'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door bjorn keith »

Gisteren werd er een bezoek gebracht aan Zeeland. Een regio waar ik nog amper iets van gezien had. Het doel was om de nieuwe bussen in Zeeland in de 'DoorZeeland' huisstijl te fotograferen en het evenement 'Bruisend Brielle' te bezoeken. Ook werd er gereisd via het concessiegebied Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, een concessiegebied dat vanaf december een andere vervoerder krijgt.

De reis begon 's ochtends al om half 8 op station Nijkerk. Daar nam ik de stoptrein naar Amersfoort. Zoals gepland reed deze trein met een DDAR3. Voorop zat loc 1734.

AfbeeldingNijkerk, DDAR (loc 1734) by NSM Bjorn, on Flickr

Op station Amersfoort werd overgestapt op de InterCity naar Rotterdam. Op spoor 5 en 6 van station Amersfoort werd gewerkt. Op spoor 5 stond V100 'Tom' van VolkerRail met een sleep wagons.

AfbeeldingAmersfoort, VolkerRail V100 by NSM Bjorn, on Flickr

De InterCity naar Rotterdam Centraal bestond uit een ICMm IIII. Het reis verliep rustig. Nadat dierentuin 'Blijdorp' gepasserd was, werd Rotterdam CS bereikt. Op Rotterdam CS kon de Benelux naar Brussel op de foto. Deze trein werd getrokken door de 2809.

AfbeeldingRotterdam, Benelux by NSM Bjorn, on Flickr

In deze trein zaten nog in een aantal rijtuigen in de zuurstok kleuren van de Fyra. Over niet al te lange tijd zal deze kleurstelling verleden tijd zijn.

AfbeeldingRotterdam, FYRA ICR by NSM Bjorn, on Flickr

Op Rotterdam CS werd overgestapt op de trein naar Vlissingen. De Zeeuwse spoorlijn had ik nog nooit bereden, maar is een leuke spoorweg. Onderweg bouwde de trein een vertraging op van uiteindelijk zo'n 8 minuutjes. De overstap op de bus naar Middelburg zou hierdoor niet meer gered worden. Daarom ben ik blijven zitten in de trein om daarmee terug naar Middelburg te gaan. Op station Middelburg kon ik een aantal foto's van de Connexxion bussen in de nieuwe 'DoorZeeland' stijl maken. Op onderstaande foto zien we lijn 52 klaar staan voor vertrek op halte C.

AfbeeldingMiddelburg, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Aan de andere kant stond lijn 57 te wachten. Deze rit werd gereden met een van de nieuwe Iveco Crossways.

AfbeeldingMiddelburg, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Op de buffer stond de 2985.

AfbeeldingMiddelburg, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Een opvallend busje tussen alle 'DoorZeeland' bussen was de ProCity 3783 in Connexxion kleuren.

AfbeeldingMiddelburg, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Ik nam bus 133 naar Oude-Tonge. Ook op deze rit reed een Crossway. Het was aan de warme kant in de bus, maar de stoelen zaten uitstekend. Bij Renesse transferium werd overgestapt op Arriva lijn 104. Het was een krappe overstap van twee minuten, dus foto's zijn daar niet gemaakt. In Hellevoetsluis stapte ik uit, daar kon de TCR ambassador in Arriva kleuren nog wel even op de foto.

AfbeeldingHellevoetsluis, TCR by NSM Bjorn, on Flickr

Buslijn 104 behoort tot de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee. Deze concessie wordt vanaf december 2015 overgenomen door Connexxion. De Ambassadors zullen dan hier verdwijnen. In Hellevoetsluis stapte ik over op bus 106 naar Rozenburg.

AfbeeldingHellevoetsluis, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Ik stapte na een kwartiertje al uit bij het centrum van Brielle. Brielle is een eeuwenoud vestingstadje dat beroemd is door de Tachtigjarige oorlog. Op 1 april 1572 werd Den Briel, zoals de stad ook wel genoemd wordt, ingenomen door de watergeuzen. De watergeuzenkwamen legde per toeval in Den Briel aan wegens een storm. Toen ze hoorden dat er amper Spanjaarden in de stad waren, besloten ze de stad in te nemen. Ze klopte op de poort en schreeuwde: 'In naam van Oranje, doe open de poort!'. Het stadsbestuur kreeg twee uur bedenktijd maar deed na twee uur de poort nog niet open. Daarom besloten de watergeuzen de poort maar eigenhandig te openen waarna ze de stad konden innemen. Hiermee was Den Briel de eerste stad aan de zijde van de prins van Oranje. In Brielle werd het jaarlijks terugkerende evenement 'Bruisend Brielle' gevierd. Tijdens dit evenementen zijn er wat activiteiten in het stadje en is er live muziek. Er waren onder andere verschillende oude auto's te bekijken. Ik wilde graag de Sint Catharijnekerk zien. Ook daar was wat te doen in de vorm van inloopconcerten. Tijdens mijn bezoek zong er bijvoorbeeld een koor.

AfbeeldingDen Briel by NSM Bjorn, on Flickr

Voor één euro mocht je de 57 meter hoge toren beklimmen. Het is een hele klim en na 318 treden kwam ik dan ook hijgend boven, maar het was absoluut de moeite waard! Door het mooie weer kon vrij ver kijken en had je een schitterend overzicht over de vestingstad Brielle. Volgens het originele plan zou de toren nog veel hoger worden, maar na vele tientallen jaren bouwen was het geld op. De toren is toen noodgedwongen zo gelaten zoals hij was. Vanaf de toren heb ik een aantal filmbeelden gemaakt die in onderstaande filmpje te zien zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=m4q0yFuWuzQ

AfbeeldingBrielle by NSM Bjorn, on Flickr

De contouren van de vestingstad zijn duidelijk zichtbaar. Op de achtergrond zien we de industrie van de Europoort. Na de klim naar beneden nog even geluisterd naar het koor. In de Sint Catharijnekerk is ook Willem van Oranje een keer getrouwd. Dat was in 1575 met Charlotte van Bourbon, zijn derde vrouw.

Na nog een klein rondje in het prachtige Brielle te hebben gelopen, liep ik weer terug naar de bushalte. Daar kon lijn 103 nog even op de foto.

AfbeeldingBrielle, Connexxion by NSM Bjorn, on Flickr

Zelf nam ik lijn 103 naar Spijkenisse Centrum. Daar stapte ik over op metro D naar Rotterdam Centraal.

AfbeeldingSpijkenisse, RET by NSM Bjorn, on Flickr

Ik stapte uit bij halte Wilhelminaplein. Daar nam ik tram 23 richting Beverwaard. Voordat deze tram kwam, kwamen er eerst nog twee reclametrams langs. Eentje maakte reclame voor Blijdorp en eentje voor ExterionMedia.

AfbeeldingRotterdam, RET by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingRotterdam, RET by NSM Bjorn, on Flickr

Even later kwam mijn tram richting Beverwaard van de Erasmusbrug afrijden.

AfbeeldingRotterdam, RET by NSM Bjorn, on Flickr

Bij de halte Noorderhelling stapte ik uit. Mensen die een beetje bekend zijn daar weten vast al wel wat ik daar ging doen. Inmiddels was het namelijk al over vijf'en en daarom tijd om een hapje bij de Mac Donalds te eten. De nieuwe Bacon Clubhouse burger beviel mij daar overigens goed. Nadat ik alles had weg gewerkt nam ik tram 23 weer terug naar Rotterdam Centraal. Bij het wachten op de tram kwam aan de overkant tram 2044 langsrijden.

AfbeeldingRotterdam, RET by NSM Bjorn, on Flickr

Tram 23 bracht mij na een leuk ritje dwars door Rotterdam op het Centraal Station. Het werd tijd om weer huiswaarts te gaan. Ik nam dan ook de InterCity terug naar Amersfoort.

AfbeeldingRotterdam, VIRM by NSM Bjorn, on Flickr

Op station Amersfoort stapte ik over op de laatste trein voor vandaag. De trein terug naar Nijkerk. Op station Nijkerk heb ik deze trein nog even gefilmd bij het vertrek.

https://www.youtube.com/watch?v=1a79aRvkFu8

Op station Nijkerk zette ik nog lijn 103 naar Nunspeet op de foto.

AfbeeldingNijkerk, Syntus by NSM Bjorn, on Flickr

En daarmee kwam weer een einde aan een leuke dag. Zeeland kende ik eigenlijk alleen nog maar van foto's, maar het is een prachtige provincie om is te bezoeken! Bedankt voor het lezen! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door isadora »

Fraaie reportage Bjorn. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door Milco »

Leuk verslag weer Bjorn! :)
En ik weet niet wat het is, maar op één of andere manier blijf ik die Optares van die geinige busjes vinden. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Leuke repo! :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor de leuke reacties! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door Daantje »

Leuke reportage alleen vind ik het jammer dat als je voor de nieuwe huisstijlbussen gaat, je alleen maar foto's van de voorkant maakt (of plaatst) en niet van de zijkant ;)

In Brielle wordt overigens elk jaar op 1 april het hele spektakel nagespeeld, erg leuk!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'DoorZeeland' naar 'Bruisend Brielle' en Rotterdam

Bericht door Stéphane »

Leuk en onderbelicht stukje Nederland !
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten