Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
we gaan inderdaad weer terug naar de jaren 80 en 90 qua verloedering door graffiti. Ik zag bijvoorbeeld een BN rijden waarbij alleen de ruiten waren schoongemaakt, en de rest onder de zooi zat...
Hopen dat het niet weer naar dit terug gaat
Hopen dat het niet weer naar dit terug gaat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De wasstraat tussen Spaklerweg en Van der Madeweg wordt op dit moment gesloopt, maar is er eigenlijk al een nieuwe wasstraat dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
yep, bij Isolatorweg is een 140 meter lange wasstraat gebouwdBee schreef:De wasstraat tussen Spaklerweg en Van der Madeweg wordt op dit moment gesloopt, maar is er eigenlijk al een nieuwe wasstraat dan?
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/140-mete ... solatorweg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is busstation Marnixstraat Elandsgracht nou buiten gebruik voor een of ander evenement met Hollandse smartlappen? De bussen staan in iedergeval op straat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jordaan-festival terug op oude locatie?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, de oude locatie was de Elandsgracht. Maar nu al jaren op busstation Marnixstraat (door rasoptimisten ook wel idyllisch de Appeltjesmarkt genoemd)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een metro is gewoon eigendom van de gemeente en geen publiekelijk bezit. Dat we er met z'n allen, tegen betaling, gebruik van mogen maken wil niet zeggen dat dat ook rechten verschaft een trein naar eigen dunken onder te kalken. Net zo min ik het recht heb zomaar een pot verf leeg te gieten over het huiskamerraam van je huurhuis. Ook binnen het openbaar vervoer is het erg belangrijk dat mensen zich prettig en veilig voelen. Voertuigen die helemaal onder de graffiti zitten dragen daar over het algemeen niet in positieve zin aan bij.Bram schreef:Een huis is iets anders dan een metro. Een huis is om je er thuis in te voelen. Een metro is om mensen van één plek naar een andere te brengen. Daarbij komt dat een metrostel niet een persoonlijk bezit is. Dat de wet dit alsnog verbiedt maakt het voor mij niet automatisch afkeurenswaardig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als iets eigendom van de gemeente is, dan is het eigenlijk wel publiekelijk bezit. Heel strikt genomen. Iets met belastinggeld enz.n-evo schreef:Een metro is gewoon eigendom van de gemeente en geen publiekelijk bezit.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De metro(trein) is helemaal geen gemeente-eigendom maar eigendom van GVB.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En van wie is het GVB?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Van niemand: het is een zelfstandig bedrijf. De gemeente (Amsterdam) is weliswaar de enige aandeelhouder, maar niet de eigenaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
materieel is voor zover ik weet eigendom van de SRA, in ieder geval niet van GVBAlargule schreef:De metro(trein) is helemaal geen gemeente-eigendom maar eigendom van GVB.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wanneer ben je dan wel de eigenaar? Amsterdam bezit dus 100% van het bedrijf, dan noem ik dat gewoon de eigenaar hoor...Alargule schreef:Van niemand: het is een zelfstandig bedrijf. De gemeente (Amsterdam) is weliswaar de enige aandeelhouder, maar niet de eigenaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat mag je uiteraard doen, ook al klopt het niet. Amsterdam bezit 100% van de aandelen in het bedrijf, maar daarmee niet het bedrijf zelf. Zie ook NS.
Ik heb ook lang gedacht dat GVB niet de eigenaar van de metro's is (dacht dat dat SRA was), maar het laatste jaarverslag spreekt toch over GVB Activa (een dochter van GVB Holding) als eigenaar.
Ik heb ook lang gedacht dat GVB niet de eigenaar van de metro's is (dacht dat dat SRA was), maar het laatste jaarverslag spreekt toch over GVB Activa (een dochter van GVB Holding) als eigenaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dus als jij ambtenaar bent (politieagent bijv.) dan zijn al je eigendommen die je door dat werk hebt kunnen financieren ook publiekelijk bezit en mag de rest ermee doen wat ze willen? Omdat je salaris vanuit belastinggeld wordt betaald. Weet vrij zeker dat het niet zo werkt.Hainje schreef:Als iets eigendom van de gemeente is, dan is het eigenlijk wel publiekelijk bezit. Heel strikt genomen. Iets met belastinggeld enz.n-evo schreef:Een metro is gewoon eigendom van de gemeente en geen publiekelijk bezit.
GVB mocht gebruik maken van de M5's, maar het is niet hun eigendom. De gemeente of voormalige SRA heeft ze destijds aangeschaft en niet GVB. Dat is dan ook de reden dat ze vervoerder onafhankelijk grijs-rood zijn i.p.v. blauw-wit. Zijn ze recentelijk overgedragen?Alargule schreef:De metro(trein) is helemaal geen gemeente-eigendom maar eigendom van GVB.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die kleurstelling is toch omdat ze een soort Zilvermeeuw 2.0 moesten worden, vandaar ook de asymmetrische kop? R-Net-kleurstelling is het niet, dat is donkerder grijs.n-evo schreef:GVB mocht gebruik maken van de M5's, maar het is niet hun eigendom. De gemeente of voormalige SRA heeft ze destijds aangeschaft en niet GVB. Dat is dan ook de reden dat ze vervoerder onafhankelijk grijs-rood zijn i.p.v. blauw-wit. Zijn ze recentelijk overgedragen?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze zijn rood-grijs omdat het niet zeker was dat GVB nog wel de vervoerder zou zijn tegen de tijd dat die M5's in dienst kwamen. Daarom is teruggegrepen naar de oude huisstijl.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De M5'en zijn naar mijn weten allemaal direct overgedragen aan GVB. Wanneer dat precies gebeurt in het proces weet ik niet, maar in ieder geval voordat ze in de reizigersdienst worden ingezet.
Het klinkt inderdaad allemaal een beetje vaag, omdat er meerdere partijen betrokken zijn: SRA,Dienst Metro Metro en Tram (bekend van hierzijnwij.nu wijnemenjemee.nl) en GVB. Maar de metro's vallen onder de activa van GVB, waarmee het me niet meer dan logisch lijkt dat ze ook in eigendom van GVB zijn. En niet SRA of (een onderdeel van) de gemeente.
Maar misschien heb ook ik het bij het verkeerde eind. Er loopt hier zeker één forummer rond die het allemaal kan uitleggen ;)
Het klinkt inderdaad allemaal een beetje vaag, omdat er meerdere partijen betrokken zijn: SRA,
Maar misschien heb ook ik het bij het verkeerde eind. Er loopt hier zeker één forummer rond die het allemaal kan uitleggen ;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het boeit verder ook totaal niet voor de graffiti discussie of die wagens nou van de SRA/gemeente of GVB zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hmmm...je zwengelt de discussie anders wel zelf aan door te postuleren dat de metro's gemeente-eigendom zijn...;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De dienstregeling van GVB wordt uitgevoerd door GVB Exploitatie, in het geval van de tram en metro op de infrastructuur van GVB Infra, met het materieel van GVB Activa. Dit zijn volledige dochters van de holding GVB.
De gemeente koopt materieel en draagt dit over aan GVB Activa die zelf een gebruiksovereenkomst met een vervoerder mogen opstellen, maar tot op heden is GVB Exploitatie de enige klant.
De gemeente koopt materieel en draagt dit over aan GVB Activa die zelf een gebruiksovereenkomst met een vervoerder mogen opstellen, maar tot op heden is GVB Exploitatie de enige klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat een constructies. Haha Maar thnx voor de uitleg!
Omdat ik dat dacht. Maar uiteindelijk maakt het niet uit.Alargule schreef:Hmmm...je zwengelt de discussie anders wel zelf aan door te postuleren dat de metro's gemeente-eigendom zijn...;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heel heel heel heel strikt genomen wel. Maar inderdaad, de soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend.n-evo schreef:Dus als jij ambtenaar bent (politieagent bijv.) dan zijn al je eigendommen die je door dat werk hebt kunnen financieren ook publiekelijk bezit en mag de rest ermee doen wat ze willen? Omdat je salaris vanuit belastinggeld wordt betaald. Weet vrij zeker dat het niet zo werkt.Hainje schreef:Als iets eigendom van de gemeente is, dan is het eigenlijk wel publiekelijk bezit. Heel strikt genomen. Iets met belastinggeld enz.n-evo schreef:Een metro is gewoon eigendom van de gemeente en geen publiekelijk bezit.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 225 gasten