Buschauffeurs worden te oud

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Suus »

Welke jongere pakt de bus?
Buschauffeurs in het ov zijn gemiddeld 51 jaar oud. Daar moet dringend iets aan gebeuren. Bij de RET in Rotterdam weten ze jongeren enthousiast te maken voor een prachtvak.

Buschauffeur bij een ov-bedrijf, dat is toch iets voor mannen op leeftijd? Klopt, roepen de vervoersbedrijven in koor. Helaas wel, voegen ze er bezorgd aan toe. De komende jaren gaan er bij al die bedrijven en overal in Nederland zoveel buschauffeurs met pensioen dat nieuwe aanwas dringend gewenst is.

Hier in Rotterdam, bij de busremise van stadsvervoerder RET aan de Kleiweg, wordt deze middag de sjabloonopvatting over het beroep van buschauffeur onbedoeld bevestigd. Uit nagenoeg iedere bus die de remise aandoet, stapt inderdaad een grijzende of kalende chauffeur.
Bron: Volkskrant (betalend artikel)

Nog wat feitjes:
De RET heeft 627 buschauffeurs. De gemiddelde leeftijd is 53. Van de buschauffeurs is 70% ouder dan 50 en slechts 8% jonger dan 40. De gemiddelde leeftijd voor een nieuwe buschauffeur is 48.

In Nederland zijn jaarlijks 500 nieuwe chauffeurs nodig voor vrachtwagens en bussen, aldus Randstad. Als er niet snel meer jongeren voor deze beroepen kiezen zullen bussen gaan uitvallen, zoals afgelopen zomer al is gebeurd in Arnhem en Nijmegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door CamilleKreemers »

tja, ik wil best chauffeur worden, lijkt me ook geweldig leuk werk om te doen. Echter is die opleiding zo belachelijk duur en weet je als uitzendkracht pas heel laat wanneer je werken moet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Milco »

Het is zo jammer dat ik slechtziend ben en geen rijbewijs heb en die ook niet kan halen, want andrrs had ik heel graag buschauffeur willen worden! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door VIRM »

Als er een GoogleAuto is, kan er vast ook wel een GoogleBus komen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Milco »

Dat wel natuurlijk. :mrgreen:
Wie weet over een aantal jaar... *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Als er een GoogleAuto is, kan er vast ook wel een GoogleBus komen. :mrgreen:
Wie heeft er nog een bus nodig als Google een soort zelfrijdende deelauto ontwikkelt ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door AppleMoose »

Tja, als je jongeren niet een vaste baan aanbiedt/zelf in dienst neemt maar richting uitzendbureaus stuurt, dan krijg je een keer de deksel op je neus natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door CamilleKreemers »

Tegenwoordig kom je er alleen maar in als uitzendkracht. Die zijn namelijk "flexibeler" om in te zetten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Wubbo »

Volgens het artikel is er nu een MBO-opleiding met baangarantie opgezet voor buschauffeurs. Al laten ze daar niet heel veel leerlingen toe.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Thom91 »

En hoe zit dat dan met de mensen die wel al een opleiding hebben afgerond?
Komt wel goed schatje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Aking »

Die hebben pech :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Volgens het artikel is er nu een MBO-opleiding met baangarantie opgezet voor buschauffeurs. Al laten ze daar niet heel veel leerlingen toe.
Leuk voor de bühne, maar je leert er niets meer dan bij een gewone "opleiding" tot (bus)chauffeur. Is enkel opgezet omdat jongeren tegenwoordig minimaal MBO niv. 2 moeten halen en je harkt er de nodige subsidies mee binnen. Nog niet zo lang geleden zijn een aantal ROC's en vervoersbedrijven op de vingers getikt omdat de opleiding qua kwaliteit nogal te wensen overliet.
En baangarantie klinkt leuk, maar als dat inhoudt dat je met een 0-urencontract voor 1 of 2 jaar in een flexpool terecht komt (en er daarna weer er uit geflikkerd wordt) heb je er nog niks aan natuurlijk. En net wat al eerder is gezegd, opleiding of niet, je komt bijna alleen maar bij uitzendbureaus want de bedrijven zelf nemen nauwelijks iemand in vaste dienst. (Trouwens niet de enige sector waar dit speelt...)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Vinny »

Dat komt ook omdat werknemers in vaste dienst erg duur zijn voor de werkgever. Daarom zie je ook zo'n hausse aan ZZP'ERS. In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Bron voor dat waardeoordeel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door OmniLezer »

Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door deadlock »

OmniLezer schreef:Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
En intern opleiding volgen dan? Studenten die in Zwolle en bijbaantje zochten konden praktisch gratis buschauffeur worden als ze dan maar zoveel jaar bleven rijden voor toen nog connexxion.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door marvinkok »

Klopt, zo ben ik er ook ingerold (in Twente dan).
Een X bedrag betaald het uitzendbureau (of vervoerder) en de rest werd er dan bijvoorbeeld €2,- p/u ingehouden, gedurende 1000 uur (zoals in contract staat) en zo betaalde je de rest af. Had dat er in ruim een jaar uit, effectief ga je er dan gewoon 2,- in de maand op vooruit.
Alleen daarna in vaste dienst komen is een weer een ander verhaal... Ook door al die concessiewisselingen, die helpen daar ook niet aan mee...
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door OmniLezer »

Is goed geneog. Ik wil het ook niet mijn hele leven doen. Maar dat ik het ten minste wel heb gedaan. Ik wilde het altijd doen toen ik nog klein was(tot mijn 10e jaar)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Hainje »

marvinkok schreef:Klopt, zo ben ik er ook ingerold (in Twente dan).
Een X bedrag betaald het uitzendbureau (of vervoerder) en de rest werd er dan bijvoorbeeld €2,- p/u ingehouden, gedurende 1000 uur (zoals in contract staat) en zo betaalde je de rest af. Had dat er in ruim een jaar uit, effectief ga je er dan gewoon 2,- in de maand op vooruit.
Alleen daarna in vaste dienst komen is een weer een ander verhaal... Ook door al die concessiewisselingen, die helpen daar ook niet aan mee...
Tenzij je - zoals ik - betrokken raakt bij een ongeval en zo naïef bent om te eerlijk te zijn over je medische zaken, dan word je eruit gekegeld. Ik had destijds ook een dergelijk contract, ik heb hooguit 20 uur daar gewerkt. Uitzendbureau wilde mij ook niet meer en dwong mij het hele bedrag alsnog in één keer te betalen.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door AppleMoose »

OmniLezer schreef:Maar je kan dus geen twee MBO opleidingen afronden. Want ik heb interresse. Heel veel zelfs. Ookal is het als uitzendkracht of als vakantiebaan of hoe je dat ook noemt.
Je kunt zoveel mbo-opleidingen afronden als je wilt. Je zit dan alleen met studiefinanciering. Maar aangezien dit soort "opleidingen" vaak met BBL-trajecten werken en je dus vaak al betaald krijgt, moet dat opzich niet zo'n groot probleem zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Stefan »

Ronaldussen schreef:En baangarantie klinkt leuk, maar als dat inhoudt dat je met een 0-urencontract voor 1 of 2 jaar in een flexpool terecht komt (en er daarna weer er uit geflikkerd wordt) heb je er nog niks aan natuurlijk. En net wat al eerder is gezegd, opleiding of niet, je komt bijna alleen maar bij uitzendbureaus want de bedrijven zelf nemen nauwelijks iemand in vaste dienst. (Trouwens niet de enige sector waar dit speelt...)
Ik heb in dat opzicht best wel geluk gehad, ik heb zelf m'n rijbewijs betaald (voor 't plaatje: was bijna €5000,- armer) en heb vervolgens 2 jaar lang via 't uitzendbureau gewerkt. Gelukkig ben ik sinds juli in vaste dienst gekomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Michael »

Hier in Breda gaan volgend jaar ook heel wat chauffeurs met pensioen. Je kan hier via een uitzendbureau je rijbewijs ed halen en wordt je als je goed werk levert na 1,5 jaar in vaste dienst genomen. Ik heb begrepen dat dit vooralsnog alleen voor jongeren tot 27 jaar geldt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door AppleMoose »

Ja, dat heeft met een subsidieproject te maken. De overheid geeft subsidie aan transport- en vervoerbedrijven om opleiding/werkplekken te realiseren voor jongeren onder de 27 jaar in het kader van "Aanpak Jeugdwerkloosheid"
Zelf ook nog geprobeerd om zoiets voorelkaar te krijgen (vrachtwagenrijbewijs via zoiets te halen), maar in de praktijk nemen ze maar weinig tot geen mensen boven de 21/22 jaar aan omdat die een stuk duurder zijn voor de werkgever (daaronder geldt nog jeugdloon).

@Stefan: In dat geval heb je inderdaad enorm veel geluk gehad!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Vinny schreef:In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Bron voor dat waardeoordeel.
https://nrccarriere.nl/artikelen/nederl ... emiddelde/

Het waardeoordeel neem ik voor mijn rekening ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door deadlock »

Onderbouw dan ook even waarom dat een slecht iets is. Want ik kan onderbouwen waardoor het geen slecht iets is én ik heb keihard bewijs dat het ondernemersklimaat in Nederland een van de vriendelijkste ter wereld is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten