kan houden. Nu hebben bijvoorbeeld Frankfurt en Cottbus nog een tram, maar ik geef dat geen twintig jaar meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Ardan »

In Frankfurt zat men zelfs nog te denken aan een uitbreiding van de tram naar Słubice (17.000 inw), alleen de bevolking van Frankfurt was tegen. Toen is er een buslijn ingesteld, die nu één van de drukste van de stad is. Of dat nou Duitsers zijn die naar Polen willen of andersom weet ik niet, heb de bus wel zien rijden in Słubice maar niet echt erop gelet. Ik ben nu twee keer in Słubice geweest maar ik hoef het ook niet meer :P De sigaretten zijn spotgoedkoop maar de kwaliteit is er ook naar, en ik heb er eigenlijk ook alles wel gezien wat er te zien valt.
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door baladid »

Ardan schreef:Je vraagt je inderdaad echt af hoe zo'n grote stad als Berlijn in zo'n uitgestorven hoek van het land kon ontstaan..
Duitsland is in de 20e eeuw natuurlijk gekrompen en dat vooral in het oosten. Kijk eens op een kaart van 1914 en kijk hoe groot Duitsland was - Je kon van Berlijn met de trein nog 750 kilometer oostwaarts naar Eydtkuhnen (thans Tsjernysjevskoje) zonder Duitsland te verlaten. Bovendien was Berlijn omgeven door grote steden als Charlottenburg of Neukölln- deze zijn nu allemaal gedeelte van Berlijn.
Maar Berlijn werd pas laat groot - 1700 was het de 12e stad van Duitsland (al ligt een gedeelte van de toen grotere steden als Wenen, Brugge, Brussel, Gent, Luik, Praag en Breslau thans niet meer in Duitsland) 1701 ontstond Pruisen - Pruisen groeide en zo groeide Berlijn.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Daniel »

De 1718 reed vanmorgen van Amersfoort Vlasakkers tot Den Dolder linkerspoor om een goederentrein die voor Den Dolder stilstond te passeren. Die zal daar wel gestrand zijn want dit is toch wel een onhandige inhaalmanouvre met vertragingen voor tegentreinen als gevolg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Reiziger Delft »

En ook met als gevolg dat de IC naar Schothorst weer eens op Amersfoort werd gekeerd, waardoor die van 7:34 uit Schothorst uitviel. :evil:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door regenmaker »

Heb altijd, als er weer iets tegen zit met het openbaar vervoer dan is het negen van de tien keer de trein en niet de bus. Gisteren reden er minder intercities tussen Arnhem en Nijmegen vanwege een seinstoring.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Michael »

Zat toestraks met een vriendin in de lijn 119 van Breda Woonboulevard naar Breda station. Zij moest daar verder met lijn 132 maar werd door die chauffeur erop gewezen dat het kaartje dat ze in lijn 119 van vorige week was. Stempel bleek op afgelopen zondag te staan. Maar ze had hem net gekocht in lijn 119 (ik was erbij)M Maar de chauffeur geloofde het niet dat de stempel niet goed stond omdat het nu al dinsdag is. Dus moest ze een nieuw kaartje kopen. Ik heb vervolgens een bericht naar Arriva via Twitter gestuurd. Ze hadden contact opgenomen met de chauffeur van lijn 119. En wat bleek: de stempel stond inderdaad verkeerd. Die vriendin krijgt het teveel betaald bedrag terug (€5,50) zodra ze een restitutieverzoek heeft ingediend.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door regenmaker »

Is het niet handiger om gewoon de OV-chipkaart te gebruiken? ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door isadora »

Wel een snelle actie van Arriva. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Michael »

regenmaker schreef:Is het niet handiger om gewoon de OV-chipkaart te gebruiken? ;)
Ze had een dagkaartje gekocht omdat de reis die ze maakte goedkoper was dan op saldo met de OV-Chipkaart :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Daniel »

En da's iets wat natuurlijk ook nogal vaak voorkomt als je van een van de dorpen in Brabant naar de grotere stad wilt. Al helemaal als je ook nog terug wilt en geen kortingsproduct hebt op je OVC.

Over OV-chipkaarten gesproken... een chauffeur op U-OV lijn 63 was nogal enthousiast reizigers aan het tippen dat de Arriva lijn 81 die voor 'm reed ook naar het station ging. Dat kan echter weer een duur grapje worden als je op een abonnement reist.
En 't was nou ook niet echt zo dat 'ie door de vele instappers in de vertraging geholpen werd, de bewuste rit reed met -4 namelijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Frank »

Vanmiddag voor het eerst met het openbaar vervoer tussen Duiven (industrieterrein) en Elst gereisd; dat zal de komende tijd nog wel vaker gebeuren. Volgende week komt daar een nieuwe buslijn naast de huidige 61 (Duiven industrieterrein - Westervoort - Arnhem), maar deze week nog niet. Minstens net zo irritant was dat er door werkzaamheden geen treinen reden. Dat wist ik natuurlijk van tevoren, maar irritant is het nog wel. In ieder geval was het een goede mogelijkheid om de lange ritten van de 61 eens te proberen: de spitsritten die niet eindigen bij station Westervoort maar helemaal doorrijden naar station Arnhem. Vanaf de halte waar ik instapte waren we met z'n zessen; onderweg werden het er niet meer dan negen mensen, maar het was vroeg in de middagspits en nog niet alle vakanties zijn voorbij. Verder was het een slechte "generale", want er was een ongeluk gebeurd op de Pleijroute (in twee richtingen afgesloten) en het hele industrieterrein in Arnhem - waar de buslijn in de volle lengte overheen rijdt - stond vast. Uiteindelijke aankomst te Arnhem met +20; dat zijn busvertragingen die ik niet meer gehad heb sinds de 212 jaren en jaren geleden. NS deed ook nog een duit in het zakje doordat de treinen richting Nijmegen een paar minuutjes tegengehouden werden omdat de seinen gereset moesten worden oid. Uiteindelijk met iets van +25 aangekomen in Elst.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Gamma »

Vraag:
Vandaag vertrok trein 12685 (oorspronkelijk vertrek 23:07 van Amsterdam Centraal naar Zwolle) met +9 uit Amsterdam Centraal.
Sprinter 4685 vertrok op tijd om 23:10 van Amsterdam Centraal naar Zwolle, en dus voor de vertraagde Intercity naar Zwolle.
Volgens OVtijden.com kwam 12685 met +5 aan in Almere en reed Sprinter 4685 ook op tijd, maar nu achter de IC.
Waar is de Sprinter ingehaald? Weesp? Waarom ondervond de Sprinter geen hinder? En zou dat andere treinen (bijv naar Amf) hebben vertraagd of kan dat zonder problemen? Vast niet, anders had dit altijd al gekund.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Geert »

Daniel schreef:En 't was nou ook niet echt zo dat 'ie door de vele instappers in de vertraging geholpen werd, de bewuste rit reed met -4 namelijk :wink:
Lijn 63 is gewoon niet bedoeld voor vervoer in de stad 8-) (Toen ik een tijdje vaak van Utrecht naar Vianen moest had ik er altijd een hekel aan als de bus niet doorreed door reizigers in de stad ;))
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Daniel »

Tja, 63 was dan ook zo'n geniale lijn die niet stopte bij haltes waar hij toch naast stilstond door een rood verkeerslicht. Is wel verminderd doordat 'ie nu naar de Jaarbeurszijde gaat.
Aantal stadsreizigers op die lijn valt op zich nog mee. Je ziet ze nogsteeds vooral naar 65 lopen als die twee naast elkaar staan te hanteren en hij rijdt vooral op tijden die toch niet op de instappers aansluiten. Had 'm gister ook alleen doordat hij vroeg was en daardoor voor de 66 zat die op de late 65 had moeten volgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door VIRM »

En ze proberen het weer op Den Haag Centraal. Na de grote prullenbak die op de blindegeleidelijn stond vorige week (en die ik maar aan de kant sleepte), had ProRail gisteren een ander lumineus idee: we verplaatsen de blindegeleidelijn in de centrale hal ietsje, zodat hij vlak vóór een bankje langs loopt. Want uitgestoken voeten en tassen op de ribbeltegeltjes is een handig idee. Als ik ze eens geblinddoekt door hun eigen zooi heen zou leiden, zouden ze 't in hun broek doen van schaamte. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door microshit »

Pff dat was even wat op Shl net. Man in het spoor gevallen, hoop gegil want er zou bijna een trein aankomen. Door een paar mensen het perron op gehesen, ging vervolgens niet ver van de rand af zitten. Komt de trein de tunnel uit rijden, stapt 'ie nog een keer van het perron af. Enige wat dus in me op kwam was dat 'ie nu dus in levensgevaar was, ergo: machinist laten stoppen. Reageerde keurig en was maar goed ook, hij moest er weer op geholpen worden.
Conductrice bevestigde m'n vermoeden, nadat ze was wezen kijken: rook naar alcohol. Dacht dat de trein aan de andere kant van de buis de zijne was en wilde er heen lopen :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2015

Bericht door Daniel »

Vanmorgen een gevalletje gelukkig liggen de wissels er nog... op Utrecht Centraal was het wissel dat vanaf de buurtsporen toegang geeft tot de lage sporen naar Overvecht stuk, monteurs waren er al druk mee bezig.
De [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] reed niet en de [serie=Sprinter|2015|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] was tussen Utrecht en Den Dolder opgeheven, anders werd het wat druk met maar één spoor. De [serie=Stoptrein|2015|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] en [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] vertrokken van spoor 4 en gingen vervolgens via de hoge sporen richting de overloopwissels vlak voor Overvecht waar ze weer de normale sporen op konden. Op die manier bleven de gevolgen beperkt tot vrij kleine aankomstvertragingen voor de ICs uit Amersfoort die bij Overvecht even moesten wachten op de Sprinter die hen tegemoet kwam op hetzelfde spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten