Visie en gegevens busvervoer Almere

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Zonnig »

Een R-Net Almere Utrecht kan wel haltes bij Hilversum en Maartensdijk krijgen maar deze mogen dan alleen reizigers bedienen die van / naar Almere gaan anders kan Qbuzz / XX Gooi er bezwaar tegen maken en dat wordt dan ook toegekend.

Een tram in Almere is geeneens zo gek maar Almere wil er eigenlijk geen geld aan uitgeven.

Kunnen we ook niet iets met aanhangers achter de 12 m bussen? Er is al een proef mee geweest in Gelderland bij Arriva.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door OVwatcher »

Meltrain schreef:Laat ik eens met een ander idee komen: is het niet beter als Almere een aantal tramlijnen aanlegt?
De ruimte is er al (vrije busbanen), dus het gaat alleen nog om rails en bovenleidingen (waarvan ik besef dat die ook niet gratis zijn).

De voordelen zijn wel dat trams langer mee gaan dan bussen, dat de capaciteit groter is en dat trams vaak comfortabeler zijn.
Lijnen als 1, 3 en 7 hebben op dit moment een hoge frequentie, dus zulke lijnen komen het eerst aan de beurt.
Het nadeel is dat alles ineens stil ligt als er 1 defect gaat of om andere reden stil valt. Ik vind de tram een enorm overschat vervoermiddel. Bussen zijn veel flexibeler.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Zonnig schreef:Een R-Net Almere Utrecht kan wel haltes bij Hilversum en Maartensdijk krijgen maar deze mogen dan alleen reizigers bedienen die van / naar Almere gaan anders kan Qbuzz / XX Gooi er bezwaar tegen maken en dat wordt dan ook toegekend.

Een tram in Almere is geeneens zo gek maar Almere wil er eigenlijk geen geld aan uitgeven.

Kunnen we ook niet iets met aanhangers achter de 12 m bussen? Er is al een proef mee geweest in Gelderland bij Arriva.
Ik word soms zo moe van dat hokjesdenken van vervoerders. Laat eens iemand de reiziger centraal zetten. Die wil van A naar B en het liefst zo snel mogelijk. Je kan ook afspraken maken met aangrenzende vervoerders over hoe het OV verbeterd kan worden voor de reiziger. en dan bijvoorbeeld afspreken dat lijn 150 ook bij Eemnes (hier kan dan ook de R-net 320 gaan halteren), Hilversum en Maartensdijk. Hier kunnen meer busreizigers en minder autogebruik tot gevolg hebben.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door isadora »

Zo snel mogelijk toch?
En dan toch maar haltes bij die boerengehuchten als Eemnes en Maartensdijk, dat volg ik niet helemaal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Volgens mij moet je trams ook nog eens niet willen om dezelfde reden die voor de 24-meters wordt gegeven. Bovendien kun je een tram, om mijn leraar verkeersmanagement te citeren, als slechts een uit de hand gelopen projectje van railhobbbyisten beschouwen, argumenten zijn hierboven al gegeven (tram stuk: probleem. Stukje van de route tijdelijk opgebroken: probleem, pallet met dozen sinaasappelen van een truck gevallen: probleem). Voordeel van trams is natuurlijk wel dat ze lokaal geen verontreiniging veroorzaken, maar er bestaan ook diverse vormen van elektrische bussen. Wat dat betreft denk ik dat Almere een geweldige keuze heeft gemaakt door busbanen aan te leggen: bij al dan niet geplande onregelmatigheden kun je altijd nog zonder al te grote problemen van de geplande route of rijstrook afwijken.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Zonnig »

Mee eens dat het hokjes denken een goed vervoer in de weg staat.

Zou het een oplossing zijn dat de OV-budgetten teruggaan naar een landelijke OV-autoriteit die dan een aanbesteding doet op het uidige concessie-niveau met daaraan gekoppeld grensoverschrijdende lijnen. Wil een stad of provincie meer dan zullen zij daar een vergoeding voor aan de OV-autoriteit moeten betalen. Bijkomende voordeel is dat er dan op landelijk niveau veel meer kennis is over de OV-aanbestedingen en daardoor missers als in Limburg en Utrecht/stad-regio mogelijk voorkomen kunnen worden.

Voordeel is dat dan een lijn 150 een breder publiek kan bedienen.
Maar ook de mogelijkheid dat de 315 weer gaat rijden tussen Lelystad en Groningen
De 50 tussen Utrecht en Arnhem
Enz enz.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Pim-AllianceB95 schreef:Volgens mij moet je trams ook nog eens niet willen om dezelfde reden die voor de 24-meters wordt gegeven. Bovendien kun je een tram, om mijn leraar verkeersmanagement te citeren, als slechts een uit de hand gelopen projectje van railhobbbyisten beschouwen, argumenten zijn hierboven al gegeven (tram stuk: probleem. Stukje van de route tijdelijk opgebroken: probleem, pallet met dozen sinaasappelen van een truck gevallen: probleem). Voordeel van trams is natuurlijk wel dat ze lokaal geen verontreiniging veroorzaken, maar er bestaan ook diverse vormen van elektrische bussen. Wat dat betreft denk ik dat Almere een geweldige keuze heeft gemaakt door busbanen aan te leggen: bij al dan niet geplande onregelmatigheden kun je altijd nog zonder al te grote problemen van de geplande route of rijstrook afwijken.
Non-argument. Iedere stad zou vrije busbanen aanleggen als het daar de keuze toe had. Almere kon dat omdat het van de grond af werd opgebouwd, in Amsterdam geldt dat totaal niet.
Komt wel goed schatje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

315 toont juist perfect aan dat 'op de lijn aanbesteden' gewoon mogelijk is: het was altijd een aparte concessie. Met de komst van de Hanzelijn is dat echter losgelaten. Andere oplossingen zijn natuurlijk het actief gaan toewijzen van lijnen aan buurconcessies: zo zou Gelderland lijn 51 of 52 aan Utrecht kunnen 'geven' en Friesland 310 aan Groningen. Dat lost overigens niet alle problemen op: zie bijvoorbeeld de verbinding Zuidplein - Oude-Tonge: daar wil je eigenlijk om en om rechtstreeks naar Stellendam/Zierikzee rijden, en als beide concessies dan in handen zijn van andere vervoerders die ook nog eens opbrengstverantwoordelijk zijn loop je het risico dat men elkaar gaat beconcurreren door net voor de collegavervoerder aan te vertrekken, bijvoorbeeld.

@Thom: Ik probeer hier te beargumenteren waarom de keuze voor een tram geen logische zou zijn voor Almere, niet Amsterdam belachelijk te maken.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

De reiziger moet toch centraal staan bij een OV-bedrijf? Meer reizigers is meer werkgelegenheid?

Maartensdijk heeft 5000 inwoners, en Eemnes heeft er 8000. Dit zijn toch weer eventueel 130 2-ster abbonementen(1% van de inwoners) en dus 1 ton extra inkomsten (elk 2-ster abbo jaar = 800 euro).
De verbinding Laren-West - Utrecht heeft ook een snellere verbinding dan, maar ik weet niet hoeveel potentiële reizigers dat zijn. Eventueel laat je bij Eemnes / Laren West ook R-net 320 halteren. Heeft Eemnes een snellere verbinding dan de 109 naar Hilversum.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 27 aug 2015, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Pim-AllianceB95 schreef:
@Thom: Ik probeer hier te beargumenteren waarom de keuze voor een tram geen logische zou zijn voor Almere, niet Amsterdam belachelijk te maken.
Het maakt niet uit welke stad ik als voorbeeld had genomen. Je argument is dat Almere een geweldige keuze heeft gemaakt door busbanen aan te leggen. Dat slaat natuurlijk kant noch wal want iedere stad die de keuze had om dat te doen had dat gedaan. Er worden niet voor niets op plekken waar het kan vrije busbanen aangelegd..
Komt wel goed schatje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat slaat op dat het zonde zou zijn om er nu alsnog een tram aan te leggen. Verder laat ik de discussie nu maar rusten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door isadora »

CamilleKreemers schreef:.....Eventueel laat je bij Eemnes / Laren West ook R-net 320 halteren. Heeft Eemnes een snellere verbinding dan de 109 naar Hilversum.
R-net lijn 320 is allang geen R-net-waardige lijn meer.
In Huizen stopt deze zo ongeveer bij elke dikke boom. Tevens is de Vmax terug gebracht naar 80.
En dan nog eens extra halteren bij Eemnes, maakt het als R-net-lijn helemaal een lachertje.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

R-net zelf is al een lachertje. In Waterland halteer je ook bij elke struik. Het is een netwerk van frequente verbindingen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Thom91 »

Pim-AllianceB95 schreef:Dat slaat op dat het zonde zou zijn om er nu alsnog een tram aan te leggen. Verder laat ik de discussie nu maar rusten.
Want? Op een busbaan zou je in de toekomst altijd nog een tram aan kunnen leggen.
Komt wel goed schatje.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Delftse Chauff »

CamilleKreemers schreef:De reiziger moet toch centraal staan bij een OV-bedrijf? Meer reizigers is meer werkgelegenheid?
Centraal staan de eisen van de opdrachtgever. Meer werkgelegenheid komt er alleen als de opdrachtgever voor meer DRU's betaalt. Passagiers zijn een vervelend bijproduct die een vertragende werking hebben op de dienstregeling.

Dat is voor de meeste chauffeurs ook het frustrerende. Wij denken nog klantgericht, maar van het bedrijf uit krijg je dan te horen: "we rijden niet voor de passagier, maar voor de opdrachtgever"
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Moet je nagaan wat een verschil er heerst tussen datgene wat de chauffeurs vinden en wat het bedrijf doet. De reiziger moet naar mijn inzien toch centraal staan, aangezien de kostendekkingsgraad steeds hoger moet worden. De reiziger kan hierin een rol spelen, want die moeten vervoerd worden. Vaak zie je wel dat politiek het reizigersdenken enorm tegenwerkt door allerlei eisen te stellen of het gewoon onmogelijk te maken.

De politiek houdt toch graag alles in eigen hand. Die "nemen" hun verantwoordelijkheid als het goed gaat, maar schuiven het heel snel af als iets niet goed gaat.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Delftse Chauff schreef:
CamilleKreemers schreef:De reiziger moet toch centraal staan bij een OV-bedrijf? Meer reizigers is meer werkgelegenheid?
Centraal staan de eisen van de opdrachtgever. Meer werkgelegenheid komt er alleen als de opdrachtgever voor meer DRU's betaalt. Passagiers zijn een vervelend bijproduct die een vertragende werking hebben op de dienstregeling.
Dat is niet helemaal waar, als je een subsidie van bijvoorbeeld 100 miljoen euro hebt, en een DRU 100 euro kost, kun je een miljoen DRU's aanbieden bij een kostendekkingsgraad van 0%. Als je bussen dusdanig goed bezet zijn dat je kostendekkingsgraad 50% is, 'kost' een DRU nog maar 50 euro subsidie en kun je twee keer zoveel DRU's (en werkgelegenheid) bieden.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

dan moet je DRU-tarief gedurende de concessie wel gewijzigd kunnen worden. Veel overheden hanteren voor een complete concessieperiode (bij reizigersopbrengst bij vervoerder) ervoor om het DRU-tarief vast te zetten. Je kan ook jaarlijks met de vervoerder kijken of een iets lager DRU-tarief haalbaar is met meer DRU (dus effectief een gelijk aantal miljoen euro te houden.)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8606
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door Milco »

Even over mijn plan voor een Randstadnetlijn Almere Haven – Hout – Blaricum – Utrecht De Uithof (wat inmiddels op de vorige pagina staat…);
Lijn 156 wordt wel opgeheven, maar deze Rnetlijn neemt deze route over tussen ‘t Oor en Blaricum. Als bij Blaricum Carpool een goede verknoping is met lijn 320, dan kunnen reizigers van en naar Hilversum snel overstappen. Sterker nog: vanwege de grote parallelliteit met de 320 tuisen Blaricum en Hilversum verwacht ik niet dat de 156 nog lang stand zal houden.

Verder zag ik een reactie dat met mijn plan niet alle wijken een rechtstreekse verbinding krijgen met Almere Centrum. Dat klopt, maar zij zijn niet de enige: als het plan voor de minder frequente buslijnen in Almere Buiten Oost doorgaat, hebben die wijken straks ook geen rechtstreekse verbinding meer met Almere Centrum en dan heb ik het nog niet gehad over De Vaart. Verder heeft met mijn bedachte lijn alleen Almere Hout geen rechtstreekse verbinding meer met Almere Centrum, tenminste, hooguit met lijn 159. En daarbij bedient mijn lijn Haven-De Uithof ook nog ’t Oor en daarvandaan rijden (en gaan straks rijden) heel veel bussen naar Almere Centrum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou de volgende lijnen (in nummering van de gemeente) maken als vervoerder:
Lijn 1 en 7 combineren
Lijn 1 en 8 combineren
Hierbij rijdt de ene rit 1 door als 7 en de andere als 8. Qua rijtijd en omlopen lijkt het te werken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door SuperGhost »

Pim-AllianceB95 schreef:
Delftse Chauff schreef:
CamilleKreemers schreef:De reiziger moet toch centraal staan bij een OV-bedrijf? Meer reizigers is meer werkgelegenheid?
Centraal staan de eisen van de opdrachtgever. Meer werkgelegenheid komt er alleen als de opdrachtgever voor meer DRU's betaalt. Passagiers zijn een vervelend bijproduct die een vertragende werking hebben op de dienstregeling.
Dat is niet helemaal waar, als je een subsidie van bijvoorbeeld 100 miljoen euro hebt, en een DRU 100 euro kost, kun je een miljoen DRU's aanbieden bij een kostendekkingsgraad van 0%. Als je bussen dusdanig goed bezet zijn dat je kostendekkingsgraad 50% is, 'kost' een DRU nog maar 50 euro subsidie en kun je twee keer zoveel DRU's (en werkgelegenheid) bieden.
Dat gaat alleen op als de inkomsten van die reizigers naar de vervoerder gaat. Echter zijn er ook gewoon concessies waar die inkomsten naar de opdrachtgever gaan en de vervoerder het alleen met die DRU-vergoeding moet doen (die is dan wel hoger uiteraard).

Beide systemen hebben vanuit de reiziger gezien ook nadelen.
Als de inkomsten naar de opdrachtgever gaan, is er voor de vervoerder natuurlijk niet zo'n druk om een beter product te leveren, want extra klanten leveren immers toch geen inkomsten op.
Als de inkomsten naar de vervoerder gaan, zie je vaak dat vervoerders als het even kan de rustige lijnen willen afbouwen of zelfs schrappen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

ligt eraan.

In het geval van inkomsten naar opdrachtgever, kan die meer uren inkopen met meer reizigersinkomsten.
In het geval van inkomsten naar vervoerder, kan die ook kijken om die rustigere lijnen aantrekkelijker te maken door promotie.

Wat is beter: betalen per kilometer of per DRU? Iedereen doet per DRU, maar als het OV-netwerk steeds sneller wordt krijg je dat vervoerders een hoger DRU-tarief zou moeten vragen om kostendekkend te werken. betalen per kilometer lijkt voor de vervoerder weer handiger, maar dan moet je heel precies alles meten.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 27 aug 2015, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door SuperGhost »

Hoe moet een vervoerder meer uren inkopen van de inkomsten uit de reizigers die hij niet krijgt? :?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door CamilleKreemers »

De opdrachtgever kan meer uren inkopen bij de vervoerder.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Visie en gegevens busvervoer Almere

Bericht door SuperGhost »

Nee, hij kan erom vragen (je kunt immers niet iets kopen van geld dat je niet binnen krijgt). Echter kan de provincie die niet zomaar geven, want er is een aantal DRU's afgesproken én dat zou ook extra geld naar de vervoerder betekenen, waarvoor volgens mij eerst een politiek akkoord nodig is en daarnaast zou een andere vervoerder dan kunnen klagen (immers: ze verloren op het orginele bod van die vervoerder, terwijl er inmiddels niet meer aan dat bod gehouden wordt dan)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten