Buschauffeurs worden te oud
Buschauffeurs worden te oud
Welke jongere pakt de bus?
Buschauffeurs in het ov zijn gemiddeld 51 jaar oud. Daar moet dringend iets aan gebeuren. Bij de RET in Rotterdam weten ze jongeren enthousiast te maken voor een prachtvak.
Buschauffeur bij een ov-bedrijf, dat is toch iets voor mannen op leeftijd? Klopt, roepen de vervoersbedrijven in koor. Helaas wel, voegen ze er bezorgd aan toe. De komende jaren gaan er bij al die bedrijven en overal in Nederland zoveel buschauffeurs met pensioen dat nieuwe aanwas dringend gewenst is.
Hier in Rotterdam, bij de busremise van stadsvervoerder RET aan de Kleiweg, wordt deze middag de sjabloonopvatting over het beroep van buschauffeur onbedoeld bevestigd. Uit nagenoeg iedere bus die de remise aandoet, stapt inderdaad een grijzende of kalende chauffeur.
Bron: Volkskrant (betalend artikel)
Nog wat feitjes:
De RET heeft 627 buschauffeurs. De gemiddelde leeftijd is 53. Van de buschauffeurs is 70% ouder dan 50 en slechts 8% jonger dan 40. De gemiddelde leeftijd voor een nieuwe buschauffeur is 48.
In Nederland zijn jaarlijks 500 nieuwe chauffeurs nodig voor vrachtwagens en bussen, aldus Randstad. Als er niet snel meer jongeren voor deze beroepen kiezen zullen bussen gaan uitvallen, zoals afgelopen zomer al is gebeurd in Arnhem en Nijmegen.
Buschauffeurs in het ov zijn gemiddeld 51 jaar oud. Daar moet dringend iets aan gebeuren. Bij de RET in Rotterdam weten ze jongeren enthousiast te maken voor een prachtvak.
Buschauffeur bij een ov-bedrijf, dat is toch iets voor mannen op leeftijd? Klopt, roepen de vervoersbedrijven in koor. Helaas wel, voegen ze er bezorgd aan toe. De komende jaren gaan er bij al die bedrijven en overal in Nederland zoveel buschauffeurs met pensioen dat nieuwe aanwas dringend gewenst is.
Hier in Rotterdam, bij de busremise van stadsvervoerder RET aan de Kleiweg, wordt deze middag de sjabloonopvatting over het beroep van buschauffeur onbedoeld bevestigd. Uit nagenoeg iedere bus die de remise aandoet, stapt inderdaad een grijzende of kalende chauffeur.
Bron: Volkskrant (betalend artikel)
Nog wat feitjes:
De RET heeft 627 buschauffeurs. De gemiddelde leeftijd is 53. Van de buschauffeurs is 70% ouder dan 50 en slechts 8% jonger dan 40. De gemiddelde leeftijd voor een nieuwe buschauffeur is 48.
In Nederland zijn jaarlijks 500 nieuwe chauffeurs nodig voor vrachtwagens en bussen, aldus Randstad. Als er niet snel meer jongeren voor deze beroepen kiezen zullen bussen gaan uitvallen, zoals afgelopen zomer al is gebeurd in Arnhem en Nijmegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Buschauffeurs worden te oud
tja, ik wil best chauffeur worden, lijkt me ook geweldig leuk werk om te doen. Echter is die opleiding zo belachelijk duur en weet je als uitzendkracht pas heel laat wanneer je werken moet.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs worden te oud
Het is zo jammer dat ik slechtziend ben en geen rijbewijs heb en die ook niet kan halen, want andrrs had ik heel graag buschauffeur willen worden! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Buschauffeurs worden te oud
Als er een GoogleAuto is, kan er vast ook wel een GoogleBus komen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs worden te oud
Dat wel natuurlijk.
Wie weet over een aantal jaar... *O*
Wie weet over een aantal jaar... *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs worden te oud
Wie heeft er nog een bus nodig als Google een soort zelfrijdende deelauto ontwikkelt ;)VIRM schreef:Als er een GoogleAuto is, kan er vast ook wel een GoogleBus komen.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Buschauffeurs worden te oud
Tja, als je jongeren niet een vaste baan aanbiedt/zelf in dienst neemt maar richting uitzendbureaus stuurt, dan krijg je een keer de deksel op je neus natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Buschauffeurs worden te oud
Tegenwoordig kom je er alleen maar in als uitzendkracht. Die zijn namelijk "flexibeler" om in te zetten.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Volgens het artikel is er nu een MBO-opleiding met baangarantie opgezet voor buschauffeurs. Al laten ze daar niet heel veel leerlingen toe.
Re: Buschauffeurs worden te oud
En hoe zit dat dan met de mensen die wel al een opleiding hebben afgerond?
Komt wel goed schatje.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Die hebben pech :Y
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Buschauffeurs worden te oud
Leuk voor de bühne, maar je leert er niets meer dan bij een gewone "opleiding" tot (bus)chauffeur. Is enkel opgezet omdat jongeren tegenwoordig minimaal MBO niv. 2 moeten halen en je harkt er de nodige subsidies mee binnen. Nog niet zo lang geleden zijn een aantal ROC's en vervoersbedrijven op de vingers getikt omdat de opleiding qua kwaliteit nogal te wensen overliet.Wubbo schreef:Volgens het artikel is er nu een MBO-opleiding met baangarantie opgezet voor buschauffeurs. Al laten ze daar niet heel veel leerlingen toe.
En baangarantie klinkt leuk, maar als dat inhoudt dat je met een 0-urencontract voor 1 of 2 jaar in een flexpool terecht komt (en er daarna weer er uit geflikkerd wordt) heb je er nog niks aan natuurlijk. En net wat al eerder is gezegd, opleiding of niet, je komt bijna alleen maar bij uitzendbureaus want de bedrijven zelf nemen nauwelijks iemand in vaste dienst. (Trouwens niet de enige sector waar dit speelt...)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Dat komt ook omdat werknemers in vaste dienst erg duur zijn voor de werkgever. Daarom zie je ook zo'n hausse aan ZZP'ERS. In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buschauffeurs worden te oud
Bron voor dat waardeoordeel.Vinny schreef:In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Buschauffeurs worden te oud
Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Buschauffeurs worden te oud
En intern opleiding volgen dan? Studenten die in Zwolle en bijbaantje zochten konden praktisch gratis buschauffeur worden als ze dan maar zoveel jaar bleven rijden voor toen nog connexxion.OmniLezer schreef:Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Buschauffeurs worden te oud
Klopt, zo ben ik er ook ingerold (in Twente dan).
Een X bedrag betaald het uitzendbureau (of vervoerder) en de rest werd er dan bijvoorbeeld €2,- p/u ingehouden, gedurende 1000 uur (zoals in contract staat) en zo betaalde je de rest af. Had dat er in ruim een jaar uit, effectief ga je er dan gewoon 2,- in de maand op vooruit.
Alleen daarna in vaste dienst komen is een weer een ander verhaal... Ook door al die concessiewisselingen, die helpen daar ook niet aan mee...
Een X bedrag betaald het uitzendbureau (of vervoerder) en de rest werd er dan bijvoorbeeld €2,- p/u ingehouden, gedurende 1000 uur (zoals in contract staat) en zo betaalde je de rest af. Had dat er in ruim een jaar uit, effectief ga je er dan gewoon 2,- in de maand op vooruit.
Alleen daarna in vaste dienst komen is een weer een ander verhaal... Ook door al die concessiewisselingen, die helpen daar ook niet aan mee...
Re: Buschauffeurs worden te oud
Is goed geneog. Ik wil het ook niet mijn hele leven doen. Maar dat ik het ten minste wel heb gedaan. Ik wilde het altijd doen toen ik nog klein was(tot mijn 10e jaar)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Tenzij je - zoals ik - betrokken raakt bij een ongeval en zo naïef bent om te eerlijk te zijn over je medische zaken, dan word je eruit gekegeld. Ik had destijds ook een dergelijk contract, ik heb hooguit 20 uur daar gewerkt. Uitzendbureau wilde mij ook niet meer en dwong mij het hele bedrag alsnog in één keer te betalen.marvinkok schreef:Klopt, zo ben ik er ook ingerold (in Twente dan).
Een X bedrag betaald het uitzendbureau (of vervoerder) en de rest werd er dan bijvoorbeeld €2,- p/u ingehouden, gedurende 1000 uur (zoals in contract staat) en zo betaalde je de rest af. Had dat er in ruim een jaar uit, effectief ga je er dan gewoon 2,- in de maand op vooruit.
Alleen daarna in vaste dienst komen is een weer een ander verhaal... Ook door al die concessiewisselingen, die helpen daar ook niet aan mee...
🍉
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Buschauffeurs worden te oud
Je kunt zoveel mbo-opleidingen afronden als je wilt. Je zit dan alleen met studiefinanciering. Maar aangezien dit soort "opleidingen" vaak met BBL-trajecten werken en je dus vaak al betaald krijgt, moet dat opzich niet zo'n groot probleem zijn.OmniLezer schreef:Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Ik heb in dat opzicht best wel geluk gehad, ik heb zelf m'n rijbewijs betaald (voor 't plaatje: was bijna €5000,- armer) en heb vervolgens 2 jaar lang via 't uitzendbureau gewerkt. Gelukkig ben ik sinds juli in vaste dienst gekomen.Ronaldussen schreef:En baangarantie klinkt leuk, maar als dat inhoudt dat je met een 0-urencontract voor 1 of 2 jaar in een flexpool terecht komt (en er daarna weer er uit geflikkerd wordt) heb je er nog niks aan natuurlijk. En net wat al eerder is gezegd, opleiding of niet, je komt bijna alleen maar bij uitzendbureaus want de bedrijven zelf nemen nauwelijks iemand in vaste dienst. (Trouwens niet de enige sector waar dit speelt...)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Buschauffeurs worden te oud
Hier in Breda gaan volgend jaar ook heel wat chauffeurs met pensioen. Je kan hier via een uitzendbureau je rijbewijs ed halen en wordt je als je goed werk levert na 1,5 jaar in vaste dienst genomen. Ik heb begrepen dat dit vooralsnog alleen voor jongeren tot 27 jaar geldt.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Buschauffeurs worden te oud
Ja, dat heeft met een subsidieproject te maken. De overheid geeft subsidie aan transport- en vervoerbedrijven om opleiding/werkplekken te realiseren voor jongeren onder de 27 jaar in het kader van "Aanpak Jeugdwerkloosheid"
Zelf ook nog geprobeerd om zoiets voorelkaar te krijgen (vrachtwagenrijbewijs via zoiets te halen), maar in de praktijk nemen ze maar weinig tot geen mensen boven de 21/22 jaar aan omdat die een stuk duurder zijn voor de werkgever (daaronder geldt nog jeugdloon).
@Stefan: In dat geval heb je inderdaad enorm veel geluk gehad!
Zelf ook nog geprobeerd om zoiets voorelkaar te krijgen (vrachtwagenrijbewijs via zoiets te halen), maar in de praktijk nemen ze maar weinig tot geen mensen boven de 21/22 jaar aan omdat die een stuk duurder zijn voor de werkgever (daaronder geldt nog jeugdloon).
@Stefan: In dat geval heb je inderdaad enorm veel geluk gehad!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Buschauffeurs worden te oud
https://nrccarriere.nl/artikelen/nederl ... emiddelde/deadlock schreef:Bron voor dat waardeoordeel.Vinny schreef:In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Het waardeoordeel neem ik voor mijn rekening ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buschauffeurs worden te oud
Onderbouw dan ook even waarom dat een slecht iets is. Want ik kan onderbouwen waardoor het geen slecht iets is én ik heb keihard bewijs dat het ondernemersklimaat in Nederland een van de vriendelijkste ter wereld is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 191 gasten