De toekomst van een buschauffeur

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Tochjo »

Meltrain schreef:Eind dit jaar start er een pilot met twee zelfrijdende auto's tussen Ed en de campus in Wageningen. (Bron)
Ik ben daar wel erg benieuwd naar.
Ik kan er overigens geen recentere berichten over vinden.
Er stond niet al te lang geleden in ieder geval nog een artikel in Trouw daarover (pastebin voor wie moet inloggen).
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door chemie »

Bee schreef:Er zijn zestien jaar geleden al proeven (die toen in de media als succesvol zijn aangeduid) met automatische rijdende voertuigen en zestien jaar later zijn ze nog steeds niet voorbij de snelwegfase. Ik schaar het in dezelfde categorie als waterstofauto's, dat roepen ze ook al weet ik hoeveel jaar maar het komt er niet van omdat er teveel tegenstrijdige belangen zijn.

En blijkbaar heet sceptisch zijn nu tunnelvisie hebben? :')
Teveel tegenstrijdige belangen?

Er is eigenlijk slechts 1 belang: geld. Milieu is stiekem geen argument. Ik vind dat het milieu bij een waterstofauto een beetje krom ligt, want hoe wil je waterstof maken? Waterstof wordt gemaakt door water splitsen wat stroom gebruikt. Die stroom moet 100% duurzaam zijn wil waterstof een duurzame brandstof zijn. En laat 100% duurzame stroom nu net een stukje duurder zijn dan stroom uit olie/gas/kolen. En om de keten te sluiten, moet je het water uit je uitlaat terugsturen naar de waterstoffabriek, steeds water uit het milieu halen en het elders terugvoeren het milieu in is naja suboptimaal.

Als de olie enorm duur wordt, dan zie je vanzelf de biodiesel-, bioethanol- en waterstoffabrieken gebouwd worden... Wederom geld.

Ik ben het wel met je eens, dat de buschauffeur momenteel (nog) teveel functie om volledig geschrapt te worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door SuperGhost »

Duurzame stroom is eigenlijk niet duurder dan 'grijze' stroom. Olie en steenkool zijn namelijk de meest gesubsidieerde grondstoffen ter wereld, waardoor de prijs daarvan kunstmatig laag wordt gehouden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:De Phileas had hendig zelfstandig kunnen rijden als er destijds maar gekozen was voor een conflictvrije baan. In feite is de Phileas een dikke gamingcomputer die enkel gebruikt werd voor tekstverwerken. Er kan zoveel meer met dat ding.
Het hoeft helemaal niet conflictvrij. Dat is het mooie de techniek en de software is er al. En wat Bee zegt klopt maar half; Die bussen hadden er inderdaad moeite mee, maar met auto's hebben ze het probleem niet. Met schepen zal het denk ik het langst duren voordat het volautomatisch gaat maar in alle andere dingen zijn computers vooralsnog gewoon veel beter.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door huibf »

Zelfrijdende autos en bussen.
Ze zijn er, maar daar is alles mee gezegd.

De komende 50 jaar gaat het schrappen van een chauffeur niet lukken op de reguliere weg zoals we ze kennen. Op een paar testlokaties afgeschermd van de reguliere omgeving daargelaten.
Voor het gros van de bevolking, zeg 99,999%, duurt het zeker 50 jaar....

Een trein rijdt niet eens zonder machinist...

Investeren is een goede zaak, daar leren we veel van. Vooral van de randzaken en dat is al heel wat....

Wat betreft biobrandstoffen, frituurvet etc. Shell is te machtig wat betreft dit innovatie. Elke vorm van deze expirimenten zal shell dwarsbomen in de meest extreme vormen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:
Hainje schreef:De Phileas had hendig zelfstandig kunnen rijden als er destijds maar gekozen was voor een conflictvrije baan. In feite is de Phileas een dikke gamingcomputer die enkel gebruikt werd voor tekstverwerken. Er kan zoveel meer met dat ding.
Het hoeft helemaal niet conflictvrij. Dat is het mooie de techniek en de software is er al. En wat Bee zegt klopt maar half; Die bussen hadden er inderdaad moeite mee, maar met auto's hebben ze het probleem niet. Met schepen zal het denk ik het langst duren voordat het volautomatisch gaat maar in alle andere dingen zijn computers vooralsnog gewoon veel beter.
Oh ja kut, ik lees de post van Daniël weer verkeerd. :')
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

huibf schreef:Zelfrijdende autos en bussen.
Ze zijn er, maar daar is alles mee gezegd.
Gesproken als een Belg! Die geloven er ook collectief niet in. Hoe kom je bij deze uitspraak eigenlijk? Want zoals ik eerder al heb gezegd is er eigenlijk alleen maar bewijs dat de hele wereld zo snel mogelijk over moet stappen op volautomagisch rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door SuperGhost »

Grootste struikelblok is denk ik de aansprakelijkheid. Wettelijk is namelijk de bestuurder verantwoordelijk voor wat de auto doet, ook als het dus een zelfrijdend voertuig is.

Een bus, zelfrijdend of niet, zal dus een bestuurder nodig blijven hebben zolang de wet niet is aangepast. Dat zal denk ik het laatste struikelblok vormen en zolang daar de politiek over gaat.....
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door regenmaker »

Ach als alles volautomatisch gaat dat ook werkgelegenheid kosten. Vind het wel prima zo. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

Dat is niet de gehele realiteit. In de Rotterdamse havens is alle containerverlading al volautomatisch bijvoorbeeld en in veel magazijnen ook. Er is één groot verschil en dat is denk ik het grootste struikelblok voor de invoering; Ik denk dat dit alleen goed kan werken als alle voertuigen automatisch kunnen rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Ach als alles volautomatisch gaat dat ook werkgelegenheid kosten. Vind het wel prima zo. :P
Dat argument is moot. In het verleden zijn hele bedrijfstakken al weggevallen. Heb je wel eens gehoord van porders en porsters? Al die productiviteit en hersenactiviteit kan mooi ergens anders voor gebruikt worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door regenmaker »

Er is nu al werkloosheid. Maar er is ook veel vraag naar werk, alleen zijn die mensen vaak niet geschikt voor het werk waar vraag naar is. Sommige mensen kunnen nou eenmaal minder goed met hun hersens werken dan met hun handen en andersom. Dus zo makkelijk is het nou ook weer niet: gewoon ergens anders gebruiken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

regenmaker schreef:Er is nu al werkloosheid. Maar er is ook veel vraag naar werk, alleen zijn die mensen vaak niet geschikt voor het werk waar vraag naar is. Sommige mensen kunnen nou eenmaal minder goed met hun hersens werken dan met hun handen en andersom. Dus zo makkelijk is het nou ook weer niet: gewoon ergens anders gebruiken.
Dan leer je ze een vak waar je ook je handen voor nodig hebt. Dat soort beroepen zullen trouwens langer overleven dan beroepen waar je hersens voor nodig hebt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: De komende 50 jaar gaat het schrappen van een chauffeur niet lukken op de reguliere weg zoals we ze kennen. Op een paar testlokaties afgeschermd van de reguliere omgeving daargelaten.
Heb je het door mij geposte/gelinkte artikel wel gelezen? Ze gaan dus echt een proef houden op de openbare weg tussen Ede en Wageningen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door huibf »

Ja, gelezen ja. Openbare weg.
Nu heb ik de infra nog niet gezien. Maar het zal wel een vrijliggende busbaan zijn. Geen autokruisingen en wellicht ook een tot geen oversteekplaatsen.

Over openbare weg doel ik een weg in de stad waar iedereen van gebruik maakt.

Leuke luchtfietserij. Leuke proeftuinen. Ik zeg daarmee niet dat het niet nuttig is. Integendeel.
De phileas is ook een goed initiatief geweest en er is veel geleerd over techieken.
R&D kost geld, veel geld. Niets is zomaar ontstaan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door AppleMoose »

huibf schreef:Ja, gelezen ja. Openbare weg.
Nu heb ik de infra nog niet gezien. Maar het zal wel een vrijliggende busbaan zijn. Geen autokruisingen en wellicht ook een tot geen oversteekplaatsen.
Nee. Het unieke aan deze proef is dat deze bussen tussen het normale verkeer gaan rijden. Daarom moe(s)t de minister ook speciale toestemming/ontheffing etc. verlenen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Thom91 »

regenmaker schreef:Er is nu al werkloosheid. Maar er is ook veel vraag naar werk, alleen zijn die mensen vaak niet geschikt voor het werk waar vraag naar is. Sommige mensen kunnen nou eenmaal minder goed met hun hersens werken dan met hun handen en andersom. Dus zo makkelijk is het nou ook weer niet: gewoon ergens anders gebruiken.
Ja want die bussen bouwen zichzelf en de software komt uit de lucht vallen? Daar ontstaan weer banen!
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door SuperGhost »

Die bussen bouwen inderdaad steeds meer zichzelf (de voertuigbouw is ook al veel automatisering).

Er ontstaan wel andere banen, maar minder dan er mee weggenomen wordt. Daarnaast is het een heel ander type banen dat er ontstaat: namelijk technische banen. En waar we in Nederland juist een enorm tekort aan hebben is juist aan technisch geschoolde mensen. En lang niet iedereen is ook geschikt voor een technische baan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door AppleMoose »

Men vergeet ook dat de complexiteit van de techniek/software e.d. toeneemt. Niet iedereen kan dat niveau aan.
Het is te makkelijk gezegd dat ze maar een ander vak moeten leren als hun huidige vak wordt geautomatiseerd (Ik spreek nu in het algemeen, niet specifiek voor chauffeurs).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door SuperGhost »

klopt, over het algemeen verdwijnen juist de laaggeschoolde banen en de nieuwe banen die gecreëerd worden zijn hooggeschoolde banen (in dus een specifieke richting waar nu al een behoorlijk tekort aan is).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door deadlock »

En die ingenieurs gaan ook de remmen controleren en vervangen, de bussen schoonmaken, reclame aanbrengen et cetera?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Thom91 »

SuperGhost schreef:Die bussen bouwen inderdaad steeds meer zichzelf (de voertuigbouw is ook al veel automatisering).

Er ontstaan wel andere banen, maar minder dan er mee weggenomen wordt. Daarnaast is het een heel ander type banen dat er ontstaat: namelijk technische banen. En waar we in Nederland juist een enorm tekort aan hebben is juist aan technisch geschoolde mensen. En lang niet iedereen is ook geschikt voor een technische baan.
Dat riepen de mensen in de tijd van de opkomst van de machine ook. Die periode hebben we ook overleefd en sindsdien floreren we enorm.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door AppleMoose »

Je bent nu toch iets te kort door de bocht. Uiteraard zijn er destijds veel laaggeschoolde banen verdwenen, maar veel mensen deden laaggeschoolde arbeid omdat gezinnen vroeger geen geld hadden om iedereen verder te kunnen laten leren dan enkel de basisschool (of middelbare school) (terwijl ze wel konden leren) en je destijds ook makkelijker aan een baantje kon komen zonder opleiding. Die tijden zijn verandert en veel van die "verloren" banen zijn opgevangen doordat mensen konden gaan studeren en voor steeds meer beroepen diploma's zijn vereist etc. Iedereen die nu een beetje kan leren doet dat ook (uitzonderingen daar gelaten), voor degene die niet of nauwelijks kunnen leren wordt het steeds moeilijker om een baan te vinden. Niet alleen omdat er veel automatisering plaatsvindt, ook omdat veel laaggeschoolde arbeid naar het buitenland verdwenen is. Daarnaast maakt de overheid het deze groep ook lastig omdat men eist dat iedereen een startkwalificatie haalt (Minstens havo/vwo/mbo niv. 2), iets wat voor een grote groep gewoon niet mogelijk is om te behalen.

Natuurlijk zal er altijd wel ergens laag/ongeschoold werk overblijven, maar we kunnen niet ontkennen dat dát minder aan het worden is.
Nogmaals, ik denk niet dat dit direct voor chauffeurs van toepassing is, (Je hebt weliswaar geen schooldiploma nodig, maar je moet toch wel het een en ander kunnen leren voordat je dit beroep mag gaan uitoefenen) maar voor een niet te onderschatten aantal mensen kan dit wel problemen opleveren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door Thom91 »

Waar winnaars zijn, zijn ook altijd verliezers, dat is nou eenmaal niet anders. Het groter geheel zou bekeken moet worden en ongetwijfeld zal de automatisering weer nieuwe kansen bieden. Zolang we niet accepteren dat er verliezen zijn zullen we het verliezen van andere landen en onze goede concurrentiepositie verliezen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De toekomst van een buschauffeur

Bericht door AppleMoose »

Ik walg van je mentaliteit. Zomaar een hele categorie wegzetten als "verliezers" omwille van de "concurrentiepositie", zonder na te (willen) denken hoe je ook deze mensen kan (blijven) betrekken bij onze maatschappij. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten