Inmiddels is de zomer al weer voorbij, tijd om terug te gaan naar een tijd waarin het nog mooi weer was, de lucht strak blauw en het volk Frans sprak. Terug naar 10 juli van dit jaar, op die dag heb ik vanaf mijn vakantie adres een dagtocht naar Brussel gemaakt. Voor het eerst dat ik met de Belgische spoorwegen zou gaan reizen. Door het mooie weer zijn er prachtige foto's uit komen rollen dus geniet er van :D
De dag begon op Gare De Walcourt, waar we voor een prikkie een retourtje Brussel aan het loket hebben gekocht. Ja! Een loket. Gelukkig ook, want die spotprijs die ik van te voren op de website had gezien kreeg ik maar niet uit de automaat.
Walcourt is gemeente waar 18.000 mensen wonen, in het plaatsje Walcourt zelf wonen nog geen 2000 mensen. Het ligt aan spoorlijn 132 (Couvin-Charleroi) en is een Intercitystation. Wat inhoudt dat er per uur 1 tot 2 treinen per richting stoppen.
Op een van de rangeersporen naast het station staat een oude goederen trein met een dieselloc er voor. Deze zie je erg veel langs de spoorlijn staan. Allemaal verloederd en ik vraag me ook af of het nog wordt gebruikt.
Boven het spoor hangt geen waslijn, en daardoor kun je je geld er op inzetten dat MW41 treinstellen de dienstregeling uitvoeren. Voor de heenrit waren dit er zelfs twee.
Al kon je alleen in het voorste treinstel instappen.
Na drie kwartier waren we op Charleroi Sud, waar aan de andere kant van het perron de nieuwste aanwinst van de NMBS stond, de MS08.
Parijs is de stad van de liefde, Charleroi eerder de stad van de echtscheidingen. De helft van de stad is verlaten of sinds de zeventige jaren niet meer onderhouden. De spoortunnel was er ook niet zo charmant.
In 2005 introduceerde de NMBS het zogenoemde "CityRail" rond Brussel, in 2012 zijn ze daarmee weer gestopt en de gerenoveerde MS66 stellen (omgedoopt naar MSCR) rijden nu op gewone L-treinen rond.
Tijd om op de InterCity naar Brussel te stappen! Een HLE 27 trok de M6 dubbeldekswagons richting Vlaanderen.
Ook leuk om te zien is dit extra deurtje voor lagere perrons.
Het materieel was prima, ook leuk om te zien is de digitale rit informatie. Zodra je de taalgrens oversteekt veranderd dat ook direct in Nederlandse informatie. Ook reis je dan niet meer met de SNCB, maar met de NMBS.
Aangekomen op Bruxelles Sud/Midi viel mij meteen dit bordje op. Ik vind het nogal komisch dat de route naar de stichting voor de blinden met bordjes staat aangegeven
Toen maar eens wat bussen voor de lens nemen. De eerste die mij passeerde was stib bus 8220 op lijn 27.
Van dit plaatje kun je zo een reclame folder maken. Het is bus 6730 die bij de halte staat te pauzeren.
Deze foto zou daar ook prima voor in aanmerking kunnen komen. Bus 9686 op lijn 49.
Er reden naast bussen ook trams
Vergeleken bij het openbaar vervoer in de rest van België is het materieel in Brussel hypermodern. Al rijden er hier en daar nog wat oude trams rond.
Na twee dagkaartjes gekocht te hebben stapte we op de bus naar Luxemburg. Ja, net zoals Frankrijk in Harderwijk ligt, alleen had deze wijk iets meer internationale allure.
Het is namelijk de plek waar het Europese Parlement is gevestigd. Op de dag van bezoek slechts enkele dagen voor er weer een spannende deadline van Griekenland was.
In Luxemburg ligt ook het gelijknamige treinstation "Luxemburg", waar dan ook weer bussen langs reden. Zoals hier een nieuwe C2 op lijn 95
In de andere richting reed een oudere gelede citaro met een defecte lijnfilm
In Brussel rijden ook erg veel Van Hool's rond. Dat is natuurlijk zo bijzonder als een Citea in Nederland, maar toch.
Heel bijzonder was het dan ook niet dat de bus naar het centraal station ook door een Van Hool werd gereden. Een korte en drukke rit bracht ons naar het "Gare de Bruxelles-Central".
Ook daar weer meerdere bussen op de foto gezet, waar ik verder niks bijzonder bij te melden heb.
Verder ging het per Metro. De ingang daarvan lag wat naast het station en je moest ook nog eens een aardig stuk door de tunnel lopen om bij het spoor uit te komen.
Op lijn 1 reed mooi nieuw materieel, veel kon ik er niet van zien aangezien de Metro de hele dag druk was.
Naast de 4 metrolijnen zijn er ook 3 pre-metro tramlijnen. Veel passagiers zullen het verschil waarschijnlijk niet eens merken.
Wij namen lijn 7 richting Heysel, oftewel: het Atomium.
Dat is dus dit ding.
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Overigens wel grappig. Het Atomium is als de Eiffeltoren van Parijs, met een grote promenade en toeristische hotspots. Maar als je aan die enorme promenade wil parkeren (dus echt op straat), ben je volgens de parkeermeter maar €1,20 per uur kwijt :Y
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Naast een tram en metro station is Heysel ook het beginpunt van twee buslijnen. Namelijk lijn 88 en lijn 84.
Met lijn 88 was het een lange rit door verschillende buitenwijken naar het centrum, waar we met een bomvolle pre-metro tram naar het zuidstation gingen. Daar weer op de IC naar Charleroi gestapt en toen weer op de L-trein naar Couvin.
En in Walcourt stapten we weer uit, waar we de trein nog uitzwaaiden.
Het oorspronkelijke plan was eigenlijk om met de bus de omgeving te verkennen. Alleen is het busnet in de omgeving zo dun dat ik geen rondje kon plannen om te maken. Toen we in Walcourt kwamen zaten we in één van de twee dagelijkse busknopen van de TEC. De enige frequente lijn is lijn 136a naar Florennes. Hier gereden met een Iveco Arway.
Ook citaro 561180 kwam langs, maar ging ook meteen weer weg.
En tot slot, de bus die we eventueel hadden kunnen gebruiken om naar ons vakantie adres terug te gaan. Maar we hadden goede redenen om dat niet te doen. Vanaf de halte zou het namelijk nog een kilometertje of 2 lopen zijn geweest, en het materieel was nou ook niet zo je-van-het.
En daarbij was de dag ten einde gekomen. In totaal is er 187 km afgelegd per OV. Zoals je op deze twee kaartjes kan zien:
Het was een leuke reis. Bedankt voor het lezen van dit verslag en tot de volgende keer
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Laatst gewijzigd door fogeltje op ma 07 sep 2015, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Reden: Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Inderdaad hele fraaie foto's Bart. :pos:
Ook een leuk verslag, en wat waren de bollen van het Atomium mooi opgepoetst.
Trouwens, ik ben blij verrast over het vele mooie spul, dat er rond rijdt.
Ook een leuk verslag, en wat waren de bollen van het Atomium mooi opgepoetst.
Trouwens, ik ben blij verrast over het vele mooie spul, dat er rond rijdt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Leuk verslag! Brussel is inderdaad erg leuk om te doen voor een dagje :pos:
Ik doe ook maar wat
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Ik vraag mij nog steeds af waarom er nog altijd zoveel klassiekjes rondrijden. Praktisch alle 305 Desiro's zijn nu afgeleverd, ik zie niet echt een reden waarom er dan nog steeds klassiekjes moeten rijden. Of moeten er eerst nog eens 305 Desiro's afgeleverd worden :')
De lage deuren in de M6-rijtuigen zijn voor de bagage-afdeling, deze kan door de treinbegeleider geopend worden als hij een fiets van een reiziger wil opbergen. (Belgische reizigers mogen hun fiets eigenlijk niet zelf in- en uit de trein laden, behalve bij de Beneluxtrein). Dat die trein door een HLE27 wordt geduwd/getrokken vind ik al helemaal opmerkelijk, daarvoor is de HLE18 gekomen, o.a. omdat de HLE27 moeite had met de zware stammen M6 op de spoorlijn Brussel - Charleroi...
De lage deuren in de M6-rijtuigen zijn voor de bagage-afdeling, deze kan door de treinbegeleider geopend worden als hij een fiets van een reiziger wil opbergen. (Belgische reizigers mogen hun fiets eigenlijk niet zelf in- en uit de trein laden, behalve bij de Beneluxtrein). Dat die trein door een HLE27 wordt geduwd/getrokken vind ik al helemaal opmerkelijk, daarvoor is de HLE18 gekomen, o.a. omdat de HLE27 moeite had met de zware stammen M6 op de spoorlijn Brussel - Charleroi...
Het gaat op dat punt behoorlijk de goede kant op in België inderdaad, zeker in Brussel :)isadora schreef:Inderdaad hele fraaie foto's Bart. :pos:
Ook een leuk verslag, en wat waren de bollen van het Atomium mooi opgepoetst.
Trouwens, ik ben blij verrast over het vele mooie spul, dat er rond rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Leuk verslag met een aantal mooie foto's, maar ook enkele mindere. Iets meer selecteren zou je verslag zeker ten goede komen. :)
Misschien was het wel nooit de bedoeling om alle resterende Klassiekjes tegelijk te vervangen of is het vervoer gestegen zodat 305 treinstellen niet voldoende zijn.Bee schreef:Ik vraag mij nog steeds af waarom er nog altijd zoveel klassiekjes rondrijden. Praktisch alle 305 Desiro's zijn nu afgeleverd, ik zie niet echt een reden waarom er dan nog steeds klassiekjes moeten rijden. Of moeten er eerst nog eens 305 Desiro's afgeleverd worden :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Volgensmij moeten die Desiro's vanwege garantie zaken eerst veel kilometers maken en worden daarom nu ingezet op IC lijnen. Zal wel een scheve belgische afspraak zijn geweest. Ik heb ze tijdens mijn bezoek ook alleen op IC lijnen zien rijden. Ze zullen binnenkort wel op de L treinen ingezet worden en de klassiekers vervangen (tenminste, dat neem ik aan).Bee schreef:Ik vraag mij nog steeds af waarom er nog altijd zoveel klassiekjes rondrijden. Praktisch alle 305 Desiro's zijn nu afgeleverd, ik zie niet echt een reden waarom er dan nog steeds klassiekjes moeten rijden. Of moeten er eerst nog eens 305 Desiro's afgeleverd worden :')
Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van een mindere foto? Dit is namelijk al een selectie en ik ben benieuwd waarom je een paar wat minder vind.Meltrain schreef:Leuk verslag met een aantal mooie foto's, maar ook enkele mindere. Iets meer selecteren zou je verslag zeker ten goede komen. :)
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Het zou prettig zijn als je de foto's wat zou verkleinen (zie de andere verslagen, 200-300 kB per foto is kwalitatief ook prima).
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Ja hoor. Zie het als opbouwende kritiek, want zoals gezegd: er zitten ook mooie foto's tussen, zoals vrijwel alle foto's in Walcourt.Bartjk schreef:Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van een mindere foto? Dit is namelijk al een selectie en ik ben benieuwd waarom je een paar wat minder vind.Meltrain schreef:Leuk verslag met een aantal mooie foto's, maar ook enkele mindere. Iets meer selecteren zou je verslag zeker ten goede komen. :)
Foto 9 (HLE 27): Iets te dichtbij en daarom minder mooi. Toch snap ik dat je deze foto geplaatst hebt, omdat hij wel iets toevoegt aan het verhaal.
Foto 13 (lijn 27): Beetje scheef.
Foto 15 (lijn 49): Ook nogal scheef en lijkt te veel ingezoomd. (Foto 14 vind ik overigens wel mooi.)
Foto 23 (lijn 80): Vrijwel alleen maar bus en veel schaduw. Daarnaast staat deze bus ook al op de foto erboven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Fraai verslag en ik heb niet veel toe te voegen aan de vorige reacties.
Pas alleen op met het plaatsen van foto's van het Atomium: dat is niet toegestaan
Pas alleen op met het plaatsen van foto's van het Atomium: dat is niet toegestaan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten