MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door MdJ »

Na maandenlange voorbereidingen, vergaderingen met vrolijke biertjes, chips en slap gelul was zaterdag 8 augustus de vertrekdatum. Met 4 studievrienden gingen we een reis maken naar Riga, Tallinn, Helsinki, (Tallinn) en Sint Petersburg. Het plan was om te reizen per vliegtuig van Weeze naar Riga, per bus van Riga naar Tallinn, per boot Tallinn-Helsiki v.v., per bus Tallinn-Sint Petersburg en per vliegtuig van Sint Petersburg via Tallinn naar Schiphol.

Het weer was werkelijk fantastisch: Op de eerste dag was er in de ochtend wat regen, daarna best bewolkt, en daarna hebben we twee weken lang heel mooi weer gehad. Zonnetje, een graad of 23 en droog. In dit deel zal ik alleen Riga bespreken. Talinn en Helsinki (deel 2) en Sint Petersburg (deel 3) komen er nog wel een keer aan.

Alvast een note vooraf: ik ben niet zo’n goede fotograaf. Foto’s zijn gemaakt met mijn mobiel en dat zie je soms heel goed, soms wat minder. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de grote meuk buiten dit verslag te houden, tenzij er iets interessant is.

De eerste meters zo ver van het eigen bed, kwam ik meteen iets bekends tegen op het vliegveld van Riga:
Afbeelding
Een ex-RET Alliance brengt reizigers van de gate naar het vliegtuig. Bij ons was dat niet nodig, wij moesten een klein stukje lopen naar de gate. Een ex-GVB Jonkheer doet hetzelfde, maar dan een pier verder.
Afbeelding
In Riga zouden we 3 hele dagen blijven. Op dag 1 hebben we de stad bezocht en alle toeristische dingen bezocht. Op dag 2 zijn we naar het dorpje Sigulda naar een natuurpark gegaan en op dag 3 gingen we de resterende hoogtepunten van de stad bekijken.
In Riga rijden diverse bussen op de stadsdienst: Ik heb Mercedes Citaro’s (12, 15 en 18m), Solaris (diesel+trolley), en Iveco’s (trolley) gezien. Over een van de vier bruggen over de Daugava komt deze Mercedes Citaro rijden.
Afbeelding
De brug lijkt van een afstandje als een grijs exemplaar van de Erasmusbrug. Althans, daar doet hij mij aan denken. Kom je dichter bij, dan moet je eerlijk toegeven dat het andersom zou moeten zijn: De brug is in een erbarmelijke staat. Putten in het wegdek, roestige balken, betonrot en stalen platen om de gaten in het trottoir te verbergen.
De pylonen op de weg zijn overigens voor de triatlon die over deze brug ging een half uurtje later.
Op de tweede dag van Riga zijn we, zoals reeds eerder is gezegd, naar Sigulda gegaan met de trein. Een ritje van een uur en een kwartier koste voor vijf personen €11.75. De terugweg €11.15. Er rijden echter niet veel treinen:
Afbeelding
De vertrekstaten zijn gegroepeerd per spoorlijn. De spoorlijn Riga-Valga, waaraan het station Sigulda ligt, heeft de kleur groen. (In Valga kun je overstappen op treinen van de Estse spoorwegen naar Talinn. Zie daarvoor een van de vele verslagen van Timon91 :D )
In de stationshal staat nog een bord met de vertrekkende treinen. Best groot bord, voor zo weinig treinen…
Afbeelding
Om 10.35 kwam er een trein aangereden. Deze heeft zojuist over de spoorbrug over de Daugava gereden. De kop lijkt gemoderniseerd, de rest van de bakken zien er van buiten nog hetzelfde uit...
Afbeelding

Wij pakte overigens trein 840 die vreemd genoeg slechts tot Sigulda reed. Geen idee waarom, volgens de vertrekstaten zou deze trein nog twee stationnetjes verder rijden. De achterzijde van onze trein:
Afbeelding
En dit is de voorzijde. De trein bestaat uit 4 bakken. In de voorste bak bestaat voor 2/3 deel uit een reizigerscompartiment en voor 1/3 uit een motorcompartiment waar ook de dieselmotor ligt.
Afbeelding
In deze treinen zit zowaar WIFI in met in elke bak een apart wifi netwerk. En echt rete snel. De rit gaat wat traag en de eerste stationnetjes hebben een perron, Na een paar stations gaan we de ongeelektricifeerde sporen op en ook de kwaliteit van de perrons werd lager. Op een paar stationnetjes konden er letterlijk 3 stoeptegels er net vanaf. Sigulda is daarentegen net gemoderniseerd met strakke hoge perrons…
Afbeelding
En goed onderhouden stationsgebouw
Afbeelding
Na een bezoekje aan een kasteel en een boswandelingetje van wat kilometers zaten we 6 uur later weer in de trein terug en resteerde nog een laatste dagje slenteren door de stad.

De laatste dag van Riga was een reisdag: Om 12:00u hadden we de bus van Riga naar Talinn voor deel 2 van de vakantie. Na een kwartiertje lopen van het hostel kwamen we aan op het busstation, net achter het treinstation:
Afbeelding
Er vertrekken daar diverse bussen over een perron of 20 naar diverse plaatsen. Naar Talinn, onze bestemming rijdt o.a. Ecolines, met in ons geval een Neoplan.
Afbeelding

Voor nu genoeg fototjes en verhaaltjes. Ga ik ondertussen deel 2 (Talinn en Helsinki) en deel 3 (Sint Petersburg) typen.
Laatst gewijzigd door MdJ op ma 31 aug 2015, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Talinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door isadora »

MdJ, dank voor je verslag betreffende Riga.

De foto's beginnen, wat mij betreft, met het weer beter te worden.
Jammer dat er weinig van de stad te zien is, die toch best wel fotogenieke plekjes kent.
Ben niet super enthousiast, maar geeft wel een aardige impressie.

Tip: lees je tekst nog even goed door, alvorens je op "Verstuur" klikt. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag, geeft een leuke indruk van je reis. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door Timon91 »

Mooi! Hoop bekende plekjes :P Iets meer meer van Rīga zien was wel leuk geweest, al ben ik vooral benieuwd naar Helsinki en St. Petersburg aangezien ik die steden nog niet ken. Ik kijk uit naar de rest!
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door waldo79 »

Maakt mij wel nieuwsgierig naar meer en ik ga hoognodig een verslagje maken van mijn reisje naar Boedapest :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door Milco »

Leuke foto's! :)
Even nieuwsgierig ( :') ): is die Citaro op foto 3 niet toevallig ex-NL?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door marcel.nl »

Milco schreef:Leuke foto's! :)
Even nieuwsgierig ( :') ): is die Citaro op foto 3 niet toevallig ex-NL?
Ja leek mij ook ex-GVB Amsterdam.
Zou ex-BBA brabant kunnen zijn, maar die hadden niet zoveel klapramen denk ik (of de ramen moeten vervangen zijn ofzo)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door Ardan »

Heel leuk, benieuwd naar de rest! :pos:
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door MdJ »

marcel.nl schreef:
Milco schreef:Leuke foto's! :)
Even nieuwsgierig ( :') ): is die Citaro op foto 3 niet toevallig ex-NL?
Ja leek mij ook ex-GVB Amsterdam.
Zou ex-BBA brabant kunnen zijn, maar die hadden niet zoveel klapramen denk ik (of de ramen moeten vervangen zijn ofzo)
Aan de rest van het wagenpark te zien zijn het eigen wagens. Ze hebben er behoorlijk veel van en in lengtes die niet in Nederland voorkomen (o.a. 15 meter met hetzelfde interieur en bestemmingsdislay).
Bij twijfel: gebruik beton.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door deadlock »

Ik vind het leuke foto's en je schrijft het echt mangs goed! Eén puntje van kritiek, voor 12 foto's vind ik het eigenlijk niet genoeg, tenzij je in de andere 2 delen een Timon-achtige stortvloed van mooie plaatjes hebt ;)

Ik zou zeggen; Combineer het in één topic. Geen idee of de rest zich daar ook in kan vinden maar het is dan ook mijn eigen mening ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)

Bericht door waldo79 »

12 foto's is niet bepaald riant, maar het geeft een impressie :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten