Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ik verbaasde me ook al over die vermeende relatie ja. Bij overnamegesprekken zullen toch over het algemeen niet de vervoersontwikkelaars aanwezig zijn. Naast dat het Keolis is wat Qbuzz wil overnemen, niet Syntus zelf.

Maarja, weer een soap dus. Gelukkig is er nog anderhalf jaar de tijd voor de concessie start...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Carlos0_0 »

Viel te verwachten Connexxion is gewoon een slechte verliezer, na stad en streek nu ook provincie Utrecht kwijt raken kunnen ze niet hebben.
Ja het komt hart aan je ben toch best een groot en belangrijk gebied kwijt, maar dan had je maar beter moeten inschrijven.

En die klacht die ze over Qbuzz hebben slaat ook nergens op.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Bee schreef:Heel curieus.
(..) Heeft Keolis alle documenten in de kantoren van Qbuzz kunnen doorsnuffelen ofzo?
Dat is meestal, bij een overname/fusie wel mogelijk.. Heet een due dilligence (boeken onderzoek).
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Naar mijn mening geld hier weer "Connexxion verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Naar mijn mening is Connexxion ook op dubieuze wijze aan de concessie IJsselmond gekomen.
Deze hebben ze ook van Syntus afgepakt.
Laat XX maar eens een toontje lager zingen.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sneltram »

IJsselmond was nu juist een concessie die Connexxion wel echt heeft gewonnnen. Weliswaar had de Provincie de telcijfers niet op orde, maar Syntus heeft in IJsselmond gewoon een rekenfout gemaakt (halteringen van bepaalde duur niet meegenomen in DRU berekening terwijl dit wel moest. Daardoor onder de minimumprijs per DRU gekomen).

Concessie Zeeland en Haarlem IJmond is dan weer een andere zaak. Voor Zeeland gaan de geruchten dat de zaak door Connexxion is geschikt. En Haarlem IJmond, tja.

Het zal er wel mee eindigen dat Connexxion voor de hoofdprijs nog een jaartje door mag rijden zoals eerder in IJsselmond en BRU.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Zonnig schreef:Naar mijn mening geld hier weer "Connexxion verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Naar mijn mening is Connexxion ook op dubieuze wijze aan de concessie IJsselmond gekomen.
Deze hebben ze ook van Syntus afgepakt.
Laat XX maar eens een toontje lager zingen.
Om nog maar niet te spreken over Zeeland en Haarlem-IJmond. Haarlem-IJmond is de soap nog steeds niet afgelopen en Zeeland is toch niet winstgevend. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Michael »

Mocht Connexxion een jaar langer door moeten blijven rijden mogen ze weer een blik bussen opentrekken. Een aantal bussen uit de 41**/42** serie. gaan namelijk eind volgend jaar naar Voorne-Putten om de 83** serie te vervangen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mompelt iets over een serie voertuigen die z'n loopbaan in Utrecht is begonnen, nog relatief jong is en na Zeeland werkloos...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wacht, dus Connexxion doet op de laatste dag nog een bezwaar? Wat een eikels, maar ja het gaat allemaal alleen maar om geld.
Ugh, en ik was zo nieuwsgierig naar het bod van Syntus
Ik heb geen onderschrift
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Somoht »

Dat is standaard hoor; doet Syntus zelf ook en heeft niet eens zo zeer te maken met vertragingstechnieken; zeker gezien de relatief lange implementatietijd van deze concessie speelt dat denk ik ook veel minder een rol. Waarom zou je ook niet de langst mogelijke termijn nemen om je bezwaar voor te bereiden?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Dat het nu nog 1,5 duurt voordat de concessie start heeft de provincie vermoedt ik heel bewust gedaan. Omdat ze zagen hoever Connexxion ging om de concessie Regio Utrecht binnen te slepen.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door mijack1985 »

Wat een doemscenario's lees ik weer zeg. CXX slechte verliezers of whatever. Alsof alleen Connexxion bezwaren maakt bij verloren concessies. Soms heeft bezwaar maken ook echt wel nut. Zie bv bij Arriva in Oost Brabant (een van de weinige of zelfs de enige waar bezwaar maken nuttig uitpakte). Laten we gewoon afwachten, het duurt sowieso nog anderhalf jaar.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door matti93 »

Bij dit soort stellingen zou men wat mij betreft toch best een bron of iets uitgebreidere argumentatie mogen gebruiken.
Connexxion houdt zich aan de regels door binnen de bezwaartermijn bezwaar in te dienen, dankzij dit soort termijnen is het mogelijk om een bezwaar goed voor te bereiden en blijft er na de termijn voldoende tijd over om die bezwaren te behandelen.
Als Connexxion deze concessie makkelijk zou laten gaan, dán was Connexxion een slechte verliezer, want het kost (waarschijnlijk) banen van ondersteunend personeel en het gaat ten koste van de schaalvoordelen waar ook in de andere concessies van Connexxion van geprofiteerd wordt en is dus slecht voor de reizigers daar.
Verder is het niet Connexxion die bepaalt wat er met het bezwaar gebeurt, dat is in eerste instantie de concessieverlener en in tweede instantie de rechter. Als Connexxion of welk ander bedrijf dan ook erin slaagt voor vertraging te zorgen, dan vond de concessieverlener of de rechter dus dat het bezwaar niet onterecht was.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

@matti93 > Wat voor de ene vervoerder een nadeel is zal voor de ander een voordeel zijn. Syntus kan extra personeel aantrekken en synergievoordelen behalen. Dat dit bij XX dan negatief uitpakt is een feit, dan hadden ze maar lager / met een beter product moeten inschrijven.
De voordelen kunnen nu voor de Syntus-reiziger zijn en dan kan de reiziger buiten de randstad ook eens profiteren van mogelijke voordelen.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Op OV Pro.nl is een uitgebreid artikel verschenen over het bezwaar maken van Connexxion.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door matti93 »

Zonnig schreef:dan hadden ze maar lager / met een beter product moeten inschrijven
We weten niet precies wat er geboden is, en misschien had Connexxion wel het beste eerlijke bod, maar hebben andere bedrijven een beter bod kunnen uitbrengen omdat zij de mededingingswet hebben overtreden. Het artikel van OV Pro somt wat dubieuze zaken op waarvan ik me wel kan voorstellen dat Connexxion dat uitgezocht wil hebben.
Naar mijn idee moet juist voorkomen worden dat bedrijven te goedkoop inschrijven om een concessie te winnen. Dat lijdt er in de loop van de concessie toe dat er te weinig geld is en ofwel de reiziger de dupe wordt ofwel de provincie meer moet betalen. Ik hoop dat in dit geval het beste maar wel realistische en eerlijke bod wint...
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Op Treinzreiziger.nl las ik dat de verkoop van Qbuzz voorlopig niet doorgaat. Zal dit denken jullie ook nog invloed hebben op het bezwaar wat Connexxion tegen de Provincie Utrecht heeft ingediend?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Somoht »

Zelfs als de verkoop afketst kan er nog informatie uitgewisseld zijn tijdens gesprekken cq. het is dan nog steeds niet uitgesloten dat de mededingingswet is overtreden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Het vreemde vind ik dat qbuzz niet eens meedeed aan de aanbesteding en connexxion toch bezwaar indient.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Aldus mijn weten zou volgens geruchten toch Qbuzz en Syntus overleggen hebben met elkaar? Daarop zou het bezwaar kunnen zijn gebaseerd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Ja, maar overleggen hoeft toch niet per se te gaan over de aanbesteding in de concessie Utrecht? Vind het wel ver gezocht hoor.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door BR628 »

NS en Qbuzz zijn tot alles in staat is gebleken in Limburg. Juist door het niet inschrijven van Qbuzz en juist wel door Syntus in Utrecht terwijl je juist Qbuzz zou verwachten ivm de concessie BRU is het niet onlogisch dat er bij CXX vermoedens bestaan dat zaken hier mogelijk niet helemaal eerlijk verlopen zijn.

Voordat zo'n bezwaar wordt ingediend hebben er wel een aantal juristen over gebogen, dus zullen zij ongetwijfeld zeker van hun zaak zijn als ze zo'n bezwaar indienen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het niet inschrijven van qbuzz juist meer dan logisch na zo'n Limburg situatie.
Qbuzz had zelfs openlijk gezegd zich tijdelijk gedeisd te houden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Niet inschrijven als je tenderteam op non-actief gesteld was is inderdaad niet meer dan logisch. En het is ook weer niet zo dat Syntus pas ergens later in de procedure interesse kreeg (dat zou verdacht geweest zijn), die hadden ook al gereageerd op de marktconsultatie bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

CXX wil gewoon langer doorrijden. Lekker rekken is CXX goed in. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], steveng en 88 gasten