Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Grüessech mitenand! Nadat je een reisverslag maakt met deel 1 in de titel is het niet onlogisch dat er na verloop van tijd een deel twee komt, dus daar is die dan! In het vorige deel meldde ik dat het door de Frankenshock niet mogelijk was geworden om een hele vakantie in Zwitserland te doen, maar een paar daagjes kon er nog wel vanaf. In dit deel dus Zwitserland, alhoewel ik aan het einde ook nog in een andere regio beland. Qua sfeer zijn deze regio's echter niet zo verschilend, dus wordt dit het deel van umlauten en s-c-h's!

We pakken de draad weer op 14 augustus op, na een weekje aan het Lago Maggiore was ik voldoende bijgebruind om de vraag 'ben je op vakantie geweest?' niet meer gesteld te krijgen. Na een ontbijtje was het tijd om uit te checken in het hotel waar ik had verbleven, en daarna kon ik op pad. Keurig optijd meldde ik mij bij de ambtenaren-veerbootmaatschappij-veerhaven, voor de veerboot van 11:00 van Baveno naar Stresa.
Afbeelding

Helaas meldde de veerboot zich niet optijd bij de haven, ook de derde keer van de drie keer dat ik deze boot zag varen deze week was hij 30 minuten te laat. De boot van 11:25 was nog een alternatief, maar omdat rond het vertrektijdstip van die boot (die wel optijd was) het te druk zou worden (vier boten in vijf minuten, met een aanlegtijd van drie minuten), sloeg deze Baveno domweg over...
Afbeelding

Nadat de Ferry naar Locarno (die ik eerder al had genomen) nog binnen kwam...
Afbeelding

... was mijn boot er dan alsnog. Het was door de drukte van twee boten niet echt mogelijk om nog een foto te maken aan boord, en de overstapstress die komt bij het missen van een trein die eens in de vier uur gaat is nou niet bepaald prettig. Na 25 minuten varen kwam de boot aan in Stresa, waar nog op een rap tempo doorgewandeld moest worden om de EuroCity te halen. :?
Afbeelding

Uiteindelijk werd station Stresa, ondanks de ontbrekende wegbewijzering, optijd bereikt! *O*
Afbeelding

En na een paar minuutjes was daar dan de EuroCity, een fonkelnieuwe Pendolino van de SBB.
Afbeelding

Binnen was het erg druk, waarschijnlijk de reden waarom de trein een verplichte reservering kent. Gelukkig was deze eerder al in Locarno verkregen, dus had ik eigenlijk ook nog een ideale zitplaats.
Afbeelding

Afbeelding

Na Visp schiet de trein de Lötschberg-basistunnel in, en dan gaat het gas erop. Met 250 km/h gingen we onder de Alpenmassieven door, wat ook wel nodig was: in grensstation Brig hadden we vertraging gekregen doordat de Douane een aantal mensen van de trein af moest plukken.
Afbeelding

Na aankomst in Spiez was het tijd voor een heel snelle overstap op de BLS-boemel naar Interlaken Ost, gepland was twaalf minuten, maar door de vertraging bleef hier nog maar minder dan een kwart van over. :X Eenmaal in de boemel was het vooral uit je ogen kijken langs de Thunersee, totdat na een 20 minuten Interlaken Ost bereikt werd. Alhier werd eerst nog de bagage in een kluis gedropt, voordat ik de stad in kon.

Nou was de regio rond Interlaken altijd al de regio waar ik op vakantie ging in Zwitserland, maar sinds enkele jaren werd de regio steeds duurder om op vakantie te gaan. Dit jaar ben ik af moeten haken voor een lang verblijf in Zwitserland, en werd mijn bezoek aan Interlaken ingekort tot enkele uurtjes. En ik was niet de enige. De hoeveelheid Europese toeristen is voor zover ik kon merken met zeker 80% afgenomen, in de plaats daarvan zijn er nu alleen maar Aziatische toeristen te zien op straat, en die blijven vaak niet langer dan een dag of twee in Zwitserland. De Berner Oberland Bahn heeft het daardoor ineens heel rustig gekregen, waardoor de treindienst zelfs uitgedund is. Met slechts een uursdienst gaat deze Bergmaatschappij nog maar naar de verschillende bestemmingen. :|
Afbeelding

In Interlaken was het tijd voor een wandeling, en zoals gezegd: vooral Chinezen en Japanners op straat.
Afbeelding

Afbeelding

Na een goede (en verlate) lunch bij restaurant Schuh, waarbij de serveerster een collega moest roepen omdat ze zelf geen Duits sprak, werden nog bootschappen gedaan. Helaas regende het ondertussen pijpenstelen...
Afbeelding

Na een paar uurtjes een stad bezoeken die vertrouwd aan had moeten voelen maar nu een nare nasmaak gaf, was het tijd om de InterCity te nemen naar Basel.
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal in Bern was het ondertussen avondspits, en dat levert natuurlijk wat drukte op.
Afbeelding

Hierna werd er nog naar het Hotel gewandeld... (sorry voor de onscherpe foto)
Afbeelding

... en daarna was het tijd voor een diner en daarna een bed, het was een vermoeiend dagje geweest.

De volgende morgen was het tijd om de Zwitserse Bondsstad te verkennen. Mensen die wel eens via Bern gereisd zijn ken ik wel, maar ik ken niemand die ooit in de stad zelf is geweest. Mij had het als stad om te bezoeken altijd al getrokken, en nu was het zover! De dag begon met een bezoek aan de Zytglogge, een astronomisch uurwerk met bewegende figuren uit de twaalfde eeuw.
Afbeelding

De toeristenstroom werd van tijd tot tijd doorboord door deze trolleybussen, en de chauffeurs waren duidelijk erg blij dat ze dat mochten doen. :')
Afbeelding

Na twaalf uur werd er een grote wandeling door de stad Bern gemaakt, om nou alle 75 foto's die ik die middag maakte te uploaden is misschien wat overdreven, maar een kleine selectie staat hieronder:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lunchpauze toonde weer een een Zwitsers probleempje, voor dit 'snackzakje' mag bijvoorbeeld 3 CHF neergelegd worden (= 2,85 euro!) :shock:
Afbeelding

Naast cultuur was er ook nog tijd voor Hobby, ook Bern heeft wat in Den Haag een Hoftrammm heet.
Afbeelding

In het Bernse centrum rijden veel trams rond, waaronder deze gepimpte Combino's (deze in totaalreclame voor een niet nader te benoemen telefoonmerk) :X
Afbeelding
Bernmobil 666, Bern Spitalgasse by Alfenaar, on Flickr

Ook reden deze trams van de RBS hier rond, om een rare reden deden deze mij denken aan Amsterdamse trams. :')
Afbeelding

En nadat het nog eventjes slijmen was bij de speelgoedwinkel... :P
Afbeelding

...was het alweer etenstijd. Bern als stad bevalt me wel, en met het eten in een restaurant met echte 'Schwïïzer Chuchi' was de dag compleet. :D (phonepic)
Afbeelding

Na een wat onrustige nacht (geen airco op de kamer, en zaterdagavonddrukte buiten het hotel) was ik de volgende ochtend nogal moe. Daarom werd er pas om 12:00 vanuit Bern vertrokken, een rustig begin voor de rustige zondagmorgen dus. Voor vertrek naar het station was er tijd voor een goede blik op de bovenleiding-constructies rond de Zytglogge, dit krijg je in een stad met trams en trolleybussen. :X
Afbeelding

Met een klassieke Combino ging het vervolgens naar station Bern.
Afbeelding

Na de overstapstress van twee dagen eerder was ik vandaag optijd, en dat bood de mogelijkheid om een station Bern tussen de volknopen te zien.
Afbeelding

Nadat deze vanuit Interlaken binnengekomen was, ging het met de InterCity naar Basel. In een regenachtig Olten was het kasteel vanuit de trein te zien, misschien dat dat de inspiratie is geweest voor het nummer 'Olten', waarvan later bleek dat ik op de heenweg de opnames van de clip had gezien. :')
Afbeelding

Zoals het hoort was ik een uurtje na vertrek uit Bern in Basel.
Afbeelding

Afbeelding

In Basel ging het door de grote blauwe deur, terug naar het thuisland!
Afbeelding

Voordat ik bij de trein was mocht ik eerst nog langs een beetje verloren glorie.
Afbeelding

Afbeelding

En daarna ging het met de EuroCity richting Brussel verder. Helaas was er in dit station niemand aanwezig die het bordje om had kunnen draaien, dus moet dit verslag het doen met het bordje van de zuidwaardse reis.
Afbeelding

Met de Eurocity ging het niet helemaal tot Brussel, maar ging het naar Straatsburg. Doordat er in de Elzas met 200 km/h gereden wordt, duurt dat voor 150 kilometer niet veel meer dan een uur, niet slecht in combinatie met vier tussenstops.
Afbeelding

Een wandelingetje door het modernste deel van het station... :X
Afbeelding

...leidde tot de TER-trein naar Selestat via Obernai.
Afbeelding

Deze trein zat voor een zondag zowaar verassend vol bij vertrek, maar na de stops in Entzheim-Aeroport en Molsheim was het alweer een stuk rustiger. Na een halfuurtje ging ook ik eruit, ik was aanbeland in Obernai.
Afbeelding

Obernai, in de Elzas. Een streek die cultureel sterk verbonden is met Zuidwest-Duitsland en Zwitserland, wat goed zichtbaar wordt als je het centrum van de meeste oude steden binnenkomt. Ook Obernai, dat tegen de rand van de Vogezen aangebouwd is, heeft een schattig stadshart.
Afbeelding

Afbeelding

Nou had ik nog steeds last van mijn knie na mijn 'incidentje' in Domodossola, en dus werd er een toeristischere manier gebruikt om de stad te verkennen. :')
Afbeelding

Het was geen verkeerde keuze om te kiezen voor het mini-treintje, doordat deze heuvelop reed kreeg je een mooi uitzicht over de regio. Onder andere de kathedraal van Straasburg was goed te zien (ik herhaal maar even dat Straatsburg per trein een halfuur verderop ligt).
Afbeelding

Afbeelding

Bij het Mémorial des « Malgré-nous » werd een tussenstop gemaakt. Dit monument werd opgericht voor de 100.000 Elzassiers die verplicht in het Duitse leger moesten tijdens de tweede wereldoorlog, en specifiek voor 30.000 daarvan die nooit terug zijn gekomen. Sowiezo speelt de oorlog een grote rol in dit gebied, 10 kilometer westerlijk liggen de restanten van het concentratiekamp Natzweiler-Struthof, waar 22.000 mensen de dood vonden.
Afbeelding

Na een beetje treurige historie was er nog een beetje humor na aankomst:
Afbeelding

En daarna was het tijd om te gaan eten. Ik had direct na aankomst in Obernai al ingecheckt in het hotel, datzelfde hotel was ook de plek waar 's avonds nog een Flammkuche en een goede hoeveelheid (in eigen dorp gebrouwen!) Kronenbourg-bier geconsumeerd werd. Hierna was het toch echt bedtijd, en met deze nachtrust eindigt ook dit deel. In een volgend deel gaat de reis verder in de Elzas, en komt er nog een andere Franse regio aan bod. Tot die tijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Milco »

Tof verslag! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraai verslag :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Wubbo »

Ja, ik ben in Bern geweest! Al is het al wat jaartjes geleden. Geen foto van de Bären van Bern?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door AppleMoose »

Mooie route :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag, ik heb ervan genoten! :D Ben benieuwd naar de rest, dit is toch een niet zo heel bekend stukje Europa voor mij :P
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuke plaatjes! Nu hopen wat er volgt :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Maar is Bern dan (veel) goedkoper dan Interlaken?
En is er nou grenscontrole in Basel voor treinen van/ naar Frankrijk? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door isadora »

Mooi plaatjesboek. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Etienne »

Een leuk vervolg :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Cookie »

Wederom een mooi en interessant verslag! :pos:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Maar is Bern dan (veel) goedkoper dan Interlaken?
Bern is wel goedkoper dan Interlaken, deels omdat het volgens mij minder bekend is, en deels omdat Bern ook buiten de hoogseizoenen een aantrekkelijke bestemming is. Ik was er op een zaterdag, en dan was het wel te merken dat ook de Zwitsers graag in Bern komen, met veel shoppers en mensen die een weekendje weg in eigen land doen.
Meltrain schreef:En is er nou grenscontrole in Basel voor treinen van/ naar Frankrijk? :o
Hij was er niet, maar de blauwe deur is wel de plek waar, tot Zwitserland het Schengengebied toetrad, de grenscontrole voor Frankrijk binnenkomende reizigers plaatsvond. Zoals wel vaker bij de SNCF (op papier de beheerder van het Franse deel van het station, dat dan ook station Bâle SNCF heet) wordt infrastructuur die niet meer nodig is niet weggehaald, waardoor het er nu nog steeds zo uitziet of er controle is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Keurig verslag. Ik zie dat Zwitserland per trein een hele belevenis is :idea:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:
Meltrain schreef:Maar is Bern dan (veel) goedkoper dan Interlaken?
Bern is wel goedkoper dan Interlaken, deels omdat het volgens mij minder bekend is, en deels omdat Bern ook buiten de hoogseizoenen een aantrekkelijke bestemming is.
Dat zou wel raar zijn als Interlaken bekender is dan Bern: laatstgenoemde is immers (onofficieel) de hoofdstad. :P

Wat ik nog wilde vragen: welke taal sprak die serveerster dan in Interlaken? En kon je niet in het Engels met haar communiceren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:
Z2N schreef: Bern is wel goedkoper dan Interlaken, deels omdat het volgens mij minder bekend is, en deels omdat Bern ook buiten de hoogseizoenen een aantrekkelijke bestemming is.
Dat zou wel raar zijn als Interlaken bekender is dan Bern: laatstgenoemde is immers (onofficieel) de hoofdstad. :P
Chinezen geven niet om Bondssteden, die willen gewoon met uitzicht op drie 4000+-Alpentoppen kunnen lunchen en horloges van meer dan 10.000 CHF kunnen kopen. :wink:
Meltrain schreef:Wat ik nog wilde vragen: welke taal sprak die serveerster dan in Interlaken? En kon je niet in het Engels met haar communiceren?
彼女は、日本と中国の話を聞きました!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 2): Chuchichäschtli-land (50 foto's)

Bericht door waldo79 »

Chinezen geven niet om Bondssteden, die willen gewoon met uitzicht op drie 4000+-Alpentoppen kunnen lunchen en horloges van meer dan 10.000 CHF kunnen kopen.
Dan kunnen ze ook naar Grindelwald of Gstaad :Y Dat zijn nog wat mondainere plaatsen dan Interlaken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten