Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ja dat is allemaal leuk en aardig. Maar dan moet de provincie is de zak met geld trekken om de benodigde infrastructuur aan te leggen. De provincie Gelderland is de rijkste provincie van Nederland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Of de gemeentes, dat zou ook nog kunnen (de belangrijkste aanpassingen zijn juist binnen Arnhem en Nijmegen en dat waren de gemeenten die het eigenlijk voor het zeggen hadden in de oude stadsregio) ;-)
Maar ik geloof dat de provincie ook wel mee wil werken daaraan. Apeldoorn-Arnhem werd juist door de provincie voorgesteld (als alternatief voor de te duur gevonden treinverbinding via Eerbeek of Emperboog) en in de OV-visie van de provincie staat juist ook dat sterke lijnen verder versterkt moeten worden. Daar passen deze verbindingen natuurlijk ook tussen.
Maar ik geloof dat de provincie ook wel mee wil werken daaraan. Apeldoorn-Arnhem werd juist door de provincie voorgesteld (als alternatief voor de te duur gevonden treinverbinding via Eerbeek of Emperboog) en in de OV-visie van de provincie staat juist ook dat sterke lijnen verder versterkt moeten worden. Daar passen deze verbindingen natuurlijk ook tussen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Happy HOV met zijn liquidatieverslag
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Heb het PvE erbij gepakt uit 2010, daarin staat het volgende: (Daarin wordt wel gesproken over Nijmegen - Kleve - Weeze)
Op de site van de Stadsregio staat nu het volgende:• Heijendaal – P+R Waalsprinter (Waalsprinter). Deze verbinding is de eerste lijn van
het toekomstige HOV-netwerk en is op dit moment al in exploitatie.
• Heijendaal – Bemmel – Huissen – Arnhem CS (RijnWaalsprinter). Deze lijn is op 29
augustus 2010 van start gegaan.
• Zevenaar – Arnhem (IJsselsprinter). Planvorming wordt momenteel afgerond, de
projectonderdelen zijn gedefinieerd. Uit de eerste onderzoeken blijkt de vervoerwaarde
Concessie C2013 - Voorlopig Programma van Eisengering te zijn. Verdere doortrekking richting Montferland en het optimaliseren van de
route in Arnhem worden nu in planvorming meegenomen.
• Velp – Arnhem – Elst – Nijmegen. Hiervoor wordt momenteel een verkennende studie
uitgevoerd naar gewenst tracé en benodigde infrastructuur.
• Wageningen – Arnhem. Hiervoor is een gebiedsverkenning uitgevoerd naar de
mobiliteit in het gebied tussen station Ede-Wageningen en Arnhem. De
gebiedsverkenning was gericht op de mogelijkheid van een extra aansluiting op de A-50
richting Arnhem, het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem en een HOV-as vanaf
Wageningen naar Arnhem. Vanuit de stadsregio zal een projectteam worden ingericht
die verder invulling gaat geven aan de verkenning van de HOV-as Wageningen-Arnhem,
waarbij ook verlenging naar Veenendaal, Rhenen en Betuwe bestudeerd zullen worden.
• Malden – Nijmegen. In 2010 zal een verkenning worden uitgevoerd naar gewenste
routevoering en benodigde infrastructuur.
• Nijmegen – Kleve – Weeze Airport. Hiervoor wordt samen met Duitse overheden en
ProRail een verkenning uitgevoerd in het kader van Sintropher. Deze studie wordt
afgerond in december 2010.
• Liemers – Nijmegen. Deze HOV-lijn is geprojecteerd op de doorgetrokken A15. De
daadwerkelijke voorbereiding zal opgepakt worden zodra er meer duidelijkheid is over
de A15. Bij ViA15 is bekend dat deze verbinding in ons HOV-netwerk zit en dit wordt
bij de planstudie meegenomen. Montferland heeft aangegeven te willen voorstellen om
deze lijn in hun gemeente te starten.
• Nijmegen – Beuningen. Over deze lijn is een eerste ambtelijk overleg geweest. Op dit
moment is er nog geen echte noodzaak voor deze HOV-lijn (lijn 85 functioneert goed).
Echter, als Knooppunt Neerbosch zwaarder belast wordt, kan deze lijn meer in beeld
komen. Bij verdere planvorming wordt dit in het achterhoofd meegenomen. Verder
wordt bekeken of haltes en lijn 85 mogelijk naar HOV-lijnniveau kunnen worden
gebracht.
1. Arnhem CS-Huissen-Bemmel-Nijmegen (Breng direct RijnWaalsprinter)
De Breng direct RijnWaalsprinter (lijn 300)is een HOV-busverbinding die sinds eind augustus 2010 rijdt tussen Arnhem, Huissen, Bemmel en Nijmegen.
2. HOV-as Velp-ArnhemZuid-Elst-Nijmegen (incl. Waalsprong)
In 2012 is begonnen met de implementatie van de HOV-as Velp-ArnhemZuid-Elst-Nijmegen, lijn 331. Hiervoor is een studie uitgevoerd naar het tracé en de benodigde infrastructuur. Lijn 331 gaat naar verwachting vanaf eind 2013 rijden..
3. Zevenaar-Arnhem (‘IJsselsprinter’)
De haalbaarheid van een HOV-busverbinding tussen Zevenaar en Arnhem over de A12 is onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat de IJsselsprinter tussen Zevenaar en Arnhem via de A12 op korte termijn niet haalbaar is. De marktpotentie is te gering, en de investeringen voor de aanleg van P+R terreinen en het geschikt maken van de vluchtstrook langs de A12 voor de bus zijn te hoog.
4. RW73-Malden-Nijmegen
In april 2010 is een verkennende studie afgerond naar de verkeersafwikkeling tussen Malden en Nijmegen (over de N844). Er zijn enkele onderzoeken uitgevoerd naar de consequenties voor de infrastructuur en het vervoer.
Op basis van deze onderzoeken heeft het bestuurlijk overleg besloten:
De HOV-maatregelen op het traject Malden-Nijmegen verder uit te werken;
De rondweg Malden vanaf de A73 naar de N844 verder uit werken
Er komt vooralsnog geen P+R bij de A73. Wel moet de mogelijkheid van een tijdelijk P+R bij de kruising JJ.Luddenlaan met de N844 worden onderzocht.
Het verdere traject van dit project zal in overleg met de provincie Gelderland worden vorm gegeven.
5. (Ede) Wageningen-Arnhem
Voor deze as is een gebiedsverkenning uitgevoerd naar de mobiliteit in het gebied Ede-Wageningen Arnhem. De gebiedsverkenning is gericht op de mogelijkheid van een extra aansluiting op de A-50 richting Arnhem, het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem en een HOV-as vanaf Wageningen naar Arnhem.Een taskforce in opdracht van de gemeente Renkum heeft de verkeersproblematiek in de kern Oosterbeek onderzocht.
Binnen de gemeente Renkum spitst de discussie over de HOV-verbinding zich nu toe op één complexe kruising (Schelmseweg, Utrechtsestraat). Eventuele besluitvorming over de oplossingsrichting en implementatie van het verdere traject zal in het eerste kwartaal van 2013 plaatsvinden.
6. Nijmegen-Groesbeek-Kleve-Weeze Airport
In het kader van SINTROPHER hebben ProRail en de Stadsregio Arnhem de reactivering van de spoorverbinding Nijmegen – Kleve onderzocht. Ook is de haalbaarheid onderzocht van een nieuwe aansluiting van de spoorlijn Kleve – Weeze naar Weeze Airport. De conclusie van het onderzoek is dat er voldoende reizigers zijn om 2 x per uur een verbinding te realiseren tussen Nijmegen en Kleve. Een nieuwe verbinding naar Airport Weeze is niet haalbaar. De stadsregio is een vervolgonderzoek gestart naar beide alternatieven. De nadruk ligt hierbij op de ruimtelijke inpassing van tram en trein.
Zevenaar- Elst en Nijmegen
Dit is een HOV lijn die geprojecteerd is op de doorgetrokken A15. Deze HOV-verbinding zal worden voorbereid zodra definitieve besluitvorming en planning van de wegverbinding is vastgesteld. In overleg met de betrokken partijen zal worden gezorgd dat de vereiste voorzieningen in de planvorming worden opgenomen.
Beuningen - Nijmegen
Over deze lijn zijn een aantal ambtelijk overleggen geweest. Op de route van de geprojecteerde HOV-as zullen de komende tijd een aantal belangrijke infrastructurele aanpassingen plaatsvinden. Het betreft hier m.n. de kruising met het tracé van de nieuwe stadsbrug in Nijmegen en de route vanaf deze kruising naar het centraal station in Nijmegen.
Laatst gewijzigd door regenmaker op wo 02 sep 2015, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
????Deze studie wordt afgerond in december 2010
Edit: sorry, ik zag eerst:
Heb het PvE erbij gepakt uit 2013, daarin staat het volgende: (Daarin wordt wel gesproken over Nijmegen - Kleve - Weeze)
;)
En nog even later zag ik er nog een heel stuk tekst bij staan. :)
Verwarrend, let maar niet op mijn reactie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ja, ik had de tekst al geplaatst. Maar had het verkeerde jaartal ingetypt.isadora schreef:????
Edit: sorry, ik zag eerst:Heb het PvE erbij gepakt uit 2013, daarin staat het volgende: (Daarin wordt wel gesproken over Nijmegen - Kleve - Weeze)
;)
En nog even later zag ik er nog een heel stuk tekst bij staan. :)
Verwarrend, let maar niet op mijn reactie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Als het goed is komt deze er in decemer.SuperGhost schreef:De lijnen Arnhem - Wageningen heb ik verder niets van gehoord over hoe men die wil versnellen/verbeteren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Inmiddels wordt wel bij beide richtingen bij deze halte gestopt. Kijkend naar de kaart wordt er te Westervoort de route Dorpstraat, Kerkstraat, Dorpsplein, Zuidelijke Parallelweg gereden, de ene keer voordat station Westervoort aangedaan wordt, de andere keer erna. Aan welke kant van de weg je moet opstappen bij station Westervoort is maar een beetje gokken. Ook de reisinfo ter plekke zorgt niet voor de gewenste duidelijkheid: aan de ene kant is de sticker met lijn 66 op de haltepaal geplakt, aan de overkant van de weg staat de buslijn op de digitale reisinformatie. Daadwerkelijk alles wat mis kan gaan met de introductie van een nieuwe buslijn gaat in dit geval mis.Frank schreef:Als lijn 66 met grote bussen gaat rijden zal dat wel de reden zijn dat de halte Dorpstraat / Hamersestraat richting Centerpoort Noord niet in de dienstregeling opgenomen staat: grote bussen kunnen bij station Westervoort niet keren. De route richting Centerpoort loopt dat ook via de Zuidelijke Parallelweg en de Liemersallee volgens het kaartje op de site van Breng.
Drie dagen op een rij treinstoringen tussen Arnhem en Winterswijk hebben trouwens niet meegeholpen aan een soepele reis :N .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Er heeft ook nooit een berichtje op de site van Connexxion of Breng gestaan dat deze buslijn werd geïntroduceerd. Daarnaast snap ik nog steeds het nut niet dat ook lijn 61 tijdens de daluren blijft rijden. Er is nu tussen Westervoort en Duiven Centerpoort Noord een 15-15-30 verdeling. :?
Verder is (zonder verdere reden) sinds gisteren ineens de servicebalie van Breng op station Arnhem gesloten. Reizigers worden doodleuk naar de balie in Nijmegen verwezen.
Verder is (zonder verdere reden) sinds gisteren ineens de servicebalie van Breng op station Arnhem gesloten. Reizigers worden doodleuk naar de balie in Nijmegen verwezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het enige wat ik kan doen is een gok: lijn 61 zit gekoppeld aan de lijnen 65 en 64. Die doen resp. ongeveer 30 en ongeveer 45 minuten over hun rit. Als je een bus alleen deze lijnen heen en terug laat rijden is de bus na 150 minuten weer terug. Dan moet de bus 30 minuten wachten voor de volgende rit weer kan beginnen als je een regelmatig uursdienst wil hebben. In die tijd kun je precies van Westervoort op en neer naar Centerpoort Noord te Duiven.Meltrain schreef:Er heeft ook nooit een berichtje op de site van Connexxion of Breng gestaan dat deze buslijn werd geïntroduceerd. Daarnaast snap ik nog steeds het nut niet dat ook lijn 61 tijdens de daluren blijft rijden. Er is nu tussen Westervoort en Duiven Centerpoort Noord een 15-15-30 verdeling. :?
Het opheffen van de balie te Arnhem is inderdaad erg jammer.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Arnhem krijgt eindelijk actuele reisinfo op het busstation. De schermen zijn geplaatst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het stadsbusstation (het nieuwe deel) of het streekbusstation (het oude deel)?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het oude deel, dus streekbus. Er zijn 3x 2 kleine schermen geplaatst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nice.
Vind het overigens wel vreemd dat ze zulke kleine draaideurtjes hebben geplaatst naar dat busstation.
Vind het overigens wel vreemd dat ze zulke kleine draaideurtjes hebben geplaatst naar dat busstation.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ja die zijn echt verschrikkelijk. Soms moet ik rennen om lijn 91/231 naar Apeldoorn te pakken en dan hinderen die draaideuren echt heel erg. -o-
Wat ik me wel afvraag is waar de uitstaphalte komt als de platen langs de weg verdwijnen.
Wat ik me wel afvraag is waar de uitstaphalte komt als de platen langs de weg verdwijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Aangezien de stadsbussen straks weg gaan uit dat busstation, komen er busperrons op dat busstation vrij. Er zal ongetwijfeld wat met bussen geschoven worden, zodat de perrons minder intensief gebruikt worden, maar lijkt me dat ze dan vast wel een perron overblijven daarvoor. Ik verwacht eigenlijk dat het meest noordelijke perron (heb de letter even niet in mijn hoofd zitten, maar het perron naast de treinsporen) daarvoor gebruikt zal worden.
En anders heb je achter de perrons nog een 2e rij met 'perrons' (de wachtruimte van de bussen) waar je mensen kan laten uitstappen.
De speciale bussen bij wedstrijden van Vitesse (die niet meer vanaf het straatje voor de Luxor mogen vertrekken) vertrekken zelfs nog daar achter en legen daar regelmatig ook. Dus ook daar zou het eventueel nog kunnen (al is dat natuurlijk niet zo klantvriendelijk).
En anders heb je achter de perrons nog een 2e rij met 'perrons' (de wachtruimte van de bussen) waar je mensen kan laten uitstappen.
De speciale bussen bij wedstrijden van Vitesse (die niet meer vanaf het straatje voor de Luxor mogen vertrekken) vertrekken zelfs nog daar achter en legen daar regelmatig ook. Dus ook daar zou het eventueel nog kunnen (al is dat natuurlijk niet zo klantvriendelijk).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat is perron S.SuperGhost schreef:Ik verwacht eigenlijk dat het meest noordelijke perron (heb de letter even niet in mijn hoofd zitten, maar het perron naast de treinsporen) daarvoor gebruikt zal worden.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dank je
Ik verwacht dus dat perron S dan wel het uitstapperron zou worden (dan lopen de uitstappers namelijk zo min mogelijk bussen in de weg)
Ik verwacht dus dat perron S dan wel het uitstapperron zou worden (dan lopen de uitstappers namelijk zo min mogelijk bussen in de weg)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat is het perron waar nu de bussen naar Nijmegen (lijn 300/331/33) vertrekken dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Geloof het wel ja.
Maar gezien het weghalen van de stadsbussen straks (als het stadsbusstation af is) zal de perronindeling sowieso wel op de schop gaan lijkt me.
Maar gezien het weghalen van de stadsbussen straks (als het stadsbusstation af is) zal de perronindeling sowieso wel op de schop gaan lijkt me.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ja, dat weet ik wel zeker. De trolleys/stadbuslijnen nemen nu 6 perrons in. Er zijn er maar 4 gereserveerd voor de streeklijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Weet iemand of er al nieuwe Hess Trolleys in Arnhem gearriveerd zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Vandaag even op station. Die draaideuren bij dat busstation vond ik zeer onpraktisch. Op de bus schermen (die naar mijn idee nogal klein zijn voor de hoogte waar ze hangen) waren ook pijlen te zien. Volgens mij is het een beetje het idee dat mensen pas naar het juiste bus perron toe lopen en de draaideur door gaan als dat scherm aan geeft dat het mag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De nieuwe lichting trolleybussen staan in 2016 gepland als ik het goed heb.Trolley0144 schreef:Weet iemand of er al nieuwe Hess Trolleys in Arnhem gearriveerd zijn.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nee eerste lading in oktober 2015 (5254 - 5258), tweede in oktober 2016 (5259 - 5263) en de laatste in april 2017 (5264 - 5273). Als het goed is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten