Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is. Waarom zou een reiziger van Enschede naar Almelo nog de NS-intercity nemen als er een even snelle trein van Syntus gaat...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Die sneltrein rijdt volgens PvE maar 4 ochtendritten naar Zwolle en 4 middagritten naar Twente. Ik denk niet dat er veel reizigers binnen Twente met die trein zullen rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is. Waarom zou een reiziger van Enschede naar Almelo nog de NS-intercity nemen als er een even snelle trein van Syntus gaat...
Nouja, datzelfde geldt voor sprinter - ic, de IC haalt de sprinter niet in..
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

verdelen op kilometers in het traject?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Ik denk dat die sneltrein juist hét probleem is.
Ik denk dat er helemaal geen probleem is, NS geeft zelf ook aan dat het slechts een formaliteit is. Een voorzorgsmaatregel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door visgraat »

CamilleKreemers schreef:ik denk dat de stoptrein en sneltrein bijna gelijktijdig tussen Enschede en Almelo rijden. Ik zou de treinen op elkaar laten keren voor het gemak.
Volgens mij zijn er verschillende modellen en is het nog niet duidelijk waar een sneltrein zou gaan stoppen. Maar de spitstreinen zullen in eerste instantie maar vier keer per dag rijden (dus niet structureel over de dag). Overigens moet ik het nog zien dat er een tijdwinst van bijna 20 minuten gerealiseerd kan worden, zoals op de website van Syntus staat.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door sirvinniei »

Vier keer per dag per richting komt toch neer op eens per half uur in de spits?
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door dennistd »

Er is maar één mogelijk pad van de sneltrein:
Afbeelding
Bron: http://dennistd.nl/temp/tr/zl-es.pdf (pagina 72)

In dit geval dus .23/.53 uit Wierden richting Zwolle. Dat kan, als de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op Hengelo-Wierden 2 minuten eerder gaat rijden (die komt nu om .22/.52 aan in Wierden, maar heeft een stop van 3 minuten in Hengelo). Je zit alleen met het probleem als de [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] rijdt. Nou zal dat in de ochtendspits geen probleem zijn (pas bij 9.23u uit Wierden heb je daar last mee en zo laat rijdt er geen spitssneltrein meer), maar in de middag wel.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

Houd je ook rekening met de extra aangelegde infra & gelijktijdigheden?
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Wie zegt dat de 7000 dan nog in Enschede begint? Het contract met de regio is afgelopen en er is nog altijd geen nieuwe afgesloten, dus het is zeer goed denkbaar dat die straks weer in Almelo gaat eindigen. De sprinter kan dan direct na de spitssneltrein vertrekken (en er vlak voor aankomen).

Zelfs als die wel door blijft rijden hoeft het geen probleem te zijn. In de ochtendspits is er nog geen internationale trein geef jij al aan. In de middagspits haalt die internationale trein de sprinter in in Rijssen, dus de sprinter rijdt dan achter die internationale IC aan vanaf Wierden.

Als ik jou tabelletje even omdraai (volgens mij was de dienstregeling op die lijn mooi symmetrisch?), dan komt de spitssneltrein rond .07/.37 aan in Wierden en als die niet in Wierden zou stoppen ongeveer rond .10/.40 in Almelo. Dat is nog vóór de internationale trein (die komt om .13/.43). Dat zou dus ook gewoon moeten passen lijkt me.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Zelfs als die wel door blijft rijden hoeft het geen probleem te zijn. In de ochtendspits is er nog geen internationale trein geef jij al aan. In de middagspits haalt die internationale trein de sprinter in in Rijssen, dus de sprinter rijdt dan achter die internationale IC aan vanaf Wierden.
Je gaat er hierbij van uit dat de constructie met die inhaling blijft. Dat is nog maar de vraag: vanaf dienstregeling 2016 rijden er namelijk meer goederentreinen via Almelo (minimum bedieningsniveau volgens de AMvB Capaciteitsverdeling: 2x per uur), waardoor de constructie met inhaling in Rijssen niet meer kan. Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.

Daarnaast durf ik de conclusie niet aan dat de constructie in 2017 hetzelfde is als nu, ook in het Twentse. Zo'n wijziging rond Schiphol (indienststelling viersporigheid naar Duivendrecht en inpassing 3e en 4e IC Lelystad - Schiphol) kan best wel eens uitstraling hebben het hele land in.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door visgraat »

SuperGhost schreef:Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.
Die lange haltering op Enschede Drienerlo begrijp ik niet. Je kan dan toch gewoon doorrijden naar Enschede?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Daarnaast durf ik de conclusie niet aan dat de constructie in 2017 hetzelfde is als nu, ook in het Twentse. Zo'n wijziging rond Schiphol (indienststelling viersporigheid naar Duivendrecht en inpassing 3e en 4e IC Lelystad - Schiphol) kan best wel eens uitstraling hebben het hele land in.
Waarschijnlijk gaat de hele Noordoost schuiven omdat die in Zwolle opschuiven. Dan straalt dat via Amersfoort en een kwartierligging uit op Almelo-Enschede.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door isadora »

Klaasje, met de beste wil van de wereld.......
Maar deze simpele reiziger snapt hier werkelijk helemaal niks van.
Al ben ik wel nieuwsgierig, wat je precies bedoelt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Alleen de tijden tussen Groningen / Emmen / Leeuwarden en Zwolle werden de tijden toch verbeterd?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Thom91 »

isadora schreef:Klaasje, met de beste wil van de wereld.......
Maar deze simpele reiziger snapt hier werkelijk helemaal niks van.
Al ben ik wel nieuwsgierig, wat je precies bedoelt.
De tijden van de knoop op Zwolle gaan op de schop waardoor ook de IC Enschede - Randstad op de schop gaat
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Dienstregeling 2017 wordt een herontwerp omdat op een aantal cruciale plekken nieuwe infrastructuur wordt opgeleverd, zoals bij Zwolle en bij Schiphol. Ook wil men een aantal nieuwe verbindingen maken, verbindingen versnellen of vaker laten rijden. Om dat allemaal in te passen kan je op een gegeven moment niet anders dan de boel helemaal opnieuw uittekenen zodat er een zo optimale dienstregeling ontstaat. Je kan nu dus nog niet op de minuut vastpinnen op welke tijden de treinen in Twente gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Freek »

Dus het verhaal van Klaasje nog iets meer concretiseren: OV Saal (Schiphol-Almere-Lelystad) levert meer infra op. Die gaat NS benutten, waardoor de kans groot is dat de knoop in Zwolle anders wordt. Wordt knoop anders dan treft dit direct de stoptrein Zwolle-Enschede. Bovendien geeft dat mogelijke andere tijdliggingen van de IC's die via Amersfoort rijden. Daardoor kan het zijn dat de IC Enschede-Randstad veranderd omdat deze in Amersfoort een knoop vormen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door isadora »

Goed, dank voor de aanvullingen op Klaasjes bericht. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Vinny »

In zijn algemeenheid levert dat soms wel een nadelige consequentie op voor de regionalisering van het openbaar vervoer. Dan doet de regio zijn uiterste best om de aansluitingen op de knoop te verbeteren: verschuift de knoop zelf, waardoor alsnog alle aansluitingen de mist in gaan.. :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Het lijkt me dat veranderingen rond Zwolle hooguit een kleine minutenverschuiving is (vooral snellere opvolging van de treinen ri Leeuwarden/Groningen/Emmen was toch de bedoeling?), want anders krijg je problemen met de treinen van/naar Deventer, Almelo, Emmen en Kampen, omdat die trajecten met enkelspoor zitten. En ik denk niet dat men er mee akkoord gaat als NS die knoop uit elkaar gaat trekken.
visgraat schreef:
SuperGhost schreef:Je krijgt dan dus de constructie met de lange haltering in Enschede Drienerlo (zoals nu ook al 1x per dag is) en daarmee krijg je dus wel een probleem met de spitstrein.
Die lange haltering op Enschede Drienerlo begrijp ik niet. Je kan dan toch gewoon doorrijden naar Enschede?
Wil je mij geen woorden in de mond leggen? Dat is namelijk niet mijn quote :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door regenmaker »

Kan iemand een lijstje geven van wat er nu allemaal rijdt tussen Almelo en Enschede (inclusief goederenvervoer)? Dan heb ik wat meer overzicht. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

- 2x per uur Intercity Enschede - Amersfoort (1x door naar Schiphol, 1x door naar Den Haag Centraal)
- 2x per uur Sprinter Enschede - Apeldoorn
- 2x per uur Sprinter Enschede - Zwolle
- 2x per uur Stoptrein Zutphen - Oldenzaal (komt er bij Hengelo even tussen)
- 1x per 2 uur Intercity Berlijn - Amsterdam Centraal
- 2x per uur goederenpad Amersfoort - Bad Bentheim
- 1x per dag goederenpad Lutterade - Emmen (via Venlo-Zutphen-Hengelo, betreft nachtrit)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door starx »

Dat ze de NoordOost gaan opschuiven lijkt me sterk. Zwolle is het ijkpunt voor de NoordOost vanwege de uitgebreide knoop daar en het feit dat daar nauwelijks kwartierdiensten rijden. De treinen uit Zwolle leggen ook de Twente-IC's vast omdat die op Amf - Ut een kwartierdienst vormen. Ook de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] ligt in de Zwolse knoop en de ligging van de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt afgedwongen door de Twente-IC.

Een paar minuten reistijdwinst is absoluut geen reden om de Zwolse knoop kapot te maken. De tijdsligging richting Gn, Lw of de Asdz kan wel iets anders worden als er versneld wordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Wubbo »

Toch zijn die plannen er wel, waarbij de knoop wel blijft bestaan maar de Leeuwardense IC minder lang stilstaat. Vanuit Zwolle richting Herfte zou dan de volgorde zo moeten worden:
- IC Groningen
- IC Leeuwarden
- Sneltrein/stoptrein Emmen
- Sprinter Groningen

Dat zal minutenwijzigingen opleveren die inderdaad doorstralen richting Twente. Of daarmee het probleem groter wordt of minder groot is niet te zeggen zonder het uit te werken, en daar ga ik niet aan beginnen omdat je daarbij zoveel aannames moet doen dat het resultaat toch niet betrouwbaar is :).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten