Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Dit weekend zijn in Rotterdam de Wereldhavendagen. Er worden verschillende excursies georganiseerd, waaronder ook de excursie "Modern Spoorgoederenvervoer anno 2015" en "DB Schenker Harbour Express". Het leek me wel leuk om deze twee tochten te maken (al werd het krap qua tijd), dus kaarten gekocht, E-tickets uitprinten en wachten tot 5 september.
Gisteren was het toch zover, de tocht naar Rotterdam kon beginnen. Om aan het begin een beetje ruimte te hebben nam ik om half zeven 's ochtends vanuit Maastricht de Intercity naar Eindhoven en vanaf Eindhoven de Intercity naar Rotterdam (je weet maar nooit wat er gebeurd). In Tilburg liepen we wat vertraging op door een spoorverzakking, maar het bleek dat we gewoon door konden naar Rotterdam waar we keurig op tijd (08:41) arriveerde. Na wat rond gekeken te hebben op Centraal werd het rond 10:00 tijd om richting het 3e Katendrechtse hoofd te gaan. Dit was het punt waar de meeste busexcursies startte. Een beetje een "uithoek" op Katendrecht, dus besloot ik om een OV-fiets te huren. Na een fietstochtje van 5,5 km kwam ik rond half elf aan op de plaats van bestemming. De vertrekplaatsen van de bussen waren verdeeld in "haltes" (A1, A2 enz.) waardoor het vinden van de bus niet zo moeilijk was. Om elf uur vertrokken we en na een trip door de Waalhaven (hier wou de gids iets over vertellen) kwamen we rond 11:30 aan bij Shunter. Hier werden we welkom geheten en vervolgens hadden we individueel tot 13:25 de tijd om rond te kijken.
Als eerste raneerloc 402 van Shunter:
Daar achter stond de 6502 van DB Schenker:
Voor herstel van botsschade stond Twentse Lint 45 binnen:
Ook stonden wagons binnen. Onder andere een schuifwandwagen en deze containerdraagwagen:
Het was mogelijk om met de 2225 een stukje heen- en weer te rijden:
Buiten stond een containerdraagwagen met vloeistofcontainers:
Ook de 6409 van LTE stond buiten:
Daarnaast stond de 186 101 van BLS Cargo:
De 103 van Rail Feeding:
Waarschijnlijk is dit bekend gebied voor de 2225:
Poznan-loc 189 212 stond ook opgesteld op het terrein van Shunter:
Overzichtsfoto van het buitenterrein:
Binnen stond ook nog de demonstratieketelwagen met diverse afsluitkleppen:
Om 13:25 moesten we weer verzamelen en werden we met de bus teruggebracht. Een reiziger vroeg of hij bij metrostation Rijnhaven eruit mocht en daar werd gretig gebruik van gemaakt (ook door mezelf). Ik zie jullie denken: en de OV-fiets dan? Dat hoor je later wel. Met de metro ging ik naar het Centraal station. Vanaf hier vertrok om 14:25 de DB Schenker Harbour Express richting Maasvlakte West. We werden naar spoor 4 gestuurd voor deze trein, maar bij aankomst bleek dat de trein van spoor 6 vertrok.
Hierdoor een "snelshot" van de binnenkomende trein:
Een foto van de coupé:
Een tochtje door de Willemsspoortunnel:
SSN door de Willemsspoortunnel
Via de Kortsluitroute op de Havenspoorlijn kwamen we langs Shunter:
Vervolgens kwamen we langs Pernis waar de raffinaderij van Shell ligt:
Een ritje over de Botlekbrug:
Over de Botlekbrug...
Op de Botlek stonden enkele loc's te wachten:
De Botlek tank terminal:
In het gebouw rechts worden auto's op de trein geladen. De treinen rijden rechtsonder het gebouw binnen:
En toen stonden we voor een rood sein. Door de Calandbrug die open stond, maar ook door een containertrein die voor ons stond (je ziet het einde van de trein op de foto):
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
Op de Maasvlakte was EMO te zien, bekend van de overslag van kolen en erts:
Overzichtsfoto van emplacement Maasvlakte West:
Vanaf de Maasvlakte werden we per bus naar EIC Mainport gebracht (vlak boven Rozenburg). Door de opgelopen vertraging moesten we meteen overstappen op de boot "De Ameland".
Aan de overkant was Maassluis te zien. In het midden van de foto ligt station Maassluis West:
De sprinter naar Hoek van Holland stopt in Maassluis West:
Overzichtsfoto van Maasluis:
Een veer van de verbinding Maassluis-Rozenburg op reserve:
De kade van Steinweg, waar ook enkele schuifwandwagens stonden:
Enkele ketelwagens op de Botlek:
Een cruiseschip onderweg:
Foto's met tegenlicht kan best mooi zijn...:
Uiteindelijk kwamen we rond 18:15 weer aan in Rotterdam:
Waar we aan gingen leggen stond ook de SS Rotterdam:
Het was maar goed dat ik m'n stalen ros op het Katendrechtse hoofd had laten staan. De boot kwam aan precies op de plek waar m'n fiets stond. Vanaf de boot kon ik zo op de fiets springen, op naar het Centraal station. Na het inleveren van de fiets ging ik wat te eten halen en met een volle geheugenkaart ging ik weer terug naar Maastricht.
Gisteren was het toch zover, de tocht naar Rotterdam kon beginnen. Om aan het begin een beetje ruimte te hebben nam ik om half zeven 's ochtends vanuit Maastricht de Intercity naar Eindhoven en vanaf Eindhoven de Intercity naar Rotterdam (je weet maar nooit wat er gebeurd). In Tilburg liepen we wat vertraging op door een spoorverzakking, maar het bleek dat we gewoon door konden naar Rotterdam waar we keurig op tijd (08:41) arriveerde. Na wat rond gekeken te hebben op Centraal werd het rond 10:00 tijd om richting het 3e Katendrechtse hoofd te gaan. Dit was het punt waar de meeste busexcursies startte. Een beetje een "uithoek" op Katendrecht, dus besloot ik om een OV-fiets te huren. Na een fietstochtje van 5,5 km kwam ik rond half elf aan op de plaats van bestemming. De vertrekplaatsen van de bussen waren verdeeld in "haltes" (A1, A2 enz.) waardoor het vinden van de bus niet zo moeilijk was. Om elf uur vertrokken we en na een trip door de Waalhaven (hier wou de gids iets over vertellen) kwamen we rond 11:30 aan bij Shunter. Hier werden we welkom geheten en vervolgens hadden we individueel tot 13:25 de tijd om rond te kijken.
Als eerste raneerloc 402 van Shunter:
Daar achter stond de 6502 van DB Schenker:
Voor herstel van botsschade stond Twentse Lint 45 binnen:
Ook stonden wagons binnen. Onder andere een schuifwandwagen en deze containerdraagwagen:
Het was mogelijk om met de 2225 een stukje heen- en weer te rijden:
Buiten stond een containerdraagwagen met vloeistofcontainers:
Ook de 6409 van LTE stond buiten:
Daarnaast stond de 186 101 van BLS Cargo:
De 103 van Rail Feeding:
Waarschijnlijk is dit bekend gebied voor de 2225:
Poznan-loc 189 212 stond ook opgesteld op het terrein van Shunter:
Overzichtsfoto van het buitenterrein:
Binnen stond ook nog de demonstratieketelwagen met diverse afsluitkleppen:
Om 13:25 moesten we weer verzamelen en werden we met de bus teruggebracht. Een reiziger vroeg of hij bij metrostation Rijnhaven eruit mocht en daar werd gretig gebruik van gemaakt (ook door mezelf). Ik zie jullie denken: en de OV-fiets dan? Dat hoor je later wel. Met de metro ging ik naar het Centraal station. Vanaf hier vertrok om 14:25 de DB Schenker Harbour Express richting Maasvlakte West. We werden naar spoor 4 gestuurd voor deze trein, maar bij aankomst bleek dat de trein van spoor 6 vertrok.
Hierdoor een "snelshot" van de binnenkomende trein:
Een foto van de coupé:
Een tochtje door de Willemsspoortunnel:
SSN door de Willemsspoortunnel
Via de Kortsluitroute op de Havenspoorlijn kwamen we langs Shunter:
Vervolgens kwamen we langs Pernis waar de raffinaderij van Shell ligt:
Een ritje over de Botlekbrug:
Over de Botlekbrug...
Op de Botlek stonden enkele loc's te wachten:
De Botlek tank terminal:
In het gebouw rechts worden auto's op de trein geladen. De treinen rijden rechtsonder het gebouw binnen:
En toen stonden we voor een rood sein. Door de Calandbrug die open stond, maar ook door een containertrein die voor ons stond (je ziet het einde van de trein op de foto):
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
Op de Maasvlakte was EMO te zien, bekend van de overslag van kolen en erts:
Overzichtsfoto van emplacement Maasvlakte West:
Vanaf de Maasvlakte werden we per bus naar EIC Mainport gebracht (vlak boven Rozenburg). Door de opgelopen vertraging moesten we meteen overstappen op de boot "De Ameland".
Aan de overkant was Maassluis te zien. In het midden van de foto ligt station Maassluis West:
De sprinter naar Hoek van Holland stopt in Maassluis West:
Overzichtsfoto van Maasluis:
Een veer van de verbinding Maassluis-Rozenburg op reserve:
De kade van Steinweg, waar ook enkele schuifwandwagens stonden:
Enkele ketelwagens op de Botlek:
Een cruiseschip onderweg:
Foto's met tegenlicht kan best mooi zijn...:
Uiteindelijk kwamen we rond 18:15 weer aan in Rotterdam:
Waar we aan gingen leggen stond ook de SS Rotterdam:
Het was maar goed dat ik m'n stalen ros op het Katendrechtse hoofd had laten staan. De boot kwam aan precies op de plek waar m'n fiets stond. Vanaf de boot kon ik zo op de fiets springen, op naar het Centraal station. Na het inleveren van de fiets ging ik wat te eten halen en met een volle geheugenkaart ging ik weer terug naar Maastricht.
Laatst gewijzigd door Marc op zo 06 sep 2015, 20:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Lijkt me een erg boeiende reportage, maar..........
Volgens mij niet helemaal compleet, ik mis een heel aantal afbeeldingen, met name in het begin van het verslag.
Volgens mij niet helemaal compleet, ik mis een heel aantal afbeeldingen, met name in het begin van het verslag.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Welke afbeeldingen mis je? Het verslag begint met een foto van de 402 van Shunter. De tekst ervoor is een inleiding.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Die 402 zie ik al niet. Wel de vetgedrukte titel, en vervolgens alleen het woordje "Afbeelding".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
De eerste foto die ik zie, is die met de tekst voorafgaand:
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Hier begin ik af te haken en zie ik dit..
Komt wel goed schatje.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Ik kan geen van de 36 foto's zien helaas :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Moment geduld. Ik ben bezig om de links te veranderen. Er wordt aan gewerkt...
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Als alles goed is zijn alle links gewijzigd. De foto's moeten nu zichtbaar zijn.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Mooie foto's. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Leuk! :YMarc schreef:Als alles goed is zijn alle links gewijzigd. De foto's moeten nu zichtbaar zijn.
Komt wel goed schatje.
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Alles goed, en ik heb erg genoten. :pos:Marc schreef:Als alles goed is zijn alle links gewijzigd. De foto's moeten nu zichtbaar zijn.
Die tegenlichtfoto is helemaal top!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Leuk verslagje. Die pont van Maassluis-Rozenburg ligt trouwens niet echt op reserve maar heeft gewoon geen dienst op dat moment. Eén van de twee ponten daar vaart namelijk alleen in de spits. In de daluren krijgt die dan z'n kleine onderhoud enzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Keurige reportage al was mooier weer ongetwijfeld welkom geweest
Re: Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Op zich viel dat nog mee, alleen 's ochtends viel af en toe een flinke bui. Als het beter weer was geweest had ik die mooie lucht niet op de foto gekregen ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten