Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De ICE 1706 rijdt het hele jaar door in de nachten van zondag op maandag vanaf München, maar staat met verschillende ritten in het systeem vanwege allerlei alternatieve routes door werkzaamheden. Zie ook http://www.zugfinder.de/zuginfo.php?zugnr=ICE_1706

Van CityNightLine is dit jaar nog over:

Code: Selecteer alles

CNL 419/418	Pollux	Amsterdam – München [Saisonal ab/bis Innsbruck als CNL 429/428]
CNL 40419/40478	Pegasus	Amsterdam – Zürich
CNL 457/456	Kopernikus	Oberhausen – Prag
CNL 458/459	Canopus	Prag – Zürich
CNL 479/478	Komet	Hamburg – Zürich
CNL 485/484	Lupus	München – Rom
CNL 40485/40484		München – Mailand
CNL 487/486	Pyxis	Hamburg – München
CNL 1246/1247	Capella	München – Berlin
CNL 1258/1259	Sirius	Berlin – Zürich [Saisonal ab/bis Binz als CNL 1250/1251]
CNL 40463/40236	Pictor	München – Venedig
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Meer informatie over Hessen toegevoegd n.a.v. een nieuwsbericht van het Nordhessisch Verkersverbund (NVV) over de dienstregeling 2016. Een aantal omnummeringen en een nieuwe dienstregeling op de lijn Kassel - Marburg - Frankfurt.

Ook nog wat geschuif met treindiensten bij Gera toegevoegd. Zuidoost-Duitsland is echter nog lang niet compleet vrees ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Update: Thalys gaat vanaf december driemaal daags vanaf Dortmund rijden. Het betreft de ritten die nu in Essen beginnen / eindigen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Update: HKX gaat tot drie keer per dag naar Frankfurt/Main rijden via Bonn en Koblenz. Dit levert problemen op bij de MittelRheinBahn (zie NRW).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door dennistd »

HKX naar Frankfurt wordt wel interessant voor mij als het Schönes Wochenende Ticket ook tot daar geldig is: trein van Gronau naar Münster en daar overstappen op de relatief snelle HKX.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Visgraatmodel »

Ik ben dan toch best benieuwd wanneer de verbouwde 4010-wagens in dienst gaan bij de HKX.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Is dt nog steeds niet zo dan? Ik dacht begin dit jaar foto's gezien te hebben van afnameritten van volledig gemoderniseerde rijtuigen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Visgraatmodel »

Ik had op internet wat plaatjes gezien van paarse 4010-rijtuigen maar diep zoeken op YT en fora naar extra info hielp niet
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door BR628 »

Op fotosite Flickr zijn zat foto's van 2015 te vinden waarin HKX 'gewoon' met zwarte Taurus en Müller/NOB-rijtuigen rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Terwijl ik nog wacht op de exacte details voor de dienstregeling van de langeafstandstreinen kan ik jullie alvast blij maken met een foto van een nieuwe LINT 41 van DB Regio voor Rheinland-Pfalz. In totaal zijn er veertien van deze treinstellen besteld.
Afbeelding

Ook bij National Express gaan de zaakjes vooralsnog voorspoedig, de aflevering van de 35 treinstellen Talent 2 (foto uit 2014) is al een flink eind en eerder deze week zijn de treinstellen ook toegelaten. De Talent 2-treinstellen van Abellio Mitteldeutschland gaan zelfs al vanaf 5 oktober beperkt ingezet worden in een overgangsperiode waarbij DB Regio en Abellio samenwerken.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door isadora »

Ziet er erg strak uit hoor die Talent-2. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door deadlock »

Vind ik leuk!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ronald »

Ik weet niet hoe het bij deze Talent2 is, maar jammer dat de inrichting vaak zo verrot is. Hetzelfde geldt voor de LINT's, met als triest voorbeeld welke rondom Köln worden ingezet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De stellen van Abellio hebben een volledig ander interieur, geleverd door het Spaanse Fainsa: http://www.otz.de/startseite/detail/-/s ... 1195384193

De indeling van de LINT 54 en LINT 81-treinstellen van het Dieselnetz Köln trekt op niets inderdaad. Al zijn ze wel iets comfortabeler dan de oude Talenten, die hadden niet eens een vulling in de zittingen of armleuningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door mijack1985 »

Bee schreef:
Ook bij National Express gaan de zaakjes vooralsnog voorspoedig, de aflevering van de 35 treinstellen Talent 2 (foto uit 2014) is al een flink eind en eerder deze week zijn de treinstellen ook toegelaten. De Talent 2-treinstellen van Abellio Mitteldeutschland gaan zelfs al vanaf 5 oktober beperkt ingezet worden in een overgangsperiode waarbij DB Regio en Abellio samenwerken.]
WT moet ik me hierbij voorstellen? Abellio treinen in de reizigers dienst van nu nog DB Regio. Met personeel van DB die dan overgaan naar Abellio. Zoiets ongeveer? Is dit iets nieuws, of wel gebruikelijk bij concessie overgangen?
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 12 sep 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Het is niet een helemaal nieuw concept: vorig jaar mocht Vlexx alvast wat proefritjes maken in opdracht van DB Regio op tussenritten van de Regionalbahn Mainz - Worms - Mannheim, maar dit is wel de meest uitgebreide variant tot nu toe. De machinisten zullen zowel van DB Regio als Abellio zijn, de conducteurs zijn allemaal van Abellio.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door mijack1985 »

Oké, bedankt voor de uitleg :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door isadora »

isadora schreef:Ziet er erg strak uit hoor die Talent-2. :Y
Bee schreef:De stellen van Abellio hebben een volledig ander interieur........
Ze worden zelfs nóg strakker. :Y :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Terwijl ik nog wacht op de exacte details voor de dienstregeling van de langeafstandstreinen kan ik jullie alvast blij maken met een foto van een nieuwe LINT 41 van DB Regio voor Rheinland-Pfalz. In totaal zijn er veertien van deze treinstellen besteld.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 23_005.JPG
Het uiterlijk was zeker door het Bundesland bepaald? Op de kleur rood na, is dit uiterlijk namelijk precies gelijk als dat van vlexx.
Op welk(e) traject(en) gaan deze treinen rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Klopt, sinds december 2014 moeten nieuwe voertuigen die worden besteld voor Rheinland-Pfalz aan een door de deelstaat voorgeschreven vormgeving voldoen, waarbij de vervoerder zelf één kleur mag inbrengen.

De stellen zijn bedoeld voor het Dieselnetz Südost Los 1, dat zijn de lijnen:
RB 35: Worms – Alzey – Bingen
RB 45: Neustadt (Weinstr) – Bad Dürkheim – Monsheim
RB 46: Ramsen-Eiswoog – Grünstadt – Frankenthal
RB 62: Worms – Hofheim – Biblis
RB 63: Worms – Hofheim – Lorsch – Bensheim
RB 69: Fürth – Rimbach – Reisen – Weinheim
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Goed nieuws!

Vanaf december zullen er dagelijks weer drie sneltreinen tussen Dresden en Wrocław gaan rijden. Deze treinen werden op 1 maart 2015 opgeheven maar komen nu dus weer terug. Ook zullen er regionale treinen uit Polen tot station Görlitz gaan rijden. De precieze details worden binnenkort bekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door isadora »

DB kondigt aan, dat tarieven vanwege grote concurrentie (grotendeels) niet zullen wijzigen.
http://www.spiegel.de/reise/aktuell/deu ... 53070.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Ik heb een beginnetje gemaakt met de internationale treinen. Er wordt her en der wat geschoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Timon91 »

Ik zie dat bijna alle huidige EuroCity's Duitsland-Praha-verder CZ-SK-HU ingekort gaan worden tot Praha, maar ik neem niet aan dat er maar een enkele trein overblijft tussen Praha, Bratislava en Budapest. Worden deze treindiensten losgekoppeld om zo minder vertragingsgevoelig te zijn? Een tweeuurstakt tussen Praha, Brno, Bratislava en Budapest zoals nu is wel gerechtvaardigd, ook buiten het backpackerseizoen.

Verder viel dit me op:
Bee schreef:De RB20 rijdt niet meer tussen Herzogenrath en Heerlen rijden, tussen deze stations gaat een pendeltrein rijden die het lijnnummer RE18 krijgt. De RB20 gaat voortaan elk half uur de tak naar Eschweiler-St. Jöris rijden. Vanaf 12 juni 2016 wordt bovendien de treindienst verlengd naar Stolberg Hbf en is de volledige ringlijn open.
Verliest Heerlen de directe treindienst met Aachen Hbf?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Daniel »

Dat klopt, tijdelijk rijdt er geen rechtstreekse trein meer tussen Heerlen en Aachen Hbf. Dat duurt tot de nieuwe concessie Limburg ingaat waarin de rechtstreekse verbinding terugkeert, maar dan gereden door Arriva.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten