Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Niet alle streek geledes zitten op de stad.
Ik meen de 4560 reed vandaag omloop 701. Die komt uit Zeist of Wijk geloof ik.
Iemand streek geledes op de stad gezien?

Volgens OV Radar nu ook heel veel standaards op de 3, 8 en 9. Toch normaal veel geleed
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Ja, de 4552 reed vanmiddag op lijn 26... had ik toch eigenlijk wel een plaatje van moeten maken: nog even wennen zo'n streekgelede met lijnkleur blauw en dan twee haltes verder een stadsgelede met lijnkleur groen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Ik heb tot nu toe twee omlopen gevonden waarop 12 meter Citaro's zouden moeten worden ingezet op de streek vanuit Nieuwegein: 822 (ochtendspits 48/39/65, middagspits 10/30) en 863 (ochtendspits 66/77((de rit naar de Sartreweg om 08.25, dan leeg naar Bilthoven Station en daarna nog een reguliere 77 naar de Waterbies)), middagspits 65/63/30/10). De Citaro die ik vanmiddag zag op de rit van de 41 naar Wijk van 14.41 toonde - volgens de foto die ik heb gemaakt - als omloopnummer 857. Ik heb helaas dat nummer nog niet zo snel kunnen vinden. Kortom, ik heb het idee dat van de geplande inzet van stadswagens op de streek makkelijk kan worden afgeweken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Voor de 12 meters maakt het ook niet echt uit natuurlijk zolang het spitsomlopen zijn. En ook 247 zal vast in zo'n omloop zitten.

Qua geleed twee nieuwe toevoegingen: 4154 en 4157. De 4154 zat op 63 ri. CS dus de aanvoer van geleed voor 65 op die manier zit nogsteeds in de omlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Vanochtend nog twee stadswagens op lijn 77 gezien. Deze twee kunnen dus worden toegevoegd aan het lijstje: 4065 (omloop 863) en 4153 (omloop 803). De vertraging op de lijn was aanzienlijk, volgens bestuurders dankzij de maatregelen bij de Vondellaan. Streek Citaro 4556 reed op lijn 29 met ondergetekende als enige passagier.
Nog een opmerking over de streekomlopen. Voor wat betreft de 800-omlopen (Nieuwegein) die geboekt staan voor een streek Citaro is het duidelijk dat in de meeste zo niet alle gevallen in werkelijkheid sprake is van stadsgelede's. Is natuurlijk ook logisch gezien de hoeveelheid streekgelede's op de Europalaan. Vanuit Zeist rijden nog wel enkele gelede's, vanuit Wijk volgens mij niet één.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Nog één keer stadswagens op lijn 77. Zojuist in Nieuwegein gezien de 4066. Ik zal nog wel bijhouden welke 'nieuwe' stadswagens ik nog op de streek zal zien.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Michael »

Daniel schreef:En zo kwam die bus daar alsnog terecht :-P
Laat me raden: Hij heeft je meteen een lift gegeven?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Nee, dat dus weer niet. Had het op zich wel kunnen aanbieden, maargoed, het is 'm nu ook gelukt met een beschrijving tot aan de Stadsring en het advies daarna maar achter een willekeurige andere bus aan te rijden. Zag 'm uiteindelijk bij het station alweer aan komen rijden. Wel U-OV even getipt over deze situatie want het was verre van de eerste keer dat ik een door Amersfoort-Zuid ronddolende MAT-rit voor 252 trof. Een kleine instructie voor de stadschauffeurs is dus geen overbodige luxe.

Trouwens, toevallig iemand die weet te achterhalen wat er omloopmatig voor slag lijn 65 bestaande uit ritten 1097 en 1086 zit? Valt nogal op namelijk dat die rit nu twee dagen achter elkaar zwaar in de vertraging zit (gisteren +8, vandaag +11) terwijl de ritten er direct voor en na nagenoeg exact op tijd rijden tot op heden. Het lijkt er haast wel op dat die bus met een kering van 0 minuten van rit 1074 af komt: alle andere opties om op CS Jaarbeurszijde van een andere rit af te komen leveren immers 10-15 minuten keertijd op en dan moet je wel heel erg vertraagd zijn wil je daardoor nog te laat aan die rit 1097 beginnen. De kering op Het Klooster is met 1 minuut keertijd wel weer gevoelig voor het doorgeven van vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

De streek geledes op de stad zitten toch veel aan de Jaarbeurszijde.
Is dat ook zo de bedoeling of toeval?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De bedoeling. Ze zijn immers vooral op 65 nodig en rijden vanuit Nieuwegein. De andere lijnen waarop geleed nodig is laten zich het handigst vanuit Zeist rijden immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Daniel schreef:Trouwens, toevallig iemand die weet te achterhalen wat er omloopmatig voor slag lijn 65 bestaande uit ritten 1097 en 1086 zit?
Volgens mijn informatie een mat-rit vanuit Nieuwegein
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Klopt. Het relevante deel van deze omloop uit Nieuwegein (804): Mat 15.25-15.46 Utr CS Jbpl > 65 Utr CS Jbpl 15.46-16.14 Nwg Klooster > 65 Nwg Klooster 16.15-16.46 Utr CS Jbpl.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Vreemd dan dat die blijkbaar ergens flink vertraagd raakt. Moet haast wel gebeuren tussen Utrecht Centraal en Het Klooster want de ritten ervoor en erna blijken immers geen vertraging op te lopen op het stuk door Nieuwegein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Daniel schreef:De bedoeling. Ze zijn immers vooral op 65 nodig en rijden vanuit Nieuwegein. De andere lijnen waarop geleed nodig is laten zich het handigst vanuit Zeist rijden immers.
Ik doel op de streekwagens op de stad. Ik bemerk vooral inzet op 26, 29 en 37/38. Alle aan de Jaarbeurszijde. In de binnenstad zie je ze niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

RE: de 65: er komt rond die tijd ontzettend veel verkeer vanaf het industrieterrein dat via de sluizen richting de A27 wil. Het kruispunt Hollandhaven/Weg van de Binnenvaart loopt dan helemaal vast. Ik moest zelf met enige regelmaat op dat industrieterrein zijn en toen (pakweg anderhalf jaar geleden) was het soms al niet leuk. Kan me zo voorstellen dat je het daar drie of vier keer groen ziet worden zonder dat de rij in beweging komt...

De doorgaande 65 richting Vianen hoeft niet in die rij te staan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

De spots van mijn kant gisteren:
s' Ochtends 2 stadsgeledes op lijn 41 en 1 stadsgelede op lijn 77: Ik denk dat die stadsgelede op lijn 77 de in het wijzigingenoverzicht beloofde rit richting Bilthoven, welke om 08.09u vanaf Utrecht Centraal vertrekt.

Erg opvallend: Gisteravond om 21.20u zag ik een DBG die ''72 Geen Dienst'' filmde. Weet iemand hier meer van?
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Er rijden in de ochtendspits drie stadswagens op lijn 77. Omloop 803 (geleed stad) rijdt 07.34 van NWG Centrum naar BHV Duivenlaan en 08.40 van BHV Duivenlaan naar NWG Centrum (aankomst 09.39). Omloop 801 (geleed stad) rijdt 08.43 van NWG Centrum naar BHV Duivenlaan en 09.46 van BHV Duivenlaan naar NWG Centrum(aankomst 10.43). Omloop 863 (standaard stad) rijdt 08.25 van CS Centrumzijde naar de Sartreweg, vervolgens leeg door naar Bilthoven Station en vandaar 08.56 naar NWG Waterbies (aankomst 10.14). Ik neem aan dat de derde variant bedoeld wordt! Overigens heb ik deze rit nu drie dagen geobserveerd en de gemiddelde vertraging op het laatste stuk (Utr CS-NWG Waterbies) is zeker vijftien minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Die vertraging vindt ik nog nieteens zo verbazingwekkend als ik naar kortste rijtijden ga kijken: 77 heeft 11 minuten naar de Sartreweg nodig en daarvandaan kost het via de kortste route een kwartier naar station Bilthoven. Zit dus eigenlijk nagenoeg geen marge in om vertraging op te vangen want een half uur na vertrek uit Utrecht moet die bus alweer uit Bilthoven vertrekken. En het zal ook niet helpen dat de MAT-rit naar CS ook nog last heeft van de omleiding bij de Vondellaan die vertraging veroorzaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Sprinters 436(3?) is terug. Nu met een gekleurde lijnfilmbak en ik neem.aan ook met IVU en chipkaartsysteem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De 12 meter stadscitaro op 247 nu consequent elke werkdag gespot. Da's dus duidelijk een vaste omloop voor zo'n bus.
Verder blijkt gezien het lijnnummer naast geen dienst bij de 65 die rond 16.40 uur op CS aankomt dat deze op lijn 283 overloopt. Ook stadsgeledes naar IJsselstein dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Wat is de vertrektijd van die rit op de 247 op CS? 15.27? Dat zou interessant zijn want dat is een rit binnen een omloop (717) uit Zeist met een bestuurder vanuit Nieuwegein. De bestuurder uit Zeist ruilt op CS (hij komt aan als 51) met zijn Nieuwegeinse collega van bus en rukt vervolgens in met de Nieuwegeinse bus naar Zeist. Ik zie nog steeds weinig streekgelede's op de stad en Zeist heeft in de ochtendspits vier gelede's nodig. Heeft Zeist nog streekgelede's of zijn die ook vervangen door stadswagens (zowel 12 meter als geleed)? Bedenk dat er elf streekgelede's zijn die in feite weinig gezien worden.
De combinatie 65/283 is volgens het boekje. De bus gaat leeg naar het WKZ en rijdt vervolgens als 283 de rit van 17.09 naar IJsselstein.
Ik heb vandaag helaas maar weinig gezien maar alles bij elkaar opgeteld wel in een ritje Nieuwegein-Utrecht vv. zeker zo'n twintig minuten stil gestaan bij die inmiddels toch wel idiote situatie rond Bleekstraat/Vondellaan. Ik dacht dat deze opzet bedoeld was om lijn 12 te helpen sneller te kunnen doorstromen nu het Ledig Erf er nog steeds uitligt. Lijn 12 wordt er echter geen steek wijzer van en als bonus wordt de regelmaat op veel andere lijnen ernstig verstoord.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Wordt volgende week leuk als de scholen echt gaan beginnen. Ik zou de 28 maar pakken naar De Uithof. Desnoods met een overstap op de spitslijnen bij Rijnsweerd.

Plaatje van een stadscitaro op de 283: hier
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

@robertgvu: Nee uurtje later. Is de rit die even na half vijf langs het Europaplein komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Dan gaat het om een Nieuwegein omloop (857). Rijdt lijn 41 naar Wijk 14.41, Mat naar Driebergen-Zeist, lijn 51 naar Utrecht 15.49 en tot slot lijn 247 naar Houten 16.27. Conclusie is simpel, Nieuwegein beschikt over (meerdere) 12 meter Citaro's die ook verschijnen buiten de officieel aangewezen diensten. Ik meldde afgelopen maandag (24/8) dat ik de 4066 op lijn 41 had gezien/gefotografeerd. De foto is gemaakt om 14.39 en toont omloopnummer 857! De conclusie van Daniël is dus volledig terecht. Vraag blijft wel hoeveel streekgelede's er nu (nog) in Zeist zijn. Op de stadslijnen heb ik tot nu toe alleen de 4551,4552 en 4556 gezien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Toevoeging voor het lijstje stadsgeledes op de streek: de 4153. Met de echte start van de scholen zijn de vertragingen op lijn 65 ook weer in volle sterkte losgebarsten. Vanmorgen combineerde m'n bus al het uit- en instappen op perron E6 gezien hij vlak voor vertrektijd daar arriveerde en vanmiddag dan juist weer bijna een kwartier vertraging op de 65 afkomstig uit Vianen. Op een 10-minutendienst wel te verstaan.

Verder kwam ik rond 16.40 uur op de Valeriusbaan een stadsgelede tegen op lijn 21, die rijdt toch normaal volledig met 12-meter? Op CS Jaarbeurszijde is tot slot perron D1 nu definitief buiten gebruik. De rijbaan van dit perron is nu in gebruik als voetpad voor reizigers afkomstig van de uitstaphalte, de stoep is bouwterrein voor het nieuwe busstation geworden. Omdat perron D2 nu ook alle bussen die normaal op D1 stopten moet verwerken is dit perron wat langer gemaakt middels een paar grote betonplaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten