Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Frank »

In sommige oude spoorboekjes (jaren '30) stonden stations nog een tijd lang in dienstregelingen opgenomen terwijl er feitelijk geen trein meer stopte. Ik weet het niet zeker, maar ik gok dat het wel zoiets zijn als het verschil tussen de werkelijke sluitingsdatum en de administratieve sluitingsdatum (die later was). Welke datum hanteren we?

Edit: ik heb nu maar even de datum waarop voor het laatst treinen halteerden bij de stopplaats als sluitingsdatum genomen en in de tekst een opmerking over de "administratieve" sluitingsdatum gemaakt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Hainje »

Ik zou de oplossing die je nu hebt toegepast aanhouden. Het is m.i. interessanter om te weten tot wanneer er een trein stopte dan tot wanneer deze in een of ander dossier nog opgenomen zat.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door fogeltje »

Eens met bovenstaande. Als je beide data weet dan kun je eventueel tijd nog een verhaaltje schrijven "Op 18 juni 1815 stopte de laatste trein op station Beek en Donk, het bleef echter nog tot 1 augustus 1870 in de dienstregeling vermeld" of zoiets. Maar hanteer in de infobox de datum dat er daadwerkelijk treinen ging stoppen cq stopten te stoppen.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door deadlock »

Voor treinstations staan die data meestal toch wel op stationsweb?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door fogeltje »

En is dat 100% foutenvrij? Ik neem liever geen informatie over dan foute informatie.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Wubbo »

Ik ken geen enkele bron die 100% foutenvrij is, dus dan hebben we een probleem. Busboekjes zijn ook niet foutenvrij...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door fogeltje »

Dat klopt, maar stationsweb zal zijn data ook weer van bronnen hebben en hoe langer de keten, hoe groter de kans op fouten.
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Thom91 »

Veel betrouwbaarder dan dat zal het niet worden..
Komt wel goed schatje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Frank »

Als het een beetje kan probeer ik een middenweg te vinden tussen stationsweb en de spoorboekjes die ik heb. Dat zegt ook niet alles, want de sluiting van stations hoeft niet per sé met ingang van een nieuw spoorboekje in te gaan. Aan de andere kant, soms zit ook stationsweb verkeerd als je de spoorboekjes mag geloven. Volgens mij is het goed kijken wat het meest betrouwbaar is en ja, soms zul je dan nog wel eens verkeerd zitten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Meltrain »

Als je verschillen ziet tussen jouw spoorboekjes en stationsweb, raad ik je in elk geval aan om de webmaster van stationsweb te contacteren. :idea:
Misschien heeft hij een verklaring waarom de datum van een bepaald stations anders is dan jij denkt, en mocht stationsweb het fout hebben en wordt de webmaster daar dankzij jou op geattendeerd kan hij de datum aanpassen en help je hem ook gelijk. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Wubbo »

Over het algemeen staat stationsweb als betrouwbaar te boek inderdaad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Vinny »

fogeltje schreef:En is dat 100% foutenvrij? Ik neem liever geen informatie over dan foute informatie.
Als je weet dat het fout is kun je het zelf corrigeren. Het is natuurlijk ook best heel moeilijk om foutieve informatie op te sporen uit bronnen als er niet andere of betere beschikbaar zijn. Zeker als het gaat om dingen als niet-formele sluitingen. Station Eijsden heeft ook een paar jaar "op sterven na dood" erbij gelegen omdat er geen trein meer stopte. Maar formeel bleef het station volgens mij wel open.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Als je verschillen ziet tussen jouw spoorboekjes en stationsweb, raad ik je in elk geval aan om de webmaster van stationsweb te contacteren. :idea:
Misschien heeft hij een verklaring waarom de datum van een bepaald stations anders is dan jij denkt, en mocht stationsweb het fout hebben en wordt de webmaster daar dankzij jou op geattendeerd kan hij de datum aanpassen en help je hem ook gelijk. :)
Dat lijkt me wel een goede oplossing, ik heb in het verleden ook wel eens contact gehad na opgespoorde fouten en daar was hij rap mee in herstellen ervan. Voorgestelde procedure lijkt me prima. Kijk of stationsweb overeenkomt met je eigen bronnen, zo niet, neem eens contact op met stationsweb. Wat wiki betreft, daar zou ik dan zeggen, vul voorlopig de infobox niet in. Je kunt in de tekst iets zetten van "vermoedelijk is het station gesloten op xx of yy" (eventueel tussen haakjes de betreffende bron erachter).
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door deadlock »

Die gozer van stationsweb is echt een fucking eindbaas en als hij het fout heeft geeft hij dat makkelijk toe. Ik vind de bron betrouwbaar genoeg want er is simpelweg niets beters behalve misschien gemeentearchieven en tja, om nou drie trappen af te gaan en door slangenkuilen te moeten Indiana-Jones'en....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Openings- en sluitingsdata oude stations/stopplaatsen

Bericht door Ardan »

Sluit ik me bij aan. Ik snuffel er ook wel eens rond en bij veel stations zie je in de reacties wel iemand die zegt dat de einddatum anders is (soms zelfs oud-bewoners van het gebouw, hoe betrouwbaar wil je het hebben), en dat past de webmaster meteen aan als de bron goed is. Ook wat de sluitingsdatum betreft ga ik mee met de rest: datum van de laatste trein, met in de tekst iets als 'hoewel de laatste trein stopte op datum x, is het station pas op datum y formeel uit de dienstregeling geschrapt'.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten