40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
- bjorn keith
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
- Contacteer:
40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Afgelopen weekend was het weer zover; het grootste stoomtreinevenement van Nederland vond plaats! Dit jaar groter dan ooit wegens het 40-jarig bestaan van de VSM. Vanwege dit jubileum reden niet alleen de negen rijvaardige VSM stoomlocomotieven, maar kwamen er ook een drietal gastlocomotieven. Dit waren de SHM 7742, beter bekend als 'Bello'', de SGB 3, beter bekend als 'Bison' en de SSN 65 018.
De wekker ging al om kwart 5 zodat ik om half 7 in een weiland ter hoogte van Lieren kon staan. Langzaam aan verzamelde zich daar in alle vroegte een hele groep fotografen met de duurste camera's. In onderstaand filmpje zijn alle opnames van vandaag te zien, waaronder ook de beelden in de vroege ochtend.
https://www.youtube.com/watch?v=2knugebfVI4
Traditiegetrouw kwam de eerste goederentrein met zo'n 10 minuten vertraging langsrijden. De trein werd getrokken door de oorspronkelijk Oostenrijkse 52 3879.
Lieren, VSM 52 3879 by NSM Bjorn, on Flickr
De zon prikte op dit moment aardig door het wolkendek heen waardoor er genoeg licht was om een aardig plaatje te maken. Tijdens het wachten op de volgende loc ging in de groep fotografen ter hoogte van de Achterste Kerkweg het bericht rondt dat de SSN 65 018 vandaag niet zal rijden wegens een defect. Even later kwam wel loc 64 415 langsrijden.
Lieren, 64 415 by NSM Bjorn, on Flickr
Alle locomotieven overnachten tijdens Terug naar Toen in Loenen. Daarom moesten er meerdere losse loc treinen vanuit Loenen naar Beekbergen. De volgende trein was dan ook een trein bestaande uit drie losse locomotieven. Voorop zit de 50 0073-2, een afwijkende locomotief aan gezien dit de enige oliegestookte BR50 van de VSM is.
Lieren, 50 0073-2 by NSM Bjorn, on Flickr
Even later kwam een kolengestookte BR50 langs, de 50 307. Deze loc trok de eerste passagierstrein van vandaag.
Lieren, 50 307 by NSM Bjorn, on Flickr
De beelden van alle bovenstaande treinen zijn in het filmpje te zien. Inmiddels waren de vingers flink koud geworden en dus werd er naar Beekbergen gereden. Daar werd de stoomtrein naar Loenen genomen. In Loenen werd aan de blokkendozenstam, die de hele dag tussen Loenen en Beekbergen reed, de SHM 7742 en de SGB 3 gekoppeld.
Loenen, SHM Bello by NSM Bjorn, on Flickr
Loenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Loenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ook het vertrek van deze trein is weer in het filmpje te zien. Vervolgens werd de trein naar Dieren genomen. Deze rit werd gereden door rijtuigen van het Spoorwegmuseum. Het comfort van de turquoise Plan D en de mooie omgeving zorgde voor een mooie en comfortabele reis naar Dieren.
Loenen, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr
Op station Dieren werd de 50 3654-6 naar de andere kant van de trein gereden om aan de terugreis naar Loenen te beginnen.
Dieren, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr
In Loenen werd er gekeken in de tent naar de vele kraampjes. Buiten stond 'Bello' samen met 'Bizon' met een goederentrein te wachten op de vertrektijd.
Loenen, SHM Bello & SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ook hierbij geldt weer dat het vertrek in het filmpje te zien is. Ik nam de trein terug naar Beekbergen. Daar was de 23 071 net aangekomen met de trein bestaande uit 'Oostenrijkers' uit Apeldoorn.
Beekbergen, 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr
In Beekbergen stondt rondom de draaischijf genoeg materiaal om te bekijken. Een van die locomotief was de voormalige NS lijndiesel 2233.
Beekbergen, VSM 2233 by NSM Bjorn, on Flickr
Bij de draaischijf stond ook de al eerder genoemde, defecte SSN 65 018. Die heeft 4 september wel meegedaan aan de parade en 5 september ook meegereden in de intensieve dienstregeling. Wat er gebeurd is dat hij zondag 6 september defect was, is mij niet bekend.
Beekbergen, SSN 65 018 by NSM Bjorn, on Flickr
Enkele minuten na het maken van bovenstaande foto kwam er wel een busje aan met daarin een drijfstang. Op onderstaande foto zien we daarvan het puntje uitsteken. Het defect zal dus ongetwijfeld iets te maken hebben met de drijfstangen.
Beekbergen, VSM by NSM Bjorn, on Flickr
De SGB 3 kwam ondertussen met een goederentrein het station van Beekbergen weer binnenrijden.
Beekbergen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ondanks de regenbuien zo af en toe was het weer een schitterende editie van 'Terug naar Toen' die met alle fotografen langs de lijn voor vele prachtige plaatjes hebben gezorgd. Bedankt voor het lezen!
De wekker ging al om kwart 5 zodat ik om half 7 in een weiland ter hoogte van Lieren kon staan. Langzaam aan verzamelde zich daar in alle vroegte een hele groep fotografen met de duurste camera's. In onderstaand filmpje zijn alle opnames van vandaag te zien, waaronder ook de beelden in de vroege ochtend.
https://www.youtube.com/watch?v=2knugebfVI4
Traditiegetrouw kwam de eerste goederentrein met zo'n 10 minuten vertraging langsrijden. De trein werd getrokken door de oorspronkelijk Oostenrijkse 52 3879.
Lieren, VSM 52 3879 by NSM Bjorn, on Flickr
De zon prikte op dit moment aardig door het wolkendek heen waardoor er genoeg licht was om een aardig plaatje te maken. Tijdens het wachten op de volgende loc ging in de groep fotografen ter hoogte van de Achterste Kerkweg het bericht rondt dat de SSN 65 018 vandaag niet zal rijden wegens een defect. Even later kwam wel loc 64 415 langsrijden.
Lieren, 64 415 by NSM Bjorn, on Flickr
Alle locomotieven overnachten tijdens Terug naar Toen in Loenen. Daarom moesten er meerdere losse loc treinen vanuit Loenen naar Beekbergen. De volgende trein was dan ook een trein bestaande uit drie losse locomotieven. Voorop zit de 50 0073-2, een afwijkende locomotief aan gezien dit de enige oliegestookte BR50 van de VSM is.
Lieren, 50 0073-2 by NSM Bjorn, on Flickr
Even later kwam een kolengestookte BR50 langs, de 50 307. Deze loc trok de eerste passagierstrein van vandaag.
Lieren, 50 307 by NSM Bjorn, on Flickr
De beelden van alle bovenstaande treinen zijn in het filmpje te zien. Inmiddels waren de vingers flink koud geworden en dus werd er naar Beekbergen gereden. Daar werd de stoomtrein naar Loenen genomen. In Loenen werd aan de blokkendozenstam, die de hele dag tussen Loenen en Beekbergen reed, de SHM 7742 en de SGB 3 gekoppeld.
Loenen, SHM Bello by NSM Bjorn, on Flickr
Loenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Loenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ook het vertrek van deze trein is weer in het filmpje te zien. Vervolgens werd de trein naar Dieren genomen. Deze rit werd gereden door rijtuigen van het Spoorwegmuseum. Het comfort van de turquoise Plan D en de mooie omgeving zorgde voor een mooie en comfortabele reis naar Dieren.
Loenen, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr
Op station Dieren werd de 50 3654-6 naar de andere kant van de trein gereden om aan de terugreis naar Loenen te beginnen.
Dieren, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr
In Loenen werd er gekeken in de tent naar de vele kraampjes. Buiten stond 'Bello' samen met 'Bizon' met een goederentrein te wachten op de vertrektijd.
Loenen, SHM Bello & SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ook hierbij geldt weer dat het vertrek in het filmpje te zien is. Ik nam de trein terug naar Beekbergen. Daar was de 23 071 net aangekomen met de trein bestaande uit 'Oostenrijkers' uit Apeldoorn.
Beekbergen, 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr
In Beekbergen stondt rondom de draaischijf genoeg materiaal om te bekijken. Een van die locomotief was de voormalige NS lijndiesel 2233.
Beekbergen, VSM 2233 by NSM Bjorn, on Flickr
Bij de draaischijf stond ook de al eerder genoemde, defecte SSN 65 018. Die heeft 4 september wel meegedaan aan de parade en 5 september ook meegereden in de intensieve dienstregeling. Wat er gebeurd is dat hij zondag 6 september defect was, is mij niet bekend.
Beekbergen, SSN 65 018 by NSM Bjorn, on Flickr
Enkele minuten na het maken van bovenstaande foto kwam er wel een busje aan met daarin een drijfstang. Op onderstaande foto zien we daarvan het puntje uitsteken. Het defect zal dus ongetwijfeld iets te maken hebben met de drijfstangen.
Beekbergen, VSM by NSM Bjorn, on Flickr
De SGB 3 kwam ondertussen met een goederentrein het station van Beekbergen weer binnenrijden.
Beekbergen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr
Ondanks de regenbuien zo af en toe was het weer een schitterende editie van 'Terug naar Toen' die met alle fotografen langs de lijn voor vele prachtige plaatjes hebben gezorgd. Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door bjorn keith op di 08 sep 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Mooi verslag met mooie foto's en een dito film. :D :pos:
Sowieso: stoomtreinen.
Eén kleine correctie: de 52 3879 is Oostenrijks en de 64 415 Duits.
Sowieso: stoomtreinen.
Eén kleine correctie: de 52 3879 is Oostenrijks en de 64 415 Duits.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Erg fraai bjorn keith.
Daar heb ik wel twee duimen voor over. :pos: :pos:
Daar heb ik wel twee duimen voor over. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Fraaie plaatjes :pos: Jammer van die paar met een wat uitgebeten luchtje door het tegenlicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Mooie foto's, leuk verslag :pos:
Die gastlocomotieven waren er niet (alleen) vanwege het 40-jarig jubileum. (Eigenlijk was de alleen de stoomparade op 4 sept. een echte jubileumactiviteit) Bij dit evenement zijn er altijd wel gastlocomotieven aanwezig. SSN is een vaste gast en ook de ZLSM is hier jarenlang als gast aanwezig geweest. Ook het NSM is regelmatig aanwezig bij dit evenement. SGB is hier wat minder geweest (kan het me niet herinneren in ieder geval), maar vormt met hun twee losjes een leuke afwisseling tussen al dat grote stoom- en dieselgeweld!
Omroep Gelderland heeft hier een thema-uitzending over gemaakt en is hier terug te bekijken.
Stomme is wel dat ze consequent over het Stoomtreinfestival Dieren praten... :')
Die gastlocomotieven waren er niet (alleen) vanwege het 40-jarig jubileum. (Eigenlijk was de alleen de stoomparade op 4 sept. een echte jubileumactiviteit) Bij dit evenement zijn er altijd wel gastlocomotieven aanwezig. SSN is een vaste gast en ook de ZLSM is hier jarenlang als gast aanwezig geweest. Ook het NSM is regelmatig aanwezig bij dit evenement. SGB is hier wat minder geweest (kan het me niet herinneren in ieder geval), maar vormt met hun twee losjes een leuke afwisseling tussen al dat grote stoom- en dieselgeweld!
Omroep Gelderland heeft hier een thema-uitzending over gemaakt en is hier terug te bekijken.
Stomme is wel dat ze consequent over het Stoomtreinfestival Dieren praten... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- bjorn keith
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
- Contacteer:
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Bedankt voor de leuke reacties! :D
Dit evenement is overigens elk jaar weer top, dus zeker een aanrader voor iedereen om is te gaan kijken.
Helemaal gelijk! Ik had de boel omgedraaid, maar ik heb het aangepast. :pos:Meltrain schreef:Mooi verslag met mooie foto's en een dito film. :D :pos:
Sowieso: stoomtreinen.
Eén kleine correctie: de 52 3879 is Oostenrijks en de 64 415 Duits.
Het aantal gastlocomotieven was wel iets groter dan de afgelopen jaren wegens het jubileum. Vorig jaar was alleen de 65 018 er en het jaar daarvoor, als ik het me goed herinner, geen een gastloc. Afgezien van de rijtuigenstam van het Spoorwegmuseum dan.Ronaldussen schreef:Mooie foto's, leuk verslag :pos:
Die gastlocomotieven waren er niet (alleen) vanwege het 40-jarig jubileum. (Eigenlijk was de alleen de stoomparade op 4 sept. een echte jubileumactiviteit) Bij dit evenement zijn er altijd wel gastlocomotieven aanwezig. SSN is een vaste gast en ook de ZLSM is hier jarenlang als gast aanwezig geweest. Ook het NSM is regelmatig aanwezig bij dit evenement. SGB is hier wat minder geweest (kan het me niet herinneren in ieder geval), maar vormt met hun twee losjes een leuke afwisseling tussen al dat grote stoom- en dieselgeweld!
Ik heb hem even gekeken, leuke uitzending! Beetje jammer dat de naam 'Terug naar Toen' niet genoemd wordt inderdaad.Ronaldussen schreef:Omroep Gelderland heeft hier een thema-uitzending over gemaakt en is hier terug te bekijken.
Stomme is wel dat ze consequent over het Stoomtreinfestival Dieren praten... :')
Dit evenement is overigens elk jaar weer top, dus zeker een aanrader voor iedereen om is te gaan kijken.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Ik meen mij te herinneren dat de ZLSM de afgelopen jaren ook vaste gast was bij dit evenement, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Tof verslag met leuke foto's! Heerlijk dat oude spul!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- bjorn keith
- Berichten: 439
- Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
- Contacteer:
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
De laatste keer was dacht ik 2011. De ZLSM 1220 was toen te gast. De 1220 is momenteel niet rijvaardig en daardoor heeft de ZLSM alleen de 1040 waarmee ze kunnen rijden. Omdat de ZLSM in de weekenden ook vaak over haar eigen traject rijdt is het lastig om bij Terug naar Toen aanwezig te zijn. Als het goed is gaat binnenkort de 52 532 naar de ZLSM. De bedoeling is dat deze BR52 dan de reguliere ritten voor de ZLSM gaat rijden. De 1040 staat dan op reserve en kan bij evenementen gebruikt worden. Dit is handig omdat de ZLSM dan een reserveloc heeft maar ook omdat de Duitse 52 532 een stuk makkelijker is wat betreft onderhoud dan de Zweedse 1040. Correct me if I'm wrong.Ronaldussen schreef:Ik meen mij te herinneren dat de ZLSM de afgelopen jaren ook vaste gast was bij dit evenement, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.
Bedankt Milco! Helemaal met je eens! Ik vind deze nostalgische treinen schittererend.Milco schreef:Tof verslag met leuke foto's! Heerlijk dat oude spul!
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Prachtplaten! :D
Ik moet dit lijntje nog steeds een keer doen eigenlijk, ben al honderden keren langs Apeldoorn gereden maar het is er nooit van gekomen :')
Ik moet dit lijntje nog steeds een keer doen eigenlijk, ben al honderden keren langs Apeldoorn gereden maar het is er nooit van gekomen :')
Mijn Flickr account.
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Zal ik er nog 2 aan toevoegen? :pos: :pos:isadora schreef:Erg fraai bjorn keith.
Daar heb ik wel twee duimen voor over. :pos: :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Als het goed is, is de 52 532 al in Simpelveld, maar inderdaad (nog) niet rijvaardig.bjorn keith schreef:Omdat de ZLSM in de weekenden ook vaak over haar eigen traject rijdt is het lastig om bij Terug naar Toen aanwezig te zijn. Als het goed is gaat binnenkort de 52 532 naar de ZLSM. De bedoeling is dat deze BR52 dan de reguliere ritten voor de ZLSM gaat rijden. De 1040 staat dan op reserve en kan bij evenementen gebruikt worden. Dit is handig omdat de ZLSM dan een reserveloc heeft maar ook omdat de Duitse 52 532 een stuk makkelijker is wat betreft onderhoud dan de Zweedse 1040. Correct me if I'm wrong.
Dat de 1040 dan de 'reserveloc' gaat worden, wist ik overigens niet, maar het is sowieso wel handig om twee rijvaardige locomotieven te hebben. Naast de 1220 staat overigens ook de 1289 buiten dienst. Het rijvaardig maken van deze locs schijnt inderdaad geen makkelijke klus te zijn. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
De 52 532 stond afgelopen zaterdag nog gewoon op het depot ;)
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Dan had ik het verkeerd begrepen uit een tekst die ik ergens gelezen had.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015
Fijne foto's! Het is echt alweer 15 jaar geleden dat ik daar voor het laatst een show heb gedaan geloof ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten