Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Halflege trein, weet toch iedereen? (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

wat heeft een halflege trein dan met Qbuzz te maken?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Ik gok op Hess LighTram
Basislijn
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rww »

Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram

Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

En daarom verwacht je dat alle leken die afkorting ook kennen? :neg: :neg: (om de sfeer van je eigen bericht maar even weer te geven).

In ieder geval, voor zover ik weet 'spelen ze dan niet buiten'. Ze rijden overigens ook geen ritten op zaterdag.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

rww schreef:
Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram
Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
Waarom spreek je mij aan op de half lege treinen? Dat heb ik niet gezegd...
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Kunnen die dingen niet op transport naar de sloop en een paar extra Capacity's erbij? Is voor QB ook simpeler dan die gedrochten. Ik vind dat Capacity's ook mooier ogen dan die "HLT". Die voelt niet natuurlijk aan voor me. Ik werk niet bij Qbuzz en de "HLT" ken ik persoonlijk als "bustram" of "busslang".

Daarnaast rijden die dingen alleen op de Zuidhornritten en dat is alleen doordeweeks.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een bus is geen onderdeel van de natuur, dus dat kan kloppen.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

rww schreef:
Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram

Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
Nou, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Ook andere chauffeurs niet. Hoor altijd Hess of 25meter...
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rww »

bartjemestrom schreef:
rww schreef:
Lijn65 schreef:Ik gok op Hess LighTram

Qbuzz heeft geen half lege treinen, dat weet je zelf ook wel :neg: :neg: het is een doodnormale afkorting, die dagelijks, elke minuut word gebruikt bij qbuzz.
Nou, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Ook andere chauffeurs niet. Hoor altijd Hess of 25meter...
Ik heb het niet over werkvolk, ik werk met kantoorpersoneel(lees: keurige managers die hun taal verstaan) en papier.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :roll: :')
JeroenSpock
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Tjah, het werkvolk heeft het meestal niet zo met het keurige dure kantoorpersoneel.
Gelukkig wisten alle managers direct waar het over ging toen ze HLT voor het eerst lazen.
Ik wist het alleen maar omdat we bij Connexxion ook met HESS reden, anders had ik ook iets van WTF.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Als het kantoorpersoneel nu eens verplicht een dag per week op de werkvloer meedraaien, weten ze ook wat het werkvolk te verduren heeft. Dat werkvolk heeft vaak naar mijn idee goede reizigerstrekkende ideeën, maar het kantoorpersoneel legt dat naast zich neer. Gevolg: Alles wordt door mensen die het niet willen/zullen snappen bepaald en het werkvolk mag de problemen oplossen.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rww »

Pim-AllianceB95 schreef:Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :roll: :')
Ook werkvolk behoort zich te houden aan de standaard bedrijfsafkortingen, bij elke vervoerder bestaat er een lijst met alle standaard afkortingen.

CamilleKreemers schreef:Als het kantoorpersoneel nu eens verplicht een dag per week op de werkvloer meedraaien, weten ze ook wat het werkvolk te verduren heeft. Dat werkvolk heeft vaak naar mijn idee goede reizigerstrekkende ideeën, maar het kantoorpersoneel legt dat naast zich neer. Gevolg: Alles wordt door mensen die het niet willen/zullen snappen bepaald en het werkvolk mag de problemen oplossen.
Als zelfstandig technische consulent ontraad ik dit.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

hoezo ontraad je het dat het kantoorpersoneel 1 dag meeloopt met de werkvloer?
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rww »

CamilleKreemers schreef:hoezo ontraad je het dat het kantoorpersoneel 1 dag meeloopt met de werkvloer?
Werkvolk denkt veel te vaak te simpel en alleen op hun eigen eiland, ze hebben geen idee van de complexe puzzels die op kantoor gemaakt worden.
JeroenSpock
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Omdat ze zichzelf/eigen baan dan in gevaar brengen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Goede suggesties worden echt wel overgenomen worden als hierdoor efficiënter gewerkt kan worden. Echter heb ik vaak heel sterk de indruk dat iemand op de werkvloer een idee heeft, dit vervolgens zonder sterke argumentatie bij de leidinggevende neerplempt en dat de indiener dan verwacht dat zijn/haar idee 1-op-1 word overgenomen. Ook als dit misschien wel 100.000 DRU's (á € 100,-) per jaar meer kost en waarbij de verwachtte reizigerstoename minimaal zal zijn. De betreffende persoon met het idee hoort er vervolgens niets meer van en denkt dan dat het management hen niet serieus neemt. Vervolgens gaat zoiets zijn eigen leven leiden en tadaa an new urban myth has born!
🍉
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rww »

Hainje schreef:Goede suggesties worden echt wel overgenomen worden als hierdoor efficiënter gewerkt kan worden. Echter heb ik vaak heel sterk de indruk dat iemand op de werkvloer een idee heeft, dit vervolgens zonder sterke argumentatie bij de leidinggevende neerplempt en dat de indiener dan verwacht dat zijn/haar idee 1-op-1 word overgenomen. Ook als dit misschien wel 100.000 DRU's (á € 100,-) per jaar meer kost en waarbij de verwachtte reizigerstoename minimaal zal zijn. De betreffende persoon met het idee hoort er vervolgens niets meer van en denkt dan dat het management hen niet serieus neemt. Vervolgens gaat zoiets zijn eigen leven leiden en tadaa an new urban myth has born!

Dit herken ik idd bij qbuzz, maar er zijn ook ov boeren(frans!) die oprecht niet geintreseerd zijn in kritiek of ideeen van lager personeel, die huren liever een consulent in, die soms met hetzelfde idee komt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

rww schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Dat maakt het natuurlijk des te logischer om te verwachten dat de term hier algemeen wordt begrepen :roll: :')
Ook werkvolk behoort zich te houden aan de standaard bedrijfsafkortingen, bij elke vervoerder bestaat er een lijst met alle standaard afkortingen.
Ik heb vanzelfsprekend geen inzicht in wat er van het 'werkvolk' (wat een nare benaming, trouwens) verwacht wordt, maar feit blijft wel dat je het moeilijk van alle forumgebruikers kunt verwachten, aangezien een groot gedeelte daarvan voor wat het OV betreft noch 'kantoor-', noch 'werkvolk' is. Dat probeerde ik duidelijk te maken, wat Qbuzz intern verwacht moeten ze uiteraard zelf weten.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Het valt me de laatste tijd op dat bij lang niet elke Qlink bus de airconditioning gebruikt wordt, waardoor het op warmere dagen vaak niet te harden is in de bus. Waarom is dit? Puur omdat de chauffeurs dit soms vergeten, of is er meer aan de hand?

En ik vraag het me eigenlijk al een tijdje af; waarom wordt er in Groningen lang niet overal een 'open instapregime' gehanteerd? Halteren op het hoofdstation en drukke haltes duurt hierdoor soms wel een paar minuten. Daarnaast is het bij slecht weer ook geen pretje om buiten te wachten in de rij. Waarom kan dit niet anders? Ik kan geen reden bedenken om dit niet in te voeren op alle stads- en Qlinklijnen. Elke minuut tijdswinst bespaart toch duizenden euro's per jaar?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

airco van die qlink bussen gaan automatisch net als de verwarming. is 1 knopje dat automatisch aangaat bij het starten van de bus. chauffeur kan het knopje eventueel uitdoen. Er is per bus een temperatuur ingesteld en de bus regelt verder zelf om bij dat aantal graden te komen.

Dus als de temperatuur niet goed ingesteld staat kan het te koud of te warm zijn in de bus. 2e optie is dat de chauffeur de regelaar uit heeft gezet. en de 3e optie is een storing waardoor de airco constant aan staat of niet aan gaat of iets anders. Zo heb ik wel eens gehad dat het buiten 24 graden is de de bus zet de verwarming aan..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Met de Q-links heb ik onvoldoende ervaring, maar ik maak het wel eens mee dat in de streekbussen de ventilatie bij hoge temperaturen wordt uitgeschakeld. Ik heb chauffeurs wel eens horen zeggen 'dat het toch niet helpt en een hoop herrie maakt.' Voorin met de airco helpt het misschien niet, maar achterin merk je het verschil zeker wel. Dat het een hoop herrie maakt klopt wel :mrgreen:
JeroenSpock
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Het probleem ligt 9 van de 10 keer niet bij de airco maar bij de chauffeur. Er zijn veel chauffeurs die niet weten hoe de bus werkt (is mij ook nooit uitgelegd door Qbuzz, en ik niet alleen). Wat Rene zegt, je moet bij de C2 (blauwe Qlink) we de passagiers ventilatie aanzetten EN de airco.
Bij de paarse Qlink bussen hoef je alleen de passagiersventilatie aan te zetten, en de bus regelt echt alles zelf. Hij zet zelf de airco of verwarming aan. Wat je wel vaak ziet is dat chauffeurs met de paarse bussen de dakluiken open zetten, dan gaat achterin de ventilatie weer uit.
De groene Qlink Citaro's en de Capacity's hebben geen volledige airco. Daar kan je beter de dakluiken open zetten, net als in de streekbussen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Bedankt voor de reacties, ik had al het vermoeden dat het dan meestal bij de chauffeur ligt die het niet ingeschakeld heeft en/of niet goed weet hoe een airco werkt. Sowieso vind ik dat veel bestuurders maar wat doen als het om airco gaat. Gewoon aanzetten, eventueel een temperatuur instellen en er dan met je tengels vanaf blijven. :mrgreen: Jammer genoeg begrijpen veel mensen dat niet.

En voor wat betreft mijn vraag omtrent het open instapregime, heeft iemand daar ook een antwoord op?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten